Jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?

  • Není hybrid jako hybrid
  • Existují 3 základní skupiny hybridních motorizací
  • Rozdíl mezi hybridem a „plug-inem“ je v možnosti externího dobíjení
Toyota Corolla Hybrid 2023 test

Štítek GR sportu a hybridu

Hybridní technologie prostupuje automobilovým segmentem a možná nabízí jednu z posledních záchran pohonu na fosilní paliva. Syntetická paliva dnes z rovnice vynecháme. Hybridní pohon kombinuje výhody obou technologií. Nejčastěji si jej zájemci pořizují pro úspornější jízdní vlastnosti a delší dojezd než u plně elektrických vozidel. Není ale hybrid jako hybrid. Do vozů se montují různé typy, které si dnes představíme.

Rozdíl mezi hybrid a plug-in hybrid

Rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem spočívá především v způsobu, jakým využívají elektrickou energii a jakým způsobem je tato energie do vozidla dodávána. Hybrid (HEV – Hybrid Electric Vehicle) kombinuje spalovací motor s elektrickým motorem a má menší baterii, která se dobíjí pouze rekuperací brzdné energie a za jízdy spalovacím motorem. Tento typ vozidla nemůže být dobíjen z externího zdroje elektřiny, jako je například zásuvka. Hybrid může jet na krátké vzdálenosti v čistě elektrickém režimu, obvykle do 1–2 km.

Na druhou stranu, plug-in hybrid (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) také kombinuje spalovací motor s elektrickým motorem, ale elektrický motor a baterie jsou výkonnější než u klasického hybridu. Plug-in hybrid má větší baterii, která umožňuje delší dojezd v čistě elektrickém režimu, obvykle 30-60 km nebo více. Tento typ vozidla může být dobíjen z externího zdroje elektřiny, jako je zásuvka nebo nabíjecí stanice. Díky tomu může jet na delší vzdálenosti v čistě elektrickém režimu, což snižuje spotřebu paliva a emise při krátkých cestách.

V souhrnu lze říci, že plug-in hybrid nabízí větší flexibilitu v používání elektrické energie, což může vést k nižším emisím a nákladům na palivo, zejména pokud máte přístup k externímu zdroji nabíjení.

Toyota Prius Plug-in hybrid

Toyota Prius Plug-in hybrid


Čtěte také: Dotace na plug-in hybrid 2024


Mild-hybrid (MHEV)

Základní variantou hybridního pohonu je jeho mild-hybridní varianta. V tomto případě neumí vůz využívat elektrickou energii k samotnému pohonu vozidla. Jeho práci lze přirovnat k turbodmychadlu, kdy elektrická složka pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu, při prudší akceleraci a snižuje nároky na odběr paliva z nádrže. Taktéž pomáhá s během elektrických komponent ve voze. Klimatizace patří mezi součásti, které si dokáží říci o zvýšenou dávku paliva a tak levnější a efektivnější elektrický agregát rád převezme tuto funkci. Do takových modelů přidává 48V systém pro vlastní napájení. Stejně jako u full hybridu, mild-hybridní vozidlo nepotřebuje externí zdroj napájení.

Full hybrid (HEV)

Jak již bylo zmíněno, mild a full hybrid pro zisk elektrické energie nevyužívá připojení vozu k elektrickému zdroji. Vůz ke generování elektřiny využívá vlastní spalovací agregát a spolu s rekuperací brzdné energie ukládá získanou energii do baterií. Ty jsou u MHEV vozidel velmi malé a proto jsou spíše doplňkem. U full hybridních vozidel se již ale umíme bavit o plně elektrické jízdě bez pomoci spalováku. Neznámější a nejpokrokovějšími hybridními agregáty jsou japonské motory Toyoty. Jejich efektivita, schopnost rekuperace i servisní nenáročnost činí z Toyoty (potažmo Lexusu) jedny z nejlepších hybridních motorizací na trhu.

Full hybridní systém zastává stejné funkce jako jeho slabší kolega, ale s tím rozdílem, že rozjezdy nebo jízdu konstatní rychlostí umí plně převzít od spalováku. Vozy Toyoty se například chlubí tím, že umí elektrické složce při běžné jízdě předat i 60 procent z celkové délky jízdy. To činí předevím městské jízdy teměř beznákladové. A to vše bez nutnosti připojovat vozidlo k nabíječce. Full hybridní vůz sice kvůli velikosti baterie nabízí elektrický dojezd z pravidla jen pár jednotek kilometrů, díky časté rekuperaci se ale kapacita baterie neustále udržuje v provozu schopném stavu.

Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení

Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení | foto: vlastní


Čtěte také: Nejlevnější hybrid od Toyoty: Vyrábí se v Česku a má baterii jako iPhone


Plug-in hybrid (PHEV)

Posledním stupněm před plně elektrickým vozidlem (BEV – Battery Electric Vehicle) se nachází skupina plug-in hybridních modelů. Takový vůz si dá nazvat napůl spalovákem a napůl elektrickým vozem. Palivová nádrž bývá zpravidla menší a získaný prostor je využitý pro baterie. Takové baterie mávají kapacitu i kolem 10 až 25 kWh a ujedou až 100 kilometrů na jedno nabití. I když je ve voze přítomná rekuperace brzdné energie, nebývá natolik efektivní jako u nižších stupňů hybridů. Jak již název této skupiny napovídá, plug-in hybrid musíte pro doplnění energie připojit do elektrické sítě.

Můžete využít sítě veřejných nabíječek, ovšem až na pár vyjímek se PHEV vozy nabíjí střídavým proudem do maximální rychlosti 22 kW. Většinou se ale musíte spokojit s výkonem 11 kW. Mercedes a nové modely koncernu Volkswagen již ale do poslední generace plug-in hybridů přidávají větší baterie a naučily se využívat i výkonu stejnosměrných DC nabíječek do výkonu alespoň 50 kW. Plug-in je ale vhodné nabíjet i doma a lze tak činit i bez wallboxu. I běžná zásuvka s 230 V dokáže plug-in obstojně dobít na další cestu. Cenu si pak lze snížit díky speciálním tarifům od distributora nebo díky vlastní fotovoltaické elektrárně.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?

  • Není hybrid jako hybrid
  • Existují 3 základní skupiny hybridních motorizací
  • Rozdíl mezi hybridem a „plug-inem“ je v možnosti externího dobíjení
Toyota Corolla Hybrid 2023 test

Štítek GR sportu a hybridu

Hybridní technologie prostupuje automobilovým segmentem a možná nabízí jednu z posledních záchran pohonu na fosilní paliva. Syntetická paliva dnes z rovnice vynecháme. Hybridní pohon kombinuje výhody obou technologií. Nejčastěji si jej zájemci pořizují pro úspornější jízdní vlastnosti a delší dojezd než u plně elektrických vozidel. Není ale hybrid jako hybrid. Do vozů se montují různé typy, které si dnes představíme.

Rozdíl mezi hybrid a plug-in hybrid

Rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem spočívá především v způsobu, jakým využívají elektrickou energii a jakým způsobem je tato energie do vozidla dodávána. Hybrid (HEV – Hybrid Electric Vehicle) kombinuje spalovací motor s elektrickým motorem a má menší baterii, která se dobíjí pouze rekuperací brzdné energie a za jízdy spalovacím motorem. Tento typ vozidla nemůže být dobíjen z externího zdroje elektřiny, jako je například zásuvka. Hybrid může jet na krátké vzdálenosti v čistě elektrickém režimu, obvykle do 1–2 km.

Na druhou stranu, plug-in hybrid (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) také kombinuje spalovací motor s elektrickým motorem, ale elektrický motor a baterie jsou výkonnější než u klasického hybridu. Plug-in hybrid má větší baterii, která umožňuje delší dojezd v čistě elektrickém režimu, obvykle 30-60 km nebo více. Tento typ vozidla může být dobíjen z externího zdroje elektřiny, jako je zásuvka nebo nabíjecí stanice. Díky tomu může jet na delší vzdálenosti v čistě elektrickém režimu, což snižuje spotřebu paliva a emise při krátkých cestách.

V souhrnu lze říci, že plug-in hybrid nabízí větší flexibilitu v používání elektrické energie, což může vést k nižším emisím a nákladům na palivo, zejména pokud máte přístup k externímu zdroji nabíjení.

Toyota Prius Plug-in hybrid

Toyota Prius Plug-in hybrid


Čtěte také: Dotace na plug-in hybrid 2024


Mild-hybrid (MHEV)

Základní variantou hybridního pohonu je jeho mild-hybridní varianta. V tomto případě neumí vůz využívat elektrickou energii k samotnému pohonu vozidla. Jeho práci lze přirovnat k turbodmychadlu, kdy elektrická složka pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu, při prudší akceleraci a snižuje nároky na odběr paliva z nádrže. Taktéž pomáhá s během elektrických komponent ve voze. Klimatizace patří mezi součásti, které si dokáží říci o zvýšenou dávku paliva a tak levnější a efektivnější elektrický agregát rád převezme tuto funkci. Do takových modelů přidává 48V systém pro vlastní napájení. Stejně jako u full hybridu, mild-hybridní vozidlo nepotřebuje externí zdroj napájení.

Full hybrid (HEV)

Jak již bylo zmíněno, mild a full hybrid pro zisk elektrické energie nevyužívá připojení vozu k elektrickému zdroji. Vůz ke generování elektřiny využívá vlastní spalovací agregát a spolu s rekuperací brzdné energie ukládá získanou energii do baterií. Ty jsou u MHEV vozidel velmi malé a proto jsou spíše doplňkem. U full hybridních vozidel se již ale umíme bavit o plně elektrické jízdě bez pomoci spalováku. Neznámější a nejpokrokovějšími hybridními agregáty jsou japonské motory Toyoty. Jejich efektivita, schopnost rekuperace i servisní nenáročnost činí z Toyoty (potažmo Lexusu) jedny z nejlepších hybridních motorizací na trhu.

Full hybridní systém zastává stejné funkce jako jeho slabší kolega, ale s tím rozdílem, že rozjezdy nebo jízdu konstatní rychlostí umí plně převzít od spalováku. Vozy Toyoty se například chlubí tím, že umí elektrické složce při běžné jízdě předat i 60 procent z celkové délky jízdy. To činí předevím městské jízdy teměř beznákladové. A to vše bez nutnosti připojovat vozidlo k nabíječce. Full hybridní vůz sice kvůli velikosti baterie nabízí elektrický dojezd z pravidla jen pár jednotek kilometrů, díky časté rekuperaci se ale kapacita baterie neustále udržuje v provozu schopném stavu.

Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení

Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení | foto: vlastní


Čtěte také: Nejlevnější hybrid od Toyoty: Vyrábí se v Česku a má baterii jako iPhone


Plug-in hybrid (PHEV)

Posledním stupněm před plně elektrickým vozidlem (BEV – Battery Electric Vehicle) se nachází skupina plug-in hybridních modelů. Takový vůz si dá nazvat napůl spalovákem a napůl elektrickým vozem. Palivová nádrž bývá zpravidla menší a získaný prostor je využitý pro baterie. Takové baterie mávají kapacitu i kolem 10 až 25 kWh a ujedou až 100 kilometrů na jedno nabití. I když je ve voze přítomná rekuperace brzdné energie, nebývá natolik efektivní jako u nižších stupňů hybridů. Jak již název této skupiny napovídá, plug-in hybrid musíte pro doplnění energie připojit do elektrické sítě.

Můžete využít sítě veřejných nabíječek, ovšem až na pár vyjímek se PHEV vozy nabíjí střídavým proudem do maximální rychlosti 22 kW. Většinou se ale musíte spokojit s výkonem 11 kW. Mercedes a nové modely koncernu Volkswagen již ale do poslední generace plug-in hybridů přidávají větší baterie a naučily se využívat i výkonu stejnosměrných DC nabíječek do výkonu alespoň 50 kW. Plug-in je ale vhodné nabíjet i doma a lze tak činit i bez wallboxu. I běžná zásuvka s 230 V dokáže plug-in obstojně dobít na další cestu. Cenu si pak lze snížit díky speciálním tarifům od distributora nebo díky vlastní fotovoltaické elektrárně.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."