Společným cílem Pařížské dohody je snižovat emise produkované lidskou populací. Jak víme, patří k tomu i soustavný hon za ekologií nejen v dopravním průmyslu. Jenže emise nechtějí klesat tak rychle, jak by si EU představovala. Česká republika je toho bohužel důkazem, jak uvádí server Čistá doprava. V roce 2023 totiž průměrná emise CO2 u aut klesla o pouhý jeden gram na 137 g na jeden ujetý kilometr.
Testem prochází dvacítka nejčastěji pořizovaných značek nabízených na domácím trhu. Logicky jsou v žebříčku zahrnuté pouze značky, které mají ve svém portfoliu spalovací modely. Taková Tesla by se přirozeně pohybovala na předních příčkách, jelikož jejich vozy lokálně nevyrobí pohonem žádné zplodiny. Na špičce tabulky se pohybují vozy skupiny Stellantis, jmenovitě Citroën, Peugeot a Opel.
Pod průměrnou hranici se dostala více než polovina testovaných značek. Domácí automobilka Škoda si sice o dvě příčky oproti předešlému roku pohoršila na sedmou pozici, produkci emisí má ale jednu z nejstabilnějších a vypustila do ovzduší v průměru o jeden gram CO2 více než v roce 2022. Naprosto stejné hodnoty vykázaly vozy jihokorejské automobilky Hyundai. Nejvíce se po emisní stránce polepšilo BMW, které se zlepšilo rovnou o dvanáct gramů na jeden kilometr. Přesto se nachází až na šestnácté pozici. Vysoký podíl na tom mají nové hybridní i čistě elektrické modely značky. Těch se u BMW navíc meziročně prodalo nejvíce ze všech zúčastněných.
Čtěte také: Emise CO2 na Zemi rostou a známe viníky. Co se s tím dá ale dělat?
Těmi nejhoršími na konci tabulky je trojice Mercedes-Benz, Audi a Ssangyong. Mercedes se „pyšní“ průměrnou produkcí 176 g/km, poslední dvojice pak shodně po 186 g/km. Velký vliv na to má i oblíbenost velkých vozů SUV, která v roce 2023 dosáhla zatím svého maxima. Prodalo se jich 45 % z celkového objemu prodejů. Lidé o to více ztrácí zájem o malá vozidla, prodalo se jich jen 10 %. Tabulkově ale prý hodnotu zvedá i neustále vysoká popularita dieselových motorizací.
V celoevropském měřítku se v roce 2023 pohybovala průměrná produkce emisí na 110 gramech na jeden ujetý kilometr. Není překvapením, že nejnižších hodnot dosahují severské země v čele se Švédskem (pouhých 66,6 g CO2/km). Finsko i Dánsko jsou v závěsu s 85,3, resp. 86,3 gramy CO2 na jeden kilometr jízdy. Je důležité zmínit, že výzkum pracuje s daty uvedenými v technických specifikacích výrobce. Reálné výsledky se samozřejmě budou lišit. Výsledky jsou generovány ze statistických dat programu Čistá doprava Centra dopravního výzkumu.
Společným cílem Pařížské dohody je snižovat emise produkované lidskou populací. Jak víme, patří k tomu i soustavný hon za ekologií nejen v dopravním průmyslu. Jenže emise nechtějí klesat tak rychle, jak by si EU představovala. Česká republika je toho bohužel důkazem, jak uvádí server Čistá doprava. V roce 2023 totiž průměrná emise CO2 u aut klesla o pouhý jeden gram na 137 g na jeden ujetý kilometr.
Testem prochází dvacítka nejčastěji pořizovaných značek nabízených na domácím trhu. Logicky jsou v žebříčku zahrnuté pouze značky, které mají ve svém portfoliu spalovací modely. Taková Tesla by se přirozeně pohybovala na předních příčkách, jelikož jejich vozy lokálně nevyrobí pohonem žádné zplodiny. Na špičce tabulky se pohybují vozy skupiny Stellantis, jmenovitě Citroën, Peugeot a Opel.
Pod průměrnou hranici se dostala více než polovina testovaných značek. Domácí automobilka Škoda si sice o dvě příčky oproti předešlému roku pohoršila na sedmou pozici, produkci emisí má ale jednu z nejstabilnějších a vypustila do ovzduší v průměru o jeden gram CO2 více než v roce 2022. Naprosto stejné hodnoty vykázaly vozy jihokorejské automobilky Hyundai. Nejvíce se po emisní stránce polepšilo BMW, které se zlepšilo rovnou o dvanáct gramů na jeden kilometr. Přesto se nachází až na šestnácté pozici. Vysoký podíl na tom mají nové hybridní i čistě elektrické modely značky. Těch se u BMW navíc meziročně prodalo nejvíce ze všech zúčastněných.
Čtěte také: Emise CO2 na Zemi rostou a známe viníky. Co se s tím dá ale dělat?
Těmi nejhoršími na konci tabulky je trojice Mercedes-Benz, Audi a Ssangyong. Mercedes se „pyšní“ průměrnou produkcí 176 g/km, poslední dvojice pak shodně po 186 g/km. Velký vliv na to má i oblíbenost velkých vozů SUV, která v roce 2023 dosáhla zatím svého maxima. Prodalo se jich 45 % z celkového objemu prodejů. Lidé o to více ztrácí zájem o malá vozidla, prodalo se jich jen 10 %. Tabulkově ale prý hodnotu zvedá i neustále vysoká popularita dieselových motorizací.
V celoevropském měřítku se v roce 2023 pohybovala průměrná produkce emisí na 110 gramech na jeden ujetý kilometr. Není překvapením, že nejnižších hodnot dosahují severské země v čele se Švédskem (pouhých 66,6 g CO2/km). Finsko i Dánsko jsou v závěsu s 85,3, resp. 86,3 gramy CO2 na jeden kilometr jízdy. Je důležité zmínit, že výzkum pracuje s daty uvedenými v technických specifikacích výrobce. Reálné výsledky se samozřejmě budou lišit. Výsledky jsou generovány ze statistických dat programu Čistá doprava Centra dopravního výzkumu.