Studie odkrývá konečnou pravdu o nákladech elektromobilů. Tipnete si výsledek?
- Nedávná studie se zaměřila na kompletní náklady vlastnictví elektromobilu
- Porovnávali přitom nejen pořizovací cenu, ale zároveň provozní náklady
- Dokázali byste si předem tipnout vítěze této studie?

Je všeobecně známo, že elektromobil se skládá z mnohonásobně méně pohyblivých součástek než klasický spalovací vůz. Díky tomu by mělo být teoretické vlastnictví elektrického vozu podstatně levnější. My však žijeme v reálném světě, a tak chceme znát pouze holá fakta. O kolik méně (pokud vůbec) ve výsledku vyjde majitele elektromobilu celý životní cyklus oproti spalováku? Na tuto otázku se zaměřil Úřad pro vědecké a technické informace amerického ministerstva energetiky.
Je vlastnictví elektromobilu cenově výhodnější?
Nedávno jste si u nás mohli přečíst podrobný report od kolegů z magazínu Car And Driver, kteří vyhodnotili, že jejich služební Tesla Model 3 stála během prvních několika měsíců téměř stejnou sumu peněz jako běžný spalovací vůz. V jejich výzkumu ovšem figurovalo hned několik nepřesností a nelogických prohlášení, mezi které patřila třeba výměna skla nebo nepočítání cen pohonných hmot.
Stále tak v naši redakci věříme, že elektromobily jsou na provoz mnohem levnější než spalovací konkurenti. To nyní potvrzuje i nová studie, která konečně počítá se vším všudy.

Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?
Čísla mluví naprosto jasně
Aby tým mohl spolehlivě porovnat náklady na vlastnictví dvou vozů, tak museli vzít v potaz nejen pořizovací cenovku, ale zároveň cenu za dlouhodobý provoz. Doporučujeme, abyste si celou studii prostudovali, protože nabízí zajímavý pohled nejen na čistě spalovací auta, ale zároveň hybridy a plug-in hybridy. My se pro potřeby článku budeme zabývat pouze bateriovými elektromobily.
Studie tedy vychází z několika zásadních dat, a sice z pořizovací ceny, amortizace, cen pohonných hmot, pojištění, daně a provozních nákladů. Po sečtení všech aspektů z výzkumu vychází, že průměrný elektromobil stojí majitele o 40 % méně než přímý spalovací konkurent. Autoři zároveň dodávají, že nová elektrická auta si na trhu drží cenu delší dobu. Starší modely zase naopak letí s cenou dolů rychleji.
Cenová parita nás teprve čeká
V současné situaci platí, že po klasických spalovacích vozech je druhou nejlevnější možností auto s hybridním ústrojím. Elektromobily by ovšem měly dosáhnout tzv. cenové parity v Evropě do roku 2027. Jde však pouze o edukovaný odhad. Mimochodem, Tesla Model 3 to už téměř dokázala nyní.
Autor článku

Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.
Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.