Šetřete náklady s novým vozem. Je pro vás lepší hybrid, nebo elektromobil?

Matouš Vrchota
  • Zvažte při výběru nového vozu hybrid nebo elektromobil
  • Při současné světové situaci můžete výrazně ušetřit
  • Dlouhodobé úspory mohou být znatelné
Nabíjení elektrického vozidla, ilustrační
Nabíjení elektrického vozidla, ilustrační

Jestliže vás v blízké době čeká výběr nového vozu, nejspíše máte hlavu plnou nejrůznějších otázek. Budu mít nové auto ještě letos? Bude dostatek čipů na výrobu? Kam se ještě vyšplhá cena pohonných hmot? Všechny otázky jsou správné a je třeba je pořádně zvážit. S tou poslední vám může pomoci vůz s aternativním pohonem.

Co si vybrat — Hybrid, nebo rovnou elektro?

Jenže co pořídit? Elektromobily jsou drahé, ale jezdí „za pár korun“. Nebo se vydat cestou napůl a pořídit hybridní vůz? Na tyto věčné otázky vám nyní poskytneme vhled a sami uvidíte, která cesta je pro vás ta pravá.

Při současných cenách paliva nejeden řidič zvažuje přechod k jiným palivům nebo alespoň zjišťuje způsoby, jak snížit spotřebu. Jak čisté elektromobily, tak hybridní pohonná ústrojí s tím mohou vcelku výrazně pomoci. Jak ale poznáte, který z těchto dvou typů je pro vás ten pravý? Začněme s tím, které je klasickému pohonu nejblíže a sice hybridní ústrojí.

Hybridní vozidla se těší velké oblibě
Hybridní vozidla se těší velké oblibě

Čtěte také: Test Peugeot 308 SW Hybrid 225 – První pocity ze stylového kombíku pro náročnější


Nejpovolanější z hybridů

Hybridní vozy jsou v posledních letech skloňovány snad ve všech pádech a právem jim náleží velké místo v nabídkách automobilek. Tyto vozy se ale ještě dále dělí na více typů. Mild a full-hybrid jsou varianty, ve kterých elektrický motor pouze pomáhá tomu benzínovému a nemáte možnost je externě dobít. Nefungují totiž v čistě elektrickém režimu. Pomůže tedy snížit spotřebu, ale režim provozu je čistě automatický.

Nejvíce potenciálu má mezi hybridy takzvaný „plug-in“ hybrid. Již podle názvu můžete poznat, že se jedná o vůz s nabíjením ze zásuvky. Vozy s tímto typem elektrického pohonu mohou jezdit i čistě na elektřinu, a to běžně v rozmezí od 30 a 70 kilometrů. To většinou stačí na to, abyste své městské pojížďky vyřidili na elektrický pohon. Při vybité baterii nebo mimo město pak stačí přepnout na známý benzínový pohon a jedete dál. Nemusíte se tedy tolik strachovat o dojezd jako v případě čistého elektromobilu.

Má také nějaké nevýhody?

Hybridní vozy jsou při pořízení o něco dražší než ty čistě spalovací. Nižší provozní náklady dokáží ale cenu obhájit a v dlouhodobějším horizontu se začne vůz vyplácet. Vaše dlouhodobá spotřeba se může pohybovat bez potíží i hlouběji pod 5 litrů na sto kilometrů. A to při aktuálních cenách paliva rozhodně pocítíte. I z běžné zásuvky bez nejvýhodnějšího tarifu můžete jezdit pod jednu korunu na kilometr čistě elektrické jízdy. Jen se u servisních prací nezbavíte spalovacího motoru. Tyto výdaje nám tak zůstanou minimálně stejné jak u starších vozidel.

Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení
Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení

Když nové auto, tak elektromobil

Pokud při výběru vozu hledáte to nejnovější a nejlepší co vám současný trh nabízí, budete inklinovat spíše k čistému elektromobilu. Zde je tedy potřeba se připravit ještě na větší příplatek než u hybridu. Jakou největší výhodu přínáší elektromobil i oproti hybridu?

Už žádné „smradlavé“ palivo

Zbavíte se největší neznámé poslední doby. Nemusíte tankovat fosilní paliva. Tuto úsporu uvidíte okamžitě. I nejdražší poskytovatel energií bude vždy levnější. Vysoká pořizovací cena je tak rázem kompenzována na energii a bude rychle šetřit peněženku, zvláště pokud bude vůz nabíjen doma.

Oproti ostatním vozům jsou elektromobily mnohem méně náročné na servisní úkony. Je pravdou, že v případě poruchy bývají nákladnější, ale s nízkou frekvencí takových zákroků budete i tak servisovat za nižší částky. Běžně se dolévá pouze směs do ostřikovačů a sem zkontrolujete a vyměníte brzdové obložení.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Čtěte také: Test spotřeby Renault Mégane E-Tech Electric – Úspornost je jeho druhé jméno


Existují i nevýhody

Jednou z největších nevýhod je stále menší dojezd a horší dostupnost nabíjecích stanic. S elektromobilem musíte změnit své návyky cestování. Pokud vám dojde baterie u hybridu, pokračujete dále na klasický benzín a ten dotankujete téměř na každém rohu. S nabíječkami to bohužel tak jednoduché stále není, byť s trochou cviku nejde o nic hrozného.

Vybrali jste si?

Výběr vhodného typu vozu také záleží především na okolnostech. Pokud chcete především snížit spotřebu, ale nechcete se vzdát toho známého pocitu ze spalovacího vozu, bude plug-in hybrid na vaší straně. Ale i zde je dobré mít dostupnou spolehlivou nabíječku nebo zásuvku u bydliště, kde můžete vůz dobíjet.

Pro elektromobil je to naprostá nutnost. Pokud vám ale nevadí omezenější dojezd nebo vyšší cena, určitě je to pro budoucí roky zajímavá volba. Nehledě na to, že úspora na provozu je znatelná mnohem rychleji. Samotná návratnost se však liší model od modelu.

Mild a full-hybridní vozy jsou ze všech těchto variant nejlevnější, ale nezbaví vás pravidelného tankování. Úspora na takovém voze se po pár letech provozu sotva projeví. Možnost jízdy na elektřinu po městě a na palivo mimo něj už ale bude pro spoustu lidí příjemná a i úspory na provozu plug-in hybridního vozu se mohou projevit dříve.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články