Roční zkušenost se Škodou Enyaq iV. Jak se žije s moderním elektromobilem?
- Náš čtenář se podělil o roční zkušenost z elektromobilu Škoda Enyaq iV
- I přes pár problémů se prý stále jedná o radostnou koupi
- Jak tento konkrétní vůz hodnotí jeden z našich čtenářů?

S myšlenkou pořídit si elektromobil jsem si pohrával od roku 2011, kdy jsem potřeboval nahradit už téměř nepojízdný vůz. Vzhledem k tomu, že elektromobily v té době ještě nesplňovaly má osobní kritéria, nakonec padlo rozhodnutí koupit nový Peugeot 5008, který sloužil bezproblémově 10 let.
V roce 2019 jsem se rozhodl napsat si žádost do čtvrté výzvy Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita. Měl jsem políčeno na Hyundai Konu nebo Teslu Model 3. Jelikož jsem si nebyl jistý, jestli mi dokážou dodat vozidlo v požadovaném termínu a byla vyhlášena nová výzva, nechal jsem realizaci až na další rok.
Jaký byl rok se Škodou Enyaq iV?
Ihned po vyhlášení páté výzvy z OPPIK jsem podal novou žádost a začal se rozhlížet po elektromobilu. Tady musím říct, že zpracování žádosti není žádný velký problém a průměrný člověk, který si trošku rozumí s PC, by to měl zvládnout. Pokud jsem měl nějaký dotaz, úředníci po e-mailu rychle reagovali.
Jak začaly prosakovat informace o nové škodovce, rozhodl jsem se vyčkat do oficiálního představení. Enyaq iV se mi líbil více v exteriéru i interiéru, také měl na má bolavá záda lepší posed a lépe se z něj i vystupovalo. V neposlední řadě, protože někdy převážím i více věcí, rozhodovala velikost kufru.

Rozeslal jsem třem nejbližším dealerům poptávku (abych splnil podmínku dotace) a vybral si nejlevnějšího, s kterým jsem uzavřel smlouvu. Sice mi slíbili dodání počátkem roku 2021, ale do smlouvy jsem raději nechal napsat, že objednávka platí, pokud vozidlo bude dodáno do konce května, abych měl čas případně vzít nějakou skladovku Kony. Nakonec jsem ho přebíral 14. května 2021. Můj Enyaq iV je ve verzi s baterií o kapacitě 82 kWh.
Jakmile člověk vyzkouší elektromobil…
Elektroauto je podle mě návyková věc. Když jsem měl při opravě půjčený spalovák, ty rozjezdy byly hrozné. Celkově jsem za rok najel přes 23 tisíc km. A jakou mám spotřebu?
Dojezd v létě po okreskách bez problémů 500 km se spotřebou kolem 13 kWh/100 km, po dálnici 400 km spotřeba k 19 kWh/100 km. V zimě tak 380 km po okreskách se spotřebou 19 kWh/100 km a dálnice 330 km za 23 kWh/100 km. Celou zimu parkuji venku, takže baterie je promrzlá a než se zahřeje, tak prvních 15 km se spotřeba blíží k 30 kWh/100 km. Baterii si auto ohřívá zhruba do venkovních 10 stupňů.
Jak nabíjím?
Většinou nabíjím z FVE doma, případně u obchodních domů počas nákupu, kde se zatím dá nabít zdarma. Pokud už jedu delší štreku, tak nabíjím tam, kde potřebuji. Dostupnost dobíjecích stanic už je docela dobrá. Otázka je jak to bude dále, protože 1–2 nabíjecí body budou brzy málo, i když se mi ještě nestalo, že bych přijel a bylo plno.
V autě mám HUD a všem ho doporučuji. Asistenty pro jízdu využívám pořád i na okreskách a velké plus je predikce rychlosti, kdy auto má uloženo, kde začíná obec, značka omezující rychlost a tak podobně. Velké mínus je predikce rychlosti, lépe řečeno frekvence aktualizace uložených údajů. Mělo by se to aktualizovat co půl roku.
Tato lhůta určitě dostačuje při začátku a konci obce, ale je zcela mimo při dočasných úpravách na silnici. Dokonce navozuje i kritické situace, kdy jsem v Rakousku na dálnici předjížděl kamion, zařadil jsem se před něj a auto začalo naráz zpomalovat ze 130 a 80 km/h. Nechtěl bych sedět a slyšet, co mi řidič pravděpodobně vzkazoval. Ilustrující úsek je také obchvat Otrokovic z Hulína do Napajedel. Otevřen byl počátkem listopadu a dodnes tam auto omezuje rychlost až na 40 km/h.

Pár problémů se našlo
Tak jednou za měsíc mi zamrzne infotainment a pomůže až restart, kdy se ale zase vymažou všechny uložené body. Aplikace MyŠkoda také nepatří k nejlepším a tady by měla automobilka řádně zapracovat. V aplikaci mi chybí různé údaje jako je ujetá vzdálenost, informace o nabíjení a tak podobně.
Největší problém s autem jsem měl v zimě, kdy jsem ujel na plné nabití tak 250 km. V servisu mi tvrdili, že je to v normě, tak jsem si začal vést statistiky a vycházelo mi, že kapacita akumulátoru je využívána z 75 %. Když už jsem chtěl požádat o diagnostiku, která prý měla trvat několik dní, auto samo už to zřejmě nevydrželo a po nabíjení ohlásilo chybu „Elektrický systém správně nefunguje“. Naštěstí se s tím dalo dále jezdit a po týdnu jsem to předal servisu, kde diagnostikovali chybu baterie. Celkově mi vyměnili 1 z 12 baterií. Bohužel to celé trvalo skoro měsíc.

A závěrem?
Abych neskončil tak negativně, tak musím říct, že auto je velice příjemné a určitě bych si ho koupil znovu. Na pořízení elektromobilu jsem zpracoval projekt Elektromobilita Přílepy 2020 s realizací 7.9.2020 – 21.5.2021. Způsobilé výdaje byly 1 088 429 Kč a přidělená dotace ve výši 326 528 Kč z programu.
Autorem textu je čtenář Ing. Norbert Jančo, kterému za jeho sdílení roční zkušenosti s elektromobilem děkujeme!