Test Renault Arkana E-Tech 145 – První kilometry s překvapivě povedeným hybridem

Luboš Srb
  • Nový hybridní Renault Arkana je kormorán mezi rybami
  • Jde o stylové SUV-kupé, které se může srovnávat s mnohem dražší konkurencí
  • Zatopí konkurenci nejen povedeným designem, ale i hybridní technikou?
Renault Arkana E-Tech Hybrid
Renault Arkana E-Tech Hybrid

Zákazníci chtějí větší vozy, ale také chtějí hybridní techniku, která zpravidla znamená nejen pohodlnější svezení, ale i nižší náklady na provoz. Nový Renault Arkana E-Tech s hybridním pohonem je na papíře výsledkem toho, co by mělo zákazníka upoutat, koneckonců čísla hovoří naprosto jasně. Oproti sesterským crossover/SUV modelům Captur, Kadjar, Koleos pak Arkana přináší navrch ještě modernější a stylovější SUV-kupé provedení.

Renault Arkana vypadá zatraceně dobře!

Na rychlejší otestování v podobě prvních dojmů jsem si vybral Arkanu Hybrid 145 RS Line, tedy ostřejší variantu v krásném černém laku, kde člověk může obdivovat nejen krásnou postupně se svažující střechu dotvářející prémiové a moderní pojetí vozu, ale také právě sportovnější prvky a detaily, ať už jde o vnější design nebo interiér se sportovními sedačkami, volantem, apod. Za mě je design u Arkany jedním z hlavních lákadel a mě si rozhodně rychle získal.

Pokud se podíváme na interiér u Renaultu, tak ten vychází ze sesterského Capturu a žádné velké překvapení nepřináší. Jde tedy o ověřenou klasicku, kdy musím pochválit velký 9palcový dotykový displej infotainmentu, přes které se pohodlně ovládá vše, snad s výjimkou klimatizace, která si zachovala speciální řádek tlačítek pod obrazovkou a lze tak rychle a skoro poslepu ovládat topení či chlazení kabiny se vším všudy. Za volantem pak nechybí druhý velký displej.


Čtěte také: 5 věcí, které musíte vědět o automobilce Renault


Renault Arkana E-Tech Hybrid
Renault Arkana E-Tech Hybrid

Prostornost je na vůz kategorie SUV-kupé skvělá, pokud se bavíme o cestujících. V zavazadlovém prostoru je pak u hybridní verze 480 litrů, což je o 33 litrů méně z důvodu uložení baterie než u neelektrifikované Arkany. Ale stále je to dost a pro běžnou rodinu by s tím neměl být problém. Co bych chtěl také zmínit, tak že mě překvapilo, jak snadné bylo nastupování a vystupování, protože vůz má vyšší světlou výšku 20 centimetrů. Může se tedy směle vydat klidně i na nějaké polňačky či do lesa.

Povedený a osvědčený hybridní pohon E-Tech

To nejzajímavější se ale podle mě skrývá až pod kůží Arkany, a konkrétně na přední nápravě. Hybridní pohon s technologií E-Tech je u Renaultu povedený, což už jsme kvitovali v případě modelů Clio, Captur, i Mégane. Pokud znáte, jak funguje hybrid francouzské automobilky, která chce být do roku 2030 lídrem na poli elektrifikace a prodávat 9 z 10 vozů právě elektrických, pak to pro vás nebude takové překvapení. Ale pro ostatní bych řekl, že možná ano.

Arkana E-Tech Hybrid je vybavena 1,2kWh baterkou využívající 230V systém, takže při každém nastartování (tedy přesněji řečeno „zapnutí“ – pozn. redakce) se chová spíše jako elektromobil než konvenční auto se spalovacím motorem. Leč spalování zde zůstává stále velmi platné. Pokud máte baterii dostatečně nabitou, tak zvládnete ujet pěkných pár kilometrů čistě v režimu na elektřinu a tím šetříte spotřebu, ale i svou peněženku. V mém téměř dvouhodinovém testovacím okruhu jsem dosáhl spotřeby pouhých 4,7 l/100 km, a to jsem auto nijak nešetřil a jezdil jsem kombinace město a okresky.

Jak jezdí elektrická Arkana?

Stejně jako u jiných elektrických Renaultů je na výběr z režimů My Sense, Sport, Eco, přičemž převážně jsem jel v prvním zmíněném a pouze krátce jsem vyzkoušel i sportovní režim, kdy je auto o něco svižnější a ochotnější po sešlápnutí pedálu pro akceleraci. A také se vám změní grafika na digitálním panelu. Nicméně co je škoda, tak Arkana Hybrid zvládne jet čistě v elektrickém režimu maximálně do rychlosti jen 70 km/h a ne rychleji. A ne vždy vám auto dovolí přepnout do EV režimu, i když máte baterii nabitou, ale prostě elektromotor by to zřejmě společně s klimatizací neutáhl.


Čtěte také: Renault má strategický plán Renaulution. Na poli elektrifikace slibuje velké věci


Renault Arkana E-Tech Hybrid
Renault Arkana E-Tech Hybrid

Pokud jde o jízdní vlastnosti, tak jde o takový pohodlně nastavený koráb, který zvládne vyžehlit některé nerovnosti, ale nepočítejte s tím, že to bude naprostá oáza a že se auto při rychlém vlétnutí do zatáčky nebude bránit. Spíše bych vyzdvihl celkovou vyváženost a plynulou práci převodovky, která využívá 4 stupně ve spolupráci se spalovacím motorem a 2 stupně v případě elektrického pohonu. Renault je až nečekaně přesný a při rozjezdech můžete zapomenout na nějaké trhané pohyby či vnímání toho, že by auto vůbec řadilo. Možná akorát tak při poslechu spalovacího motoru a když za to pořádně vezmete.

Renault tvrdí, že až 80 % času je možné jezdit ve městě v režimu na elektřinu. V některých případech určitě ano, ale bral bych to s rezervou. Koneckonců, jde o hybrid, který musíte stále tankovat a elektřina se vám v baterce jen tak zničehonic neobjeví. Získáváte ji jednak při brzdění, ale také právě díky výrobě spalovacím motorem, protože to bývá efektivnější v konečném měřítku. I zde platí, že hybrid je skvělou volbou do města, kde rapidně ušetří náklady a zpříjemní jízdu, třeba i díky režimu B se zvýšenou rekuperací, tedy brzděním elektromotorem a získávání energie zpátky, naopak po dálnici jeho výhody téměř zmizí.


Čtěte také: Renault slaví krásný úspěch, každé desáté prodané auto byl elektromobil


Renault Arkana E-Tech Hybrid, spotřeba
Renault Arkana E-Tech Hybrid, spotřeba

Shrnutí testu

Nový Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 RS Line se mi během prvních hodin testování po českých silnicích líbil a opět mi potvrdil, že francouzská automobilka hybridní vozy umí. S Arkanou přichází atraktivnější SUV-kupé provedení, které v kombinaci s elektrifikovanou jednotkou podle mě dává největší smysl. A koneckonců objednávky v Evropě to zatím potvrzují, když od března už Renault zaznamenal více než 20 tisíc zákazníků, kteří ve více než 50 % případů zvolili právě hybridní verzi. V Česku tomu tak zatím není, protože elektrická Arkana přichází na trh o něco později než klasická verze.


TIP: Renault Zoe má nový rekord v dojezdu, zvládl 764,9 km na jedno nabití


Renault Arkana E-Tech Hybrid
Renault Arkana E-Tech Hybrid

Co je podle mě také zajímavé, tak pořizovací cena. Arkana E-Tech se dá pořídit již od 640 tisíc korun, kdy jde o časově omezenou akční cenu a samozřejmě pouze základní výbavu. Střední provedení Intens vyjde od 705 tisíc korun a v testované RS Line verzi pak od 778 tisíc korun. Ceny jsou podle mě více než konkurenceschopné, navíc příplatek za hybridní pohon je u Renaultu pouze 20 tisíc korun, takže prakticky není co řešit. Tedy snad jen to, kolik si připlatit za doplňkovou výbavu a kterou verzi přesně vybrat. Ale to už je věc osobních preferencí.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články