5 věcí, které musíte vědět o automobilce Renault

Luboš Srb
  • Francouzská automobilka Renault byla založena již v roce 1898
  • Prorazila díky technologickým inovacím, které má přímo ve své DNA
  • Co byste o značce jako takové rozhodně měli vědět?
Renault 5, elektromobil
Renault 5, elektromobil

U vzniku byla technologická inovace

Francouzskou automobilku založil v roce 1898 velmi nadaný technik Louis Renault, který postavil první automobil na bázi De Dionovy čtyřkolky s dvoudobým motorem, a to v pouhých 21 letech. S přáteli se vsadil o to, zda jeho vůz dokáže vyjet svah ulice Lepic na Montmartre. Nejen, že se mu to povedlo, ale rychle vycítil komerční potenciál technologie a se svými dvěma obchodně zdatnými bratry založili jednu z nejznámějších automobilek na světě.

Výroba za války

Inovace, které má Renault v samotné DNA, pokračovaly i za války. Otec automobilky společně s jedním z nejtalentovanějších průmyslových designérů firmy navrhli jeden z nejrevolučnějších tanků historie. Renault FT-17 měl prostor pro posádku vpředu, motorový prostor vzadu a hlavní výzbroj v otočné věži. Během první světové války jej používali i Američané. Renault se za války celkově zaměřoval na výrobu těžké vojenské techniky, jako jsou nákladní automobily a dělostřelecké vozy.

Renault byl u zrodu moderní elektromobility

Renault rychle vycítil příležitost i v případě elektromobility. Již v roce 2005 odhalil koncept Zoe City Car, který byl předobrazem prvního novodobého elektromobilu představeného v sériově vyráběném provedení v roce 2012 – tedy ve stejném roce, jako dorazila Tesla se svým Modelem S (test), který nebyl narozdíl od Roadsteru předělávkou ze spalováku.


Čtěte také: Elektromobily dávají na frak spalovacím sourozencům, ukazují prodeje Renaultu


Renault Zoe
Renault Zoe

Původní čistě elektrický model Renault Zoe (test) měl na dnešní dobu už celkem dost úsměvné parametry, ať už je výkon max. 66 kW s točivým momentem 220 Nm, či 22kWh baterie s dojezdem maximálně 210 kilometrů. Ovšem díky 43kW AC nabíjení nemusel trávit tolik času na nabíječce a byl i s ohledem na cenu poměrně atraktivním elektroautem.

Nejnovější Zoe už disponuje 52kWh baterkou, se kterou slibuje dojezd až téměř 400 kilometrů. Pokud jde o výkon, 100kW elektromotor s okamžitým točivým momentem 260 Nm zajistí do města poměrně agilní zrychlení. A nechybí ani 50kW rychlonabíjení přes DC, které kombinuje s 22 kW AC nabíjením, což je poměrně raritou.

Renault Zoe je nejprodávanějším elektromobilem v Evropě

Městský elektromobil od Renaultu, který se však díky svému dojezdu u nejnovější generace nebojí ani mimo město, patří mezi nejprodávanější elektromobily. V Evropě se prodalo už téměř 300 000 vozů Zoe, přičemž v loňském roce byl elektromobil od Renaultu prodávanější než na světě nejpopulárnější Tesla Model 3 (test). A to je pro francouzskou značku skvělý úspěch, za kterým stojí nejnovější již třetí generace vozu.


Čtěte také: Celá vesnice jezdí na elektřinu! Renault půjčil všem obyvatelům elektromobily. Proč?


Renault Zoe
Renault Zoe

Velké plány s elektromobilitou

Renault chce mít do roku 2025 v Evropě polovinu svých nově představených aut jen čistě elektrických, přičemž pokud jde o prodeje, tak 35 % by měly tvořit hybridy a 30 % elektromobily, zbytek doprodej spalovacích aut. Francouzi tedy mají celkem jasný a nikterak nereálný plán s přechodem na elektromobilitu.

Legendární Renault R5 vs prototyp nového Renaultu R5
Legendární Renault R5 vs prototyp nového Renaultu R5

V tomto ohledu má být přelomový nový model Renault 5, který bude postavený na těch nejnovějších technologiích a bude přitom odkazovat na svou slavnou historii, protože půjde o následovníka kultovního modelu R5 z roku 1972. Specifikace zatím neznáme, koneckonců jde teprve o koncept, nicméně rozhodně se máme na co těšit, protože Renault už v minulosti ukázal, že dokáže být hodně inovativní a s pomocí technologií měnit svět.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články