Půl roku s Teslou Model Y – Pořídil bych si elektromobil znovu? (2. část)

  • V prosinci jsem si pořídil Teslu Model Y
  • Jaké jsou mé půlroční zkušenosti s elektromobilem?
  • Pořidil bych si ji znovu?
Tesla Model Y

Vlastní Tesla Model Y SR

V první části tohoto článku jsem se s vámi podělil o své osobní zkušenosti s výběrem elektromobilu – od důvodů pro jeho pořízení a objednání, po převzetí vozu v pražské Tesle. V této druhé části vás seznámím s osobními poznatky z půlročního provozu své Tesly Model Y s pohonem zadních kol (SR).


Kapitoly


Moje první jízdní dojmy s Teslou

První kilometry jsem se svým novým vozem ujel ještě v Praze. Jak jsem již psal v první části, po převzetí jsem musel nejprve do pneuservisu přezout na zimní pneumatiky. Následně jsem zamířil k pražskému superchargeru Tesla. Z bezpečnostních důvodů se totiž auta nepředávají s plně nabitou baterií. Jako úplný nováček jsem nechtěl nic ponechat náhodě a raději jsem si baterii nabil na 100 %.

Navigace Tesla a první nabíjení

K Superchargeru jsem dorazil bez sebemenších problémů díky spolehlivé Tesla navigaci, která mě dovedla přesně na místo určení. Vůz si před příjezdem sám předehřál baterii, takže jsem po příjezdu k nabíjecímu bodu mohl jen připojit nabíjecí kabel ke svému vozu. Nemusel jsem řešit žádnou registraci ani platbu – vše proběhlo automaticky. Nabíjecí stanice vůz identifikovala přes můj účet a po skončení nabíjení jsem obdržel zprávu o provedeném nabíjení na svůj e-mail. Peníze byly z účtu strženy automaticky.

Doba nabíjení

Rychlost nabíjení mě velmi mile překvapila. Informace o průběhu nabíjení jsem mohl sledovat na obrazovce vozu i ve svém mobilním telefonu pomocí aplikace Tesla. Celkově jsem s infrastrukturou Superchargerů maximálně spokojen, používám je pravidelně na delších cestách a považuji je za velmi spolehlivé. Cena za rychlonabíjení je také přijatelná. Nikdy jsem se například nesetkal s tím, že bych musel někde čekat, až se uvolní nabíjecí bod. Jediný nedostatek jsem pocítil v zahraničí, kde u některých nabíjecích stanic chybělo zázemí pro posádku, především toalety.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger | foto: Pixabay


Čtěte také: Tesla Supercharger – Cena nabíjení elektromobilu


První cesta po dálnici

Cesta z Prahy do Ostravy po dálnici v prosinci byla bezproblémová. Spotřeba elektrické energie byla více než přijatelná, auto mi kupodivu navzdory zvěstem šířeným na internetu po cestě nezamrzlo, neshořelo a ani jsem nemusel kvůli vybité baterii tlačit vůz až domů. Celá cesta tak proběhla stejně pohodlně jako v mém předchozím Mercedesu.

Provozování Modelu Y v zimním období

Svou Teslu jsem začal provozovat v zimním období. Fotovoltaika toho v zimních měsících moc nevyrobí, takže jsem byl odkázán na nabíjení z vlastní zásuvky, ale z veřejné sítě. I přesto byly náklady na ujetý kilometr mnohem nižší než u spalovacího auta.

Zpočátku jsem měl určité obavy z toho, jak bude elektromobil v zimním období fungovat. Ukázalo se však, že tyto obavy byly naprosto zbytečné. Bateriový management Tesly je špičkový, takže baterie v mrazu nijak netrpí a tepelné čerpadlo se stará o efektivní vytápění interiéru. Skvělou funkcí je možnost nastavit vytápění nebo chlazení interiéru ještě před usednutím do vozu. Odpadají tak nepříjemnosti jako škrábání zamrzlých oken nebo usedání do studených sedaček.

V zimě jsem najel zhruba 5 000 km s průměrnou spotřebou 14,2 kWh/100 km. Vůz má vyhřívaný volant a všechny sedačky, což v mrazivých dnech ocení celá posádka. Prosklená střecha zase ve slunečných dnech pomáhá přirozeně ohřívat kabinu, čímž lze trochu ušetřit za topení.

Tesla Model 3, zima

Elektromobily to mají v zimě jednodušší | foto: Unsplash

Jaro a léto

Od března začala fotovoltaika vyrábět dostatek energie pro každodenní cestování, a veřejné nabíjecí stanice jsem tak využíval jen na delších trasách. Bezplatná energie z fotovoltaiky mě motivovala k častějšímu používání auta, hlavně při rodinných výletech. Cestovali jsme po naší zemi i v zahraničí. V tomto období jsem s Teslou najel 8 500 km s průměrnou spotřebou přibližně 13,1 kWh na 100 km.

Shrnutí provozu za prvních šest měsíců

Během prvního půlroku jsem s vozidlem ujel celkem 13 500 km s průměrnou spotřebou 13,5 kWh/100 km. Díky vlastní fotovoltaice mě nabíjení auta celkově stálo necelých 9 000 korun. Celkem 40 % spotřebované energie bylo zdarma ze slunce, 25 % jsem zejména díky delším výletům nabil ze Superchargerů od Tesly a zbylých 35 % bylo autu dodáno pomalým nabíjením na jiných nabíjecích bodech z veřejné sítě. K výše zmíněným hodnotám je však nutno podotknout, že jezdím předpisově, spíš pomaleji a převážně s ohledem na spotřebu.

Tesla model Y

Nabíjení na delších cestách | foto: vlastní

S čím jsem u Tesly spokojen?

Můj první elektromobil překonal má očekávání. Tesla Model Y je velmi úsporná, spolehlivá, praktická a prostorná. Software je špičkový a vozidlo se díky pravidelným aktualizacím neustále zlepšuje. Například jsem si vůz zakoupil s klasickými LED světlomety, ale díky aktualizaci jsem zdarma získal funkci Matrix. U jaké jiné značky si můžete zakoupit produkt, který se vám bude pravidelně a zcela zdarma vylepšovat? Vozidlo je také v neposlední řadě velmi snadno udržovatelné, což ocení zejména rodiny s malými dětmi.

Co mně naopak u Modelu Y vadí?

V letním období mi vadila prosklená střecha. Zatímco v zimě byla výhodou, v horkých letních dnech způsobuje přehřívání interiéru. Majitelé Tesel tento handicap často řeší jejím vnitřním zakrytím. Ocenil bych také ventilované sedačky, protože v teplých měsících se na originálních sedačkách z umělé kůže necítím příliš komfortně.

Na můj vkus má také Model Y SR příliš tuhý podvozek. Při jízdě po nekvalitním povrchu tak cítím každou nerovnost. Poslední výhradu mám ke stěračům, které bohužel stále trpí absencí dešťového senzoru, což se stále projevuje na jejich funkčnosti. Velmi bych u svého vozu uvítal alespoň V2L (Vehicle-to-Load). Je to technologie, která umožňuje elektrickému vozidlu fungovat jako zdroj energie pro externí spotřebiče. V praxi to znamená, že můžete použít baterii svého elektrického auta k napájení zpravidla menších externích elektrických zařízení.

Tesla model Y

Nabíjení Tesly v garáži | foto: vlastní

Závěrem

Tesla Model Y s pohonem zadních kol (SR) je až na pár drobností skvělé rodinné auto a jeho nákupem jsem rozhodně neudělal chybu. Rád bych vám o svých zkušenostech s tímto vozem zde napsal více, ale do těchto dvou článků se vše nevejde. V budoucích článcích bych některé jeho části podrobněji rozvedl.

Co by vás kolem mého vozu zajímalo? Přemýšlíte o pořízení elektromobilu, nebo fotovoltaice? Napište mi pod článek. V příštích článcích bych se více věnoval například tématům jako je cestování s elektromobilem, nabíjení a dalším technickým detailům vozidla. Na konci roku se pak dozvíte mé celoroční zkušenosti s Teslou.


Kapitoly


Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Půl roku s Teslou Model Y – Pořídil bych si elektromobil znovu? (2. část)

  • V prosinci jsem si pořídil Teslu Model Y
  • Jaké jsou mé půlroční zkušenosti s elektromobilem?
  • Pořidil bych si ji znovu?
Tesla Model Y

Vlastní Tesla Model Y SR

V první části tohoto článku jsem se s vámi podělil o své osobní zkušenosti s výběrem elektromobilu – od důvodů pro jeho pořízení a objednání, po převzetí vozu v pražské Tesle. V této druhé části vás seznámím s osobními poznatky z půlročního provozu své Tesly Model Y s pohonem zadních kol (SR).


Kapitoly


Moje první jízdní dojmy s Teslou

První kilometry jsem se svým novým vozem ujel ještě v Praze. Jak jsem již psal v první části, po převzetí jsem musel nejprve do pneuservisu přezout na zimní pneumatiky. Následně jsem zamířil k pražskému superchargeru Tesla. Z bezpečnostních důvodů se totiž auta nepředávají s plně nabitou baterií. Jako úplný nováček jsem nechtěl nic ponechat náhodě a raději jsem si baterii nabil na 100 %.

Navigace Tesla a první nabíjení

K Superchargeru jsem dorazil bez sebemenších problémů díky spolehlivé Tesla navigaci, která mě dovedla přesně na místo určení. Vůz si před příjezdem sám předehřál baterii, takže jsem po příjezdu k nabíjecímu bodu mohl jen připojit nabíjecí kabel ke svému vozu. Nemusel jsem řešit žádnou registraci ani platbu – vše proběhlo automaticky. Nabíjecí stanice vůz identifikovala přes můj účet a po skončení nabíjení jsem obdržel zprávu o provedeném nabíjení na svůj e-mail. Peníze byly z účtu strženy automaticky.

Doba nabíjení

Rychlost nabíjení mě velmi mile překvapila. Informace o průběhu nabíjení jsem mohl sledovat na obrazovce vozu i ve svém mobilním telefonu pomocí aplikace Tesla. Celkově jsem s infrastrukturou Superchargerů maximálně spokojen, používám je pravidelně na delších cestách a považuji je za velmi spolehlivé. Cena za rychlonabíjení je také přijatelná. Nikdy jsem se například nesetkal s tím, že bych musel někde čekat, až se uvolní nabíjecí bod. Jediný nedostatek jsem pocítil v zahraničí, kde u některých nabíjecích stanic chybělo zázemí pro posádku, především toalety.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger | foto: Pixabay


Čtěte také: Tesla Supercharger – Cena nabíjení elektromobilu


První cesta po dálnici

Cesta z Prahy do Ostravy po dálnici v prosinci byla bezproblémová. Spotřeba elektrické energie byla více než přijatelná, auto mi kupodivu navzdory zvěstem šířeným na internetu po cestě nezamrzlo, neshořelo a ani jsem nemusel kvůli vybité baterii tlačit vůz až domů. Celá cesta tak proběhla stejně pohodlně jako v mém předchozím Mercedesu.

Provozování Modelu Y v zimním období

Svou Teslu jsem začal provozovat v zimním období. Fotovoltaika toho v zimních měsících moc nevyrobí, takže jsem byl odkázán na nabíjení z vlastní zásuvky, ale z veřejné sítě. I přesto byly náklady na ujetý kilometr mnohem nižší než u spalovacího auta.

Zpočátku jsem měl určité obavy z toho, jak bude elektromobil v zimním období fungovat. Ukázalo se však, že tyto obavy byly naprosto zbytečné. Bateriový management Tesly je špičkový, takže baterie v mrazu nijak netrpí a tepelné čerpadlo se stará o efektivní vytápění interiéru. Skvělou funkcí je možnost nastavit vytápění nebo chlazení interiéru ještě před usednutím do vozu. Odpadají tak nepříjemnosti jako škrábání zamrzlých oken nebo usedání do studených sedaček.

V zimě jsem najel zhruba 5 000 km s průměrnou spotřebou 14,2 kWh/100 km. Vůz má vyhřívaný volant a všechny sedačky, což v mrazivých dnech ocení celá posádka. Prosklená střecha zase ve slunečných dnech pomáhá přirozeně ohřívat kabinu, čímž lze trochu ušetřit za topení.

Tesla Model 3, zima

Elektromobily to mají v zimě jednodušší | foto: Unsplash

Jaro a léto

Od března začala fotovoltaika vyrábět dostatek energie pro každodenní cestování, a veřejné nabíjecí stanice jsem tak využíval jen na delších trasách. Bezplatná energie z fotovoltaiky mě motivovala k častějšímu používání auta, hlavně při rodinných výletech. Cestovali jsme po naší zemi i v zahraničí. V tomto období jsem s Teslou najel 8 500 km s průměrnou spotřebou přibližně 13,1 kWh na 100 km.

Shrnutí provozu za prvních šest měsíců

Během prvního půlroku jsem s vozidlem ujel celkem 13 500 km s průměrnou spotřebou 13,5 kWh/100 km. Díky vlastní fotovoltaice mě nabíjení auta celkově stálo necelých 9 000 korun. Celkem 40 % spotřebované energie bylo zdarma ze slunce, 25 % jsem zejména díky delším výletům nabil ze Superchargerů od Tesly a zbylých 35 % bylo autu dodáno pomalým nabíjením na jiných nabíjecích bodech z veřejné sítě. K výše zmíněným hodnotám je však nutno podotknout, že jezdím předpisově, spíš pomaleji a převážně s ohledem na spotřebu.

Tesla model Y

Nabíjení na delších cestách | foto: vlastní

S čím jsem u Tesly spokojen?

Můj první elektromobil překonal má očekávání. Tesla Model Y je velmi úsporná, spolehlivá, praktická a prostorná. Software je špičkový a vozidlo se díky pravidelným aktualizacím neustále zlepšuje. Například jsem si vůz zakoupil s klasickými LED světlomety, ale díky aktualizaci jsem zdarma získal funkci Matrix. U jaké jiné značky si můžete zakoupit produkt, který se vám bude pravidelně a zcela zdarma vylepšovat? Vozidlo je také v neposlední řadě velmi snadno udržovatelné, což ocení zejména rodiny s malými dětmi.

Co mně naopak u Modelu Y vadí?

V letním období mi vadila prosklená střecha. Zatímco v zimě byla výhodou, v horkých letních dnech způsobuje přehřívání interiéru. Majitelé Tesel tento handicap často řeší jejím vnitřním zakrytím. Ocenil bych také ventilované sedačky, protože v teplých měsících se na originálních sedačkách z umělé kůže necítím příliš komfortně.

Na můj vkus má také Model Y SR příliš tuhý podvozek. Při jízdě po nekvalitním povrchu tak cítím každou nerovnost. Poslední výhradu mám ke stěračům, které bohužel stále trpí absencí dešťového senzoru, což se stále projevuje na jejich funkčnosti. Velmi bych u svého vozu uvítal alespoň V2L (Vehicle-to-Load). Je to technologie, která umožňuje elektrickému vozidlu fungovat jako zdroj energie pro externí spotřebiče. V praxi to znamená, že můžete použít baterii svého elektrického auta k napájení zpravidla menších externích elektrických zařízení.

Tesla model Y

Nabíjení Tesly v garáži | foto: vlastní

Závěrem

Tesla Model Y s pohonem zadních kol (SR) je až na pár drobností skvělé rodinné auto a jeho nákupem jsem rozhodně neudělal chybu. Rád bych vám o svých zkušenostech s tímto vozem zde napsal více, ale do těchto dvou článků se vše nevejde. V budoucích článcích bych některé jeho části podrobněji rozvedl.

Co by vás kolem mého vozu zajímalo? Přemýšlíte o pořízení elektromobilu, nebo fotovoltaice? Napište mi pod článek. V příštích článcích bych se více věnoval například tématům jako je cestování s elektromobilem, nabíjení a dalším technickým detailům vozidla. Na konci roku se pak dozvíte mé celoroční zkušenosti s Teslou.


Kapitoly


Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."