Půl roku s Teslou Model Y – Jak to všechno začalo u fotovoltaiky (1. část)

  • Pořízení fotovoltaiky byl teprve začátek
  • Došlo mi, že energie mám tolik, že je výhodné mít i elektromobil
  • Vybral jsem si Teslu Model Y s pohonem zadních kol
Tesla Model Y

Tesla Model Y a dům s fotovoltaikou | foto: vlastní

Nikdy předtím jsem se o elektromobilitu ani udržitelnou energii nijak zvlášť nezajímal. V době energetické krize mě však okolnosti přiměly k zakoupení fotovoltaiky a následně k pořízení elektromobilu. Tato změna mě přivedla k hlubšímu zájmu o tuto problematiku a postupem času jsem se stal jejím fanouškem a propagátorem. Jako nový redaktor serveru Elektrickevozy.cz vám nyní přiblížím své osobní, šestiměsíční zkušenosti s Teslou Model Y s pohonem zadních kol (SR).


Kapitoly


Energetická krize a instalace fotovoltaiky

V roce 2022, kdy energetická krize vrcholila, jsem byl nucen přejít k dodavateli poslední instance, což mé rodině výrazně zvýšilo náklady na energie. Abych ušetřil na účtech za elektřinu, rozhodl jsem se investovat do vlastní fotovoltaické elektrárny. Tato investice se nakonec ukázala jako velmi rozumný krok, který zásadně ovlivnil můj životní styl v oblasti spotřeby a využití energií.

Na základě doporučení odborníka jsem se rozhodl pro ostrovní fotovoltaickou elektrárnu. Na střechu domu a garáže jsem postupně umístil 38 solárních panelů o výkonu 16,2 kWp, což mé rodině zajistilo téměř celoroční energetickou soběstačnost. V zimních měsících jsme sice museli část elektrické energie odebírat z externí sítě, ale po zbytek roku jsme jí měli na rozdávání.

E.ON instalace fotovoltaiky

Instalace fotovoltaiky, ilustrační


Čtěte také: Projel jsem stovky aut a pak si koupil Teslu. Těchto 5 věcí mně ale vadí


Výběr elektromobilu

Když jsem se pak zamýšlel nad tím, co dělat s přebytečnou elektřinou, logickým krokem bylo pořídit si elektromobil. Jenže výběr nového vozu pro mě nebyl jednoduchý. Vlastnil jsem luxusní SUV od Mercedesu, se kterým jsem byl spokojen a tak jsem si ho původně chtěl ponechat. Nejdříve jsem tedy zvažoval menší elektromobil jako druhé auto do rodiny. Uvažoval jsem například o Dacii Spring nebo později o MG 4, který mě zaujal poměrem cena/výkon.

Postupně mi však docházelo, že mít v rodině dvě auta – jedno elektrické a druhé se spalovacím motorem – nedává smysl. Když máme po většinu roku elektřinu zdarma, proč bychom měli utrácet za drahé palivo? Postupně jsem tedy upustil od myšlenky na kompaktní vozy a soustředil se na prostornější, rodinné modely.

Tesla Model 3 „Highland“

V té době jsem kromě Tesly uvažoval také o modelech Hyundai a Kia. Čínské rodinné elektromobily tehdy ještě na evropský trh moc nepronikly a ostatní značky nabízely buď technologicky méně vyspělé, nebo pro nás cenově nedostupné vozy. Pak se však začaly dít zajímavé věci – Tesla začala plošně snižovat ceny.

Po zvážení všech možností jsem se rozhodl dát šanci novince, Tesle Model 3 (2024) alias Highland. Auto bylo moderní, prostorné, cenově dostupné a nabízelo skvělou aerodynamiku. Neváhal jsem a sjednal si testovací jízdu v tenkrát nově otevřené pobočce v Brně, abych si ho mohl pořádně vyzkoušet.

Po hodinové jízdě jsem však věděl, že tohle auto pro mě není. Nevykládejte si to špatně, vůz byl až na pár drobností skvělý. Pravda, tzv. řadicí páčku a páčku pro změnu ukazatele směru tam podle mého názoru mohli nechat. Nicméně to nebyly páčky, co mě od koupě odradilo. Hlavní problém pro mě byla nízká světlá výška vozu. Ačkoli nemám zdravotní potíže, nedokázal jsem si představit, že bych s tímto autem jezdil dalších deset či více let, zvláště když jsem se mílovými kroky blížil k padesátce.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

V červené barvě Ultra Red ji to neskutečně sluší | foto: vlastní

Stanovení si priorit

Nakonec jsem si uvědomil, že mé nové auto bude muset být opět SUV. Přeci jen, jsou to auta rodinná, praktická, prostorná a pohodlná. U značky Tesla jsem však vzhledem ke svým dosavadním informacím o elektromobilech a vlastním zkušenostem už zůstal. Tesla byla pro mě z různých důvodů jasnou volbou. Mé konečné rozhodnutí tedy padlo na tehdy nejprodávanější vůz na světě – Teslu Model Y.

Tesla nabízí svůj nejúspěšnější model buď s pohonem zadních, nebo všech kol. Po pečlivé úvaze jsem se rozhodl pro variantu s pohonem zadních kol. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo hned několik. Poslední roky jsem vlastnil vozidla s náhonem všech čtyř kol, ale jejich výhod jsem málokdy využil.

Bydlím totiž ve městě a do hor v zimě moc nejezdím. Naše zimy už nejsou tím, co bývaly – sněhu ubývá a silnice ve městech a jejich okolí jsou většinou dobře upravené. Neměl jsem tedy potřebu investovat do dražšího vozidla s pohonem všech kol. Zadokolka s výkonem kolem 300 koní mi tak plně dostačovala. Navíc nejsem závodník, abych potřeboval super výkonné auto. Koupě dražší dvoumotorové verze Long Range mi proto nedávala smysl, a o nejsilnější variantě Performance jsem neuvažoval vůbec. Model Y SR mi zkrátka nabídl vše, co jsem od rodinného vozu očekával, a to vzhledem k parametrům vozidla za rozumnou cenu.

Tesla Model Y (2024) test

Interiér | foto: vlastní

Dojezd a baterie berlínské zadokolky

Reálný dojezd Modelu Y SR je v létě přes 400 km a v zimě zhruba 350 km, což je pro běžné potřeby mé rodiny zcela dostačující. Dojezd samozřejmě také záleží na stylu jízdy a dalších podmínkách, ale i při delších cestách je dostatečný. Hlavním důvodem pro koupi Modelu Y SR však byla jeho pokročilá LFP baterie.

LFP baterie od čínského výrobce BYD s celkovou kapacitou 60 kWh má oproti klasickým Li-Ion bateriím několik výhod. Zvládne více nabíjecích cyklů, má menší degradaci a lze ji bez obav nabíjet na 100 %, což je pro mě ideální pro využití s fotovoltaikou. Navíc je bezpečnější díky vyšší tepelné stabilitě – nehrozí u ní tak velké přehřívání, čímž se eliminuje riziko vznícení.

Baterie typu Blade

Baterie typu Blade | foto: BYD

Objednání si Tesly online

Ypsilonku jsem si v rámci zkušební jízdy řádně vyzkoušel a poté objednal. Tesla prodává své vozy přímo zákazníkovi bez dealerské sítě, což celý proces značně zjednodušilo. Na internetových stránkách Tesly jsem si zvolil model a vozidlo objednal jedním kliknutím. Vybíral jsem na konci čtvrtého zúčtovacího období, takže cena za konfiguraci byla velmi přijatelná. Poplatek za doručení a dokumentaci se tehdy u skladových vozů neúčtoval.

Po objednání jsem provedl nezbytnou registraci, stáhl mobilní aplikaci Tesla a uhradil zálohu 6 000 korun. Jelikož jsem si vybral skladový vůz, konečná faktura a pokyny k platbě přišly do mého Tesla účtu velmi rychle, asi za deset dní. Vozidlo jsem pak obdržel zhruba za tři týdny od objednání.

Pokyny k převzetí vozidla, včetně data, místa a času, jsem obdržel týden před samotným převzetím. Datum a čas převzetí bylo možné po domluvě změnit, což se ale ukázalo jako obtížné. Pobočky Tesly v naší zemi byly v té době velmi vytížené. Dovolat se na pobočku a změnit datum převzetí byl téměř nadlidský výkon, protože čekací doby na telefonu byly dlouhé.

Tesla nový showroom Praha

Pražská pobočka Tesly | foto: vlastní

Převzetí vozidla za milion jsem si představoval trochu jinak

Nakonec se mi podařilo vše domluvit a dojet do pobočky v Praze převzít si své vozidlo. Převzetí probíhalo velmi neformálně. Po oznámení zaměstnanci, že si jdu vyzvednout auto, provedl kontrolu uhrazení faktury a posadil mě do čekárny. Po hodině mi oznámil, že je vůz připravený k převzetí. Vozidlo jsem přebíral úplně sám.

Na co si dát při přebírání pozor, jsem si musel předem zjistit na internetu. Auto bylo bez závad, takže jsem v mobilní aplikaci potvrdil jeho převzetí a vydal se s ním na svou první cestu. Služby Tesly nebyly ideální, ale to je daň za to, že si nemusíte připlácet za drahé dealery. Peripetie při objednávání a převzetí vozu jsem si nechtěl nenechat jen pro sebe a tak jsem Tesle poslal zpětnou vazbu.

Tesla model Y

Přebírání vozidla v pražské Tesle | foto: vlastní

Má první cesta vedla do pneuservisu

Co mě však opravdu mrzelo, byla nemožnost přezutí pneumatik při koupi vozu. Tesla dodává standardně své vozy na letních pneumatikách. Buď si tedy můžete koupit celou druhou originální sadu zimních kol, což jsem nechtěl, nebo si přezutí na zimní musíte řešit sami. Tak jsem v prosinci, kdy byl místy na cestách sníh, musel jet do sedm kilometrů vzdáleného pneuservisu na letních. Naštěstí vše dobře dopadlo a já se s Modelem Y SR vydal domů do Ostravy.


Kapitoly


Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Půl roku s Teslou Model Y – Jak to všechno začalo u fotovoltaiky (1. část)

  • Pořízení fotovoltaiky byl teprve začátek
  • Došlo mi, že energie mám tolik, že je výhodné mít i elektromobil
  • Vybral jsem si Teslu Model Y s pohonem zadních kol
Tesla Model Y

Tesla Model Y a dům s fotovoltaikou | foto: vlastní

Nikdy předtím jsem se o elektromobilitu ani udržitelnou energii nijak zvlášť nezajímal. V době energetické krize mě však okolnosti přiměly k zakoupení fotovoltaiky a následně k pořízení elektromobilu. Tato změna mě přivedla k hlubšímu zájmu o tuto problematiku a postupem času jsem se stal jejím fanouškem a propagátorem. Jako nový redaktor serveru Elektrickevozy.cz vám nyní přiblížím své osobní, šestiměsíční zkušenosti s Teslou Model Y s pohonem zadních kol (SR).


Kapitoly


Energetická krize a instalace fotovoltaiky

V roce 2022, kdy energetická krize vrcholila, jsem byl nucen přejít k dodavateli poslední instance, což mé rodině výrazně zvýšilo náklady na energie. Abych ušetřil na účtech za elektřinu, rozhodl jsem se investovat do vlastní fotovoltaické elektrárny. Tato investice se nakonec ukázala jako velmi rozumný krok, který zásadně ovlivnil můj životní styl v oblasti spotřeby a využití energií.

Na základě doporučení odborníka jsem se rozhodl pro ostrovní fotovoltaickou elektrárnu. Na střechu domu a garáže jsem postupně umístil 38 solárních panelů o výkonu 16,2 kWp, což mé rodině zajistilo téměř celoroční energetickou soběstačnost. V zimních měsících jsme sice museli část elektrické energie odebírat z externí sítě, ale po zbytek roku jsme jí měli na rozdávání.

E.ON instalace fotovoltaiky

Instalace fotovoltaiky, ilustrační


Čtěte také: Projel jsem stovky aut a pak si koupil Teslu. Těchto 5 věcí mně ale vadí


Výběr elektromobilu

Když jsem se pak zamýšlel nad tím, co dělat s přebytečnou elektřinou, logickým krokem bylo pořídit si elektromobil. Jenže výběr nového vozu pro mě nebyl jednoduchý. Vlastnil jsem luxusní SUV od Mercedesu, se kterým jsem byl spokojen a tak jsem si ho původně chtěl ponechat. Nejdříve jsem tedy zvažoval menší elektromobil jako druhé auto do rodiny. Uvažoval jsem například o Dacii Spring nebo později o MG 4, který mě zaujal poměrem cena/výkon.

Postupně mi však docházelo, že mít v rodině dvě auta – jedno elektrické a druhé se spalovacím motorem – nedává smysl. Když máme po většinu roku elektřinu zdarma, proč bychom měli utrácet za drahé palivo? Postupně jsem tedy upustil od myšlenky na kompaktní vozy a soustředil se na prostornější, rodinné modely.

Tesla Model 3 „Highland“

V té době jsem kromě Tesly uvažoval také o modelech Hyundai a Kia. Čínské rodinné elektromobily tehdy ještě na evropský trh moc nepronikly a ostatní značky nabízely buď technologicky méně vyspělé, nebo pro nás cenově nedostupné vozy. Pak se však začaly dít zajímavé věci – Tesla začala plošně snižovat ceny.

Po zvážení všech možností jsem se rozhodl dát šanci novince, Tesle Model 3 (2024) alias Highland. Auto bylo moderní, prostorné, cenově dostupné a nabízelo skvělou aerodynamiku. Neváhal jsem a sjednal si testovací jízdu v tenkrát nově otevřené pobočce v Brně, abych si ho mohl pořádně vyzkoušet.

Po hodinové jízdě jsem však věděl, že tohle auto pro mě není. Nevykládejte si to špatně, vůz byl až na pár drobností skvělý. Pravda, tzv. řadicí páčku a páčku pro změnu ukazatele směru tam podle mého názoru mohli nechat. Nicméně to nebyly páčky, co mě od koupě odradilo. Hlavní problém pro mě byla nízká světlá výška vozu. Ačkoli nemám zdravotní potíže, nedokázal jsem si představit, že bych s tímto autem jezdil dalších deset či více let, zvláště když jsem se mílovými kroky blížil k padesátce.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

V červené barvě Ultra Red ji to neskutečně sluší | foto: vlastní

Stanovení si priorit

Nakonec jsem si uvědomil, že mé nové auto bude muset být opět SUV. Přeci jen, jsou to auta rodinná, praktická, prostorná a pohodlná. U značky Tesla jsem však vzhledem ke svým dosavadním informacím o elektromobilech a vlastním zkušenostem už zůstal. Tesla byla pro mě z různých důvodů jasnou volbou. Mé konečné rozhodnutí tedy padlo na tehdy nejprodávanější vůz na světě – Teslu Model Y.

Tesla nabízí svůj nejúspěšnější model buď s pohonem zadních, nebo všech kol. Po pečlivé úvaze jsem se rozhodl pro variantu s pohonem zadních kol. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo hned několik. Poslední roky jsem vlastnil vozidla s náhonem všech čtyř kol, ale jejich výhod jsem málokdy využil.

Bydlím totiž ve městě a do hor v zimě moc nejezdím. Naše zimy už nejsou tím, co bývaly – sněhu ubývá a silnice ve městech a jejich okolí jsou většinou dobře upravené. Neměl jsem tedy potřebu investovat do dražšího vozidla s pohonem všech kol. Zadokolka s výkonem kolem 300 koní mi tak plně dostačovala. Navíc nejsem závodník, abych potřeboval super výkonné auto. Koupě dražší dvoumotorové verze Long Range mi proto nedávala smysl, a o nejsilnější variantě Performance jsem neuvažoval vůbec. Model Y SR mi zkrátka nabídl vše, co jsem od rodinného vozu očekával, a to vzhledem k parametrům vozidla za rozumnou cenu.

Tesla Model Y (2024) test

Interiér | foto: vlastní

Dojezd a baterie berlínské zadokolky

Reálný dojezd Modelu Y SR je v létě přes 400 km a v zimě zhruba 350 km, což je pro běžné potřeby mé rodiny zcela dostačující. Dojezd samozřejmě také záleží na stylu jízdy a dalších podmínkách, ale i při delších cestách je dostatečný. Hlavním důvodem pro koupi Modelu Y SR však byla jeho pokročilá LFP baterie.

LFP baterie od čínského výrobce BYD s celkovou kapacitou 60 kWh má oproti klasickým Li-Ion bateriím několik výhod. Zvládne více nabíjecích cyklů, má menší degradaci a lze ji bez obav nabíjet na 100 %, což je pro mě ideální pro využití s fotovoltaikou. Navíc je bezpečnější díky vyšší tepelné stabilitě – nehrozí u ní tak velké přehřívání, čímž se eliminuje riziko vznícení.

Baterie typu Blade

Baterie typu Blade | foto: BYD

Objednání si Tesly online

Ypsilonku jsem si v rámci zkušební jízdy řádně vyzkoušel a poté objednal. Tesla prodává své vozy přímo zákazníkovi bez dealerské sítě, což celý proces značně zjednodušilo. Na internetových stránkách Tesly jsem si zvolil model a vozidlo objednal jedním kliknutím. Vybíral jsem na konci čtvrtého zúčtovacího období, takže cena za konfiguraci byla velmi přijatelná. Poplatek za doručení a dokumentaci se tehdy u skladových vozů neúčtoval.

Po objednání jsem provedl nezbytnou registraci, stáhl mobilní aplikaci Tesla a uhradil zálohu 6 000 korun. Jelikož jsem si vybral skladový vůz, konečná faktura a pokyny k platbě přišly do mého Tesla účtu velmi rychle, asi za deset dní. Vozidlo jsem pak obdržel zhruba za tři týdny od objednání.

Pokyny k převzetí vozidla, včetně data, místa a času, jsem obdržel týden před samotným převzetím. Datum a čas převzetí bylo možné po domluvě změnit, což se ale ukázalo jako obtížné. Pobočky Tesly v naší zemi byly v té době velmi vytížené. Dovolat se na pobočku a změnit datum převzetí byl téměř nadlidský výkon, protože čekací doby na telefonu byly dlouhé.

Tesla nový showroom Praha

Pražská pobočka Tesly | foto: vlastní

Převzetí vozidla za milion jsem si představoval trochu jinak

Nakonec se mi podařilo vše domluvit a dojet do pobočky v Praze převzít si své vozidlo. Převzetí probíhalo velmi neformálně. Po oznámení zaměstnanci, že si jdu vyzvednout auto, provedl kontrolu uhrazení faktury a posadil mě do čekárny. Po hodině mi oznámil, že je vůz připravený k převzetí. Vozidlo jsem přebíral úplně sám.

Na co si dát při přebírání pozor, jsem si musel předem zjistit na internetu. Auto bylo bez závad, takže jsem v mobilní aplikaci potvrdil jeho převzetí a vydal se s ním na svou první cestu. Služby Tesly nebyly ideální, ale to je daň za to, že si nemusíte připlácet za drahé dealery. Peripetie při objednávání a převzetí vozu jsem si nechtěl nenechat jen pro sebe a tak jsem Tesle poslal zpětnou vazbu.

Tesla model Y

Přebírání vozidla v pražské Tesle | foto: vlastní

Má první cesta vedla do pneuservisu

Co mě však opravdu mrzelo, byla nemožnost přezutí pneumatik při koupi vozu. Tesla dodává standardně své vozy na letních pneumatikách. Buď si tedy můžete koupit celou druhou originální sadu zimních kol, což jsem nechtěl, nebo si přezutí na zimní musíte řešit sami. Tak jsem v prosinci, kdy byl místy na cestách sníh, musel jet do sedm kilometrů vzdáleného pneuservisu na letních. Naštěstí vše dobře dopadlo a já se s Modelem Y SR vydal domů do Ostravy.


Kapitoly


Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."