Když dnes na silnici občas zahlédnete vůz s osmiúhelníkovým logem MG na kapotě, nejspíš vám to nic moc neřekne. I když jde o vcelku historicky významnou britskou automobilku, s moderní reinkarnací již mnoho společného nemá. Značka nyní patří čínské skupině SAIC, která do ní masivně investuje. Jelikož chce automobilka expandovat dále a více, připravila si i svůj první, čistě elektrický model. A na prvotinu jde o velmi slušné vozidlo.
MG4 Electric zaujme většinou svojí obyčejností. Podobně je stanovena i atraktivní cena, která má především mladé přesvědčit o tom, že elektromobil nemusí být nutně drahý a přesto dokáže nabídnout více než jen čtyři kola a baterii. MG se obecně snaží více přiblížit zákazníkům, kteří nemají rádi dlouhé vybírání a konfigurace. Proto se rozhodujete jen mezi pár variantami výbavy. Výběr vozu je vlastně stejně jednoduchý jako jeho ovládání i život s ním.
Konstrukce | hatchback, rozměry: 4287 × 1836 × 1504 mm, hmotnost: 1726 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy |
Výkon | 150 kW, točivý moment 250 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 64 kWh, udávaný dojezd 450 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 140 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 16,0 kWh/100 km |
Výbava | Výbava ELEGANCE, pokročilé jízdní asistenty MG Pilot, ACC s funkcí travel assist, LED světlomety, V2L |
Cena testovacího modelu | 884 960 Kč (základní cena od 779 960 Kč) |
Při pohledu na vnější tvar, velikost i černě zbarvené doplňky poznáte, že model MG4 Electric není zaměřený na pojíždění mezi domovem a obchodem. Tyto jízdy zvládne bravurně, ale dává najevo, že toho umí opravdu víc. Přední maska je velmi jednoduchá, sportovněji laděné sání vzduchu směrují vzduch po ideální trajektorii a vůbec vám nepřijde zvláštní, že vozu chybí typické středové sání před chladičem. Ve vyšší výbavě navíc umí být maska doplněna o aktivní klapky přísunu vzduchu na potřebná místa.
Zadní část vozu působí sportovněji v nejvyšší výbavě, která přidává trojrozměrný spoiler na horní hranu víka. U nižších verzí se musíte spokojit s “dvourozměrným” krytem, ale i ten vypadá celkem k světu. Dominantní jsou sdružené svítilny přecházející až za roh karoserie. Koncová světla jsou protažena světelnou linkou do středu víka, kde je odděluje výrazné logo automobilky. Nákladová hrana je u hatchbacku posunuta mírně výše. Pod ní začíná vysoký difuzor laděný do černa a dotváří sportovní vzhled karoserie i v zadních partiích.
Velikostně se elektromobil od MG hodí pro mladé páry nebo aktivněji laděné seniory. Vůz si ale rozhodně neudělá ostudu i jako druhé auto do rodiny. Svojí velikostí bude lákat jak pro snadné jízdy a parkování ve městě, překvapí i příjemně velkým rejdem. Dojezd na panelu přístrojů ale prozradí i ambice na delší výlet. Do kufru se sbalíte pohodlně, běžnou bagáž úložný prostor spolkne jako nic a ještě zbude kousek místa na nějaké dobroty. Celkově kufr nabízí kapacitu 363 litrů. Pohodlně se budou cítit i cestující na zadních sedadlech. Jen se prosím nesnažte někoho posadit doprostřed mezi dvě dětské sedačky.
Při nasedání si všimnete, že boční plastové podběhy jsou hodně vystrčené do šířky. Zvláště při opouštění vozu o ně často zavadíte a umažete si kalhoty nebo odřete lýtko. Je to záležitost zvyku. Při širokém postoji se vám to již stávat nebude. Ač jde o nízký hatchback, rozvržení interiéru a displejů vás donutí k mírně vyššímu posedu. Zprvu může chvíli trvat, než si najdete svoji ideální polohu. Díky tomu se vám ale otevře více čelní sklo a chvílemi si budete připadat jako ve voze s vyšší světlou výškou. To rozhodně není k zahození.
Když se usadíte za volant, projde vám hlavou několik myšlenek. Středový panel je rozdělen do několika částí. Tou výraznou a nevšední je panel s voličem převodovky. Netradičně je doplněný o otevřenou přihrádku s bezdrátovým nabíjením Qi pro mobilní telefon. Sousední přepínač elektronické brzdy by zde snad ani nemusel být, vůz se o vše stará automaticky. Hluboko uložený držák nápojů a jedna z přihrádek při jízdě nijak nevadí a naopak vám dovolí si zde uschovat i větší předměty. Loketní přihrádka standardně nabídne další prostor. Praktická je i malá kapsa se síťkou, která se ideálně hodí pro uschování nabíjecích karet nebo čipů.
Sedačky jsou příjemně obyčejné a skvěle ladí s decentním obšitím celého interiéru. MG se zde nesnaží o luxusní provedení, chce jen, abyste se cítili při jízdě dobře. U sedaček i volantu proto použili decentní kontrastní prošívání. Vozu to dodává na dynamice při zachování rozumné pořizovací ceny. Určité prvky připomínají vozy Hyundai a Kia před zásadní změnou techniky před rokem 2012. Jednoduché, z běžných tvrdých plastů, přesto plně funkční.
Dvouramenný volant má příjemně tlustý věnec, dobře se drží a nabízí slušnou výbavu multifunkčních tlačítek. Těm se budu věnovat ještě zvlášť, protože obsahují dvě skvělé funkce. Řidiči s menšíma rukama budou trochu bojovat s pozicí páček pod volantem. Jsou o něco dále, k plné obsluze je potřeba skutečně natáhnout prsty. Jejich chod je ale jistý a dobře odstupňovaný, zvyknete si tedy rychle.
Uprostřed palubní desky je posazený centrální displej s veškerým nastavením a multimediálními funkcemi. Přítomnost platforem Android Auto i Apple CarPlay v již základní výbavě je skvělým doplňkem. Spokojit se musíte samozřejmě s kabelovým spojením. K tomu slouží konektor klasických rozměrů umístený pod poličkou voliče převodovky. Celý displej velmi blízce připomíná upravený Android. Domovskou obrazovku si můžete přizpůsobit pomocí velkých widgetů. Rychle tak nastavíte teplotu interiéru, výhřev sedaček, přepnete mezi zdroji hudby nebo rychlou dlaždicí zapnete zrcadlené prostřední mobilního telefonu. Netradičně se přes centrální displej spínají i zadní mlhová světla. Mají vlastní tlačítko v záhlaví displeje.
Nastavení je rozděleno do tří úrovní, každá jasně specifikuje svojí funkci. Vše je na displeji přehledné a jasné. Chvíli jen budete tápat, zda jste sílu rekuperace nastavovali v Jízdě nebo v celkovém Nastavení. Jakmile si ale zvyknete, bude to pro vás hračka. Systém je navíc svižný a mnoho výrobců by se mohlo od MG, potažmo skupiny SAIC ledasco přiučit.
Co ovšem hodně pomáhá, jsou i ovladače umístěné na čelní straně volantu. Tlačítek zde není mnoho, ale mají své jasné účely. Pravá strana s pětisměrným joystickem ovládá menší 7” displej budíků před řidičem, přičemž přepíná především čítače denní a celkové ujeté vzdálenosti s rychlým ukazatelem spotřeby. Lze pomocí nich nastavit pár základních vlastností tohoto displeje, jako je jas. Nejvíce ale využijete tlačítko hvězdičky. To se nachází na obou stranách volantu. Můžete si na něj nastavit například rychlý přístup pro úpravu klimatizace.
Taková volba vám navíc nezruší aktuální funkci na centrálním displeji, pouze přes ní překryje okno s nabídkou tepelného komfortu. V tomto režimu nastavíte teplotu opět pomocí joysticku, nemusíte tedy vůbec sundávat ruku z volantu. Za mě jde o jednu z nejlepších vlastností vozu. Infotainment je díky tomu vylepšen o dalších 100 %. Na druhou hvězdičku si pak můžete uložit rychlý přístup k platformám Android Auto/Apple CarPlay nebo třeba vestavěnou navigaci. Levý joystick s přidruženými tlačítky ovládá adaptivní tempomat a kompletní jízdní asistenty.
Pojďme se ale konečně svézt. MG4 Electric se dodává s bezklíčovým přístupem i startem. Jakmile usednete za volant a sešlápnete brzdu, naběhne vůz do pohotovostního režimu. Startovací tlačítko byste vlastně hledali zbytečně. Stačí zvolit směr jízdy a můžete se vydat. Standardně vůz nabízí ve výbavě EMOTION výkon 125 kW. Testovaná verze ELEGANCE (zatím stále nejvyšší stupeň výbavy, ale chystá se verze LUXURY) má výkon o 25 kW zvýšený.
U obou verzí najdeme odlišnosti i u kapacity baterie. Zatímco základ uloží až 51 kWh energie (LFP články), ELEGANCE má baterii o celkové kapacitě 64 kWh (s technologií NMC). Odlišnosti pak končí u aktivní mřížky chladiče, koženého volantu, silnější palubní nabíječky (až 11 kW) a možnosti napájení spotřebičů pomocí standardu V2L. Obecně jde tedy spíše o drobnosti a díky tomu se dá u MG4 slušně ušetřit rozdíl 105 tisíc korun.
Jakmile se rozjedete, ucítíte, že vůz má síly na rozdávání. Není to jen pocit, je tomu skutečně tak. Až se trochu seznámíte s citlivými, přesto schopnými brzdami, začnete vůz pokoušet. Díky svému výkonu a slušné hmotnosti 1 726 km dokáže z místa překvapivě vystřelit a vám na tváři vykouzlit úsměv. Jakmile si na to zvyknete, nebudete chtít přestat. Díky nastavitelné rekuperaci navíc ani při dravější jízdě nemusíte nutně končit s vysokou spotřebou. Tu můžete nastavit ve čtyřech úrovních. Vůz si bohužel poslední zvolenou sílu nezapamatuje a po příštím startu opět začínáte s tou nejsilnější.
Ekologický jízdní režim ve skutečnosti akorát mírně prodlouží reakci na pedálu, reálně vám ze spotřeby moc nestáhne. I tak vás budou běžné městské jízdy stát zhruba 15 kWh/100 km. Jízda mimo město je bez potíží udržitelná kolem 19 kWh/100 km. Jen dálniční přesuny si vyžádají energie více. Při samotném přesunu zaznamenáte spotřebu kolem 27 kWh/100 km, v dlouhodobém obraze se ale ustálí kombinovaná spotřeba včetně dálnic okolo nižších dvacítek (22-24 kWh/100 km). Jestliže bude většinu vašich cest tvořit město a okresky, bezpečně se dostanete dlouhodobě pod dvacítku.
Displej před řidičem vám bude při plném nabití a adekvátních venkovních podmínkách indikovat dojezd zhruba 390 kilometrů. Je příjemné, že oproti jiným elektromobilům pracuje MG s tímto údajem dost opatrně. Při městské jízdě ubývá dojezd příjemně pomalu, přitom výrazně nezkresluje konečný dojezd. Při klidné jízdě bude možné se k této hodnotě z velké části přiblížit. Tak jak je ale zvykem, při mimoměstských přesunech toto číslo ubývá znatelně rychleji.
Jestliže patříte mezi vyznavače agilního jízdního stylu, dávejte si pozor na mokru. I se zapnutými asistenty spíná protiprokluz o něco později a není problém zadokolku do zatáčky mírně utrhnout. Poprvé se trochu leknete, MG dá ale rychle najevo, že si s takovým stylem řízení dokáže poradit. Stačí jen lehce lépe s pedálem pracovat a vaše jízda bude opět komfortní jako na čínském obláčku.
Základní verze by měla i se slabším motorem, ale menší a lehčí baterií, dosahovat velmi podobných hodnot. Během dálničních přesunů nemusíte nutně vyhledávat stojany s velmi vysokým výkonem. Systémově je schopnost přijímat energii omezena na 140 kW. Z deseti procent do osmdesáti tak energii doplníte za 26 minut. Při testu se hodnota dostala nejvýše na 138 kW, zde tedy tabulky výrobce skutečně nelžou. Velmi jednoduše a během třech kliknutí jste navíc schopní nastavit míru maximálního dobití baterie. Zde se opět mohou výrobci učit, jak vyrobit systém jednoduchý a intuitivní.
S vozem můžete spárovat i svůj mobilní telefon. Zatím si tedy zkontrolujete palubní knihu a nastavíte drobnosti ve voze. S příchodem vyšší verze obdrží vůz i datový modul, který zajistí jeho nepřetržité připojení k internetu. Poté budete moci vůz i vzdáleně hlídat, kontrolovat a sledovat i jeho stav nabití. MG navíc uvádí i možnost vytvoření digitálního klíče. Pro přístup do vozu vám pak poslouží pouze mobilní telefon.
Jsou ovšem i vlastnosti, které mě u vozu příliš neoslovily. Svojí notnou dávku vývojářské pozornosti si zaslouží asistenční systémy, a to především asistent pro dálniční jízdu, chcete-li asistent pro jízdu v zácpách. MG4 Electric zvládne sám zastavit, pro rozjetí stačí stisknout tlačítko nebo klepnout do plynového pedálu. Asistent ale postrádá nutnou citlivost a jak udržování odstupu, tak citlivost dávkování plynu i brzdného účinku bude ještě potřebovat doladit. Pokud necháte vůz na dálnici chvíli řídit bez rukou na volantu, připravte se na drobný ping pong. Centrování vozu uprostřed pruhu není plynulé, i ty nejmenší pohyby volantem bohužel působí příliš cukavě. Tohle jsou ale drobnosti, které lze časem vyladit, a jsem si jistý, že na tom výrobce zapracuje.
Jelikož je vůz i v základní výbavě obohacen o všechny dostupné asistenty, zamrzí přítomnost obyčejného cyklovače stěračů. Při horkých dnech budete vcelku často regulovat automatickou dvouzónovou klimatizaci. Ta má velmi výkonnou jednotku, která i při nejnižší rychlosti a teplotě velmi podobné té vnější dokáže z výdechů chrlit ledový vzduch. Výdechy navíc nelze úplně libovolně polohovat. Citlivější osoby tak budou po nastavení klimatizace sahat skutečně až nevhodně často. Jedinou pomocí je snad počkat, až klesne hladina chladiva v okruhu.
Vesměs jde u všech připomínek o drobnosti. Vůz mě již na první setkání překvapil svým vzhledem a svojí upřímností. Té si na MG4 Electric cením ze všeho nejvíce. Vůz se vás nesnaží obrat o vaše jmění, za adekvátní cenu (k nabídce současného trhu) vám nabídne velmi slušnou výbavu i prostornost. Jestliže bych tento vůz měl označit za ideální vstupní elektromobil, mile rád tak učiním. Ač nemá na našem trhu MG takovou tradici jako v “domovské” Británii, předvídám jí u nás solidní úspěch. Další v pořadí si totiž MG chystá rodinné kombi MG5. A ten může bez nadsázky zabít mnoho klasických spalováků. Lze totiž předpokládat, že si udrží minimálně podobný dojezd i cenovku. A to bude velkým lákadlem.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Sportovní design a pastelové lakování | Méně citlivé asistenty |
Jednoduché prostředí | Příliš silná klimatizace |
Kombinovaná spotřeba | Nemožnost paměti síly rekuperace |
Rychlé nabíjení |
Když dnes na silnici občas zahlédnete vůz s osmiúhelníkovým logem MG na kapotě, nejspíš vám to nic moc neřekne. I když jde o vcelku historicky významnou britskou automobilku, s moderní reinkarnací již mnoho společného nemá. Značka nyní patří čínské skupině SAIC, která do ní masivně investuje. Jelikož chce automobilka expandovat dále a více, připravila si i svůj první, čistě elektrický model. A na prvotinu jde o velmi slušné vozidlo.
MG4 Electric zaujme většinou svojí obyčejností. Podobně je stanovena i atraktivní cena, která má především mladé přesvědčit o tom, že elektromobil nemusí být nutně drahý a přesto dokáže nabídnout více než jen čtyři kola a baterii. MG se obecně snaží více přiblížit zákazníkům, kteří nemají rádi dlouhé vybírání a konfigurace. Proto se rozhodujete jen mezi pár variantami výbavy. Výběr vozu je vlastně stejně jednoduchý jako jeho ovládání i život s ním.
Konstrukce | hatchback, rozměry: 4287 × 1836 × 1504 mm, hmotnost: 1726 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy |
Výkon | 150 kW, točivý moment 250 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 64 kWh, udávaný dojezd 450 km |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 140 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 16,0 kWh/100 km |
Výbava | Výbava ELEGANCE, pokročilé jízdní asistenty MG Pilot, ACC s funkcí travel assist, LED světlomety, V2L |
Cena testovacího modelu | 884 960 Kč (základní cena od 779 960 Kč) |
Při pohledu na vnější tvar, velikost i černě zbarvené doplňky poznáte, že model MG4 Electric není zaměřený na pojíždění mezi domovem a obchodem. Tyto jízdy zvládne bravurně, ale dává najevo, že toho umí opravdu víc. Přední maska je velmi jednoduchá, sportovněji laděné sání vzduchu směrují vzduch po ideální trajektorii a vůbec vám nepřijde zvláštní, že vozu chybí typické středové sání před chladičem. Ve vyšší výbavě navíc umí být maska doplněna o aktivní klapky přísunu vzduchu na potřebná místa.
Zadní část vozu působí sportovněji v nejvyšší výbavě, která přidává trojrozměrný spoiler na horní hranu víka. U nižších verzí se musíte spokojit s “dvourozměrným” krytem, ale i ten vypadá celkem k světu. Dominantní jsou sdružené svítilny přecházející až za roh karoserie. Koncová světla jsou protažena světelnou linkou do středu víka, kde je odděluje výrazné logo automobilky. Nákladová hrana je u hatchbacku posunuta mírně výše. Pod ní začíná vysoký difuzor laděný do černa a dotváří sportovní vzhled karoserie i v zadních partiích.
Velikostně se elektromobil od MG hodí pro mladé páry nebo aktivněji laděné seniory. Vůz si ale rozhodně neudělá ostudu i jako druhé auto do rodiny. Svojí velikostí bude lákat jak pro snadné jízdy a parkování ve městě, překvapí i příjemně velkým rejdem. Dojezd na panelu přístrojů ale prozradí i ambice na delší výlet. Do kufru se sbalíte pohodlně, běžnou bagáž úložný prostor spolkne jako nic a ještě zbude kousek místa na nějaké dobroty. Celkově kufr nabízí kapacitu 363 litrů. Pohodlně se budou cítit i cestující na zadních sedadlech. Jen se prosím nesnažte někoho posadit doprostřed mezi dvě dětské sedačky.
Při nasedání si všimnete, že boční plastové podběhy jsou hodně vystrčené do šířky. Zvláště při opouštění vozu o ně často zavadíte a umažete si kalhoty nebo odřete lýtko. Je to záležitost zvyku. Při širokém postoji se vám to již stávat nebude. Ač jde o nízký hatchback, rozvržení interiéru a displejů vás donutí k mírně vyššímu posedu. Zprvu může chvíli trvat, než si najdete svoji ideální polohu. Díky tomu se vám ale otevře více čelní sklo a chvílemi si budete připadat jako ve voze s vyšší světlou výškou. To rozhodně není k zahození.
Když se usadíte za volant, projde vám hlavou několik myšlenek. Středový panel je rozdělen do několika částí. Tou výraznou a nevšední je panel s voličem převodovky. Netradičně je doplněný o otevřenou přihrádku s bezdrátovým nabíjením Qi pro mobilní telefon. Sousední přepínač elektronické brzdy by zde snad ani nemusel být, vůz se o vše stará automaticky. Hluboko uložený držák nápojů a jedna z přihrádek při jízdě nijak nevadí a naopak vám dovolí si zde uschovat i větší předměty. Loketní přihrádka standardně nabídne další prostor. Praktická je i malá kapsa se síťkou, která se ideálně hodí pro uschování nabíjecích karet nebo čipů.
Sedačky jsou příjemně obyčejné a skvěle ladí s decentním obšitím celého interiéru. MG se zde nesnaží o luxusní provedení, chce jen, abyste se cítili při jízdě dobře. U sedaček i volantu proto použili decentní kontrastní prošívání. Vozu to dodává na dynamice při zachování rozumné pořizovací ceny. Určité prvky připomínají vozy Hyundai a Kia před zásadní změnou techniky před rokem 2012. Jednoduché, z běžných tvrdých plastů, přesto plně funkční.
Dvouramenný volant má příjemně tlustý věnec, dobře se drží a nabízí slušnou výbavu multifunkčních tlačítek. Těm se budu věnovat ještě zvlášť, protože obsahují dvě skvělé funkce. Řidiči s menšíma rukama budou trochu bojovat s pozicí páček pod volantem. Jsou o něco dále, k plné obsluze je potřeba skutečně natáhnout prsty. Jejich chod je ale jistý a dobře odstupňovaný, zvyknete si tedy rychle.
Uprostřed palubní desky je posazený centrální displej s veškerým nastavením a multimediálními funkcemi. Přítomnost platforem Android Auto i Apple CarPlay v již základní výbavě je skvělým doplňkem. Spokojit se musíte samozřejmě s kabelovým spojením. K tomu slouží konektor klasických rozměrů umístený pod poličkou voliče převodovky. Celý displej velmi blízce připomíná upravený Android. Domovskou obrazovku si můžete přizpůsobit pomocí velkých widgetů. Rychle tak nastavíte teplotu interiéru, výhřev sedaček, přepnete mezi zdroji hudby nebo rychlou dlaždicí zapnete zrcadlené prostřední mobilního telefonu. Netradičně se přes centrální displej spínají i zadní mlhová světla. Mají vlastní tlačítko v záhlaví displeje.
Nastavení je rozděleno do tří úrovní, každá jasně specifikuje svojí funkci. Vše je na displeji přehledné a jasné. Chvíli jen budete tápat, zda jste sílu rekuperace nastavovali v Jízdě nebo v celkovém Nastavení. Jakmile si ale zvyknete, bude to pro vás hračka. Systém je navíc svižný a mnoho výrobců by se mohlo od MG, potažmo skupiny SAIC ledasco přiučit.
Co ovšem hodně pomáhá, jsou i ovladače umístěné na čelní straně volantu. Tlačítek zde není mnoho, ale mají své jasné účely. Pravá strana s pětisměrným joystickem ovládá menší 7” displej budíků před řidičem, přičemž přepíná především čítače denní a celkové ujeté vzdálenosti s rychlým ukazatelem spotřeby. Lze pomocí nich nastavit pár základních vlastností tohoto displeje, jako je jas. Nejvíce ale využijete tlačítko hvězdičky. To se nachází na obou stranách volantu. Můžete si na něj nastavit například rychlý přístup pro úpravu klimatizace.
Taková volba vám navíc nezruší aktuální funkci na centrálním displeji, pouze přes ní překryje okno s nabídkou tepelného komfortu. V tomto režimu nastavíte teplotu opět pomocí joysticku, nemusíte tedy vůbec sundávat ruku z volantu. Za mě jde o jednu z nejlepších vlastností vozu. Infotainment je díky tomu vylepšen o dalších 100 %. Na druhou hvězdičku si pak můžete uložit rychlý přístup k platformám Android Auto/Apple CarPlay nebo třeba vestavěnou navigaci. Levý joystick s přidruženými tlačítky ovládá adaptivní tempomat a kompletní jízdní asistenty.
Pojďme se ale konečně svézt. MG4 Electric se dodává s bezklíčovým přístupem i startem. Jakmile usednete za volant a sešlápnete brzdu, naběhne vůz do pohotovostního režimu. Startovací tlačítko byste vlastně hledali zbytečně. Stačí zvolit směr jízdy a můžete se vydat. Standardně vůz nabízí ve výbavě EMOTION výkon 125 kW. Testovaná verze ELEGANCE (zatím stále nejvyšší stupeň výbavy, ale chystá se verze LUXURY) má výkon o 25 kW zvýšený.
U obou verzí najdeme odlišnosti i u kapacity baterie. Zatímco základ uloží až 51 kWh energie (LFP články), ELEGANCE má baterii o celkové kapacitě 64 kWh (s technologií NMC). Odlišnosti pak končí u aktivní mřížky chladiče, koženého volantu, silnější palubní nabíječky (až 11 kW) a možnosti napájení spotřebičů pomocí standardu V2L. Obecně jde tedy spíše o drobnosti a díky tomu se dá u MG4 slušně ušetřit rozdíl 105 tisíc korun.
Jakmile se rozjedete, ucítíte, že vůz má síly na rozdávání. Není to jen pocit, je tomu skutečně tak. Až se trochu seznámíte s citlivými, přesto schopnými brzdami, začnete vůz pokoušet. Díky svému výkonu a slušné hmotnosti 1 726 km dokáže z místa překvapivě vystřelit a vám na tváři vykouzlit úsměv. Jakmile si na to zvyknete, nebudete chtít přestat. Díky nastavitelné rekuperaci navíc ani při dravější jízdě nemusíte nutně končit s vysokou spotřebou. Tu můžete nastavit ve čtyřech úrovních. Vůz si bohužel poslední zvolenou sílu nezapamatuje a po příštím startu opět začínáte s tou nejsilnější.
Ekologický jízdní režim ve skutečnosti akorát mírně prodlouží reakci na pedálu, reálně vám ze spotřeby moc nestáhne. I tak vás budou běžné městské jízdy stát zhruba 15 kWh/100 km. Jízda mimo město je bez potíží udržitelná kolem 19 kWh/100 km. Jen dálniční přesuny si vyžádají energie více. Při samotném přesunu zaznamenáte spotřebu kolem 27 kWh/100 km, v dlouhodobém obraze se ale ustálí kombinovaná spotřeba včetně dálnic okolo nižších dvacítek (22-24 kWh/100 km). Jestliže bude většinu vašich cest tvořit město a okresky, bezpečně se dostanete dlouhodobě pod dvacítku.
Displej před řidičem vám bude při plném nabití a adekvátních venkovních podmínkách indikovat dojezd zhruba 390 kilometrů. Je příjemné, že oproti jiným elektromobilům pracuje MG s tímto údajem dost opatrně. Při městské jízdě ubývá dojezd příjemně pomalu, přitom výrazně nezkresluje konečný dojezd. Při klidné jízdě bude možné se k této hodnotě z velké části přiblížit. Tak jak je ale zvykem, při mimoměstských přesunech toto číslo ubývá znatelně rychleji.
Jestliže patříte mezi vyznavače agilního jízdního stylu, dávejte si pozor na mokru. I se zapnutými asistenty spíná protiprokluz o něco později a není problém zadokolku do zatáčky mírně utrhnout. Poprvé se trochu leknete, MG dá ale rychle najevo, že si s takovým stylem řízení dokáže poradit. Stačí jen lehce lépe s pedálem pracovat a vaše jízda bude opět komfortní jako na čínském obláčku.
Základní verze by měla i se slabším motorem, ale menší a lehčí baterií, dosahovat velmi podobných hodnot. Během dálničních přesunů nemusíte nutně vyhledávat stojany s velmi vysokým výkonem. Systémově je schopnost přijímat energii omezena na 140 kW. Z deseti procent do osmdesáti tak energii doplníte za 26 minut. Při testu se hodnota dostala nejvýše na 138 kW, zde tedy tabulky výrobce skutečně nelžou. Velmi jednoduše a během třech kliknutí jste navíc schopní nastavit míru maximálního dobití baterie. Zde se opět mohou výrobci učit, jak vyrobit systém jednoduchý a intuitivní.
S vozem můžete spárovat i svůj mobilní telefon. Zatím si tedy zkontrolujete palubní knihu a nastavíte drobnosti ve voze. S příchodem vyšší verze obdrží vůz i datový modul, který zajistí jeho nepřetržité připojení k internetu. Poté budete moci vůz i vzdáleně hlídat, kontrolovat a sledovat i jeho stav nabití. MG navíc uvádí i možnost vytvoření digitálního klíče. Pro přístup do vozu vám pak poslouží pouze mobilní telefon.
Jsou ovšem i vlastnosti, které mě u vozu příliš neoslovily. Svojí notnou dávku vývojářské pozornosti si zaslouží asistenční systémy, a to především asistent pro dálniční jízdu, chcete-li asistent pro jízdu v zácpách. MG4 Electric zvládne sám zastavit, pro rozjetí stačí stisknout tlačítko nebo klepnout do plynového pedálu. Asistent ale postrádá nutnou citlivost a jak udržování odstupu, tak citlivost dávkování plynu i brzdného účinku bude ještě potřebovat doladit. Pokud necháte vůz na dálnici chvíli řídit bez rukou na volantu, připravte se na drobný ping pong. Centrování vozu uprostřed pruhu není plynulé, i ty nejmenší pohyby volantem bohužel působí příliš cukavě. Tohle jsou ale drobnosti, které lze časem vyladit, a jsem si jistý, že na tom výrobce zapracuje.
Jelikož je vůz i v základní výbavě obohacen o všechny dostupné asistenty, zamrzí přítomnost obyčejného cyklovače stěračů. Při horkých dnech budete vcelku často regulovat automatickou dvouzónovou klimatizaci. Ta má velmi výkonnou jednotku, která i při nejnižší rychlosti a teplotě velmi podobné té vnější dokáže z výdechů chrlit ledový vzduch. Výdechy navíc nelze úplně libovolně polohovat. Citlivější osoby tak budou po nastavení klimatizace sahat skutečně až nevhodně často. Jedinou pomocí je snad počkat, až klesne hladina chladiva v okruhu.
Vesměs jde u všech připomínek o drobnosti. Vůz mě již na první setkání překvapil svým vzhledem a svojí upřímností. Té si na MG4 Electric cením ze všeho nejvíce. Vůz se vás nesnaží obrat o vaše jmění, za adekvátní cenu (k nabídce současného trhu) vám nabídne velmi slušnou výbavu i prostornost. Jestliže bych tento vůz měl označit za ideální vstupní elektromobil, mile rád tak učiním. Ač nemá na našem trhu MG takovou tradici jako v “domovské” Británii, předvídám jí u nás solidní úspěch. Další v pořadí si totiž MG chystá rodinné kombi MG5. A ten může bez nadsázky zabít mnoho klasických spalováků. Lze totiž předpokládat, že si udrží minimálně podobný dojezd i cenovku. A to bude velkým lákadlem.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Sportovní design a pastelové lakování | Méně citlivé asistenty |
Jednoduché prostředí | Příliš silná klimatizace |
Kombinovaná spotřeba | Nemožnost paměti síly rekuperace |
Rychlé nabíjení |