Největší SUV značky začíná psát pokračování úspěšného příběhu. Kodiaq má na svém kontě od roku 2016, kdy dorazil na trhu, již 866 tisíc prodaných kusů. Jde jednoznačně o velice povedený a populární model, který si zasloužil nástupce.
Po osmi letech už si ale doba říkala o zásadnější změny, ať už jde o design, interiér, technologie, ale i například elektrifikaci pohonů. Po prvním svezení s plug-in hybridem, benzinovým mild-hybridem, ale i dieselem můžeme říct, že chyby se hledají těžko. Stane se tedy nový Kodiaq 2. generace rodinným ideálem i pro dalších 8 a možná i více let?
Často se říká, že některé věci musí uzrát. Platí to i v případě designu, se kterým přichází nový Kodiaq. Škoda ukázala studii Vision 7S s novým designovým jazykem Modern Solid a u nového Kodiaqu už se částečně objevuje. Pro někoho možná bude škoda, že změny nejsou většího a odvážnějšího kalibru, ale pro pravověrné fanoušky značky stále zůstává po designové stránce něco, na co jsou tak nějak zvyklí a co vozy Škoda už nějakou dobu charakterizuje.
Za mě je design povedený a v některých barvách vypadá obzvlášť atraktivně. Kodiaq je masivní SUV nabízení v pěti, ale i sedmi místném provedení, přičemž s příchodem nové generace narostl a nabízí ještě více místa a úložného prostoru, což se rodinám bude rozhodně hodit. Maximální objem zavazadlového prostoru je 910 litrů, přičemž plug-in hybridní Kodiaq iV má kvůli baterii objem kufru omezený na 745 litrů, což je ale stále více než dost.
Líbí se mi novinka v podobě světelného LED pásu přes celou masku chladiče s tradičním logem ŠKODA. Sourozenec elektrického Enyaqu tedy není příliš ochuzen, leč Crystal Face dokáže být ještě větší parádou. Na zádech je pak nové „full-textové“ logo ŠKODA. Světlomety se za mě taktéž povedly, ať už jde o přední nebo zadní, které jsou ostře řezané do položeného písmene „V“. Naprosto největší posun se pak skrývá uvnitř kabiny, kde jsou nové ovládací prvky, nové dekory a nově i Head-up displej.
Čtěte také: Škoda dominuje. Jaká jsou aktuálně nejprodávanější auta v ČR?
Nový Kodiaq jsme řídili v okolí Barcelony a vyzkoušeli různé motorizace, ale také různé typy jízdy. Pro všechny je společné především to, že jízda s Kodiaqem je velice příjemná a pohodlná, ale především pak je vůz skvěle předvídatelný. S novým adaptivním podvozkem DCC+ dokázala mladoboleslavská automobilka doslova zázraky, takhle výborný podvozek je doménou mnohem dražších kousků. Svezení je navíc velmi tiché a díky plejádě asistenčních systémů také velmi bezpečné.
Za jízdy pak člověk využije nové ovladače Smart Dials, které jsme měli možnost vyzkoušet již u nového Superbu. Otočná tlačítka se jednoduše a intuitivně ovládají i při řízení a jsou mnohem bezpečnější, než vše hledat někde na displeji. Pod volantem je pak novinkou ovladač jízdy, přes který si podobně jako například v Tesle vyberete, zda chcete jet dopředu, či dozadu. Díky tomuto přesunutí došlo k uvolnění místa na středovém tunelu a ten tak nabízí ještě více místa, ale i dvojici přihrádek pro mobily a jejich bezdrátové nabíjení.
Nový design Modern Solid se dostal už i do infotainmentu a palubního displeje. Jednodušší, minimalistická a moderní grafika vypadá hezky, nicméně je možná trochu zbytečné, aby se stejné věci objevovaly na tolika místech. Například klimatizaci můžete ovládat přes voliče Smart Dials, ale i přes dotykový displej, či před hlasovou asistentku Lauru. K palubnímu displeji za volantem pak můžete mít ještě Head-up displej, což už mi přijde v dnešní době trochu moc. Ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát.
Bezpečnostní asistenti jsou u nového Kodiaqu v plné polní. Samozřejmě nechybí asistent pro jízdu v pruhu, dále upozornění na překročení maximální povolené rychlosti, či hlídání mrtvých úhlů. Novinkou je možnost si přes smartphone vůz také zaparkovat, ačkoliv to zatím není v rámci mobilní aplikace Škodovky k dispozici, takže jsme tuhle technologickou vychytávku nemohli vyzkoušet. Jízdní režimy jsou klasika, mění se především reakce pedálu pro akceleraci, ale nemění se například světlá výška.
Kodiaq byl vždy jen ve verzích se spalovacím motorem a tak to zůstává i v roce 2024. Ovšem novinkou je přidání pomocných elektromotorů, a tedy alespoň částečná elektrifikace pohonu (mild-hybrid a plug-in hybrid). Pokud by měl někdo zálusk na elektromobil, pak je tu sourozenec Kodiaqu, tedy Enyaq. Ačkoliv mezi nimi jsou rozdíly a to poměrně velké, tak alespoň po stránce kategorie vozu (velké SUV) jde o tentýž segment, takže nemá smysl přicházet s plně elektrickým Kodiaqem.
V rámci dvoudenního testování v okolí španělské Barcelony jsme měli možnost vyzkoušet různé varianty, celkem je 5 motorizací, a to dvě naftové, dále dvě benzinové a jedna plug-in hybridní. Všechny mají automatickou šestistupňovou převodovku DSG (s možností manuálního řazení), která je poměrně vychytaná a vůz s ní dokáže být při troše snahy i poměrně úsporný. Například s mild-hybridem (1,5 TSI mHEV, 110 kW/250 Nm, pohon předních kol) jsme měli průměrnou spotřebu jen kolem 5,3 l/100 km při jízdě z letiště na hotel a průměrnou rychlostí kolem 90 km/h.
Základní elektrifikovaná varianta totiž dokáže při sundání nohy z pedálu vypnout spalovací motor a plachtit, ale i v případě jízdy z kopce rekuperovat energii a baterii (leč jen s menší kapacitou) mít pak dostatečně nabitou pro rozjezdy ve městě. A to v součtu se správným stylem jízdy dokáže uspořit nějaký ten litr benzínu. V případě potřeby výkonu pro případ předjíždění či svižnější jízdy na okreskách nebo po dálnici pak 110 kW obvykle plně dostačuje. Ale musíme vůz brát jako rodinné SUV a ne sportovní sedan.
Dále jsme vyzkoušeli plug-in hybridní Kodiaq. Ten má taktéž pohon jen na přední nápravu, což je poměrně škoda, protože i přes nejvyšší papírový výkon nedosahuje nejvyššího zrychlení a maximální rychlosti, jako dieselový motor s pohonem 4×4. Maximální výkon PHEV je 150 kW/350 Nm. Pro běžnou jízdu, kdy budete s Kodiaqem jezdit převážně čistě v elektrickém režimu, bude jeho 85kW elektromotor stačit, ale pro rychlejší zrychlení už se bez pomoci spalovacího motoru neobejdete. A také vás nepustí v EV režimu přes 140 km/h, ačkoliv maximálka je 210 km/h. Šikovná je možnost změny síly rekuperace ve dvou stupních, či lze nechat intenzitu rekuperace na automatice.
Kdo má zkušenost jízdy s čistě elektrickým Enyaqem, nejlépe v RS verzi, pro něj bude i Kodiaq do zásuvky s aktuálně nejvyšším systémovým výkonem až nesmyslně pomalým vozem. A to je hrozná škoda. V případě, kdy jedete s Kodiaqem v EV režimu, tak pro potřeby rychlejšího a bezpečnějšího předjetí je potřeba využít tzv. kick-down a sešlápnout pedál až k podlaze, či si manuálně podřadit pádly pod volantem, aby vše bylo bez zbytečné prodlevy.
Na druhou stranu, Kodiaq PHEV se vytáhl tím, že má větší 25,7kWh baterii (využitelných 19,7 kWh), se kterou je možné ujet i přes 100 kilometrů na jedno nabití. V rámci testování jsme ujel zhruba 50 km a ukazatel mi ukazoval stále ještě 50 % zbývající kapacity, takže se údaji od automobilky dá věřit. A v případě, kdy nebude pršet a nepojedete v hornatém terénu jako já, nemusí být problém dosáhnout i lepších čísel. Naopak po dálnici a jízdě 130 km/h nepočítejte, že dáte přes 80 km.
Plug-in hybrid má ještě jedno podstatné vylepšení, a to rychlost nabíjení. Nová Škoda Kodiaq (2024) nově umožňuje i rychlonabíjení (CCS) s výkonem až 50 kW, což reálně znamená, že vám stačí pro dobití baterie z 10 na 80 % jen kolem 25 minut. Pro domácí nabíjení je nadále k dispozici AC nabíjení (Mennekes) o výkonu až 11 kW, kdy z 0 na 100 % potřebujete zhruba 150 minut. Nejen pro domácnosti, ale i pro firmy může být nová Škodovka do zásuvky zajímavější, než dříve.
Svou cílovku si nový Kodiaq jistě najde. Zaměřuje se totiž na vylepšení přesně na těch místech, které jsou pro zákazníky důležité. Velké SUV je ještě prostornější, vypadá jinak než předchůdce, skvěle jezdí a má dostupné úspornější motorizace (silnější RS varianta dorazí na konci letošního roku) včetně plug-in hybridu, takže si každý vybere, co mu vyhovuje. Za mě se opravdu povedl interiér, který vypadá skvěle a dobře se vše ovládá, ale také pokročilí asistenti, které rodina rozhodně ocení na kratších i delších cestách. Snad jen zamrzí, že rovnou nedorazí RS varianta s pohonem 4×4, která by za mě skvěle doplnila už tak bohatou nabídku pěti motorizací.
Největší SUV značky začíná psát pokračování úspěšného příběhu. Kodiaq má na svém kontě od roku 2016, kdy dorazil na trhu, již 866 tisíc prodaných kusů. Jde jednoznačně o velice povedený a populární model, který si zasloužil nástupce.
Po osmi letech už si ale doba říkala o zásadnější změny, ať už jde o design, interiér, technologie, ale i například elektrifikaci pohonů. Po prvním svezení s plug-in hybridem, benzinovým mild-hybridem, ale i dieselem můžeme říct, že chyby se hledají těžko. Stane se tedy nový Kodiaq 2. generace rodinným ideálem i pro dalších 8 a možná i více let?
Často se říká, že některé věci musí uzrát. Platí to i v případě designu, se kterým přichází nový Kodiaq. Škoda ukázala studii Vision 7S s novým designovým jazykem Modern Solid a u nového Kodiaqu už se částečně objevuje. Pro někoho možná bude škoda, že změny nejsou většího a odvážnějšího kalibru, ale pro pravověrné fanoušky značky stále zůstává po designové stránce něco, na co jsou tak nějak zvyklí a co vozy Škoda už nějakou dobu charakterizuje.
Za mě je design povedený a v některých barvách vypadá obzvlášť atraktivně. Kodiaq je masivní SUV nabízení v pěti, ale i sedmi místném provedení, přičemž s příchodem nové generace narostl a nabízí ještě více místa a úložného prostoru, což se rodinám bude rozhodně hodit. Maximální objem zavazadlového prostoru je 910 litrů, přičemž plug-in hybridní Kodiaq iV má kvůli baterii objem kufru omezený na 745 litrů, což je ale stále více než dost.
Líbí se mi novinka v podobě světelného LED pásu přes celou masku chladiče s tradičním logem ŠKODA. Sourozenec elektrického Enyaqu tedy není příliš ochuzen, leč Crystal Face dokáže být ještě větší parádou. Na zádech je pak nové „full-textové“ logo ŠKODA. Světlomety se za mě taktéž povedly, ať už jde o přední nebo zadní, které jsou ostře řezané do položeného písmene „V“. Naprosto největší posun se pak skrývá uvnitř kabiny, kde jsou nové ovládací prvky, nové dekory a nově i Head-up displej.
Čtěte také: Škoda dominuje. Jaká jsou aktuálně nejprodávanější auta v ČR?
Nový Kodiaq jsme řídili v okolí Barcelony a vyzkoušeli různé motorizace, ale také různé typy jízdy. Pro všechny je společné především to, že jízda s Kodiaqem je velice příjemná a pohodlná, ale především pak je vůz skvěle předvídatelný. S novým adaptivním podvozkem DCC+ dokázala mladoboleslavská automobilka doslova zázraky, takhle výborný podvozek je doménou mnohem dražších kousků. Svezení je navíc velmi tiché a díky plejádě asistenčních systémů také velmi bezpečné.
Za jízdy pak člověk využije nové ovladače Smart Dials, které jsme měli možnost vyzkoušet již u nového Superbu. Otočná tlačítka se jednoduše a intuitivně ovládají i při řízení a jsou mnohem bezpečnější, než vše hledat někde na displeji. Pod volantem je pak novinkou ovladač jízdy, přes který si podobně jako například v Tesle vyberete, zda chcete jet dopředu, či dozadu. Díky tomuto přesunutí došlo k uvolnění místa na středovém tunelu a ten tak nabízí ještě více místa, ale i dvojici přihrádek pro mobily a jejich bezdrátové nabíjení.
Nový design Modern Solid se dostal už i do infotainmentu a palubního displeje. Jednodušší, minimalistická a moderní grafika vypadá hezky, nicméně je možná trochu zbytečné, aby se stejné věci objevovaly na tolika místech. Například klimatizaci můžete ovládat přes voliče Smart Dials, ale i přes dotykový displej, či před hlasovou asistentku Lauru. K palubnímu displeji za volantem pak můžete mít ještě Head-up displej, což už mi přijde v dnešní době trochu moc. Ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát.
Bezpečnostní asistenti jsou u nového Kodiaqu v plné polní. Samozřejmě nechybí asistent pro jízdu v pruhu, dále upozornění na překročení maximální povolené rychlosti, či hlídání mrtvých úhlů. Novinkou je možnost si přes smartphone vůz také zaparkovat, ačkoliv to zatím není v rámci mobilní aplikace Škodovky k dispozici, takže jsme tuhle technologickou vychytávku nemohli vyzkoušet. Jízdní režimy jsou klasika, mění se především reakce pedálu pro akceleraci, ale nemění se například světlá výška.
Kodiaq byl vždy jen ve verzích se spalovacím motorem a tak to zůstává i v roce 2024. Ovšem novinkou je přidání pomocných elektromotorů, a tedy alespoň částečná elektrifikace pohonu (mild-hybrid a plug-in hybrid). Pokud by měl někdo zálusk na elektromobil, pak je tu sourozenec Kodiaqu, tedy Enyaq. Ačkoliv mezi nimi jsou rozdíly a to poměrně velké, tak alespoň po stránce kategorie vozu (velké SUV) jde o tentýž segment, takže nemá smysl přicházet s plně elektrickým Kodiaqem.
V rámci dvoudenního testování v okolí španělské Barcelony jsme měli možnost vyzkoušet různé varianty, celkem je 5 motorizací, a to dvě naftové, dále dvě benzinové a jedna plug-in hybridní. Všechny mají automatickou šestistupňovou převodovku DSG (s možností manuálního řazení), která je poměrně vychytaná a vůz s ní dokáže být při troše snahy i poměrně úsporný. Například s mild-hybridem (1,5 TSI mHEV, 110 kW/250 Nm, pohon předních kol) jsme měli průměrnou spotřebu jen kolem 5,3 l/100 km při jízdě z letiště na hotel a průměrnou rychlostí kolem 90 km/h.
Základní elektrifikovaná varianta totiž dokáže při sundání nohy z pedálu vypnout spalovací motor a plachtit, ale i v případě jízdy z kopce rekuperovat energii a baterii (leč jen s menší kapacitou) mít pak dostatečně nabitou pro rozjezdy ve městě. A to v součtu se správným stylem jízdy dokáže uspořit nějaký ten litr benzínu. V případě potřeby výkonu pro případ předjíždění či svižnější jízdy na okreskách nebo po dálnici pak 110 kW obvykle plně dostačuje. Ale musíme vůz brát jako rodinné SUV a ne sportovní sedan.
Dále jsme vyzkoušeli plug-in hybridní Kodiaq. Ten má taktéž pohon jen na přední nápravu, což je poměrně škoda, protože i přes nejvyšší papírový výkon nedosahuje nejvyššího zrychlení a maximální rychlosti, jako dieselový motor s pohonem 4×4. Maximální výkon PHEV je 150 kW/350 Nm. Pro běžnou jízdu, kdy budete s Kodiaqem jezdit převážně čistě v elektrickém režimu, bude jeho 85kW elektromotor stačit, ale pro rychlejší zrychlení už se bez pomoci spalovacího motoru neobejdete. A také vás nepustí v EV režimu přes 140 km/h, ačkoliv maximálka je 210 km/h. Šikovná je možnost změny síly rekuperace ve dvou stupních, či lze nechat intenzitu rekuperace na automatice.
Kdo má zkušenost jízdy s čistě elektrickým Enyaqem, nejlépe v RS verzi, pro něj bude i Kodiaq do zásuvky s aktuálně nejvyšším systémovým výkonem až nesmyslně pomalým vozem. A to je hrozná škoda. V případě, kdy jedete s Kodiaqem v EV režimu, tak pro potřeby rychlejšího a bezpečnějšího předjetí je potřeba využít tzv. kick-down a sešlápnout pedál až k podlaze, či si manuálně podřadit pádly pod volantem, aby vše bylo bez zbytečné prodlevy.
Na druhou stranu, Kodiaq PHEV se vytáhl tím, že má větší 25,7kWh baterii (využitelných 19,7 kWh), se kterou je možné ujet i přes 100 kilometrů na jedno nabití. V rámci testování jsme ujel zhruba 50 km a ukazatel mi ukazoval stále ještě 50 % zbývající kapacity, takže se údaji od automobilky dá věřit. A v případě, kdy nebude pršet a nepojedete v hornatém terénu jako já, nemusí být problém dosáhnout i lepších čísel. Naopak po dálnici a jízdě 130 km/h nepočítejte, že dáte přes 80 km.
Plug-in hybrid má ještě jedno podstatné vylepšení, a to rychlost nabíjení. Nová Škoda Kodiaq (2024) nově umožňuje i rychlonabíjení (CCS) s výkonem až 50 kW, což reálně znamená, že vám stačí pro dobití baterie z 10 na 80 % jen kolem 25 minut. Pro domácí nabíjení je nadále k dispozici AC nabíjení (Mennekes) o výkonu až 11 kW, kdy z 0 na 100 % potřebujete zhruba 150 minut. Nejen pro domácnosti, ale i pro firmy může být nová Škodovka do zásuvky zajímavější, než dříve.
Svou cílovku si nový Kodiaq jistě najde. Zaměřuje se totiž na vylepšení přesně na těch místech, které jsou pro zákazníky důležité. Velké SUV je ještě prostornější, vypadá jinak než předchůdce, skvěle jezdí a má dostupné úspornější motorizace (silnější RS varianta dorazí na konci letošního roku) včetně plug-in hybridu, takže si každý vybere, co mu vyhovuje. Za mě se opravdu povedl interiér, který vypadá skvěle a dobře se vše ovládá, ale také pokročilí asistenti, které rodina rozhodně ocení na kratších i delších cestách. Snad jen zamrzí, že rovnou nedorazí RS varianta s pohonem 4×4, která by za mě skvěle doplnila už tak bohatou nabídku pěti motorizací.