Nová Škoda Superb Combi – První kilometry s modlou českých manažerů

Zdeněk Buček
  • Čtvrtá generace Škody Superb Combi přichází na trh
  • Novinku jsme krátce prověřili na silnicích v okolí Lisabonu
  • Na co se mohou zákazníci těšit?
Nová Škoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV
Nová Škoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV

Mladoboleslavská Škodovka nás pozvala do portugalského Lisabonu na dynamické testovací jízdy s již v pořadí čtvrtou generací oblíbeného modelu Škoda Superb Combi. Výrobce doufá minimálně ve stejný úspěch, jaký měla předchozí generace Superbu, které se mezi lety 2015-2024 prodalo zhruba 866 tisíc vozů a z toho bylo 55 % právě v karosářské verzi kombi. Nejvíce majitelů si minulá generace našla v Německu (142 600 vozů), následuje Česká republika (34 000 vozů) a na třetí příčce se těsně umisťuje Velká Británie s 33 600 prodanými vozy.

Povedená evoluce ve všech ohledech

Není úplně obvyklé, že na trh přijde dříve verze kombi než liftback, ale zde je to logické. Nový Superb byl vyvíjen společně s Volkswagenem Passat, který dorazí pouze ve verzi kombi a oba modely se budou vyrábět v závodě VW v Bratislavě. Čtvrtá generace Superbu Combi přijíždí s karoserií delší o 40 mm (délka 4 902 mm), ale naopak o 15 mm užší (šířka 1 849 mm), výška narostla o 5 mm a rozvor zůstal zachován jako u předchozí generace (2 841 mm).

Kufr meziročně narostl o úctyhodných 30 litrů na výsledných 690 litrů, po sklopení druhé řady sedadel vznikne rovná ložná plocha, která skvěle poslouží pro převoz objemnějších předmětů. A nemusím snad ani psát, že místa na nohy pro cestující vzadu je opravdu královsky. Pokud si sednu sám za sebe (s výškou 194 cm), mám před koleny ještě zhruba 20 cm místa a takových 5 cm nad hlavou.

Nová Škoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV
Nová Škoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV

Čtěte také: Škoda Superb RS je tajným esem. Automobilka naznačila, co se chystá


Celkem 28 Simply Clever vychytávek

Do kufru zavítalo jedno nové Simply Clever řešení – elektricky stahovaná zadní roletka. Ta se při otevření pátých dveří automaticky vysune a během zavírání opět zasune. Celkově je na novém Superbu Combi 28 podobných „vychytávek”.

Mezi další takové novinky patří například odnímatelná schránka na brýle, povedený čistič displeje, praktická přihrádka v boxu pod loketní opěrkou, podélně nastavitelná loketní opěrka pro cestující vzadu nebo třeba dvojitá kapsa na telefon na zadní straně sedadla.

Nový Superb (2024) vždy v automatu

Pod kapotou bude dostupných celkem šest agregátů (viz tabulka níže). Základem nabídky je benzinový motor 1.5 TSI s mild-hybridní technologií a výkonem 110 kW. V naftové variantě pak Superb začíná s dvoulitrovým 2.0 TDI se shodným výkonem. Vrcholem bude 2.0 TSI se 195 kW a pohonem všech kol.

V nabídce bude také velmi zajímavá nová generace plug-in hybridu s motorem 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), který s elektrickou pomocí poskytuje systémový výkon 150 kW (204 k). Baterie o kapacitě 25,7 kWh poskytuje dostatek energie na ujetí zhruba 80-130 km dle stylu jízdy.

Výrazné zlepšení zaznamenalo nabíjení, střídavě můžete dobíjet až 11 kW (z 0 na 100 % za 2,5 hodiny) a na DC dokonce 50 kW výkonu (z 10 na 80 % za 25 minut). Snahou automobilky Škoda je v tomto případě naučit zákazníky na elektrický pohon, který ale není tolik limitován dojezdem vozu celkově, a také snížení flotilových emisí. Na krátké testovací jízdě v ulicích Lisabonu jsem se dostal na spotřebu 18,5 kWh/100 km, celkově by byl dojezd čistě na elektřinu zhruba 130 km. Podrobný test PHEV varianty chystáme a přineseme detailní poznatky.

Přehled pohonných jednotek modelu Škoda Superb Combi
Přehled pohonných jednotek modelu Škoda Superb Combi

Za volantem 1.5 TSI mHEV

Zmíněný mild-hybridní základ jsem krátce vyzkoušel na testovací okružní jízdě v okolí Lisabonu. Na trase dlouhé 49 km, která kombinovala okresky a trochu i městský provoz, jsem při 16 stupních Celsia naměřil slušnou spotřebu 5,9 l/100 km (oficiální udávaná spotřeba tohoto motoru je 5,3 l/100 km – pozn. redakce). Poprvé je zde použit 48V řemenem poháněný startér-generátor a 48V lithium-iontová baterie, umístěná pod sedadlem spolujezdce.

Chod mild-hybridu byl velmi plynulý a až překvapivě tichý, také disponuje modernizovaným systémem vypínání poloviny válců. Při klidné jízdě dokáže systém hodně plachtit a srazit tak spotřebu na minimum. Na tom má zásluhu také o 15 % lepší aerodynamika, nově se kombík může pyšnit koeficientem odporu vzduchu cx 0,25 (oproti cx 0,30 v předchozí generaci) a jde tak o nejaerodynamičtější Superb Combi.

Všechny motory budou vždy spojeny se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, jen PHEV nabídne šestistupňové DSG. Nově se řadící páka přesunula za volant na sloupek řízení a vypadá velmi podobně jako ve vozech řady ID od Volkswagenu.


Čtěte také: Důležitý den! Škoda představí nový elektromobil, který nadchne cenou


Konečně funkční a rychlý infotainment

Evoluční změny nastaly samozřejmě i v interiéru. Dvouramenný volant sice zůstal, ale například obrazovka infotainmentu už není integrovaná do palubní desky, ale volně stojí nahoře na ní. Z velikosti můžete vybírat mezi 10 a 13 palci.

Velký posun vidím v rychlosti a odezvě infotainmentu, ten doznal značného vylepšení a průchod systémem je nyní plynulý, rychlý a po chvilce se naučíte i nové rozvržení. Infotainment je stále on-line a nabízí nejen online plánování tras, aktuální počasí či zprávy, ale například u plug-in hybridu i plánování nabíjení a na mapě uvidíte nabíječky v okolí s informaci o jejich dostupnosti.

Pod displejem se odehrála další změna k lepšímu – Smart Dials. Tyto tři kruhové ovladače s malým displejem uprostřed mají proměnou funkci, a tak prostřední kolečko může sloužit například na změnu hlasitosti, přiblížení mapy či rychlost ventilace. Změnu provedete snadným stisknutím. Další Simply Clever řešení, které skvěle funguje a nemusíte tolik sahat na dotykovou obrazovku. Tuto novinku jsme prvně mohli vidět na konceptu Škoda Vision 7S.

Pod ovladači Smart Dials naleznete ventilovanou přihrádku s 15W bezdrátovým nabíjením, dále je vůz standardně vybaven čtyřmi porty USB-C s výkonem 45 W.

Interiér Škody Superb Combi
Interiér Škody Superb Combi

Komfort na palubě je samozřejmostí

Konstruktérům se podařilo vylepšit adaptivní podvozek DCC Plus, který je standardem nejvyšší výbavy Laurin & Klement. Tlumič tak nově využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Výsledkem je rychlejší nastavení tlumičů i jejich širší rozsah, což má pozitivní vliv na jízdní dynamiku i komfort.

Některým řidičům se jistě bude líbit i řada užitečných asistentů. Například automatické kolmé či paralelní parkování, kdy si vůz ovládá rychlost sám a dokáže zastavit, pokud systém zjistí překážku.

Šikovným pomocníkem nejen na dlouhých trasách je prediktivní tempomat, který upravuje rychlost vozu na základě dat z navigace. Adaptivní tempomat zase sleduje okolní provoz a umožňuje automatické rozjíždění, brzdění a řízení v dopravní zácpě do rychlosti 60 km/h.

Nová Škoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV
Nová Škoda Superb Combi 1.5 TSI mHEV

Na co se máme v testu zaměřit?

Tolik jen ty nejzásadnější první postřehy, které jsem stihl vstřebat během úvodních několika desítek kilometrů. Už teď pro vás chystáme test Škody Superb Combi 1.5 PHEV, která může být tou vhodnou variantou pro ty, kteří si ještě netroufnou na plně elektrické auto, ale zároveň chtějí jezdit několik dní na elektřinu a v případě delší trasy nemusí tolik řešit dojezd.

Na tento test se opravdu těším a sám jsem zvědav, jak mi soužití s touto jednotkou bude vyhovovat. Pokud máte nějaké otázky ohledně tohoto kousku, napište nám je do diskuze pod článkem a můžeme se na ně během klasického testu podívat.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články