Minulý týden jsme informovali o tom, že elektromobily Tesly ztrácejí jen 12 % z původní kapacity po najetí 320 tisíc kilometrů, čímž se řadí mezi naprostou špičku v této pro elektrická auta velmi důležité disciplíně. V tomto článku se podíváme na to, co stojí za tímto výsledkem a co byste o degradaci baterií měli vědět.
Novodobá elektromobilita je tu teprve půl druhé dekády, což je poměrně málo na to, aby bylo možné odborně zodpovědět veškeré otázky kolem této „automobilové větve“. Nicméně například v oblasti baterií se dozvídáme stále zajímavější a hlavně reálné (nikoliv laboratorní) výsledky přímo od výrobců.
Baterie z elektromobilů vydrží přes 10 let, klidně i více, vlastně například dle Tesly dříve skončí auto na vrakovišti, než že by bylo potřeba akumulátor z důvodu degradace vyměnit za nový. Auta s nájezdem 320 tisíc kilometrů ztratí jen 12 % ze své původní kapacity, takže z původního dojezdu řekněme cca 500 km máte stále velmi slušných 440 km.
Podle serveru GreenCars degradují baterie v elektromobilech zhruba o 1-2 % ročně v závislosti na tom, jak se k nim chováte a jak se o ně staráte. Bez ohledu na to však jsou všechny baterie v elektrických autech navrženy tak, aby byly natolik odolné a měly takovou životnost, že vydrží celý životní cyklus vozu. Teotericky tedy i například po 20 letech budou fungovat (s dojezdem kratším o 15-20 %), ale vy už nejspíše s tak starým autem nebudete jezdit.
Čtěte také: 5 největších NEvýhod u elektromobilů. V čem mají odpůrci pravdu?
Nejprve je potřeba se podívat na to, proč baterie elektromobilů vlastně degradují. To může být z několika důvodů, například jde o vysoké teploty, opakované nabíjení a vybíjení, stárnutí materiálů a vliv prostředí. Při každém nabíjení a vybíjení se totiž v baterii odehrávají chemické reakce, které mohou mít negativní vliv na materiály uvnitř baterie a snižovat jejich výkon.
Tesla využívá různé baterie pro různé modely a různé konfigurace elektromobilů, a v tom je její výhoda – cylidrické typy (18650, 2170), speciální chemické složení (NCA, NCM, LFP), apod. Například nejnovější baterie Tesla 4680 mají životnost přes 3,5 milionu kilometrů.
Kromě toho Tesla používá sofistikované řídicí systémy, které udržují baterie v optimálních teplotách a stavu nabití, což pomáhá minimalizovat degradaci a prodlužovat životnost baterií.
Pokud v nejnovější statistice byla průměrná degradace baterií u elektromobilů Tesla jen 12 %, díky novějším vylepšeným bateriím by mohl tento údaj klesnout a navždy tak zatočit s mýtem odpůrců elektrických aut, kteří tvrdí, že baterie nic nevydrží. Opak je pravdou, jak ukazuje statistika. A ta, jak se říká, nikdy nelže.
Minulý týden jsme informovali o tom, že elektromobily Tesly ztrácejí jen 12 % z původní kapacity po najetí 320 tisíc kilometrů, čímž se řadí mezi naprostou špičku v této pro elektrická auta velmi důležité disciplíně. V tomto článku se podíváme na to, co stojí za tímto výsledkem a co byste o degradaci baterií měli vědět.
Novodobá elektromobilita je tu teprve půl druhé dekády, což je poměrně málo na to, aby bylo možné odborně zodpovědět veškeré otázky kolem této „automobilové větve“. Nicméně například v oblasti baterií se dozvídáme stále zajímavější a hlavně reálné (nikoliv laboratorní) výsledky přímo od výrobců.
Baterie z elektromobilů vydrží přes 10 let, klidně i více, vlastně například dle Tesly dříve skončí auto na vrakovišti, než že by bylo potřeba akumulátor z důvodu degradace vyměnit za nový. Auta s nájezdem 320 tisíc kilometrů ztratí jen 12 % ze své původní kapacity, takže z původního dojezdu řekněme cca 500 km máte stále velmi slušných 440 km.
Podle serveru GreenCars degradují baterie v elektromobilech zhruba o 1-2 % ročně v závislosti na tom, jak se k nim chováte a jak se o ně staráte. Bez ohledu na to však jsou všechny baterie v elektrických autech navrženy tak, aby byly natolik odolné a měly takovou životnost, že vydrží celý životní cyklus vozu. Teotericky tedy i například po 20 letech budou fungovat (s dojezdem kratším o 15-20 %), ale vy už nejspíše s tak starým autem nebudete jezdit.
Čtěte také: 5 největších NEvýhod u elektromobilů. V čem mají odpůrci pravdu?
Nejprve je potřeba se podívat na to, proč baterie elektromobilů vlastně degradují. To může být z několika důvodů, například jde o vysoké teploty, opakované nabíjení a vybíjení, stárnutí materiálů a vliv prostředí. Při každém nabíjení a vybíjení se totiž v baterii odehrávají chemické reakce, které mohou mít negativní vliv na materiály uvnitř baterie a snižovat jejich výkon.
Tesla využívá různé baterie pro různé modely a různé konfigurace elektromobilů, a v tom je její výhoda – cylidrické typy (18650, 2170), speciální chemické složení (NCA, NCM, LFP), apod. Například nejnovější baterie Tesla 4680 mají životnost přes 3,5 milionu kilometrů.
Kromě toho Tesla používá sofistikované řídicí systémy, které udržují baterie v optimálních teplotách a stavu nabití, což pomáhá minimalizovat degradaci a prodlužovat životnost baterií.
Pokud v nejnovější statistice byla průměrná degradace baterií u elektromobilů Tesla jen 12 %, díky novějším vylepšeným bateriím by mohl tento údaj klesnout a navždy tak zatočit s mýtem odpůrců elektrických aut, kteří tvrdí, že baterie nic nevydrží. Opak je pravdou, jak ukazuje statistika. A ta, jak se říká, nikdy nelže.