Vědci zjistili, co nejvíce urychluje degradaci LFP baterií. Najdeme je třeba u Tesly

Pavel Škopek
  • LFP baterie se používají především u levnějších elektromobilů
  • Výhodou jsou nízké náklady na výrobu a stabilita
  • Nová studie zjistila za jakých podmínek rychleji degenerují
Tesla 4680, strukturální baterie
Tesla 4680, strukturální baterie

V posledních letech si získávají u výrobců elektromobilů na oblibě lithium-železofosfátovými (LFP) baterie. V porovnání nikl-mangan-kobaltovými bateriemi (NMC) jsou levnější na výrobu, představují nižší riziko požáru a nabízejí delší životnost. Na druhou stranu však mají nižší energetickou hustotu, proto jsou používány zejména u základních modelů jako je například nejlevnější Tesla Model 3 s pohonem zadních kol. Nová studie však staví na hlavu vše, co výrobci dosud říkali o jejich dobíjení.

Plné nabití bateriím škodí

U LFP baterií se mělo až dosud za to, že by se měly kvůli zachování zdraví baterie a kalibraci sady pravidelně dobíjet na 100 %. Tesla doporučovala minimálně jednou týdně, například Ford pak jednou měsíčně. To bylo přesně opak toho, co se má dělat u NMC baterií, kde výrobci radili držet se při denním dobíjení maximálně na 80-90 %. Jejich dobíjení na 100 % může v průběhu času snižovat schopnost zadržovat energii.

Studie, jejímž spoluautorem je Jeff Dahn, výzkumník baterií pro automobilku Tesla, která byla publikovaná v prestižním časopise Journal Of Electrochemical Society, dospěla k šokujícím závěrům. Ty jsou zcela v rozporu s tím, co výrobci automobilů říkají o vzorech nabíjení LFP baterií.

Ukázalo se, že vysoké napětí a teplo, které vzniká při udržování plně nabitých LFP baterií, vytváří škodlivé sloučeniny. Pokud budete častěji plně vybíjet baterii a nabíjet ji na 100 %, budou se tyto sloučeniny usazovat na záporné elektrodě, spotřebovávat lithium a tím způsobovat degradaci.


Čtěte také: Hyundai Ioniq 6 N bude raketa. Má mít dojezd 700 km a brutální zrychlení


Jak se chovat k LFP baterii

Studie uvádí, že nabíjecí cyklus 0-25 % prodlužuje životnost baterie. Jedním dechem však její autoři nedoporučují radikálně měnit nabíjecí návyky. „Jak praktické je cyklovat bateriový článek pouze v nízkých rozsazích stavu nabití? Je zřejmé, že existuje kompromis mezi užitečnou kapacitou a jejím udržením. Není reálné doporučovat pouze mezi 0 až 25 %, protože to je plýtvání její kapacitou,“ uvedli.

Studie se zaměřuje výhradně na životnost baterie, nikoli na celkové nejlepší postupy nabíjení. Udržování nízkého stavu nabití sice má pozitivní vliv na oddálení degradace, ale při běžném používání není příliš praktické ani pohodlné. Zvlášť pokud nemáte možnost dobíjet doma nebo v zaměstnání a spoléháte se pouze na veřejné nabíječky. Moderní baterie navíc vydrží stovky tisíc kilometrů i při špatných způsobech nabíjení.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články