Baterie Tesly skoro nestárnou! Výsledky jsou lepší, než byste čekali
- Baterie Tesly se velmi dobře drží a degradují relativně pomalu
- Samozřejmě jde o průměrné hodnoty, takže se najdou i nějaké výjimky
- Ojeté Tesly mohou díky poslední analýze zvednout svojí zbytkovou hodnotu

Tesla se pochlubila svými dlouhodobými statistikami degradace baterií. A že skutečně dostojí zmíněné věty. Její data z analýzy Impact Report 2022 jsou skutečně zajímavá. Nejspíše mnoho zájemců nyní začne hledat starší ojeté Tesly. Dojezd po ztrátě stále může přesahovat 400 kilometrů. To je více než obecný průměrný dojezd nabízených elektromobilů.
Baterie u elektromobilů Tesla degradují velmi pomalu
Podle dat společnosti ztratí vůz Tesly po 320 tisících najetých kilometrech pouhých 12 % ze své původní kapacity. V tomto případě jde o velmi obecnou hodnotu, ale i tak je se nad čím zamýšlet. Jako vzorek zde stojí původní dvojice vozů, tedy Modely S a X. Podobné analýzy Tesla provádí každý rok. Před dvěma lety, kdy měla k dispozici data do předcházejícího roku, uváděla, že se průměrná zbývající kapacita baterie pohybuje na hranici 90 % na stejný uváděný nájezd.
Nová data tak ukazují mírně zhoršené výsledky, ale dá se také brát, že s více zdrojovými daty jde o přesnější hodnoty. Čísla jsou také brána z omezeného vzorku a bývají často zaokrouhlená. Odlišnosti můžeme hledat i v umístění vozů. Teplota vzduchu, míra využití rychlého nabíjení i počet vozů prodaných na daném trhu mohou výsledky hodně ovlivňovat. I tak se dá s těmito hodnotami provést zajímavý rozbor.

Čtěte také: Číňané prý drží eso v rukávu. Jejich baterie jsou lepší než Tesla 4680
Jedno procento ztratíte každých více než 25 tisíc km
Jestliže během najetí 320 tisíc kilometrů ztratíte 12 % kapacity, přijdete o jedno procento každých zhruba 26 666 kilometrů. Z jiného hlediska ubude jedno procento kapacity s 67 plným dobitím. Tesla navíc uvádí, že nemá příliš mnoho případů, kdy by ve vozech měnila vadné články. Vozy ve Spojených státech se při obdobném nájezdu dostávají rovnou na vrakoviště. Evropské hodnoty dokonce uvádí nájezd o 80 tisíc kilometrů nižší.
I po úbytku 12 % z kapacity může vůz velmi dobře posloužit. Pro méně náročného uživatele může být dojezd kolem 420 kilometrů více než dostačující. Důvodů pro sešrotování tedy musí být zákonitě více. Elektromobily navíc netrpí na běžné závady ukončující životní cyklus tak jako v případě spalovacích protějšků. Velký počet otestovaných vozů navíc používá starší typ cylindrických baterií. Jakmile se do srovnání dostanou i novější technologie včetně LFP, mohou se baterie s úbytky posunout i do poslední desítky. Na taková data si budeme muset ještě chvíli počkat.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.