Baterie jsou nezničitelné. Ty u Tesly vydrží déle, než samotné auto
- Češi považují baterie u elektroaut za jejich největší slabinu
- Realita je ale odlišná
- Dnešní baterie, třeba ty u Tesly, vydrží mnohem déle než samotné auto

Průměrné stáří aut v Česku je aktuálně 16 let a stále se prodlužuje, což není samozřejmě dobrá vizitka s ohledem na například bezpečnost, ale i spolehlivost takových vozidel. V případě Tesly a jejích baterií se bavíme o životnosti i klidně přes 30 let, tedy dvojnásobnou dobu toho, jak dlouho vydrží řekněme průměrné auto.
Baterie nejsou důvodem k obavám
Technologie se za poslední roky neskutečně zdokonalily. Ano, stále tady nemáme slibované revoluční baterie, se kterými byste ujeli přes 1 000 kilometrů na jeden zápřah, nebo je dokázali dobít za minutu, takže proti době strávené se spalovacím autem na čerpací stanici stále elektromobily prohrávají, nicméně z baterií už není postrach jako před lety.
Když přicházely první elektromobily, nebyl termomanagement akumulátorů, měly jiné chemické složení, a tak dále. Dnešní baterie v autech do zásuvky jsou téměř nezničitelné. Neodejdou samy od sebe, takže se nemusíte bát toho, že byste najednou museli kupovat nové baterky pomalu v ceně nového vozu. Doba se změnila, pokrok se nezastavil.

Čtěte také: Taxikář ujel s Teslou téměř 700 tisíc kilometrů. Jak elektromobil obstál?
Baterie z Tesly vydrží klidně i 30 let
Elektromobily používají různé baterie od různých výrobců. Lidé se k nim samozřejmě mohou chovat různé a podle toho to pak také může vypadat. Každopádně co platí, tak je životnost dle testů. Například Tesla uvádí, že její baterie v autech vydrží nejméně 1 500 cyklů.
Jeden nabíjecí cyklus se počítá jako kompletní vybití a následné plné nabití baterie. Při častém dobíjení na nižších úrovních (např. z 50 % na 80 %) se cykly počítají jako částečné, což může ve výsledku prodloužit celkovou životnost baterie.
Pokud bychom vzali jako příklad LFP baterie (lithium-železo-fosfát) u nejlevnější Tesly Modelu 3 (2024) s pohonem zadních kol, které je doporučeno nabíjet alespoň jednou týdně na 100 % a nevadí jim ani plné dobíjení, ani vybití na nějakých 20 %, tak při jednoduchém výpočtu nám vyjde, že při dobíjení jednou týdně mají baterie životnost 28,8 let. A to počítáme s cyklem 100-0 %, což nenastane, tedy životnost bude s přehledem přes 30 let.
Samozřejmě vždy záleží, kolik toho najezdíte a tedy jak často budete nabíjet. Nebo, jestli nabíjíte jen na rychlonabíječkách, nebo alespoň občas využijete pro zkalibrování baterie také pomalé nabíjení přes wallbox, či ze zásuvky. Při přepočtu ne na roky, ale na kilometry pak má být podle Tesly možné ujet nejméně 480 tisíc km, nebo u některých baterií dokonce nejméně 800 tisíc km na původní battery-pack. Takovou vzdálenost s jedním autem ujede opravdu jen málokdo.

Nutné je ale počítat s degradací
Po několika stovkách nabíjecích cyklů dochází k postupné degradaci kapacity baterie. Po ujetí přibližně 240 000 km se očekává, že baterie ztratí kolem 10-20 % své původní kapacity. Tyto hodnoty jsou však orientační a skutečná životnost baterie může záviset na různých faktorech, jako jsou jízdní podmínky, teplotní podmínky a způsob údržby vozidla.
A co se stane poté? Baterie nepřestanou fungovat a stárnou pomaleji. Takže se nemusíte obávat, že byste za 10 nebo 20 let už ujeli třeba jen poloviční vzdálenost. Degradace se pomalu ustálí a ztráta 15 a více procent baterie je u starších elektromobilů opravdu jen vzácná.
Autor článku

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.