Horší časy pro Teslu? Společnost přichází o jeden z hlavních zdrojů příjmu

Petr Bergmann
Logo automobilky Tesla | foto: Luboš Srb
Logo automobilky Tesla | foto: Luboš Srb

Tesla se musí obejít bez regulačních kreditů, které si od ni kupovaly automobilky za miliardy dolarů. Firmě vypadne asi třetina jejích příjmů.

Miliardový byznys končí

Tesla si díky prodeji regulačních (uhlíkových) kreditů jiným automobilkám přišla během poslední dekády na víc než 11 miliard dolarů. Zmíněné kredity umožňovaly výrobcům produkovat vozy s vyšší spotřebou, aniž by platili pokuty za překročení limitů spotřeby paliva a emisí, stanovených americkou vládou. Nová legislativa ale tento zdroj příjmů zcela eliminuje.

Americká pravidla CAFE (Corporate Average Fuel Economy) určují průměrnou spotřebu vozového parku jednotlivých výrobců. Automobilky, které limity neplnily, mohly nakupovat kredity od těch, kteří jich měli přebytek, jako například Tesla. Z původně malých částek se postupně stal miliardový byznys, který ještě nedávno tvořil téměř třetinu příjmů Tesly.

Elon Musk dostal přesně to, co chtěl

Během vedení „Ministerstva vládní efektivity“ prosazoval Elon Musk ukončení dotací v automobilovém sektoru, včetně podpory elektromobilů. Cíl byl splněn přijetím zákona „Big Beautiful Bill“, který zrušil jak dotace, tak sankce za nedodržení předpisů CAFE. Automobilky tak už nebudou mít důvod kupovat od Tesly kredity, které jí dosud zajišťovaly stabilní příjem.

Tesla Model S (2026) | foto: Tesla
Tesla Model S (2026) | foto: Tesla

Čtěte také: Tesla Model YL má více prostoru, přitom je cenově dostupnější než Model X

Tesla se musí přizpůsobit nové situaci

Podle analytiků agentury William Blair & Co. povede ztráta příjmu z emisních povolenek k přímému poklesu ziskovosti. Poptávka po kreditech má do roku 2026 klesnout o 75 % a v roce 2027 zcela zmizí. Tesla se tak bude muset spoléhat pouze na výrobu vozů, jejichž prodeje v posledních měsících celosvětově klesají.

Zapojení Elona Muska do americké politiky negativně ovlivnilo vnímání značky a přispělo k propadu prodejů na klíčových trzích. S koncem federálního daňového bonusu 7 500 dolarů na nákup elektromobilu se navíc v USA očekává prudký pokles poptávky po elektromobilech.

Tesla se tak bude muset adaptovat na novou situaci bez miliard z emisních povolenek. To může vést k výrazným škrtům nebo agresivnější prodejní strategii. Paradoxně se tak naplňuje Muskova vize trhu bez dotací, která ale může být pro Teslu, minimálně v krátkodobém horizontu, značně bolestivá.

Zdroj: InsideEVs


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.


Komentáře


Nejnovější články