Test Opel Corsa-e – Nenápadná trefa do černého?

  • Jde o menší hatchbackový elektromobil, který nabízí DS, Peugeot i Opel
  • Opel se snaží být z celé trojice koncernových značek co nejkonzervativnější
  • Corsa-e rozhodně patří k nejpovedenějším elektromobilům na světě
  • V dnešním testu prozradíme, proč!
Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e: specifikace

Konstrukce hatchback, rozměry: 4060 × 1765 × 1435 mm, hmotnost: 1530 kg Pohon, platforma elektromobil s pohonem předních kol, PSA e-CMP Výkon výkon elektromotoru 100 kW, točivý moment 260 Nm Baterie a dojezd Li-Ion, 50 kWh (využitelných 45 kWh) Nabíjení palubní 7,4 kW nabíječka, maximální výkon 100 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes  Spotřeba a dojezd dlouhodobý průměr 16 kWh/100 km, dojezd přes 275 km Cena od 759 990 Kč

Corsa je nejprodávanějším vozem značky Opel, která má navíc bohatou historii a staví na věhlasné německé tradici a kvalitě. Za téměř 40 let se prodalo více než 13,6 milionů vozů této řady, v případě nejnovější již šesté generace jsme se vůbec poprvé dočkali elektromobilu, což je významný milník. Elektrická verze však vedle té benzínové a dieselové není jen do počtu, ale může výrazným způsobem přiblížit elektromobilitu i běžným lidem. Odradit by nemusela ani cena, která se na poměry elektromobilů ještě celkem drží při zemi.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Design, interiér, výbava

Plně elektrické hatchbacky od francouzského Peugeotu a DS jsem už testoval a velmi jsem je v mnoha ohledech chválil, teď přišla řada na jejich sesterský model od německého Opelu. A ačkoliv spolu sdílejí drtivou většinu součástek, jejich těla jsou už na první pohled poněkud odlišná, což je pro koncern PSA velké plus, protože jejich zákazníci tak zřejmě budou z odlišných táborů a nemusí být tak kanibalistickou konkurencí, jak by se mohlo dle specifikací a výbavy jevit.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e je rozhodně o něco konzervativnější a do světa se ani trochu nesnaží křičet, že je elektromobil. Snad jen menší odznáčky, absence výfuku, či speciální espézetka ve formátu EL mohou prozradit, že tady pod kapotou tečou elektrony, nikoliv tekutina z dob minulých. Jinak ale skoro nepoznáte, jestli jde o elektrickou nebo konvenční Corsu, v každém případě postavené na nové modulární platformě CMP. Nenechte se ovšem zmýlit, ve všech provedeních auto působí poměrně moderně, stylově a řekl bych skoro až i sportovně. V mém případě šlo o vyšší verzi se 17″ koly s dvoubarevnými ráfky z lehkých slitin s aero klipy, černou střechou, či chromovanými prvky exteriéru a interiéru, které skvělý dojem ještě umocňovaly.

Rozměry, prostornost, či pohodlnost u pětidveřové Corsy ovšem jasně říkají, že jde spíše o městské auto, ve kterém nebudete trávit více času, než by bylo potřeba. Pro cestující na předních sedadlech jsou sice připravena sedadla, která mohou být v kůži a vyhřívaná, navíc jsou velmi dobře tvarována a tělo udrží i při ostřejším průjezdu zatáčkou, nicméně schází například nastavení výplně bederní páteře. Také poněkud lituji, že vzhledem k mému posezu blíže k volantu nemůžu využít loketní opěrku na středovém tunelu, protože je zkrátka příliš vzadu. Naopak rozměrný středový tunel se spoustou úložných prostor zase ubírá drahoceného prostoru kolem nohou.

Opel Corsa-e, interiér, test

Opel Corsa-e, interiér, test

Vytýkat však můžu jen podobné maličkosti. Jako celek je interiér velmi povedený a také bych řekl, že velmi praktický. Na danou kategorii není rozhodně méně prostorný, koneckonců díky uložením baterií do podlahy nedošlo k žádným kompromisům, pokud jde o prostor v kabině ani v kufru. Přesto si troufám tvrdit, že pro cestující na zadních sedadlech už může být trochu problém nedostatek místa nad hlavou, obzvláště pak, pokud jsou vyššího vzrůstu. Ale tak už tomu u hatchbacků bývá, ať už jsou jakékoliv značky. Zavazadlový prostor pak nabízí průměrných 267 litrů, které lze nafouknout po sklopení zadních sedaček až na 1042 litrů, což by mělo postačit i pro nějaké to občasné převezení rozměrnějších věcí, leč pak z Corsy uděláte jen dvoumístné vozidlo a ostatní cestující budou muset zůstat doma.

Opel Corsa-e, kufr

Opel Corsa-e, kufr

Výhodou Opelu Corsa-e oproti sesterským malým elektromobilům DS 3 Crossback E-Tense a Peugeot e-208 je rozhodně tradičněji pojatý interiér. Sází totiž na kombinaci 7″ nebo 10″ dotykového displeje, pod kterým je ještě celá plejáda klasických tlačítek, přes která můžete ovládat klimatizaci, rádio, či některé nastavení vozu. Ještě teď si pamatuju, jak jsem před pár měsíci jezdil s elektromobilem od DS a nastavovaní klimatizace pro mě bylo kolikrát jako drbat se levou rukou na pravé straně hlavy. Ovládání u německého Opelu je jednoznačně jednodušší a rychlejší, než desítky dotykových či senzorových tlačítek u francouzských sourozenců, nebo jeden velký dotykový displej, pokud nemá kvalitně vymyšlený systém, což zatím klasické automobilky neumějí a zůstává to pouze doménou americké Tesly.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Možná i proto vždy ocením, když vůz nabízí funkce Android Auto a Apple CarPlay, přes které stačí propojit mobil s autem a využívat spoustu funkcí a aplikací přímo ze smartphonu na dotykové obrazovce v autě. Opel Corsa-e v této disciplíně zvládá propojení přes USB kabel, nikoliv i bezdrátově. Takže alespoň něco. Bohatě to však vynahradí možností dálkového ovládání vozu přes mobilní aplikaci My Opel, přes kterou můžete jednoduše a pohodlně třeba ze svého domova nastavovat, kdy se má elektromobil nabíjet, můžete si vyhřát či vychladit kabinu, nebo třeba sledovat informace o dojezdu a kapacitě baterie, či najít, kde jste s autem naposledy zaparkovali. Po příchodu do auta si pak můžete smartphone odložit do malé schránky na středovém tunelu a nechat si mobil bezdrátově nabíjet.

Pokud jde o bezpečnostní asistenty a funkce, tak se může Opel Corsa-e pochlubit například asistentem pro držení vozu v jízdním pruhu, dále brzdovým asistentem, či adaptivním tempomatem. Všechny tyto možnosti jsem vyzkoušel a k jejich fungování nemám výhrady. Ovšem co mě dokázalo opakovaně namíchnout, je bezklíčové odemykání a zamykání ve spojení s ovládáním nabíjení, kdy se auto dokázalo zamknout jen po přesunutí k nabíjecímu portu u zadních dveří vozu, což způsobilo problém ještě před zahájením nabíjení. A je to o to větší problém, když se vrátíte z nákupu a po odemknutí se automaticky přeruší stávající nabíjení. Tady se nedá použít jiná hláška, než kde asi udělali soudruzi z NDR chybu? 180stupňová zadní kamera pak zase občas nedokázala zobrazit obraz kolem vozu, neznámo proč. Zvukové senzory však fungovaly, takže problém s parkováním jsem prakticky neměl.

Jízda, dojezd, spotřeba, nabíjení

Elektrický Opel se nechová jako klasický čistokrevný elektromobil, ale to už je u skupiny PSA čistě o nastavení. Inženýři například zjemnili nástup výkonu, aby se svou charakteristikou více podobal konvenčnímu vozu než elektromobilům, které vás dokážou po sešlápnutí pedálu zarazit do sedačky. Pro běžné zákazníky přecházející ze spalováků je to asi dobře, stejně tak i pro spotřebu, ovšem stále si říkám, proč to není jen o volbě nastavení? Vždyť Corsa-e má jízdní režimy (sport, normal, eco), které umí měnit reakci plynového pedálu či tuhost řízení.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

V nejvýkonnějším sportovním režimu je cítit, že je elektromobil živější, ale stále to není úplně ono. Na stovku zrychlí za 8,1 sekund, čemuž vděčí především okamžitému točivému momentu 260 Nm. Ve městech bude Opel patřit k nejrychlejším, nebo spíše nejmrštnějším autům, nicméně při vyšších rychlostech už začíná ztrácet a třeba při předjíždění na dálnici při rychlostech kolem 130 km/h už se čertíkovský výkon téměř vytratí. Maximálka je omezena na 150 km/h, což je vzhledem k zákonům na českých silnicích zcela dostatečné. Elektromotor pohání výkonem až 100 kW přední kola, a to nemusí být vždy ku prospěchu. Obzvláště pak teď v zimě, kde se mi občas i přes zapnutou možnost zabránit protikluzu stejně protáčela kola. I zde by se tedy mohl Opel od Tesly učit.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Podvozek Corsy-e je poněkud tužší a společně s nižším těžištěm díky do podlahy uloženým 50kWh baterkám to přispívá k lepším jízdním vlastnostem. Skoro bych se nebál říct, že ve městě je s elektromobilem pořádná zábava, podobně jako u Hondy e (test), se kterou jsem už pár týdnů také jezdil a nemohl jsem si její hbité a okamžité reakce vynachválit. U Opelu schází jen ten pocit okamžité reakce na plynový pedál, který navozuje pocit, jako když s křižníkem z Hvězdných válek přejdete do hyperprostoru. A také může být trochu limitující možnost nastavení pouze jediného stupně rekuperace, který pro jednopedálovou jízdu postačí pouze v případě defenzivní jízdy, jinak musíte stále používat i brzdový pedál. Co je však všem elektromobilům vlastní, je téměř dokonalé ticho v kabině, kde Opel Corsa-e nad svými neelektrickými sourozenci jasně na plné čáře dominuje.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Pokud jde o spotřebu a dojezd, tak elektrická Corsa by měla podle oficiálních údajů dle normy WLTP ujet až 337 km na jedno nabití. Jak ale možná tušíte, realita je trochu jiná. Při současných náročnějších a méně příznivých zimních podmínkách jsem po městě jezdil se spotřebou kolem 20 kWh/100 km, po okreskách a dálnici při maximálních povolených limitech pak se spotřebou kolem 25-30 kWh/100 km, přičemž měl jsem pustěné topení na 21 stupňů. Můžu říct, že díky efektivnímu tepelnému čerpadlu by rozdíl mezi topením a netopením byl jen pár procent z baterky, takže v tomto ohledu se dojezd zbytečně nezkracuje. A Opel využívá také vytápění baterie, leč manuálně to nijak neovlivníte. Během testování jsem ale přišel na to, že s vyhřátou baterií, ať už po nabíjení nebo jízdě vyšší rychlostí, je pak u Corsy-e jednak spotřeba příznivější, tak také následné nabíjení může být rychlejší, což tak platí i u ostatních elektromobilů.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

A co tedy dojezd u Opel Corsa-e? Z výše uvedených hodnot, kterých jsem dosahoval, lze vzhledem k 50kWh baterii (využitelných je jen 45 kWh) vyčíst, že reálně jsem dosahoval dojezdu od 150 do 300 km na jedno nabití. V létě za lepších podmínek si troufám tvrdit, že dojezd se prodlouží o nějakých 15-20 %, tedy na výsledných 180 až 360 km na jedno nabití. S elektromobilem od německé značky tedy není problém i cestování po celé republice, kde navíc oceníte praktické rychlejší nabíjení s výkonem až 100 kW. Pokud zastavíte u rychlejší nabíječky, můžete Opel dobít na 80 % za pouhých 30 minut.

Opel Corsa-e, nabíjení elektromobilu, test

Opel Corsa-e, nabíjení elektromobilu, test

Nicméně na v Česku mnohem běžnějších 50kW veřejných rychlonabíječkách si počkáte necelou hodinu a plné nabití potrvá zhruba 1,5 hodiny, samozřejmě v těchto dnech především ještě v závislosti na teplotě, která ovlivňuje rychlost nabíjení a může zastávku u nabíječky o něco prodloužit. Mnohem častější by pro elektromobilisty bez ohledu na roční období mělo být nabíjení auta na baterky doma v garáži, kde se hodí třífázová 11kW palubní nabíječka, přes kterou trvá nabíjení zhruba 5 hodin a ještě můžete využít levnější tarif třeba přes noc. Přes běžnou zásuvku by se elektromobil od Opelu nabíjel skoro 24 hodin, a nutno dodat, že tento způsob je až hodně krajní.

Závěr

Elektřina jako alternativa ke konvenčním vozům, tak přesně tak si elektromobilitu představuje skupina PSA a nutno říct, že je to celkem sympatický a řekl bych i správný přístup. Ať si vybere sám zákazník, jestli podlehne kouzlu elektromobilů a vybere si na provoz levnější elektroauto, které je i hbitější, bezpečnější a tišší, nebo zvolí na pohled takřka stejný vůz, který má pod kapotou spalovací motor.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel v této koncernové hře zaujímá roli německé značky, která nabízí konzervativnější provedení. Jinak téměř vše ostatní patří do společného jmenovatele se sourozeneckými modely DS 3 Crossback E-Tense (test) a Peugeot e-208 (test), které mají v drtivé většině stejné specifikace a výbavu. V případě Opelu je však výhodou cena, která začíná už na 760 tisících korunách, což za elektromobil podobných parametrů není vůbec špatná nabídka. Tedy pokud si dokážete spočítat, že se vám elektromobil ekonomicky vyplatí, a to bývá s větším nájezdem a možností nabíjení doma nebo v práci zalevno.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Největší konkurencí pro elektromobil Opel Corsa-e však nejsou sesterské modely ze skupiny PSA, ale francouzský Renault Zoe (test). Ten patří mezi nejoblíbenější a nejprodávanější elektromobily v Evropě, a ne náhodou. Renault má například lepší spotřebu a delší dojezd, což je zpravidla velkým přesvědčovacím argumentem. Na druhou stranu je ale dražší, má pomalejší nabíjení, a jeho výbava je trochu ořezanější, leč infotainment má pro moderní duše milující dotykové ovládání mnohem propracovanější. Je to tedy otázkou preferencí.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
konvenční design jen jeden stupeň rekuperace
nabízený ve verzích na benzin, diesel, elektřinu vyšší spotřeba při vyšších rychlostech
jízdní vlastnosti
infotainment
ovládání přes mobilní aplikaci
100kW rychlonabíjení
vysoká bezpečnost díky asistentům

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Opel Corsa-e – Nenápadná trefa do černého?

  • Jde o menší hatchbackový elektromobil, který nabízí DS, Peugeot i Opel
  • Opel se snaží být z celé trojice koncernových značek co nejkonzervativnější
  • Corsa-e rozhodně patří k nejpovedenějším elektromobilům na světě
  • V dnešním testu prozradíme, proč!
Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e: specifikace

Konstrukce hatchback, rozměry: 4060 × 1765 × 1435 mm, hmotnost: 1530 kg
Pohon, platforma elektromobil s pohonem předních kol, PSA e-CMP
Výkon výkon elektromotoru 100 kW, točivý moment 260 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 50 kWh (využitelných 45 kWh)
Nabíjení palubní 7,4 kW nabíječka, maximální výkon 100 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes
 Spotřeba a dojezd dlouhodobý průměr 16 kWh/100 km, dojezd přes 275 km
Cena od 759 990 Kč

Corsa je nejprodávanějším vozem značky Opel, která má navíc bohatou historii a staví na věhlasné německé tradici a kvalitě. Za téměř 40 let se prodalo více než 13,6 milionů vozů této řady, v případě nejnovější již šesté generace jsme se vůbec poprvé dočkali elektromobilu, což je významný milník. Elektrická verze však vedle té benzínové a dieselové není jen do počtu, ale může výrazným způsobem přiblížit elektromobilitu i běžným lidem. Odradit by nemusela ani cena, která se na poměry elektromobilů ještě celkem drží při zemi.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Design, interiér, výbava

Plně elektrické hatchbacky od francouzského Peugeotu a DS jsem už testoval a velmi jsem je v mnoha ohledech chválil, teď přišla řada na jejich sesterský model od německého Opelu. A ačkoliv spolu sdílejí drtivou většinu součástek, jejich těla jsou už na první pohled poněkud odlišná, což je pro koncern PSA velké plus, protože jejich zákazníci tak zřejmě budou z odlišných táborů a nemusí být tak kanibalistickou konkurencí, jak by se mohlo dle specifikací a výbavy jevit.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e je rozhodně o něco konzervativnější a do světa se ani trochu nesnaží křičet, že je elektromobil. Snad jen menší odznáčky, absence výfuku, či speciální espézetka ve formátu EL mohou prozradit, že tady pod kapotou tečou elektrony, nikoliv tekutina z dob minulých. Jinak ale skoro nepoznáte, jestli jde o elektrickou nebo konvenční Corsu, v každém případě postavené na nové modulární platformě CMP. Nenechte se ovšem zmýlit, ve všech provedeních auto působí poměrně moderně, stylově a řekl bych skoro až i sportovně. V mém případě šlo o vyšší verzi se 17″ koly s dvoubarevnými ráfky z lehkých slitin s aero klipy, černou střechou, či chromovanými prvky exteriéru a interiéru, které skvělý dojem ještě umocňovaly.

Rozměry, prostornost, či pohodlnost u pětidveřové Corsy ovšem jasně říkají, že jde spíše o městské auto, ve kterém nebudete trávit více času, než by bylo potřeba. Pro cestující na předních sedadlech jsou sice připravena sedadla, která mohou být v kůži a vyhřívaná, navíc jsou velmi dobře tvarována a tělo udrží i při ostřejším průjezdu zatáčkou, nicméně schází například nastavení výplně bederní páteře. Také poněkud lituji, že vzhledem k mému posezu blíže k volantu nemůžu využít loketní opěrku na středovém tunelu, protože je zkrátka příliš vzadu. Naopak rozměrný středový tunel se spoustou úložných prostor zase ubírá drahoceného prostoru kolem nohou.

Opel Corsa-e, interiér, test

Opel Corsa-e, interiér, test

Vytýkat však můžu jen podobné maličkosti. Jako celek je interiér velmi povedený a také bych řekl, že velmi praktický. Na danou kategorii není rozhodně méně prostorný, koneckonců díky uložením baterií do podlahy nedošlo k žádným kompromisům, pokud jde o prostor v kabině ani v kufru. Přesto si troufám tvrdit, že pro cestující na zadních sedadlech už může být trochu problém nedostatek místa nad hlavou, obzvláště pak, pokud jsou vyššího vzrůstu. Ale tak už tomu u hatchbacků bývá, ať už jsou jakékoliv značky. Zavazadlový prostor pak nabízí průměrných 267 litrů, které lze nafouknout po sklopení zadních sedaček až na 1042 litrů, což by mělo postačit i pro nějaké to občasné převezení rozměrnějších věcí, leč pak z Corsy uděláte jen dvoumístné vozidlo a ostatní cestující budou muset zůstat doma.

Opel Corsa-e, kufr

Opel Corsa-e, kufr

Výhodou Opelu Corsa-e oproti sesterským malým elektromobilům DS 3 Crossback E-Tense a Peugeot e-208 je rozhodně tradičněji pojatý interiér. Sází totiž na kombinaci 7″ nebo 10″ dotykového displeje, pod kterým je ještě celá plejáda klasických tlačítek, přes která můžete ovládat klimatizaci, rádio, či některé nastavení vozu. Ještě teď si pamatuju, jak jsem před pár měsíci jezdil s elektromobilem od DS a nastavovaní klimatizace pro mě bylo kolikrát jako drbat se levou rukou na pravé straně hlavy. Ovládání u německého Opelu je jednoznačně jednodušší a rychlejší, než desítky dotykových či senzorových tlačítek u francouzských sourozenců, nebo jeden velký dotykový displej, pokud nemá kvalitně vymyšlený systém, což zatím klasické automobilky neumějí a zůstává to pouze doménou americké Tesly.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Možná i proto vždy ocením, když vůz nabízí funkce Android Auto a Apple CarPlay, přes které stačí propojit mobil s autem a využívat spoustu funkcí a aplikací přímo ze smartphonu na dotykové obrazovce v autě. Opel Corsa-e v této disciplíně zvládá propojení přes USB kabel, nikoliv i bezdrátově. Takže alespoň něco. Bohatě to však vynahradí možností dálkového ovládání vozu přes mobilní aplikaci My Opel, přes kterou můžete jednoduše a pohodlně třeba ze svého domova nastavovat, kdy se má elektromobil nabíjet, můžete si vyhřát či vychladit kabinu, nebo třeba sledovat informace o dojezdu a kapacitě baterie, či najít, kde jste s autem naposledy zaparkovali. Po příchodu do auta si pak můžete smartphone odložit do malé schránky na středovém tunelu a nechat si mobil bezdrátově nabíjet.

Pokud jde o bezpečnostní asistenty a funkce, tak se může Opel Corsa-e pochlubit například asistentem pro držení vozu v jízdním pruhu, dále brzdovým asistentem, či adaptivním tempomatem. Všechny tyto možnosti jsem vyzkoušel a k jejich fungování nemám výhrady. Ovšem co mě dokázalo opakovaně namíchnout, je bezklíčové odemykání a zamykání ve spojení s ovládáním nabíjení, kdy se auto dokázalo zamknout jen po přesunutí k nabíjecímu portu u zadních dveří vozu, což způsobilo problém ještě před zahájením nabíjení. A je to o to větší problém, když se vrátíte z nákupu a po odemknutí se automaticky přeruší stávající nabíjení. Tady se nedá použít jiná hláška, než kde asi udělali soudruzi z NDR chybu? 180stupňová zadní kamera pak zase občas nedokázala zobrazit obraz kolem vozu, neznámo proč. Zvukové senzory však fungovaly, takže problém s parkováním jsem prakticky neměl.

Jízda, dojezd, spotřeba, nabíjení

Elektrický Opel se nechová jako klasický čistokrevný elektromobil, ale to už je u skupiny PSA čistě o nastavení. Inženýři například zjemnili nástup výkonu, aby se svou charakteristikou více podobal konvenčnímu vozu než elektromobilům, které vás dokážou po sešlápnutí pedálu zarazit do sedačky. Pro běžné zákazníky přecházející ze spalováků je to asi dobře, stejně tak i pro spotřebu, ovšem stále si říkám, proč to není jen o volbě nastavení? Vždyť Corsa-e má jízdní režimy (sport, normal, eco), které umí měnit reakci plynového pedálu či tuhost řízení.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

V nejvýkonnějším sportovním režimu je cítit, že je elektromobil živější, ale stále to není úplně ono. Na stovku zrychlí za 8,1 sekund, čemuž vděčí především okamžitému točivému momentu 260 Nm. Ve městech bude Opel patřit k nejrychlejším, nebo spíše nejmrštnějším autům, nicméně při vyšších rychlostech už začíná ztrácet a třeba při předjíždění na dálnici při rychlostech kolem 130 km/h už se čertíkovský výkon téměř vytratí. Maximálka je omezena na 150 km/h, což je vzhledem k zákonům na českých silnicích zcela dostatečné. Elektromotor pohání výkonem až 100 kW přední kola, a to nemusí být vždy ku prospěchu. Obzvláště pak teď v zimě, kde se mi občas i přes zapnutou možnost zabránit protikluzu stejně protáčela kola. I zde by se tedy mohl Opel od Tesly učit.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Podvozek Corsy-e je poněkud tužší a společně s nižším těžištěm díky do podlahy uloženým 50kWh baterkám to přispívá k lepším jízdním vlastnostem. Skoro bych se nebál říct, že ve městě je s elektromobilem pořádná zábava, podobně jako u Hondy e (test), se kterou jsem už pár týdnů také jezdil a nemohl jsem si její hbité a okamžité reakce vynachválit. U Opelu schází jen ten pocit okamžité reakce na plynový pedál, který navozuje pocit, jako když s křižníkem z Hvězdných válek přejdete do hyperprostoru. A také může být trochu limitující možnost nastavení pouze jediného stupně rekuperace, který pro jednopedálovou jízdu postačí pouze v případě defenzivní jízdy, jinak musíte stále používat i brzdový pedál. Co je však všem elektromobilům vlastní, je téměř dokonalé ticho v kabině, kde Opel Corsa-e nad svými neelektrickými sourozenci jasně na plné čáře dominuje.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Pokud jde o spotřebu a dojezd, tak elektrická Corsa by měla podle oficiálních údajů dle normy WLTP ujet až 337 km na jedno nabití. Jak ale možná tušíte, realita je trochu jiná. Při současných náročnějších a méně příznivých zimních podmínkách jsem po městě jezdil se spotřebou kolem 20 kWh/100 km, po okreskách a dálnici při maximálních povolených limitech pak se spotřebou kolem 25-30 kWh/100 km, přičemž měl jsem pustěné topení na 21 stupňů. Můžu říct, že díky efektivnímu tepelnému čerpadlu by rozdíl mezi topením a netopením byl jen pár procent z baterky, takže v tomto ohledu se dojezd zbytečně nezkracuje. A Opel využívá také vytápění baterie, leč manuálně to nijak neovlivníte. Během testování jsem ale přišel na to, že s vyhřátou baterií, ať už po nabíjení nebo jízdě vyšší rychlostí, je pak u Corsy-e jednak spotřeba příznivější, tak také následné nabíjení může být rychlejší, což tak platí i u ostatních elektromobilů.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

A co tedy dojezd u Opel Corsa-e? Z výše uvedených hodnot, kterých jsem dosahoval, lze vzhledem k 50kWh baterii (využitelných je jen 45 kWh) vyčíst, že reálně jsem dosahoval dojezdu od 150 do 300 km na jedno nabití. V létě za lepších podmínek si troufám tvrdit, že dojezd se prodlouží o nějakých 15-20 %, tedy na výsledných 180 až 360 km na jedno nabití. S elektromobilem od německé značky tedy není problém i cestování po celé republice, kde navíc oceníte praktické rychlejší nabíjení s výkonem až 100 kW. Pokud zastavíte u rychlejší nabíječky, můžete Opel dobít na 80 % za pouhých 30 minut.

Opel Corsa-e, nabíjení elektromobilu, test

Opel Corsa-e, nabíjení elektromobilu, test

Nicméně na v Česku mnohem běžnějších 50kW veřejných rychlonabíječkách si počkáte necelou hodinu a plné nabití potrvá zhruba 1,5 hodiny, samozřejmě v těchto dnech především ještě v závislosti na teplotě, která ovlivňuje rychlost nabíjení a může zastávku u nabíječky o něco prodloužit. Mnohem častější by pro elektromobilisty bez ohledu na roční období mělo být nabíjení auta na baterky doma v garáži, kde se hodí třífázová 11kW palubní nabíječka, přes kterou trvá nabíjení zhruba 5 hodin a ještě můžete využít levnější tarif třeba přes noc. Přes běžnou zásuvku by se elektromobil od Opelu nabíjel skoro 24 hodin, a nutno dodat, že tento způsob je až hodně krajní.

Závěr

Elektřina jako alternativa ke konvenčním vozům, tak přesně tak si elektromobilitu představuje skupina PSA a nutno říct, že je to celkem sympatický a řekl bych i správný přístup. Ať si vybere sám zákazník, jestli podlehne kouzlu elektromobilů a vybere si na provoz levnější elektroauto, které je i hbitější, bezpečnější a tišší, nebo zvolí na pohled takřka stejný vůz, který má pod kapotou spalovací motor.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel v této koncernové hře zaujímá roli německé značky, která nabízí konzervativnější provedení. Jinak téměř vše ostatní patří do společného jmenovatele se sourozeneckými modely DS 3 Crossback E-Tense (test) a Peugeot e-208 (test), které mají v drtivé většině stejné specifikace a výbavu. V případě Opelu je však výhodou cena, která začíná už na 760 tisících korunách, což za elektromobil podobných parametrů není vůbec špatná nabídka. Tedy pokud si dokážete spočítat, že se vám elektromobil ekonomicky vyplatí, a to bývá s větším nájezdem a možností nabíjení doma nebo v práci zalevno.

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Opel Corsa-e, elektromobil, test

Největší konkurencí pro elektromobil Opel Corsa-e však nejsou sesterské modely ze skupiny PSA, ale francouzský Renault Zoe (test). Ten patří mezi nejoblíbenější a nejprodávanější elektromobily v Evropě, a ne náhodou. Renault má například lepší spotřebu a delší dojezd, což je zpravidla velkým přesvědčovacím argumentem. Na druhou stranu je ale dražší, má pomalejší nabíjení, a jeho výbava je trochu ořezanější, leč infotainment má pro moderní duše milující dotykové ovládání mnohem propracovanější. Je to tedy otázkou preferencí.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
konvenční design jen jeden stupeň rekuperace
nabízený ve verzích na benzin, diesel, elektřinu vyšší spotřeba při vyšších rychlostech
jízdní vlastnosti
infotainment
ovládání přes mobilní aplikaci
100kW rychlonabíjení
vysoká bezpečnost díky asistentům

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."