Nová Škoda Fabia 4. generace ignoruje elektrifikaci, zřejmě naposledy
- Nová Fabia 4. generace byla právě oficiálně představena
- Jde o nástupce druhého nejoblíbenějšího vozu z Mladé Boleslavi
- Škoda Auto jde cestou elektrifikace, u nového vozu je ale výsledek opačný

Fabie je pojem, který najdeme v nabídce společnosti Škoda Auto už více než 22 let a za tu dobu bylo prodáno přes 4,5 milionu vozů. Jde o druhý nejprodávanější a jeden z nejoblíbenějších vozů mladoboleslavské automobilky, především díky skvělému poměru cena/výkon/specifikace, což není s ohledem na elektrifikaci jednoduché udržet. Jak tedy vypadá nová Fabia pro rok 2021 a jaké má motorizace?
Příště bude Fabia elektromobil, nebo skončí
Když nový šéf Škodovky Thomas Schäfer v loňském roce veřejně hned v několika rozhovorech řekl, že se v případě Fabie vyplatí jen 100% elektrifikace, bylo víceméně jasno, že nástupce tohoto vozu bude spíše něco na způsob koncernového elektromobilu Volkswagen ID.3 a že předělávka z konvenčního spalováku na elektromobil nejspíše není reálná. Před chvílí se to potvrdilo a elektrická Fabia zkrátka nepřišla.
Nová Fabia 4. generace spoléhá na cenově dostupnější provedení ve spojení s konvenčním pohonem. Zapomeňte na plně elektrické či hybridní provedení, ba dokonce i na nejobyčejnější mild-hybridní provedení, které přitom najdeme u nové Octavie – tedy nejprodávanějšího vozu značky Škoda Auto – a je velmi povedené. Nejnovější Fabie je postavena poprvé na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a její prodejní argumenty jsou zkrátka jinde, než v elektrifikaci. Koneckonců současná Fabie vychází ještě z původních plánů starého vedení.
Čtěte také: Elektrická Škoda Fabia RE-X1 trénuje před prvním ostrým startem!

Co přináší nová Fabie (2021)?
Nový vůz od Škody Auto nabízí i přes absenci elektrifikace spotřebu kolem 5 l/100 km, například díky použití benzinového motoru pracujícím v Atkinsonově cyklu. Pochlubit se může velkorysejším prostorem ve své třídě, vyšším komfortem a novými asistenčními systémy. Nicméně projevilo se to na ceně Fabie, která startuje od 329 900 korun. Vůz tedy i bez použití elektromotoru a baterie podražil, ačkoliv výrobce tvrdí, že si zákazníci stejně pořizovali verze vyšší a u nich teď nabízí naopak více hudby za méně peněz.
- Nová Škoda Fabia (2021) | foto: Škoda Auto
Každopádně je to právě cena, která rozhodla o tom, že se Škodovka u Fabie naposledy vydá cestou klasické motorizace. A tak trochu si připravuje půdu pro příští Fabii v podobě elektromobilu, pokud se tak bude jmenovat. Levný automobil zkrátka v příštích 5-10 letech již nepořídíte a k tomu celý automobilový trh spěje. U nové Fabie jsou ještě na výběr výhradně benzinové motory, které v tříválcových provedeních mají od 59 do 81 kW v kombinaci s manuální či automatickou převodovkou. V nejvyšším provedení disponuje motorem 1,5 TSI o výkonu 110 kW. Všechny pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 6d. S příchodem nové normy Euro 7 již neelektrifikované auto nebude možné vyrábět.
Video
„S novou zelenou dohodou (tzv. Green Deal, pozn. red.) a regulacemi není žádná alternativa, musíme se silně orientovat na elektromobily. Budeme se rozhodovat o celém portfoliu, musíme zvážit, jaké modely budeme potřebovat. Na tom teď budeme muset pracovat. Je to nákladná změna, o které jsme věděli. Není ovšem alternativa, musíme to změnit. Teď je závod o to, abychom to přežili. Budoucnost prostě bude elektromobilní. Znamená to větší investice, revizi plánů,“ řekl Thomas Schäfer, nový šéf ve společnosti Škoda Auto.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.