Za posledních více než 5 let jsem Šumavou a Pošumavím urazil už přes 14 tisíc kilometrů hlavně na kolech, avšak stejně i pěšky. Proto mohu porovnávat, jaké změny jsem v tomto časovém úseku zaznamenal. Z vlastního pozorování mohu odvodit, že i v takto krátkém období skutečně na první pohled pozorovatelně a výrazně přibývá nejen cyklistů.
Je dobré vidět, kolik z nich už je zjevně vyššího věku a patří mezi seniory. Je pochopitelné, že většina z nich užívá ohromných výhod elektrokol. Jenže to s sebou nese i vyšší počet nehod a nepřekvapí rozhodně ani to, že pojišťovny, které se musejí na podobných událostech podílet i finančně, mají velmi přesné statistiky.
I kvůli pandemii covid-19 vyrazili pro pohyb na čerstvém vzduchu mnozí a velká část z nich i na (elektro)kolech. Že jich spousta nemá zkušenosti s bezpečným ovládáním čehokoli jednostopého, je prostým faktem. Pokud si někdo takový sedne rovnou na těžké elektrokolo, které v českých kopcích nabírá rychlost v okamžiku, je zaděláno na vážný problém.
A kritické je, že čím levnější, tím výrazně horší. Lacinější kola jsou obecně těžší a přitom s podstatně horšími brzdami. Jenže i s takovým dopravním prostředkem i méně zdatný cyklista zdolá nástrahy terénu, o kterých by si jinak nechal jen a pouze zdát. Mnohokrát už jsem proto potkal ty, kteří jeli příliš rychle i na nepřehledných úsecích a neohrožovali tak jen sebe samé.
Čtěte také: Jak jezdit na elektrokole? Poradíme vám to nejdůležitější, co musí znát každý
Jaké kroky podnikají tam, kde je koncentrace cyklistů největší? Mezi prvními zareagovali v NP Šumava a Krkonoších, Ostravě a dokonce i v Praze 1 už přišli s omezeními pro všudypřítomné elektrokoloběžky. Stává se z toho tedy celostátní záležitost. Jakou podobu tedy tato opatření mají nyní? Například na Šumavě nesmíte jezdit s čímkoliv, co se bude pohybovat bez vynaložení lidské síly, protože pak je takové elektrokolo, či elektrokoloběžka považována za motocykl a hrozí vám pokuta.
Co se týče měst, tak zákaz vjezdu pro vozidla s přídavným pohonem do pěších zón a na chodníky už bude jistě pravidlem pod hrozbou pokut.
Prvním pravidlem je, že budou povinné řidičské průkazy nově i pro elektrokoloběžky a nejen elektrické skútry; dobrovolné za 399 Kč ročně už si můžete koupit nyní. Teď už se otevřeně zvažuje i povinné ručení pro vše včetně elektrokol s případnou roční cenou z ně. Dost podstatnou okolností je i to, že podle české legislativy jsou i elektrokola s rychlostí nad 25 km/h brána za mopedy.
Pod výrazně zvýšeným dozorem budou kola se zvýšenou rychlostí nad 25 km/h, kdy ještě motor přímo pomáhá v jízdě, dále také všechny tyto dopravní prostředky se špičkovým výkonem přes 1 kW a všichni, kdo mohou jet, aniž by se při tom museli odrážet, nebo po většinu času šlapat, neřítí-li se právě například z kopce.
Je tu samozřejmě to, co se obvykle označuje jako šedá zóna, což jistě chápou všichni s danými zkušenostmi ze silničního provozu. Obecné rady, kam se na kole smí vjet a kam už ne, najdete například na webu České mountainbikové asociace.
Za posledních více než 5 let jsem Šumavou a Pošumavím urazil už přes 14 tisíc kilometrů hlavně na kolech, avšak stejně i pěšky. Proto mohu porovnávat, jaké změny jsem v tomto časovém úseku zaznamenal. Z vlastního pozorování mohu odvodit, že i v takto krátkém období skutečně na první pohled pozorovatelně a výrazně přibývá nejen cyklistů.
Je dobré vidět, kolik z nich už je zjevně vyššího věku a patří mezi seniory. Je pochopitelné, že většina z nich užívá ohromných výhod elektrokol. Jenže to s sebou nese i vyšší počet nehod a nepřekvapí rozhodně ani to, že pojišťovny, které se musejí na podobných událostech podílet i finančně, mají velmi přesné statistiky.
I kvůli pandemii covid-19 vyrazili pro pohyb na čerstvém vzduchu mnozí a velká část z nich i na (elektro)kolech. Že jich spousta nemá zkušenosti s bezpečným ovládáním čehokoli jednostopého, je prostým faktem. Pokud si někdo takový sedne rovnou na těžké elektrokolo, které v českých kopcích nabírá rychlost v okamžiku, je zaděláno na vážný problém.
A kritické je, že čím levnější, tím výrazně horší. Lacinější kola jsou obecně těžší a přitom s podstatně horšími brzdami. Jenže i s takovým dopravním prostředkem i méně zdatný cyklista zdolá nástrahy terénu, o kterých by si jinak nechal jen a pouze zdát. Mnohokrát už jsem proto potkal ty, kteří jeli příliš rychle i na nepřehledných úsecích a neohrožovali tak jen sebe samé.
Čtěte také: Jak jezdit na elektrokole? Poradíme vám to nejdůležitější, co musí znát každý
Jaké kroky podnikají tam, kde je koncentrace cyklistů největší? Mezi prvními zareagovali v NP Šumava a Krkonoších, Ostravě a dokonce i v Praze 1 už přišli s omezeními pro všudypřítomné elektrokoloběžky. Stává se z toho tedy celostátní záležitost. Jakou podobu tedy tato opatření mají nyní? Například na Šumavě nesmíte jezdit s čímkoliv, co se bude pohybovat bez vynaložení lidské síly, protože pak je takové elektrokolo, či elektrokoloběžka považována za motocykl a hrozí vám pokuta.
Co se týče měst, tak zákaz vjezdu pro vozidla s přídavným pohonem do pěších zón a na chodníky už bude jistě pravidlem pod hrozbou pokut.
Prvním pravidlem je, že budou povinné řidičské průkazy nově i pro elektrokoloběžky a nejen elektrické skútry; dobrovolné za 399 Kč ročně už si můžete koupit nyní. Teď už se otevřeně zvažuje i povinné ručení pro vše včetně elektrokol s případnou roční cenou z ně. Dost podstatnou okolností je i to, že podle české legislativy jsou i elektrokola s rychlostí nad 25 km/h brána za mopedy.
Pod výrazně zvýšeným dozorem budou kola se zvýšenou rychlostí nad 25 km/h, kdy ještě motor přímo pomáhá v jízdě, dále také všechny tyto dopravní prostředky se špičkovým výkonem přes 1 kW a všichni, kdo mohou jet, aniž by se při tom museli odrážet, nebo po většinu času šlapat, neřítí-li se právě například z kopce.
Je tu samozřejmě to, co se obvykle označuje jako šedá zóna, což jistě chápou všichni s danými zkušenostmi ze silničního provozu. Obecné rady, kam se na kole smí vjet a kam už ne, najdete například na webu České mountainbikové asociace.