Němci chtějí odstranit zásadní vadu u vodíkových aut, kterou zatím nikdo nevyřešil

  • Německé vodíkové konsorcium vyvíjí plochou nádrž na vodík
  • Stala by se tak součástí podvozku automobilů
  • Současné nádrže jsou až příliš objemné
Toyota Mirai 2

Vodíkový automobil Toyota Mirai 2

Firmy BMW, Bosch, Hexagon Purus a Testnet Engineering spolupracují na vývoji ploché vodíkové nádrže, která se stane součástí podvozku budoucích vozů s palivovými články. První prototypy vysokotlakého zásobníku o tlaku 700 barů mají být vyvinuty do konce roku 2022.

Vodíkové nádrže jsou příliš velké

Deklarovaným cílem je, aby bylo možné vodíkové nádrže zabudovat do prostoru, který je k dispozici v podvozku elektromobilu pro vestavbu bateriového bloku. Aby to bylo možné, musí být vodíkové nádrže mnohem plošší než dosud. Zatímco hranaté bateriové moduly dokáží zcela vyplnit prostor mezi nápravami, u současných vodíkových nádrží tomu tak není.

Vysokotlaké nádrže mají tvar válce a z toho důvodu vyžadují větší prostor. U Toyoty Mirai je vodíková nádrž umístěna podélně pod středovou konzolí a další jsou instalovány příčně nad zadní nápravou. V Hyundai Nexo jsou dvě nádrže instalovány příčně pod zadním sedadlem, třetí za nápravou pod zavazadlovým prostorem. Každá z nich má průměr přibližně 30 centimetrů. Pro srovnání, nejplošší baterie elektromobilů jsou vysoké pouhých 11 centimetrů.


Čtěte také: Vodík v osobní dopravě? EU utahuje smyčku kolem ekonomického nesmyslu


Hyundai Nexo

Vodíkový automobil Hyundai Nexo

Kdo dostane plochou nádrž na vodík?

V rámci konsorcia FlatHyStor má klíčovou roli společnost Hexagon Purus se sídlem v Kasselu. Úkolem společnosti je vývoj vysokotlaké vodíkové nádrže a odpovídající integrační struktury vozidla. Bosch se postará o dodávku ventilu nádrže a technologie vysokotlakého regulátoru a Testnet Engineering veškeré komponenty ověří.

Zpráva přímo neuvádí, pro které vozidlo bude zmíněné řešení vyvinuto. BMW v současnosti pracuje na jediném vodíkovém vozidle iX5 Hydrogen. V plánu je vyrobení malé série vozidel, založených na spalovacím motoru X5. Jednotlivé palivové články pocházejí od Toyoty. Celková sestava palivových článků a systém pohonu jsou výsledkem vývoje BMW Group.

Projekt FlatHyStor, tedy funkční návrh a testování inovativního systému vodíkových nádrží, je financován německou vládou s celkovým rozpočtem 6 milionů eur (přibližně 145,5 milionů korun).

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Němci chtějí odstranit zásadní vadu u vodíkových aut, kterou zatím nikdo nevyřešil

  • Německé vodíkové konsorcium vyvíjí plochou nádrž na vodík
  • Stala by se tak součástí podvozku automobilů
  • Současné nádrže jsou až příliš objemné
Toyota Mirai 2

Vodíkový automobil Toyota Mirai 2

Firmy BMW, Bosch, Hexagon Purus a Testnet Engineering spolupracují na vývoji ploché vodíkové nádrže, která se stane součástí podvozku budoucích vozů s palivovými články. První prototypy vysokotlakého zásobníku o tlaku 700 barů mají být vyvinuty do konce roku 2022.

Vodíkové nádrže jsou příliš velké

Deklarovaným cílem je, aby bylo možné vodíkové nádrže zabudovat do prostoru, který je k dispozici v podvozku elektromobilu pro vestavbu bateriového bloku. Aby to bylo možné, musí být vodíkové nádrže mnohem plošší než dosud. Zatímco hranaté bateriové moduly dokáží zcela vyplnit prostor mezi nápravami, u současných vodíkových nádrží tomu tak není.

Vysokotlaké nádrže mají tvar válce a z toho důvodu vyžadují větší prostor. U Toyoty Mirai je vodíková nádrž umístěna podélně pod středovou konzolí a další jsou instalovány příčně nad zadní nápravou. V Hyundai Nexo jsou dvě nádrže instalovány příčně pod zadním sedadlem, třetí za nápravou pod zavazadlovým prostorem. Každá z nich má průměr přibližně 30 centimetrů. Pro srovnání, nejplošší baterie elektromobilů jsou vysoké pouhých 11 centimetrů.


Čtěte také: Vodík v osobní dopravě? EU utahuje smyčku kolem ekonomického nesmyslu


Hyundai Nexo

Vodíkový automobil Hyundai Nexo

Kdo dostane plochou nádrž na vodík?

V rámci konsorcia FlatHyStor má klíčovou roli společnost Hexagon Purus se sídlem v Kasselu. Úkolem společnosti je vývoj vysokotlaké vodíkové nádrže a odpovídající integrační struktury vozidla. Bosch se postará o dodávku ventilu nádrže a technologie vysokotlakého regulátoru a Testnet Engineering veškeré komponenty ověří.

Zpráva přímo neuvádí, pro které vozidlo bude zmíněné řešení vyvinuto. BMW v současnosti pracuje na jediném vodíkovém vozidle iX5 Hydrogen. V plánu je vyrobení malé série vozidel, založených na spalovacím motoru X5. Jednotlivé palivové články pocházejí od Toyoty. Celková sestava palivových článků a systém pohonu jsou výsledkem vývoje BMW Group.

Projekt FlatHyStor, tedy funkční návrh a testování inovativního systému vodíkových nádrží, je financován německou vládou s celkovým rozpočtem 6 milionů eur (přibližně 145,5 milionů korun).

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."