Automobily na palivové články se kdysi zdály být budoucností zelené mobility, ale vzhledem k tomu, že trhu nyní mají dominovat elektrická vozidla, byl tento týden přejmenován společný podnik EU pro vodík, aby ukázal posun směrem k výrobě levného zeleného vodíku z elektrolýzy.
Spíše než na osobní mobilitu se dnes vodíková strategie EU zaměřuje na dekarbonizaci těžkého průmyslu, jako je ocelářství a chemický průmysl, které nemohou plně elektrifikovat a potřebují kapalná a plynná paliva jako surovinu.
Posun v prioritách se odráží ve třetí fázi podpory společného podniku Evropské komise v oblasti vodíku, který byl zahájen v pondělí 29. listopadu. Dřívější název „Společný podnik pro palivové články a vodík“ byl nyní změněn na „Partnerství pro čistý vodík“.
„Nové partnerství staví na letech spolupráce podporované společným podnikem pro palivové články a vodík,“ řekla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová, když nové partnerství v pondělí představila. Gniewomir Flis, odborník na vodíkovou problematiku z německého podniku Agora Energiewende, říká, že „změna názvu odráží posun priorit od mobility směrem k méně kontroverzním aplikacím“.
Čtěte také: Američané přichází s revoluční výrobou vodíku, je daleko levnější a ekologičtější
Vodík se průmyslově používá jako reakční činidlo a surovina, v letectví, v námořní dopravě, jako záložní zdroj pro obnovitelné zdroje energie a ve velkých topných sítích. Ještě před deseti lety se zdálo, že elektromobily s palivovými články jsou budoucností automobilového průmyslu. Dnes je sen u konce.
Zatímco auta na vodík by se stala mezerou na trhu, jasné tržní příležitosti identifikoval pro paliva na bázi vodíku v lodním a leteckém průmyslu. EU se však dopravy na bázi vodíku zcela nevzdává – v novém nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva musí být vodíkové čerpací stanice do roku 2030 dostupné alespoň každých 150 kilometrů podél automobilové transevropské dopravní sítě.
Kromě toho musí mít každý uzel na TEN-T jednu vodíkovou čerpací stanici, která bude sloužit nákladním i osobním automobilům. Síť TEN-T je projekt EU na vybudování systému silnic, železnic, letišť a vodní infrastruktury.
To by vytvořilo dostatečně hustou síť vodíkových čerpacích stanic, která by zajistila adekvátní přeshraniční konektivitu EU a podpořila 60 000 vodíkových nákladních automobilů do roku 2030.
Ve svém projevu von der Leyenová uvedla, že partnerství pro čistý vodík „je novým velkým krokem vpřed, který přináší inovativní technologie z laboratoře do továrny a nakonec i k evropským podnikům a spotřebitelům“. Cílem je snížit náklady na čistý vodík pod 1,8 eura za kilogram do roku 2030.
K dosažení všech nově zahájených společných podniků, které si vytyčil, bude mít k dispozici značnou částku peněz, a to 1 miliardu eur z financování výzkumu EU Horizont a další 1 miliardu eur od průmyslových partnerů. Tyto průmyslové partnery bude pravděpodobně zastupovat asociace vodíkového průmyslu Hydrogen Europe.
Automobily na palivové články se kdysi zdály být budoucností zelené mobility, ale vzhledem k tomu, že trhu nyní mají dominovat elektrická vozidla, byl tento týden přejmenován společný podnik EU pro vodík, aby ukázal posun směrem k výrobě levného zeleného vodíku z elektrolýzy.
Spíše než na osobní mobilitu se dnes vodíková strategie EU zaměřuje na dekarbonizaci těžkého průmyslu, jako je ocelářství a chemický průmysl, které nemohou plně elektrifikovat a potřebují kapalná a plynná paliva jako surovinu.
Posun v prioritách se odráží ve třetí fázi podpory společného podniku Evropské komise v oblasti vodíku, který byl zahájen v pondělí 29. listopadu. Dřívější název „Společný podnik pro palivové články a vodík“ byl nyní změněn na „Partnerství pro čistý vodík“.
„Nové partnerství staví na letech spolupráce podporované společným podnikem pro palivové články a vodík,“ řekla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová, když nové partnerství v pondělí představila. Gniewomir Flis, odborník na vodíkovou problematiku z německého podniku Agora Energiewende, říká, že „změna názvu odráží posun priorit od mobility směrem k méně kontroverzním aplikacím“.
Čtěte také: Američané přichází s revoluční výrobou vodíku, je daleko levnější a ekologičtější
Vodík se průmyslově používá jako reakční činidlo a surovina, v letectví, v námořní dopravě, jako záložní zdroj pro obnovitelné zdroje energie a ve velkých topných sítích. Ještě před deseti lety se zdálo, že elektromobily s palivovými články jsou budoucností automobilového průmyslu. Dnes je sen u konce.
Zatímco auta na vodík by se stala mezerou na trhu, jasné tržní příležitosti identifikoval pro paliva na bázi vodíku v lodním a leteckém průmyslu. EU se však dopravy na bázi vodíku zcela nevzdává – v novém nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva musí být vodíkové čerpací stanice do roku 2030 dostupné alespoň každých 150 kilometrů podél automobilové transevropské dopravní sítě.
Kromě toho musí mít každý uzel na TEN-T jednu vodíkovou čerpací stanici, která bude sloužit nákladním i osobním automobilům. Síť TEN-T je projekt EU na vybudování systému silnic, železnic, letišť a vodní infrastruktury.
To by vytvořilo dostatečně hustou síť vodíkových čerpacích stanic, která by zajistila adekvátní přeshraniční konektivitu EU a podpořila 60 000 vodíkových nákladních automobilů do roku 2030.
Ve svém projevu von der Leyenová uvedla, že partnerství pro čistý vodík „je novým velkým krokem vpřed, který přináší inovativní technologie z laboratoře do továrny a nakonec i k evropským podnikům a spotřebitelům“. Cílem je snížit náklady na čistý vodík pod 1,8 eura za kilogram do roku 2030.
K dosažení všech nově zahájených společných podniků, které si vytyčil, bude mít k dispozici značnou částku peněz, a to 1 miliardu eur z financování výzkumu EU Horizont a další 1 miliardu eur od průmyslových partnerů. Tyto průmyslové partnery bude pravděpodobně zastupovat asociace vodíkového průmyslu Hydrogen Europe.