Největší elektromobilové propadáky historie – Peníze nejsou všechno (2. díl)

  • Druhý díl o propadácích ze světa elektromobilů je tady
  • Dnes se podíváme na tři společnosti, kterým nebylo přáno
  • Znáte osudy všech zmíněných automobilek?
Druhý díl největších elektromobilových propadáků

Druhý díl největších elektromobilových propadáků | foto: Tesla China, úprava: vlastní

Znalosti ohledně technologií elektromobility časem značně pokročily. Chtělo by se říct, že vozy s alternativním pohonem už dnes může dělat kde kdo, což však není úplně pravda. Druhý díl našeho krátkého seriálu ohledně největších elektromobilových propadáků vám představí hned několik případů.

Faraday Future 91 – Nenasytná černá díra na investice

Co si takhle připomenout automobilku se jménem Faraday Future? Kolik toho o ní bylo již napsáno, kolik rozhovorů se na její účet vedlo, přičemž zákazníkům stále nebyl doručen ani jeden jediný vůz. V redakci těmto automobilovým start-upům rádi říkáme „černé díry“.

Zakladatelé takových automobilek rádi opíjí investory vizí revoluce s odkazem na dřívější úspěchy podobných projektů (především Tesly) a vymámí z nich, často za pomocí špinavých triků, nemalé finanční obnosy, které se za zavřenými dveřmi vytratí do neznáma. Tento vzorec se většinou opakuje několikrát po sobě, až poskytovatelům jednoduše dojde trpělivost.

Elektromobil Faraday Future FF91

Elektromobil Faraday Future FF91 | foto: Faraday Future


Čtěte také: Zvoní lithiu v bateriích hrana? Může ho nahradit oblíbená pochoutka z restaurace


Záchrana za pět minut dvanáct

Nutno říct, že společnost Faraday Future je v tomto ohledu evidentně skutečně zběhlá. I když se kolikrát zdálo, že je její bankrot nevyhnutelný, vždy se na poslední chvíli našel nějaký ochotný investor, který automobilku zachránil doslova pět minut před dvanáctou.

Americký start-up nás již roky ujišťuje, že sériová produkce je otázkou několika měsíců, drobné finanční injekce, překonání čipové krize a tak dále. Představivosti se ve vedení meze nekladou. O to překvapivější je poté pro veřejnost (a především investory) informace, že model má namísto 14 tisíc údajných předobjednávek pouze 401 předobjednávek.

Pokud se model FF91 skutečně někdy dostane do sériové produkce a prodeje se budou odvíjet od počtu předobjednávek, troufneme si říct, že společnost nebude mít příliš dlouhého trvání. Druhá varianta je, že se luxusní elektromobil neobjeví na silnicích vůbec a potom celá věc velmi pravděpodobně skončí před soudem.

Elektromobil Faraday Future FF91

Elektromobil Faraday Future FF91 | foto: Faraday Future


Čtěte také: Auta místo stromů? Studenti vyvinuli elektromobil, který za jízdy pohlcuje oxid uhličitý


Nikola Motors – Na co motor, když máme gravitaci?

Kdybychom měli psát o všech zpackaných automobilových start-upech, které investorům a veřejnosti lhali pouze s vidinou výdělku, byl by náš seznam podstatně delší. Nejvíce ze všech nás však pobavila společnost Nikola Motors a její „plně funkční“ náklaďák Nikola One, který byl příznivcům představen ve velmi emotivním videu, zveřejněném v lednu roku 2018 s popiskem: „Podívejte se, tisícikoňový bezemisní náklaďák v pohybu“.

Vše tedy nasvědčovalo tomu, že společnost má skutečně funkční prototyp, což pochopitelně nalákalo investory. A nejen tak ledajaké investory, automobilka General Motors chtěla nakoupit dokonce 11 % všech akcií společnosti za 2 miliardy dolarů!

Jen o pár dní později se ukázalo, že ve voze, který se na videu tvářil jako pojízdný, vůbec nebyl motor a jednalo se tak o pouhou atrapu. Inženýři jednoduše pustili Nikolu One z kopce a spoléhali se na gravitaci. Z původní dohody tak sešlo a start-up se nacházel ve skutečně nepříjemné situaci.

Tahač Nikola Tre FCEV

Tahač Nikola Tre FCEV | foto: Nikola Motors

V důsledku obrovského skandálu stanul zakladatel společnosti Trevor Milton před soudem, který skončil zaplacením kauce ve výši 100 milionů dolarů (2,5 miliardy korun). Milton následně ze své pozice odstoupil a téměř nikdo nepředpokládal, že by se z této situace dokázala automobilka ještě dostat.

I přes obrovské finanční ztráty v řádech stovek milionů dolarů se společnost z krize dokázala svým způsobem dostat a v současné chvíli stále pracuje na kamionech s elektrickým a vodíkovým pohonem. Před nedávnem doručila zákazníkům první kusy a s produkcí stále pokračuje, avšak v žalostně pomalém tempu.

Dyson N526 – Peníze nejsou všechno

Poslední ztroskotanec nám budiž připomínkou, že peníze nejsou všechno. Říká vám něco Dyson? Ano, máme na mysli toho výrobce luxusních domácích spotřebičů. Tak přesně ten v roce 2017 oznámil, že již nějakou dobu pracuje na luxusním elektromobilu, jehož prozatímní označení znělo N526. V tu chvíli v podstatě nikdo neměl pochybnosti o tom, že by projekt mohl být dotažen do konce. Vždyť k tomu měl veškeré předpoklady.

Elektromobil společnosti Dyson

Elektromobil společnosti Dyson | foto: Dyson


Čtěte také: Elon Musk propojí vesmírný internet Starlink a Teslu. Co má vizionář za lubem?


Půl miliardy liber přišlo nazmar

James Dyson, zakladatel společnosti, začal od konkurence postupně stahovat renomované inženýry a manažery, poslušně platil veškeré náklady a on sám byl k připravení produkční verze silně odhodlaný. Během krátké chvíle tak vznikly dvě továrny, testovací centrum a několik dalších budov, které měly zajistit potřebné zázemí k úspěšnému zhotovení elektromobilu.

Britský miliardář byl navíc velmi úpěnlivý, co se týče úniku informací o chystaném automobilu, a tak se stalo, že až do zrušení projektu nikdo vlastně nevěděl, jak bude vůz vypadat či jaké bude mít vlastnosti. Proslýchalo se, že se má jednat o luxusní sedmimístné SUV, které mělo soupeřit s Modelem X od Tesly či chystaným Lotusem Eletre.

O pouhé dva roky později však přišlo nečekané oznámení ohledně ukončení prací na prototypu Dyson N526. Opět totiž přišla na řadu zrádná kalkulačka, která nevěstila nic dobrého. Brit investoval do zhotovení prémiového SUV přes půl miliardy liber, čímž by to v případě pokračování projektu rozhodně neskončilo a návratnost této sumy byla se zamýšleným obchodním plánem v nedohlednu.

Společnost měla v úmyslu produkovat 5 tisíc vozů ročně s cenovkou od 150 tisíc liber (přibližně 4,2 milionu korun). Při pohledu na nedokončený koncept skoro zamrzí, že se jeho uvedení na trh nepodařilo.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Největší elektromobilové propadáky historie – Peníze nejsou všechno (2. díl)

  • Druhý díl o propadácích ze světa elektromobilů je tady
  • Dnes se podíváme na tři společnosti, kterým nebylo přáno
  • Znáte osudy všech zmíněných automobilek?
Druhý díl největších elektromobilových propadáků

Druhý díl největších elektromobilových propadáků | foto: Tesla China, úprava: vlastní

Znalosti ohledně technologií elektromobility časem značně pokročily. Chtělo by se říct, že vozy s alternativním pohonem už dnes může dělat kde kdo, což však není úplně pravda. Druhý díl našeho krátkého seriálu ohledně největších elektromobilových propadáků vám představí hned několik případů.

Faraday Future 91 – Nenasytná černá díra na investice

Co si takhle připomenout automobilku se jménem Faraday Future? Kolik toho o ní bylo již napsáno, kolik rozhovorů se na její účet vedlo, přičemž zákazníkům stále nebyl doručen ani jeden jediný vůz. V redakci těmto automobilovým start-upům rádi říkáme „černé díry“.

Zakladatelé takových automobilek rádi opíjí investory vizí revoluce s odkazem na dřívější úspěchy podobných projektů (především Tesly) a vymámí z nich, často za pomocí špinavých triků, nemalé finanční obnosy, které se za zavřenými dveřmi vytratí do neznáma. Tento vzorec se většinou opakuje několikrát po sobě, až poskytovatelům jednoduše dojde trpělivost.

Elektromobil Faraday Future FF91

Elektromobil Faraday Future FF91 | foto: Faraday Future


Čtěte také: Zvoní lithiu v bateriích hrana? Může ho nahradit oblíbená pochoutka z restaurace


Záchrana za pět minut dvanáct

Nutno říct, že společnost Faraday Future je v tomto ohledu evidentně skutečně zběhlá. I když se kolikrát zdálo, že je její bankrot nevyhnutelný, vždy se na poslední chvíli našel nějaký ochotný investor, který automobilku zachránil doslova pět minut před dvanáctou.

Americký start-up nás již roky ujišťuje, že sériová produkce je otázkou několika měsíců, drobné finanční injekce, překonání čipové krize a tak dále. Představivosti se ve vedení meze nekladou. O to překvapivější je poté pro veřejnost (a především investory) informace, že model má namísto 14 tisíc údajných předobjednávek pouze 401 předobjednávek.

Pokud se model FF91 skutečně někdy dostane do sériové produkce a prodeje se budou odvíjet od počtu předobjednávek, troufneme si říct, že společnost nebude mít příliš dlouhého trvání. Druhá varianta je, že se luxusní elektromobil neobjeví na silnicích vůbec a potom celá věc velmi pravděpodobně skončí před soudem.

Elektromobil Faraday Future FF91

Elektromobil Faraday Future FF91 | foto: Faraday Future


Čtěte také: Auta místo stromů? Studenti vyvinuli elektromobil, který za jízdy pohlcuje oxid uhličitý


Nikola Motors – Na co motor, když máme gravitaci?

Kdybychom měli psát o všech zpackaných automobilových start-upech, které investorům a veřejnosti lhali pouze s vidinou výdělku, byl by náš seznam podstatně delší. Nejvíce ze všech nás však pobavila společnost Nikola Motors a její „plně funkční“ náklaďák Nikola One, který byl příznivcům představen ve velmi emotivním videu, zveřejněném v lednu roku 2018 s popiskem: „Podívejte se, tisícikoňový bezemisní náklaďák v pohybu“.

Vše tedy nasvědčovalo tomu, že společnost má skutečně funkční prototyp, což pochopitelně nalákalo investory. A nejen tak ledajaké investory, automobilka General Motors chtěla nakoupit dokonce 11 % všech akcií společnosti za 2 miliardy dolarů!

Jen o pár dní později se ukázalo, že ve voze, který se na videu tvářil jako pojízdný, vůbec nebyl motor a jednalo se tak o pouhou atrapu. Inženýři jednoduše pustili Nikolu One z kopce a spoléhali se na gravitaci. Z původní dohody tak sešlo a start-up se nacházel ve skutečně nepříjemné situaci.

Tahač Nikola Tre FCEV

Tahač Nikola Tre FCEV | foto: Nikola Motors

V důsledku obrovského skandálu stanul zakladatel společnosti Trevor Milton před soudem, který skončil zaplacením kauce ve výši 100 milionů dolarů (2,5 miliardy korun). Milton následně ze své pozice odstoupil a téměř nikdo nepředpokládal, že by se z této situace dokázala automobilka ještě dostat.

I přes obrovské finanční ztráty v řádech stovek milionů dolarů se společnost z krize dokázala svým způsobem dostat a v současné chvíli stále pracuje na kamionech s elektrickým a vodíkovým pohonem. Před nedávnem doručila zákazníkům první kusy a s produkcí stále pokračuje, avšak v žalostně pomalém tempu.

Dyson N526 – Peníze nejsou všechno

Poslední ztroskotanec nám budiž připomínkou, že peníze nejsou všechno. Říká vám něco Dyson? Ano, máme na mysli toho výrobce luxusních domácích spotřebičů. Tak přesně ten v roce 2017 oznámil, že již nějakou dobu pracuje na luxusním elektromobilu, jehož prozatímní označení znělo N526. V tu chvíli v podstatě nikdo neměl pochybnosti o tom, že by projekt mohl být dotažen do konce. Vždyť k tomu měl veškeré předpoklady.

Elektromobil společnosti Dyson

Elektromobil společnosti Dyson | foto: Dyson


Čtěte také: Elon Musk propojí vesmírný internet Starlink a Teslu. Co má vizionář za lubem?


Půl miliardy liber přišlo nazmar

James Dyson, zakladatel společnosti, začal od konkurence postupně stahovat renomované inženýry a manažery, poslušně platil veškeré náklady a on sám byl k připravení produkční verze silně odhodlaný. Během krátké chvíle tak vznikly dvě továrny, testovací centrum a několik dalších budov, které měly zajistit potřebné zázemí k úspěšnému zhotovení elektromobilu.

Britský miliardář byl navíc velmi úpěnlivý, co se týče úniku informací o chystaném automobilu, a tak se stalo, že až do zrušení projektu nikdo vlastně nevěděl, jak bude vůz vypadat či jaké bude mít vlastnosti. Proslýchalo se, že se má jednat o luxusní sedmimístné SUV, které mělo soupeřit s Modelem X od Tesly či chystaným Lotusem Eletre.

O pouhé dva roky později však přišlo nečekané oznámení ohledně ukončení prací na prototypu Dyson N526. Opět totiž přišla na řadu zrádná kalkulačka, která nevěstila nic dobrého. Brit investoval do zhotovení prémiového SUV přes půl miliardy liber, čímž by to v případě pokračování projektu rozhodně neskončilo a návratnost této sumy byla se zamýšleným obchodním plánem v nedohlednu.

Společnost měla v úmyslu produkovat 5 tisíc vozů ročně s cenovkou od 150 tisíc liber (přibližně 4,2 milionu korun). Při pohledu na nedokončený koncept skoro zamrzí, že se jeho uvedení na trh nepodařilo.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."