Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Dyson odhalil svůj zrušený elektromobil s dojezdem 1 000 km

  |  Luboš Srb  |  6 komentářů

James Dyson těžce nesl, když viděl konec elektromobilu, který měl parametrově na to změnit svět.

Otec elektromobilu, který měl mít snové parametry, ale byl by příliš drahý | foto: Dyson

TIP: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2020

Dyson potvrdil, že elektromobily s dojezdem 1 000 km lze vyrobit

Projekt elektromobilu Dyson byl zrušen na podzim loňského roku, a to kvůli tomu, že nebyl komerčně životaschopný. Teď zakladatel James Dyson v rozhovoru pro the Times prozradil, že již měli funkční prototyp sedmimístného SUV s dojezdem bezmála 1 000 kilometrů, ovšem pořizovací cena takového vozu by se vyšplhala na 182 tisíc dolarů, tj. 4,5 milionů korun. A v této cenové relaci už je těžké najít dost zákazníků, takže projekt nakonec po letech vývoje odpískali.

O tom, že Dyson chystá elektromobil, se začalo spekulovat v roce 2016. Vše eskalovalo poté, co firma koupila startup Sakti3 vyvíjející technologicky vyspělé solid-state baterie a oznámila, že za 1 miliardu dolarů postaví továrnu na tyto revoluční baterie s vyšší kapacitou zajišťující mnohem delší dojezd na jedno nabití. Investice na přivedení jejich prvního elektromobilu na trh, což se mělo stát letos, se vyšplhala dokonce na 2,7 miliard dolarů.

Interiér zrušeného elektromobilu firmy Dyson | foto: Dyson

TIP: Solární elektromobil s dojezdem 1 800 km umí dobít ostatní

Vše ale skončilo u prototypu prvního elektromobilu. Ten vyšel na 500 milionů dolarů z původně plánovaných celkem 2 miliard, které měly padnout jen na vývoj auta. Funkční prototyp s kódovým názvem N526 bylo velké SUV dlouhé 5 metrů, široké 2 metry a vysoké 1,7 metru, přičemž vážilo 2,6 tuny. Konkurenceschopný byl především dojezd bezmála 1 000 km na jedno nabití, čehož prý firma dosáhla díky větším bateriím v kombinaci s dobrou aerodynamikou a lehkou hliníkovou konstrukcí vozu.

Přispěje i „mrtvý” Dyson k elektromobilové revoluci?

Původně mělo dojít na 3 elektromobily, nicméně kvůli špatné finanční rozvaze už se tak nestane. Doufejme, že tento projekt poslouží alespoň jako ukázka toho, že elektromobily s dlouhým dojezdem je možné vyrobit, ovšem prozatím stále pouze za šíleně vysokou cenu, která zákazníky odrazuje.

A právě pokles ceny výroby baterií (kde se snaží zejména Tesla prorazit) může časem znamenat to, že elektromobily začnou ve větším měřítku vytlačovat spalovací auta. Proč? Protože budou stát v první vlně stejně jako konvenční vozy (cenová parita), přitom budou nabízet lepší parametry a jízdní vlastnosti, a později budou moci být dokonce i levnější.

zdroj: the Times, via: electrek

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
MilošmizerapCarlosEVPavelMichal Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Michal
Michal

Onehdá jeden neprosadil stejnosměrný proud, a naopak někdo zavedl na celém světě střídavý, jinde kvalitnější Beta byla převálcovaná VHS, a pak vše zmohlo DVD, a ted již jen SD a SSD…. Taky davy koňskejch handlířů prorokovaly konec světa kůli vlakům a autům, no a ted fosilové bědujou nad elektromobily… Takovej je život.

Pavel
Pavel

Pane Michale, Vy máte těch 4,5 mega na elektromobil, co se vlastnostmi vyrovná spalovacímu v dojezdu? Vlaky a auta stavěly na poznatcích, které v té době již byly !!! Proto převálcovaly. U baterií zetím nejsou. Mne to hodně mrzí, ale zřejmě na rozdíl od vás jsem zažil dobu kdy se chtělo poručit větru a dešti a ejhle, ono to nešlo a nejde ani dnes….Takže jásejme, až to vítězství opravdu přijde. Myslím na poli vědy a poté praxe. Jinak je to pouze pruzení.

CarlosEV
CarlosEV

Dyson dělá/dělal vždy luxusní věci (fény vysavače atd.) proto jestli chcete tento EV porovnávat s fosilem, tak jenom ne prosím s 8letym jetým Pašíkem za 150k (jenom proto že taky ujede 1000km )
toto je srovnatelné např. s Range Rover Autobiography který je taky za 4M+

mizerap
mizerap

Dyson si vždy uměl spočítat co za co. Vyjde-li ho toto auto na 4,5m, musí ho prodat za 6-8m, aby se to uživilo. A to je nekonkurenceschopné, většina aut tohoto ranku je mezi 2,5-4m

mizerap
mizerap

Vážený pane Michale. Jste mladý (snad, jinak by to bylo na pováženou), pletete páté přes deváté (beta nikdy nemohla být lepší než VHS ze stejného důvodu, jako elektromobil nemůže dodnes konkurovat spalovacímu motoru – při o fous lepších parametrech kvality obrazu betamax zvládal jen 60 minut nahrávkyproti 180 u VHS, to jste zmotal s Video2000, kde kvalita byla jinde, cena ale též) a hlavně příliš věříte reklamě. Přečtěte si https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromobil#Po%C4%8D%C3%A1tky_elektromobility. Elektromobily jsou zde déle, než spalovací motory, bohužel dokud se budou používat pomalé elektrochemické procesy pro pohon, budou stále jen pro pár lidiček, kteří v podstatě jezdit nemusí, nebo by… Číst vice »

Miloš
Miloš

Většina lidí si nechce připustit, že osobní automobil je vhodný na vzdálenost 100km tam a 100km zpět. Představa jízdy “na dovolenou” třeba do oblíbeného Chorvatska je pro mne skutečná hrůza a děs. :-)

Mobilní zobrazení