James Dyson těžce nesl, když viděl konec elektromobilu, který měl parametrově na to změnit svět.
TIP: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2020
Projekt elektromobilu Dyson byl zrušen na podzim loňského roku, a to kvůli tomu, že nebyl komerčně životaschopný. Teď zakladatel James Dyson v rozhovoru pro the Times prozradil, že již měli funkční prototyp sedmimístného SUV s dojezdem bezmála 1 000 kilometrů, ovšem pořizovací cena takového vozu by se vyšplhala na 182 tisíc dolarů, tj. 4,5 milionů korun. A v této cenové relaci už je těžké najít dost zákazníků, takže projekt nakonec po letech vývoje odpískali.
O tom, že Dyson chystá elektromobil, se začalo spekulovat v roce 2016. Vše eskalovalo poté, co firma koupila startup Sakti3 vyvíjející technologicky vyspělé solid-state baterie a oznámila, že za 1 miliardu dolarů postaví továrnu na tyto revoluční baterie s vyšší kapacitou zajišťující mnohem delší dojezd na jedno nabití. Investice na přivedení jejich prvního elektromobilu na trh, což se mělo stát letos, se vyšplhala dokonce na 2,7 miliard dolarů.
TIP: Solární elektromobil s dojezdem 1 800 km umí dobít ostatní
Vše ale skončilo u prototypu prvního elektromobilu. Ten vyšel na 500 milionů dolarů z původně plánovaných celkem 2 miliard, které měly padnout jen na vývoj auta. Funkční prototyp s kódovým názvem N526 bylo velké SUV dlouhé 5 metrů, široké 2 metry a vysoké 1,7 metru, přičemž vážilo 2,6 tuny. Konkurenceschopný byl především dojezd bezmála 1 000 km na jedno nabití, čehož prý firma dosáhla díky větším bateriím v kombinaci s dobrou aerodynamikou a lehkou hliníkovou konstrukcí vozu.
Původně mělo dojít na 3 elektromobily, nicméně kvůli špatné finanční rozvaze už se tak nestane. Doufejme, že tento projekt poslouží alespoň jako ukázka toho, že elektromobily s dlouhým dojezdem je možné vyrobit, ovšem prozatím stále pouze za šíleně vysokou cenu, která zákazníky odrazuje.
A právě pokles ceny výroby baterií (kde se snaží zejména Tesla prorazit) může časem znamenat to, že elektromobily začnou ve větším měřítku vytlačovat spalovací auta. Proč? Protože budou stát v první vlně stejně jako konvenční vozy (cenová parita), přitom budou nabízet lepší parametry a jízdní vlastnosti, a později budou moci být dokonce i levnější.
James Dyson těžce nesl, když viděl konec elektromobilu, který měl parametrově na to změnit svět.
TIP: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2020
Projekt elektromobilu Dyson byl zrušen na podzim loňského roku, a to kvůli tomu, že nebyl komerčně životaschopný. Teď zakladatel James Dyson v rozhovoru pro the Times prozradil, že již měli funkční prototyp sedmimístného SUV s dojezdem bezmála 1 000 kilometrů, ovšem pořizovací cena takového vozu by se vyšplhala na 182 tisíc dolarů, tj. 4,5 milionů korun. A v této cenové relaci už je těžké najít dost zákazníků, takže projekt nakonec po letech vývoje odpískali.
O tom, že Dyson chystá elektromobil, se začalo spekulovat v roce 2016. Vše eskalovalo poté, co firma koupila startup Sakti3 vyvíjející technologicky vyspělé solid-state baterie a oznámila, že za 1 miliardu dolarů postaví továrnu na tyto revoluční baterie s vyšší kapacitou zajišťující mnohem delší dojezd na jedno nabití. Investice na přivedení jejich prvního elektromobilu na trh, což se mělo stát letos, se vyšplhala dokonce na 2,7 miliard dolarů.
TIP: Solární elektromobil s dojezdem 1 800 km umí dobít ostatní
Vše ale skončilo u prototypu prvního elektromobilu. Ten vyšel na 500 milionů dolarů z původně plánovaných celkem 2 miliard, které měly padnout jen na vývoj auta. Funkční prototyp s kódovým názvem N526 bylo velké SUV dlouhé 5 metrů, široké 2 metry a vysoké 1,7 metru, přičemž vážilo 2,6 tuny. Konkurenceschopný byl především dojezd bezmála 1 000 km na jedno nabití, čehož prý firma dosáhla díky větším bateriím v kombinaci s dobrou aerodynamikou a lehkou hliníkovou konstrukcí vozu.
Původně mělo dojít na 3 elektromobily, nicméně kvůli špatné finanční rozvaze už se tak nestane. Doufejme, že tento projekt poslouží alespoň jako ukázka toho, že elektromobily s dlouhým dojezdem je možné vyrobit, ovšem prozatím stále pouze za šíleně vysokou cenu, která zákazníky odrazuje.
A právě pokles ceny výroby baterií (kde se snaží zejména Tesla prorazit) může časem znamenat to, že elektromobily začnou ve větším měřítku vytlačovat spalovací auta. Proč? Protože budou stát v první vlně stejně jako konvenční vozy (cenová parita), přitom budou nabízet lepší parametry a jízdní vlastnosti, a později budou moci být dokonce i levnější.