Dyson odhalil svůj zrušený elektromobil s dojezdem 1 000 km

James Dyson těžce nesl, když viděl konec elektromobilu, který měl parametrově na to změnit svět.

Otec elektromobilu, který měl mít snové parametry, ale byl by příliš drahý | foto: Dyson

TIP: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2020

Dyson potvrdil, že elektromobily s dojezdem 1 000 km lze vyrobit

Projekt elektromobilu Dyson byl zrušen na podzim loňského roku, a to kvůli tomu, že nebyl komerčně životaschopný. Teď zakladatel James Dyson v rozhovoru pro the Times prozradil, že již měli funkční prototyp sedmimístného SUV s dojezdem bezmála 1 000 kilometrů, ovšem pořizovací cena takového vozu by se vyšplhala na 182 tisíc dolarů, tj. 4,5 milionů korun. A v této cenové relaci už je těžké najít dost zákazníků, takže projekt nakonec po letech vývoje odpískali.

O tom, že Dyson chystá elektromobil, se začalo spekulovat v roce 2016. Vše eskalovalo poté, co firma koupila startup Sakti3 vyvíjející technologicky vyspělé solid-state baterie a oznámila, že za 1 miliardu dolarů postaví továrnu na tyto revoluční baterie s vyšší kapacitou zajišťující mnohem delší dojezd na jedno nabití. Investice na přivedení jejich prvního elektromobilu na trh, což se mělo stát letos, se vyšplhala dokonce na 2,7 miliard dolarů.

Interiér zrušeného elektromobilu firmy Dyson | foto: Dyson

TIP: Solární elektromobil s dojezdem 1 800 km umí dobít ostatní

Vše ale skončilo u prototypu prvního elektromobilu. Ten vyšel na 500 milionů dolarů z původně plánovaných celkem 2 miliard, které měly padnout jen na vývoj auta. Funkční prototyp s kódovým názvem N526 bylo velké SUV dlouhé 5 metrů, široké 2 metry a vysoké 1,7 metru, přičemž vážilo 2,6 tuny. Konkurenceschopný byl především dojezd bezmála 1 000 km na jedno nabití, čehož prý firma dosáhla díky větším bateriím v kombinaci s dobrou aerodynamikou a lehkou hliníkovou konstrukcí vozu.

Přispěje i „mrtvý” Dyson k elektromobilové revoluci?

Původně mělo dojít na 3 elektromobily, nicméně kvůli špatné finanční rozvaze už se tak nestane. Doufejme, že tento projekt poslouží alespoň jako ukázka toho, že elektromobily s dlouhým dojezdem je možné vyrobit, ovšem prozatím stále pouze za šíleně vysokou cenu, která zákazníky odrazuje.

A právě pokles ceny výroby baterií (kde se snaží zejména Tesla prorazit) může časem znamenat to, že elektromobily začnou ve větším měřítku vytlačovat spalovací auta. Proč? Protože budou stát v první vlně stejně jako konvenční vozy (cenová parita), přitom budou nabízet lepší parametry a jízdní vlastnosti, a později budou moci být dokonce i levnější.

zdroj: the Times, via: electrek

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Dyson odhalil svůj zrušený elektromobil s dojezdem 1 000 km

James Dyson těžce nesl, když viděl konec elektromobilu, který měl parametrově na to změnit svět.

Otec elektromobilu, který měl mít snové parametry, ale byl by příliš drahý | foto: Dyson

TIP: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2020

Dyson potvrdil, že elektromobily s dojezdem 1 000 km lze vyrobit

Projekt elektromobilu Dyson byl zrušen na podzim loňského roku, a to kvůli tomu, že nebyl komerčně životaschopný. Teď zakladatel James Dyson v rozhovoru pro the Times prozradil, že již měli funkční prototyp sedmimístného SUV s dojezdem bezmála 1 000 kilometrů, ovšem pořizovací cena takového vozu by se vyšplhala na 182 tisíc dolarů, tj. 4,5 milionů korun. A v této cenové relaci už je těžké najít dost zákazníků, takže projekt nakonec po letech vývoje odpískali.

O tom, že Dyson chystá elektromobil, se začalo spekulovat v roce 2016. Vše eskalovalo poté, co firma koupila startup Sakti3 vyvíjející technologicky vyspělé solid-state baterie a oznámila, že za 1 miliardu dolarů postaví továrnu na tyto revoluční baterie s vyšší kapacitou zajišťující mnohem delší dojezd na jedno nabití. Investice na přivedení jejich prvního elektromobilu na trh, což se mělo stát letos, se vyšplhala dokonce na 2,7 miliard dolarů.

Interiér zrušeného elektromobilu firmy Dyson | foto: Dyson

TIP: Solární elektromobil s dojezdem 1 800 km umí dobít ostatní

Vše ale skončilo u prototypu prvního elektromobilu. Ten vyšel na 500 milionů dolarů z původně plánovaných celkem 2 miliard, které měly padnout jen na vývoj auta. Funkční prototyp s kódovým názvem N526 bylo velké SUV dlouhé 5 metrů, široké 2 metry a vysoké 1,7 metru, přičemž vážilo 2,6 tuny. Konkurenceschopný byl především dojezd bezmála 1 000 km na jedno nabití, čehož prý firma dosáhla díky větším bateriím v kombinaci s dobrou aerodynamikou a lehkou hliníkovou konstrukcí vozu.

Přispěje i „mrtvý” Dyson k elektromobilové revoluci?

Původně mělo dojít na 3 elektromobily, nicméně kvůli špatné finanční rozvaze už se tak nestane. Doufejme, že tento projekt poslouží alespoň jako ukázka toho, že elektromobily s dlouhým dojezdem je možné vyrobit, ovšem prozatím stále pouze za šíleně vysokou cenu, která zákazníky odrazuje.

A právě pokles ceny výroby baterií (kde se snaží zejména Tesla prorazit) může časem znamenat to, že elektromobily začnou ve větším měřítku vytlačovat spalovací auta. Proč? Protože budou stát v první vlně stejně jako konvenční vozy (cenová parita), přitom budou nabízet lepší parametry a jízdní vlastnosti, a později budou moci být dokonce i levnější.

zdroj: the Times, via: electrek

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."