Elektromobil za 176 tisíc? BYD Seagull EV ukazuje, jak může vypadat budoucnost

BYD výrazně zlevnil městský elektromobil Seagull EV. Nová cena startuje v přepočtu na 176 tisících korunách, čímž přepisuje pravidla trhu.
BYD Seagull EV nikdy nebyl levnější
BYD znovu překvapil. Největší čínský výrobce elektromobilů oznámil výrazné snížení ceny modelu Seagull EV 2025, který na domácím trhu nově startuje na 56 800 jüanech (176 tisících korunách) za verzi Vitality Edition bez Smart Driving, která původně stála 69 800 jüanů (217 tisíc korun). Za tuto cenu, o které se evropskému zákazníkovi ani nesní, BYD nabízí plnohodnotný městský elektromobil, čímž posouvá laťku cenové dostupnosti v celém odvětví.
Loňským uvedením modelu Seagull EV BYD podle svých vyjádření zahájil „novou éru, kdy je elektřina levnější než benzín“. S délkou pouhých 3 780 mm, šířkou 1 715 mm a výškou 1 540 mm je Seagull EV velký asi jako Fiat 500e. Už v základní výbavě nabízí například 10,1“ infotainment, hlasové ovládání a parkovací kameru. Na začátku roku dostal stejně jako většina ostatních modelů BYD bez příplatku nový systém chytrého řízení „Godʼs Eye“.
V Číně je nabízen ve třech stupních výbavy (Vitality, Freedom a Flying) a se dvěma kapacitami baterie: 30,1 kWh s dojezdem 305 km a 38,9 kWh s dojezdem až 405 km (dle čínského cyklu CLTC). Podle v Evropě používaného WLTP jde o 235 km, resp. 312 km. S nejvyšším stupněm výbavy a silnější baterií přitom vychází na 85 800 jüanů (266 tisíc korun).

Dočkáme se ho i v Evropě
S modelem Seagull EV bychom se měli ještě letos dočkat i v Evropě. Automobilka BYD jej plánuje uvést na evropský trh pod názvem Dolphin Surf. Samozřejmě nemůžeme čekat stejně nízké ceny jako v Číně – základní verze by měla stát pod 24 000 euro (604 tisíc korun), čímž se postaví do přímé konkurence cenově dostupných elektromobilů, jako je Dacia Spring. Zároveň by však měla být levnější než očekávaný Fiat Grande Panda a Citroën e-C3.
Výkonná viceprezidentka společnosti BYD Stella Li zdůraznila, že model Dolphin Surf nabídne výjimečný poměr ceny a hodnoty. I když nepůjde o úplně nejlevnější elektromobil na trhu, zaujme kombinací dostupnosti a solidní výbavy. Proti verzi prodávané v Číně se Dolphin Surf dočká výrazných vylepšení, zejména v oblasti bezpečnosti a dojezdu, který by měl přesáhnout 322 km podle WLTP.
Přestože se jedná o městský vůz s omezeným prostorem (zejména vzadu) a bez rychlého DC nabíjení v základní verzi, pro městské a příměstské využití půjde o mimořádně atraktivní volbu. Pokud BYD přenese svou agresivní cenovou politiku i do Evropy, může výrazně ovlivnit trh s elektromobily a dostat elektromobilitu k širší veřejnosti, podobně jako kdysi Dacia u spalovacích vozů. Vývoj konkurence a reakce evropských výrobců bude klíčový.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.