Elektromobily v Česku prudce rostou, ale Tesla ztrácí. Nejvíc jich už prodává Škoda

Tesla ztrácí půdu pod nohama. Vliv Muska a nástup modelů Škody stojí za tím, že ji v prodejích elektromobilů na českém trhu předstihla česká značka.
Vliv Muska i silné nabídky Škody
Dlouho to vypadalo, že pozice Tesly na českém trhu s elektromobily je neotřesitelná. Styl, technologie i značka s aurou „jiného světa“ přitahovaly zákazníky roky. Jenže stačila série výroků Elona Muska, jeho sbližování s administrativou Donalda Trumpa, a obraz začal blednout i v očích českých řidičů. Ti v letošním prvním čtvrtletí vystavili Tesle účet. Poprvé ji v prodejích elektromobilů překonala domácí Škoda.
Propad Tesly vynikne o to víc, že počet registrací čistě elektrických vozidel v Česku podle čísel Svazu dovozců automobilů v prvním čtvrtletí roku 2025 prudce rostl. Meziročně stoupl o 138 %, tedy z 1 308 na 3 113 nových vozidel. Téměř dvě třetiny těchto vozů zaregistrovaly pouze tři značky Škoda, Tesla a Volkswagen.
Svádět pád Tesly z trůnu jen na Muska by ale bylo příliš jednoduché. Škoda totiž dokázala přesně načasovat produktový útok. Její nový Elroq míří přesně na českého zákazníka – kompaktní SUV s přijatelnou cenou a praktickým využitím. Výrazně omlazený Enyaq navíc ukazuje, že i česká automobilka umí držet krok s vývojem. Tesla zatím vsadila na facelift Modelu Y s interním označením Juniper, ale ten se začal reálně objevovat u českých zákazníků až ve druhé polovině kvartálu, a to pouze ve dražší verzi s pohonem všech kol. Levnější zadokolky dorazí až na jaře, tedy příliš pozdě na to, aby ovlivnily statistiky prvního čtvrtletí.

Když elektřinu, tak hybrid
Přes nárůst zájmu o elektromobily zůstávají čeští motoristé věrní klasice. Benzínový pohon stále tvoří téměř 67 % všech nových registrací, dalších 21,7 % připadá na naftu. Tradiční spalovací pohony tak i v roce 2025 ovládají naprostou většinu trhu. Přesto už 32,6 % nově registrovaných vozů tvoří auta s alternativním pohonem.
Počet nově registrovaných hybridních vozů vzrostl v prvním čtvrtletí o více než pětinu (z 12 308 na 14 891 ks), přičemž plug-in hybridy si polepšily dokonce o víc než polovinu (z 1 410 na 2 175 ks). Klasické hybridy díky tomu dnes mají již 21,3% podíl na trhu. Naopak plug-in hybridy se s 3,6 % zařadily až za bateriové elektromobily, které již tvoří 5,2 % trhu.
Současná čísla potvrzují, že elektromobilita v ČR posiluje, ale nedochází k žádnému zlomu v rozložení sil. Dosavadní lídři (Škoda, Tesla, Volkswagen) si udržují své pozice. Pokud se něco změní, bude to nejdříve ve druhé polovině roku. Uvidíme, jak se projeví nástup BYD, který oficiálně vstoupil na český trh 1. dubna, a dalších čínských značek.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.