Luxusní Tesly mizí z Číny. Automobilka čelí důsledkům obchodní války

Tesla bez varování zastavila objednávky Modelu S a X v Číně. Důvod neuvedla, krok ale přichází uprostřed napětí mezi USA a Čínou.
Tesla zastavila objednávky Modelu S a X v Číně
Tesla ze dne na den zmrazila nové objednávky na Model S a Model X v Číně – bez varování, bez vysvětlení. Prémiové elektromobily amerického výrobce tak náhle zmizely z nabídky na největším trhu s elektromobily na světě. Tento krok přichází uprostřed sílící obchodní války mezi Spojenými státy a Čínou a naznačuje, že automobilka mění svou strategii v reakci na geopolitické tlaky.
Podle údajů agentury Reuters bylo objednávání těchto dvou modelů na čínském trhu ukončeno 11. dubna 2025. Na webových stránkách Tesla China se objevilo pouze sdělení, že „momentálně nejsou k dispozici žádné konfigurace,“ bez jakéhokoli bližšího vysvětlení. Tento krok přichází krátce poté, co čínské úřady oznámily zavedení nových cel na dovoz amerických vozidel, a to právě kvůli stupňujícím se obchodním sporům mezi Pekingem a Washingtonem.
Konkrétní dopady na zákazníky Tesla v Číně zatím nejsou známé. Společnost neupřesnila, zda se přerušení týká i stávajících objednávek nebo pouze nových, ani kdy by mohly být dodávky opět obnoveny. Server CNEVPost nicméně uvedl, že oba modely měly v Číně odhadovanou čekací dobu na dodání tři až osm měsíců.

Malé dopady s velkým dosahem
Zastavení objednávek přichází v době rostoucí nejistoty ohledně budoucnosti amerických elektromobilů na čínském trhu. Dopady se sice týkají poměrně malého trhu. Tesla ročně prodala v Číně pouze přibližně 2 000 Modelů S a X, ale právě tyto vozy byly na rozdíl od jejích ostatních modelů ziskové. Až 90 % dodávek Tesly v Číně totiž tvoří Model 3 a Model Y ve verzi s pohonem zadních kol, které mají nízkou marži a jejich prodej firma často dotuje nulovým úrokem z financování, čímž přichází o zisky.
Odhadovaná ztráta na příjmech kvůli poklesu prodeje Modelů S a X v Číně činí kolem 170 milionů dolarů (3,8 miliardy korun), což sice není úplně málo, ale největší hrozbu pro Teslu představuje něco jiného. Mnohem více by jí bolelo případné clo na čínské bateriové články dovážené do USA, které jsou klíčové pro její energetické produkty jako Megapack nebo Powerwall.
Pokud by obchodní napětí dál eskalovalo, mohlo by to ohrozit i samotnou továrnu Tesly v Šanghaji, jednu z mála, kterou v Číně plně vlastní zahraniční automobilka. Zastavení objednávek může být dočasné, ale vysílá jasný signál: geopolitická situace stále výrazně ovlivňuje i ryze komerční rozhodnutí technologických gigantů. Další vývoj bude záviset nejen na rozhodnutích firmy, ale i na širším vývoji obchodních vztahů mezi dvěma největšími ekonomikami světa.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.