Češi milují ojeté spalovací vozy, ne baterky. Elektromobilita stále naráží

Češi elektromobilům stále nevěří, přesto za dopravu platí rekordní částky. Auta se spalovacím motorem u nás zůstávají jasnou volbou většiny.
Češi nedůvěřují elektromobilitě, přesto za dopravu utrácejí rekordní částky
V České republice se stále výrazně spoléháme na auta se spalovacím motorem, a to i přesto, že výdaje na dopravu rok od roku rostou. Zatímco Evropská unie se snaží tlačit na přechod k elektromobilům a udržitelnějším formám dopravy, Češi zůstávají vlažní až skeptičtí. Aktuální průzkumy ukazují, že jsme v rámci Evropy nejméně přesvědčeni o smyslu a reálnosti těchto změn.
Jen každý čtvrtý Čech věří, že od roku 2035 budou skutečně prodávána pouze elektrická vozidla, jak požaduje Evropská unie. To je výrazně méně než v jiných evropských zemích, kde tento cíl považuje za realistický v průměru 40 % obyvatel. Důvodem jsou nejen obavy z infrastruktury, dojezdu či nákladů, ale také hluboce zakořeněné návyky – u nás stále dominuje vlastnictví aut se spalovacími motory a častý nákup ojetin.
Zároveň ale platí, že se jízda autem českým domácnostem stále více prodražuje. V roce 2023 činily průměrné roční výdaje na dopravu přes 53 tisíc korun, což je o 8 % více než v předchozím roce. Doprava se tak stala druhou největší výdajovou položkou hned po nákladech na bydlení a energie.

Dobíjecí stanice chybí, ceny děsí
Elektromobilita v Česku naráží na řadu překážek. Podle průzkumu společnosti Europ Assistance je hlavním důvodem nízkého zájmu vysoká pořizovací cena elektromobilů, kterou zmínilo 54 % respondentů. Kromě toho lidé zmiňují nedostatek dobíjecích stanic, problémy při delších cestách a obavy z provozních nákladů. Tyto faktory vytvářejí silnou bariéru, kterou zatím nepřekonala ani rostoucí environmentální osvěta.
Zajímavostí je, že i když Češi elektromobilitu zatím odmítají, ve srovnání s ostatními evropskými národy častěji využívají veřejnou dopravu, chodí pěšky a vlastní jízdní kolo. Tento kontrast naznačuje, že otevřenost k udržitelnějším formám dopravy tu v jisté míře existuje – jen ji zatím nevztahujeme na motorová vozidla.
Co se týče výdajů, velkou většinu peněz na dopravu spolkne vlastnictví automobilu. Náklady zahrnují nejen palivo a údržbu, ale i stále dražší povinné ručení. Naproti tomu výdaje na veřejnou dopravu tvoří jen desetinu celkových nákladů. Přesto zůstává vlastnictví vozu pro většinu domácností nezbytností – ať už kvůli dojíždění do práce, nebo kvůli nedostatečnému pokrytí veřejnou dopravou.
Češi vládnou v nákupech ojetin
Češi se ve srovnání s ostatními Evropany výrazně častěji spoléhají na ojetá vozidla. Podle aktuálních dat si až 64 % domácností pořizuje automobil z druhé ruky, což je nejvyšší podíl v celé Evropské unii. Evropský průměr přitom činí 46 %. Tento trend odráží nejen snahu ušetřit, ale i nízkou dostupnost nových vozidel a přetrvávající nedůvěru v alternativní pohony. Preference ojetin zároveň oddaluje přirozenou obnovu vozového parku, což brzdí širší rozšíření elektromobility i ekologičtějších variant dopravy.
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.