Češi milují ojeté spalovací vozy, ne baterky. Elektromobilita stále naráží

Češi elektromobilům stále nevěří, přesto za dopravu platí rekordní částky. Auta se spalovacím motorem u nás zůstávají jasnou volbou většiny.
Češi nedůvěřují elektromobilitě, přesto za dopravu utrácejí rekordní částky
V České republice se stále výrazně spoléháme na auta se spalovacím motorem, a to i přesto, že výdaje na dopravu rok od roku rostou. Zatímco Evropská unie se snaží tlačit na přechod k elektromobilům a udržitelnějším formám dopravy, Češi zůstávají vlažní až skeptičtí. Aktuální průzkumy ukazují, že jsme v rámci Evropy nejméně přesvědčeni o smyslu a reálnosti těchto změn.
Jen každý čtvrtý Čech věří, že od roku 2035 budou skutečně prodávána pouze elektrická vozidla, jak požaduje Evropská unie. To je výrazně méně než v jiných evropských zemích, kde tento cíl považuje za realistický v průměru 40 % obyvatel. Důvodem jsou nejen obavy z infrastruktury, dojezdu či nákladů, ale také hluboce zakořeněné návyky – u nás stále dominuje vlastnictví aut se spalovacími motory a častý nákup ojetin.
Zároveň ale platí, že se jízda autem českým domácnostem stále více prodražuje. V roce 2023 činily průměrné roční výdaje na dopravu přes 53 tisíc korun, což je o 8 % více než v předchozím roce. Doprava se tak stala druhou největší výdajovou položkou hned po nákladech na bydlení a energie.

Dobíjecí stanice chybí, ceny děsí
Elektromobilita v Česku naráží na řadu překážek. Podle průzkumu společnosti Europ Assistance je hlavním důvodem nízkého zájmu vysoká pořizovací cena elektromobilů, kterou zmínilo 54 % respondentů. Kromě toho lidé zmiňují nedostatek dobíjecích stanic, problémy při delších cestách a obavy z provozních nákladů. Tyto faktory vytvářejí silnou bariéru, kterou zatím nepřekonala ani rostoucí environmentální osvěta.
Zajímavostí je, že i když Češi elektromobilitu zatím odmítají, ve srovnání s ostatními evropskými národy častěji využívají veřejnou dopravu, chodí pěšky a vlastní jízdní kolo. Tento kontrast naznačuje, že otevřenost k udržitelnějším formám dopravy tu v jisté míře existuje – jen ji zatím nevztahujeme na motorová vozidla.
Co se týče výdajů, velkou většinu peněz na dopravu spolkne vlastnictví automobilu. Náklady zahrnují nejen palivo a údržbu, ale i stále dražší povinné ručení. Naproti tomu výdaje na veřejnou dopravu tvoří jen desetinu celkových nákladů. Přesto zůstává vlastnictví vozu pro většinu domácností nezbytností – ať už kvůli dojíždění do práce, nebo kvůli nedostatečnému pokrytí veřejnou dopravou.
Češi vládnou v nákupech ojetin
Češi se ve srovnání s ostatními Evropany výrazně častěji spoléhají na ojetá vozidla. Podle aktuálních dat si až 64 % domácností pořizuje automobil z druhé ruky, což je nejvyšší podíl v celé Evropské unii. Evropský průměr přitom činí 46 %. Tento trend odráží nejen snahu ušetřit, ale i nízkou dostupnost nových vozidel a přetrvávající nedůvěru v alternativní pohony. Preference ojetin zároveň oddaluje přirozenou obnovu vozového parku, což brzdí širší rozšíření elektromobility i ekologičtějších variant dopravy.
Autor článku

Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.
Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.