Zvoní lithiu v bateriích hrana? Může ho nahradit oblíbená pochoutka z restaurace
- Lithium může nahradit chitin, jenž obsahují krusty korýšů
- Zejména krunýře krabů jsou této složky plné
- Ty se zatím nijak nezpracovávají a ročně tak vzniká několik milionů tun odpadu

Drahé kovy s lithiem na prvním místě jsou poslední dobou velmi žhavým tématem nejen v automobilovém průmyslu. Tyto neodmyslitelně důležité suroviny jsou klíčové především ve výrobním procesu baterií, ale i při výrobě čipů a dalších součástí vozidel. S lithiem je to ale velmi špatné. Zásob je sice dost, ale těžba zpomaluje a cena roste rakově do nebes. Naštěstí vědci z Marylandu přišli s možnou náhradou. A dokonce organického a chutného původu.
Přesunou se krabi z restaurací do továren?
Bude to znít bláznivě, ale krabi, jakožto mořští živočichové, mohou být cestou z nejhoršího lithiového kolotoče. To ale neznamená, že si je nachystáme do akvárka a budeme je sebou vozit v autech. Pro vědce jsou důležité jejich tvrdé schránky. Ty navíc tvoří ročně až osm milionů tun jinak nevyužitelného odpadu. Krunýře se totiž jako pochoutka v restauracích nepodávají. Jsou ale plné polysacharidu zvaného chitin. Ten má dnes velké užití ve zdravotnictví.
Vědci z Marylandské univerzity publikovali v magazínu Matter výzkum, podle nějž právě chitin dokáže skvěle nahradit lithium. Tým profesora Liangbinga Hu extrahoval tuto složku, v gelové formě ji smísil se zinkem a vznikl elektrolyt, který pomáhá v běžném procesu baterie uchovávat energii. Navíc je díky svému organickému způsobu šetrný k přírodě, usnadňuje recyklaci a i rozklad v přírodě. Oproti lithiu se navíc nejedná o hořlavou složku.

Čtěte také: Revoluční baterie od StoreDot už míří k prvním partnerům. Kdy se jí dočkáme?
Nesmrtelná baterie? Testy hlásí slibné výsledky
V životním procesu si navíc “náhražka” vede výborně. Po tisíci cyklech baterie stále drží 99,7 % své původní kapacity. Podle vědeckého týmu se jedná o další světově přelomový vynález. Spotřebitelé by si přitom nemuseli zvykat na nové typy uchování energie, pouze se změní výrobní proces. Je to ale reálné?
Kolik korýších schránek je potřeba k výrobě jedné baterie, zda lze celý proces přesunout do komerčního sektoru a jak je výroba nákladná studie zatím nespecifikuje. Tak, jak se poslední dobou svět (a především Evropa) snaží zbavit závislosti na ruských fosilních palivech, snížení, nebo dokonce nahrazení závislosti na lithiu by mohla být další ránou do tamního rozpočtu a masivního exportu drahých kovů.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.