Na tohle se čekalo. Ojetá elektroauta zlevnila pod úroveň spalovacích aut

  • Rozvoj elektromobility až dosud brzdil i chybějící sekundární trh
  • Ceny ojetých elektromobilů rychle klesají
  • Aktuálně se již dostaly pod stejně staré vozy s dieselovým pohonem
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Halfpoint / Shutterstock.com

Přestože ceny nových elektromobilů stále klesají a na trhu už je celá řada levnějších modelů, pro řadu potencionálních zákazníků jsou stále příliš drahé. Vzhledem k množství prodaných elektromobilů se také stále ještě příliš nerozjel sekundární trh s ojetinami. Pokud už se však ojeté elektromobily v nabídce objeví, jejich ceny jsou srovnatelné s ojetinami se spalovacími motory.

Elektromobily levnější než diesely

Podle údajů společnosti Manheim Auctions za letošní první čtvrtletí se cena dva až čtyři roky starého elektromobilu na britském trhu již dostala pod srovnatelný automobil s dieselovým pohonem. Zatímco průměrná cena elektromobilu byla 16 654 liber (484 tisíc korun), v případě dieselu to bylo 18 063 liber (525 tisíc korun), tedy o 7,8 % víc.

V případě benzínového pohonu to nicméně zatím neplatí a ten stále vychází výrazně levněji než elektromobil. Srovnatelná benzínová auta se v prvním čtvrtletí prodávala v průměru za 12 980 liber (377 tisíc korun), což je o 28,3 % méně než u elektromobilů a o 39,2 % méně než u dieselů.

Pokud bychom vzali nabídku napříč všemi věkovými skupinami, pak by to elektromobily s vozy se spalovacími motory projely na plné čáře. Zatímco průměr elektromobilů byl 16 829 liber (489 tisíc korun), pak u dieselu to bylo 6 051 liber (176 tisíc korun) a u benzínu 6 108 liber (178 tisíc korun), což představuje rozdíl 64 %, respektive 63,7 %. Je nicméně třeba si uvědomit, že v tom jsou zahrnuté i auta se spalovacími motory, které mohou být staré 10 – 15 let i více, zatímco tak staré elektromobily na trhu s ojetinami nejsou.

Ojetý automobil

Ojetý automobil | foto: Unsplash


Čtěte také: 3 skvělé vychytávky u elektroaut, které spalovací auta nikdy mít nebudou


Zlomilo se to v roce 2022

Ojeté elektromobily byly tradičně výrazně dražší než jejich ekvivalenty se spalovacími motory, což mnohé kupující odradilo. Statistiky Manheim Auctions nicméně ukazují, že koncem roku 2022 začaly ceny ojetých elektromobilů začaly prudce klesat. Současně však můžeme pozorovat, že hodnota aut se spalovacími motory se s tím, jak se na trhu stávají vzácnější, začíná stabilizovat. Oba tyto trendy způsobují, že se cenové nůžky mezi oběma typy pohonů postupně zavírají.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Na tohle se čekalo. Ojetá elektroauta zlevnila pod úroveň spalovacích aut

  • Rozvoj elektromobility až dosud brzdil i chybějící sekundární trh
  • Ceny ojetých elektromobilů rychle klesají
  • Aktuálně se již dostaly pod stejně staré vozy s dieselovým pohonem
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Halfpoint / Shutterstock.com

Přestože ceny nových elektromobilů stále klesají a na trhu už je celá řada levnějších modelů, pro řadu potencionálních zákazníků jsou stále příliš drahé. Vzhledem k množství prodaných elektromobilů se také stále ještě příliš nerozjel sekundární trh s ojetinami. Pokud už se však ojeté elektromobily v nabídce objeví, jejich ceny jsou srovnatelné s ojetinami se spalovacími motory.

Elektromobily levnější než diesely

Podle údajů společnosti Manheim Auctions za letošní první čtvrtletí se cena dva až čtyři roky starého elektromobilu na britském trhu již dostala pod srovnatelný automobil s dieselovým pohonem. Zatímco průměrná cena elektromobilu byla 16 654 liber (484 tisíc korun), v případě dieselu to bylo 18 063 liber (525 tisíc korun), tedy o 7,8 % víc.

V případě benzínového pohonu to nicméně zatím neplatí a ten stále vychází výrazně levněji než elektromobil. Srovnatelná benzínová auta se v prvním čtvrtletí prodávala v průměru za 12 980 liber (377 tisíc korun), což je o 28,3 % méně než u elektromobilů a o 39,2 % méně než u dieselů.

Pokud bychom vzali nabídku napříč všemi věkovými skupinami, pak by to elektromobily s vozy se spalovacími motory projely na plné čáře. Zatímco průměr elektromobilů byl 16 829 liber (489 tisíc korun), pak u dieselu to bylo 6 051 liber (176 tisíc korun) a u benzínu 6 108 liber (178 tisíc korun), což představuje rozdíl 64 %, respektive 63,7 %. Je nicméně třeba si uvědomit, že v tom jsou zahrnuté i auta se spalovacími motory, které mohou být staré 10 – 15 let i více, zatímco tak staré elektromobily na trhu s ojetinami nejsou.

Ojetý automobil

Ojetý automobil | foto: Unsplash


Čtěte také: 3 skvělé vychytávky u elektroaut, které spalovací auta nikdy mít nebudou


Zlomilo se to v roce 2022

Ojeté elektromobily byly tradičně výrazně dražší než jejich ekvivalenty se spalovacími motory, což mnohé kupující odradilo. Statistiky Manheim Auctions nicméně ukazují, že koncem roku 2022 začaly ceny ojetých elektromobilů začaly prudce klesat. Současně však můžeme pozorovat, že hodnota aut se spalovacími motory se s tím, jak se na trhu stávají vzácnější, začíná stabilizovat. Oba tyto trendy způsobují, že se cenové nůžky mezi oběma typy pohonů postupně zavírají.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."