Elektromobil s dojezdem 1 000 km odhalen! Přivítejte Mercedes EQXX
- Mercedes konečně představuje elektromobil s dojezdem 1 000 km
- Mercedes-Benz Vision EQXX bude mít spotřebu menší než 10 kWh/100 km
- Rychlostní rekordy ale nečekejme, přesto jde o luxusní elektrický vůz

Bateriová elektrická vozidla by mohla mít vyšší dojezd, pokud by měla také solární panely, které zajistí dobití části energie. V současnosti ale neexistují žádní významní výrobci, kteří by nabízeli elektromobil se smysluplným solárním nabíjením. Mercedes-Benz chce situaci změnit pomocí vozu Vision EQXX.
Mercedes Vision EQXX s dojezdem 1 000 km
EQXX je sedan navržený k ujetí více než 1 000 km na jedno nabití, ale jeho baterie je ve skutečnosti menší než baterie modelu EQS s nejdelším dojezdem. Mercedes sice neuvádí přesnou kapacitu, ta se ale pohybuje těsně pod 100 kWh a právě díky solárnímu nabíjení dosahuje impozantního dojezdu.
Mercedes vysvětluje, že solární pole složené z ultratenkých panelů, navyšuje průměrný dojezd až o 25 km. Na mimořádné účinnosti a dojezdu EQXX se ale podílí nejen solární nabíjení. Velkou roli hraje také pozoruhodně nízká hmotnost, kterou výrobce uvádí na hranici 1 750 kg a také nízký koeficient odporu vzduchu Cx 0,18.
Čtěte také: Další emisní skandál? Mercedes-Benz čelí obvinění ze závažných podvodů

Výkonem Mercedes neohromí
I když se technici pokusili z hnacího ústrojí dostat co nejlepší hodnoty a použili některé techniky Formule 1, nešlo jim o akceleraci na prvním místě. Vůz od Mercedesu má jeden elektromotor o výkonu 150 kW (201 koní), takže s přihlédnutím k jeho hmotnosti odhadujeme, že zrychlí na 100 km/h za přibližně 7,5 sekundy. Maximální rychlost automobilka zatím neuvádí, ale pravděpodobně nepřesáhne 180 km/h.
Výrobce také říká, že experimentuje s elektrickou architekturou, která pracuje s více než 900 V, i když není jasné, zda se dostane do sériového vozidla. Baterie je na svou kapacitu velmi lehká, má pouhých 495 kg. Je vybavena pokročilým systémem tepelného managementu s integrovaným tepelným čerpadlem.

Čtěte také: Sen českých řidičů? Kombík Mercedes EQE osloví milovníky luxusu a praktičnosti
Využívá se také technika z F1
Mezi další skvělé vlastnosti EQXX patří platforma založená na lehkém pomocném rámu ve stylu F1, širší přední rozchod, brzdové kotouče z hliníkové slitiny a aero kola obutá do pneumatik s ultra nízkým valivým odporem, které byly také aerodynamicky optimalizovány.
Očekáváme, že vnější design se do výroby dostane prakticky beze změny. Interiér sice někdy působí spíše jako koncept auta, řada dílů je hotová a již funkční. Do výroby se může dostat i velkoplošná obrazovka zabírající celou šířku palubní desky.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".