Masivní podpora. Čína už skoro 15 let investuje do rozvoje elektromobility

  • Výroba elektromobilů je v Číně na samotném vrcholu
  • Může za to především masivní státní podpora
  • Její investice se za poslední roky neskutečně zvýšily
Čínská vlajka

Čína se svými investicemi do elektromobility ovládá svět | foto: Unsplash

Centrum strategických a mezinárodních studií (CSIS) přináší novou analýzu, která se zabývá problematikou dotací elektromobilů v Číně. Tamní vláda investovala do průmyslu mezi lety 2009 a 2023 neuvěřitelných 230 miliard dolarů, což je v přepočtu více než 5 bilionů korun.

Výše dotací je na historickém maximu

Asi není žádným překvapením, že naprostá většina vynaložených peněz pochází z posledních let. Výzkumná organizace odhaduje, že mezi roky 2009 a 2017 bylo z celé částky investováno pouze 6,7 miliard dolarů. V období mezi lety 2018 a 2020 se pak částka až ztrojnásobila, další prudký nárůst přišel hned o rok později, tedy v roce 2021.

Centrum zároveň popisuje, že jsou jeho odhady vysoce konzervativní a drží se při zemi. Nejsou v nich započítané všechny úrovně státních dotací, mezi které může patřit sleva při odběru elektrické energie, darování nemovitostí a pozemků, dotace na dodavatele a mnohé další.

BYD továrna na elektromobily

BYD a jeho výroba elektromobilů, ilustrační


Čtěte také: Nejbezpečnější auto na světě neznáte. Je z Číny a dokáže vás i namasírovat


Jak Čína své firmy podporuje?

Mezi hlavními způsoby, jak Čína investuje do rozvoje elektromobility, patří slevy na daních elektromobilů či investice do infrastruktury. Mimo to samotná vláda pořizuje elektrické vozy pro své účely a zároveň financuje také řadu různých výzkumů a vývoj technologií. S konkrétním příkladem pak přichází například firma CATL, která je obřím výrobcem baterií.

Minulý rok značka dostala dotace ve výši 800 milionů dolarů, což je desetinásobek dotací z roku 2018 a téměř dvojnásobek z roku 2022. Jde tak krásně vidět, jak Čína postupně zvyšovala investice do elektrických aut. To na druhou stranu vedlo k přehlcení trhu, kdy je nabídka menší než poptávka. Naprostá většina firem navíc nejsou samostatně výdělečné, a proto se dle výzkumu část z nich snaží atakovat Evropu a jiné trhy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Masivní podpora. Čína už skoro 15 let investuje do rozvoje elektromobility

  • Výroba elektromobilů je v Číně na samotném vrcholu
  • Může za to především masivní státní podpora
  • Její investice se za poslední roky neskutečně zvýšily
Čínská vlajka

Čína se svými investicemi do elektromobility ovládá svět | foto: Unsplash

Centrum strategických a mezinárodních studií (CSIS) přináší novou analýzu, která se zabývá problematikou dotací elektromobilů v Číně. Tamní vláda investovala do průmyslu mezi lety 2009 a 2023 neuvěřitelných 230 miliard dolarů, což je v přepočtu více než 5 bilionů korun.

Výše dotací je na historickém maximu

Asi není žádným překvapením, že naprostá většina vynaložených peněz pochází z posledních let. Výzkumná organizace odhaduje, že mezi roky 2009 a 2017 bylo z celé částky investováno pouze 6,7 miliard dolarů. V období mezi lety 2018 a 2020 se pak částka až ztrojnásobila, další prudký nárůst přišel hned o rok později, tedy v roce 2021.

Centrum zároveň popisuje, že jsou jeho odhady vysoce konzervativní a drží se při zemi. Nejsou v nich započítané všechny úrovně státních dotací, mezi které může patřit sleva při odběru elektrické energie, darování nemovitostí a pozemků, dotace na dodavatele a mnohé další.

BYD továrna na elektromobily

BYD a jeho výroba elektromobilů, ilustrační


Čtěte také: Nejbezpečnější auto na světě neznáte. Je z Číny a dokáže vás i namasírovat


Jak Čína své firmy podporuje?

Mezi hlavními způsoby, jak Čína investuje do rozvoje elektromobility, patří slevy na daních elektromobilů či investice do infrastruktury. Mimo to samotná vláda pořizuje elektrické vozy pro své účely a zároveň financuje také řadu různých výzkumů a vývoj technologií. S konkrétním příkladem pak přichází například firma CATL, která je obřím výrobcem baterií.

Minulý rok značka dostala dotace ve výši 800 milionů dolarů, což je desetinásobek dotací z roku 2018 a téměř dvojnásobek z roku 2022. Jde tak krásně vidět, jak Čína postupně zvyšovala investice do elektrických aut. To na druhou stranu vedlo k přehlcení trhu, kdy je nabídka menší než poptávka. Naprostá většina firem navíc nejsou samostatně výdělečné, a proto se dle výzkumu část z nich snaží atakovat Evropu a jiné trhy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."