Málokdo ví, že vodíková auta nejsou ekologická. Tohle je hlavní důvod proč

Proč dnes vodík není ani zdaleka tak ekologický, jak se tváří? Co by se muselo stát, aby se to změnilo? A má smysl doufat, že se z něj stane čistý pohon zítřka?
Vodíková auta zní zeleně, ale realita je složitější
Na první pohled vypadají vodíková auta jako ideální řešení: tichý provoz, žádné výfukové plyny, jen vodní pára. Ekologická stopa ale nezáleží jen na tom, co vychází z výfuku.
Klíčovým faktorem je způsob výroby samotného vodíku. Až 95 % světové produkce pochází z fosilního zemního plynu, při jehož zpracování vznikají velké emise oxidu uhličitého.
Kvůli tomu má většina vodíkových aut ve výsledku podobnou uhlíkovou stopu jako moderní hybridy. Technologie sama o sobě špatná není – problém je, čím se dnes vodíkový pohon „krmí“.

Elektromobily jsou čistší volbou
Elektromobily také nejsou zcela bez emisí – výroba baterií je energeticky náročná. Rozdíl je ale v tom, že provoz na elektřinu se čistí spolu s celou elektrickou sítí. Jak roste podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je slunce, vítr nebo voda, klesají i emise spojené s jejich provozem.
Například v Evropě dnes průměrný elektromobil vyprodukuje zhruba 60 gramů CO₂ na kilometr. U vodíkového auta to bývá téměř trojnásobek, pokud se používá konvenčně vyrobený vodík.
Data z organizace ICCT jasně ukazují, že bateriové elektromobily mají v současnosti nejnižší emise za celou dobu své životnosti – od výroby přes provoz až po likvidaci.

Vodík budoucnosti musí být skutečně zelený
Existuje i ekologická alternativa – takzvaný zelený vodík, který se vyrábí elektrolýzou vody pomocí elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie. Ten má skutečný potenciál snížit emise na minimum.
Problém je v jeho dostupnosti. V roce 2023 tvořil zelený vodík méně než 1 % celosvětové produkce. Důvodem jsou vysoké náklady i chybějící infrastruktura pro jeho výrobu a distribuci.
Bez masivních investic se ekologický přínos vodíkových aut nikdy plně neprojeví. Potenciál tady je, ale zatím se ho nedaří uvést do praxe v měřítku, které by mělo reálný dopad.

Elektřina má náskok
Zatímco výroba čistého vodíku teprve hledá cestu, elektromobily těží z rostoucího podílu obnovitelné elektřiny. Ta se stále častěji stává standardem, hlavně v Evropě.
Ve státech jako Norsko, Rakousko nebo Švédsko už dnes pochází většina elektřiny z vody a větru. Díky tomu je provoz elektromobilu téměř bezemisní už nyní, bez čekání.
To dává elektromobilům silný náskok. Jsou ekologicky čistší už dnes a s dalším rozvojem energetiky se jejich uhlíková stopa bude dál snižovat. Vodík má v tomto směru co dohánět.

Vodík má své místo, ale ne v osobní dopravě
Navzdory všem nevýhodám by nebylo fér vodík úplně odepsat. Jeho výhodou je velmi rychlé tankování a potenciál pro těžkou nákladní dopravu nebo dálkové jízdy.
V těchto případech může vodík nabídnout řešení, kde baterie nestačí – například kvůli dlouhému dobíjení nebo nedostatku výkonu u velkých vozidel.
Automobilky jako Toyota, Hyundai nebo Honda proto s vodíkem stále počítají. Ale jako ekologická náhrada osobních aut se zatím jeví elektromobily jako jednoznačně lepší volba.
Zdroje:
- autorský text / Elektrickevozy.cz
- ICCT
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.









