Jaká je ideální velikost baterie elektromobilu? Porsche má v této otázce jasno

Petr Bergmann
  • Porsche říká, že 85kWh baterie je ideální
  • Největší baterie neznamená nejvýhodnější
  • Důležité je nalezení kompromisu
Porsche zkoumá ideální velikost baterie
Porsche zkoumá ideální velikost baterie

Velikost baterie v elektromobilu přímo ovlivňuje jeho cenu, rychlost dobití, dojezd, zrychlení a další parametry. Zatímco německá automobilka Porsche uvažuje o přechodu na elektromobilitu, její konstruktéři a inženýři musí řešit otázku, jak velká by měla být baterie, aby uspokojila očekávání co nejvíce majitelů.

Porsche nechce největší baterii, ale nejvýhodnější

Porsche uvádí, že velikost baterie je zásadně zodpovědná za uhlíkovou stopu vozidla a současně určuje úspěch elektromobilu na trhu. Zákazníci totiž na jedné straně oceňují zážitek z dynamické jízdy, ale současně očekávají, že jejich vozy rychle urazí dlouhé vzdálenosti s krátkými časy nabíjení. Většina lidí se domnívá, že pro dynamický výkon je třeba větší baterie, nicméně simulované časy na kolo na Nürburgringu naznačují opak.

Porsche spočítalo, že virtuální Taycan Turbo S s baterií o velikosti 85,1 kWh a hmotností 2 419 kg zvládne kolo za 7 minut a 39,5 sekundy. Pokud se kapacita baterie sníží na 70 kWh, celková hmotnost vozidla klesne na 2 310 kg, ale snížení energie znamená, že Taycan potřebuje k projetí jednoho kola o 0,7 sekundy více. Také další výpočty ukazují, že celková úspora hmotnosti nekompenzuje snížený výkon baterie.


Čtěte také: Porsche chce být technologicky na špici, bude vyrábět vlastní baterie


Porsche Taycan
Porsche Taycan

Technologie 800V a DC nabíjení

Zjištění Porsche naznačují, že zatímco menší baterie je lepší volbou pro snížení emisí CO₂ během výroby, střední baterie poskytuje nejlepší jízdní dynamiku. Obecně se má za to, že velké baterie nabízejí větší dojezd a kratší dobu celkové jízdy. Díky 800V technologii a vysoce účinnému nabíjení stejnosměrným proudem však Taycanu trvá pouhých pět minut, než naskladní dostatek energie na ujetí dalších 100 km.

V souladu s politikou celé skupiny Volkswagen se Porsche zavázalo výrazně snížit uhlíkovou stopu svých vozů. Jeho druhá generace elektrických vozidel bude během svého životního cyklu produkovat přibližně o 25 % méně oxidu uhličitého než modely první generace.

To dává automobilce reálnou šanci pro dosažení cíle být uhlíkově neutrální do roku 2030. Společnost se snaží dodávat takové elektromobily, které budou mít vysoký výkon, jaký zákazníci očekávají, dojezd, který potřebují, a co nejnižší možnou uhlíkovou stopu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články