Jak ekologické jsou elektromobily? Možná budete překvapeni

Třaskavé téma že? Určitě nejeden čtenář našeho magazínu si tuhle otázku položil již několikrát, stejně jako my v redakci, a na internetu naleznete na toto téma článků nespočet. My jsme si tentokrát vypůjčili výzkum, který se objevil na zahraničním magazínu Bloomberg a na první pohled nevypadá pro elektromobily příliš příznivě, ale…

Rozhovor: Alza věří elektroautům, ale varuje před nebezpečím

Poslední výzkum totiž ukazuje, že někteří řidiči s dieselovými auty mohou vypouštět v celkových hodnotách méně CO2 než elektromobily. Pod kapotami miliónu elektrických aut po celém světě totiž stále pracuje “špinavá” lithium-iontová baterie. Každý významný výrobce automobilů má plány na snížení emisí skleníkových plynů a to se zdá být splnitelné pouze s využitím elektrických vozidel, přesto jejich výrobci z velké části vyrábějí lithium-iontové baterie na místech, které patří mezi největší znečišťovatele na světě. Většina dodávek pochází z míst jako je Čína, Thajsko, Německo a Polsko, které se opírají z velké části o neobnovitelné zdroje a to hlavně uhlí.

“Stojíme před vlnami doprovodných emisí CO2,” uvedl Andreas Radics, poradce v automobilovém průmyslu v Mnichově, který tvrdí, že řidiči v Německu nebo v Polsku mohou být v důsledku efektivnější s dieselovým motorem. Zatímco elektromobily jsou na silnici bez emisí, stále ještě vypouštějí spoustu oxidu uhličitého a to díky neefektivní výrobě bateriových článků.

Jen pro vybudování každé automobilové baterie – o hmotnosti vyšší než 500 kilogramů by se vyprodukovalo až o 74 procent více CO2 než u produkce automobilu s efektivním konvenčním motorem, pokud je baterie vyrobena v továrně poháněném fosilními palivy jako je Německo, tvrdí konzultační společnost Berylls. A to podle firmy představuje takovou zátěž, že v některých zemích elektromobilu trvá 10 let, než se ekologicky vyplatí ve srovnání s konvenčním autem s naftovým motorem. Tedy že až po 10 letech čistého bezemisního provozu se kompenzují vysoké emise vypouštěné při výrobě daného auta s elektrickým pohonem.

A to studie počítala s baterií elektromobilu BMW i3 (test) o kapacitě 42 kWh, nadcházející příchod EQC značky Mercedes bude mít baterii o hodnotě 80 kWh a Audi e-tron přijde až s 95 kWh. U tak těžkých baterií může uhlíková stopa elektromobilu růst ještě rychleji.

Např. ve Francii, která se silně opírá o jadernou energii, vyletí mnohem méně CO2 než v Německu, kde cca 40 procent elektrátren spaluje uhlí.

“Elektrické vozy budou lepší v každém případě, ale samozřejmě, když se baterie vyrábějí v elektrárně na bázi uhlí, bude to trvat déle než se podaří překonat dieselové motory, řekl generální ředitel společnosti NorthVolt AB Peter Carlsson, bývalý manažer společnosti Tesla.

Z výše uvedeného výzkumu  je jasné, že elektromobily čeká z pohledu obahojoby jejich eko-provozu ještě trnitá cesta. Je však na místě si uvědomit, že za tímto vývojem stojí především nevyvážený energetický mix jednotlivých zemí, kde se baterie vyrábějí. O to víc je potřeba se soustředit na to, aby výrobci baterii více tlačili na dodavatele energií a požadovali více dodávek z obnovitelných zdrojů. Stejně tak jako na samotný technologický vývoj v bateriových článcích. Jedině tak se podaří zlepšit efektivitu a snížit emise při výrobě baterií pro elektromobily, které se viděno touto optikou nemusejí zdát tak ekologické, jak bychom si všichni přáli…

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak ekologické jsou elektromobily? Možná budete překvapeni

Třaskavé téma že? Určitě nejeden čtenář našeho magazínu si tuhle otázku položil již několikrát, stejně jako my v redakci, a na internetu naleznete na toto téma článků nespočet. My jsme si tentokrát vypůjčili výzkum, který se objevil na zahraničním magazínu Bloomberg a na první pohled nevypadá pro elektromobily příliš příznivě, ale…

Rozhovor: Alza věří elektroautům, ale varuje před nebezpečím

Poslední výzkum totiž ukazuje, že někteří řidiči s dieselovými auty mohou vypouštět v celkových hodnotách méně CO2 než elektromobily. Pod kapotami miliónu elektrických aut po celém světě totiž stále pracuje “špinavá” lithium-iontová baterie. Každý významný výrobce automobilů má plány na snížení emisí skleníkových plynů a to se zdá být splnitelné pouze s využitím elektrických vozidel, přesto jejich výrobci z velké části vyrábějí lithium-iontové baterie na místech, které patří mezi největší znečišťovatele na světě. Většina dodávek pochází z míst jako je Čína, Thajsko, Německo a Polsko, které se opírají z velké části o neobnovitelné zdroje a to hlavně uhlí.

“Stojíme před vlnami doprovodných emisí CO2,” uvedl Andreas Radics, poradce v automobilovém průmyslu v Mnichově, který tvrdí, že řidiči v Německu nebo v Polsku mohou být v důsledku efektivnější s dieselovým motorem. Zatímco elektromobily jsou na silnici bez emisí, stále ještě vypouštějí spoustu oxidu uhličitého a to díky neefektivní výrobě bateriových článků.

Jen pro vybudování každé automobilové baterie – o hmotnosti vyšší než 500 kilogramů by se vyprodukovalo až o 74 procent více CO2 než u produkce automobilu s efektivním konvenčním motorem, pokud je baterie vyrobena v továrně poháněném fosilními palivy jako je Německo, tvrdí konzultační společnost Berylls. A to podle firmy představuje takovou zátěž, že v některých zemích elektromobilu trvá 10 let, než se ekologicky vyplatí ve srovnání s konvenčním autem s naftovým motorem. Tedy že až po 10 letech čistého bezemisního provozu se kompenzují vysoké emise vypouštěné při výrobě daného auta s elektrickým pohonem.

A to studie počítala s baterií elektromobilu BMW i3 (test) o kapacitě 42 kWh, nadcházející příchod EQC značky Mercedes bude mít baterii o hodnotě 80 kWh a Audi e-tron přijde až s 95 kWh. U tak těžkých baterií může uhlíková stopa elektromobilu růst ještě rychleji.

Např. ve Francii, která se silně opírá o jadernou energii, vyletí mnohem méně CO2 než v Německu, kde cca 40 procent elektrátren spaluje uhlí.

“Elektrické vozy budou lepší v každém případě, ale samozřejmě, když se baterie vyrábějí v elektrárně na bázi uhlí, bude to trvat déle než se podaří překonat dieselové motory, řekl generální ředitel společnosti NorthVolt AB Peter Carlsson, bývalý manažer společnosti Tesla.

Z výše uvedeného výzkumu  je jasné, že elektromobily čeká z pohledu obahojoby jejich eko-provozu ještě trnitá cesta. Je však na místě si uvědomit, že za tímto vývojem stojí především nevyvážený energetický mix jednotlivých zemí, kde se baterie vyrábějí. O to víc je potřeba se soustředit na to, aby výrobci baterii více tlačili na dodavatele energií a požadovali více dodávek z obnovitelných zdrojů. Stejně tak jako na samotný technologický vývoj v bateriových článcích. Jedině tak se podaří zlepšit efektivitu a snížit emise při výrobě baterií pro elektromobily, které se viděno touto optikou nemusejí zdát tak ekologické, jak bychom si všichni přáli…

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."