Alza.cz je jedním z mála poměrně aktivních hráčů, kteří se snaží v České republice pohnout s elektromobilitou. Největší tuzemský eshop už více než rok prodává online elektromobily Tesla. Postupně k tomu přidal i další z nabídky nejoblíbenějších elektrických vozů či vozítek. A rozvíjí síť nabíječek. Ale nejen to, plány jsou do budoucna mnohem větší. Vyzpovídali jsme tedy toho nejpovolanějšího, Jana Moudříka, který je ředitelem expanze, facility a showroom managementu ve společnosti Alza.cz.
1) Proč je téma elektromobility pro Alzu zajímavé a proč vstoupila do tohoto segmentu? Co “za tím vším” vidí? A proč by mělo být spojení Alza – elektromobilita naopak zajímavé pro zákazníky?
My v elektromobilitu a její rozvoj opravdu věříme, není to pro nás jen jakési ekologické téma. Věříme, že dokáže výrazně změnit to, jak nyní žijeme a jak jinak a lépe můžeme díky elektromobilitě žít. Ve městech bude nižší hluk a nižší emise. My víme, že ani elektromobily nejsou stoprocentním eko friendly řešením, speciálně kvůli výrobě baterií, ale i baterie se inovují a čím větší tlak bude společnost vyvíjet, tím menší dopad na planetu budou mít. Za nás je stěžejní, že tímto dokážeme z aglomerací, kde žije nejvíce lidí, přesunout ty horší aspekty automobilů jinam, kde to nebude lidem ubližovat. „Za tím vším“ samozřejmě ale také v budoucnu vidíme byznysovou stránku, jsme firma postavená na zdravých základech a to nehodláme měnit. Věříme tedy, že i elektromobilita může fungovat zdravě, bez dotací. Ale až časem. I my nyní elektromobilitu na Alze dotujeme a nějakou dobu ještě budeme muset dotovat. Nicméně vidíme vývoj, přichází jedna inovace za druhou, je jen otázkou času, kdy se elektromobilita naplno prosadí. A proč by právě spojení Alza – elektromobilita mělo být zajímavé pro zákazníky? Protože právě zákazníci nám dali prvotní impulz k tomu, abychom se tímto směrem vydali. Začali jsme dělat elektrokoloběžky, elektrokola. A pak se nás lidé začali ptát, jestli budeme dělat elektromotorky. Odtud už to bylo k autům opravdu jen kousek. Rozhodli jsme se tedy jít do toho úplně a dělat všechny možné elektrické vozy.
2) Jak v Alze vidíte vývoj elektromobility ve světě a v České republice? Co bylo klíčové pro to, že jste se pro elektromobilitu rozhodli?
Zaběhlé automobilové firmy mají ve světě i v České republice obrovskou síť dealerů, po kterých chtějí splnění hromady nákladných podmínek. A jelikož je živí spalovací auta, protože u nich na rozdíl od těch elektrických můžete velké peníze vydělávat na servisu, tak potřebují, aby se prodávala spalovací auta, ne elektrická. Největší problém vidíme v tom, že automobilky mají zainvestováno do všech těch starých technologií a potřebují to co nejdéle táhnout, aby jim to vydělávalo. Nemůžou si dovolit, když před lety postavily novou továrnu, která má návratnost 20 let, aby už za 5 let stavěly novou. Každému logicky dojde, že takový model nevychází, že se budou co nejdéle cukat. Pro nás to bylo důležité zjištění, které přispělo k tomu, že jsme se rozhodli způsobit obrovský poprask a začít prodávat online i auta.
3) Co je podle Vás nejdůležitější pro celkový rozvoj elektromobility? Ať už ve světě, tak v České republice? A co podle Vás nejvíce brání nebo může časem bránit rozvoji elektromobility?
Jednoznačně nejdůležitější jsou za nás dvě věci a třetí pak okrajová. Zaprvé je to síť nabíjecích stanic – její dostupnost, ať už vzdálenostní nebo kapacitní. Pokud by byla dostatečně hustá, není potřeba dělat zběsilé rychlonabíječky, u kterých jsou problémem nové přívody a navýšení příkonu, pojistky apod. Kdyby se síť extrémně předimenzovala a udělala se v každé lampě veřejného osvětlení nabíječka, tak těch lamp je všude tolik, v každé vesnici, úplně všude, že si každý může auto nechat nabíjet kdekoliv chce. A člověk nepotřebuje rychlonabíječku. Stačí, že se mu to dobije, aby mohl pokračovat dál v jízdě. Dále pak, aby byla síť nabíjecích stanic dostupná i užitím. Aby člověk nemusel s klíčky vozit několik bezkontaktních čipů pro dobíjení, neboť zde máme hned několik provozovatelů. V Alze chceme udělat cenově dostupnou variantu nabíječky, aby si ji každý mohl dát na plot svého domku, a umožnili jsme tak lidem na tom vydělávat. A chceme, aby to měl zákazník komplexně, včetně namontování a aplikace, aby mohl vše jednoduše sledovat a nemusel se o nic starat.
Zadruhé je to kapacita baterií, kterou lze už nyní podstatně navýšit. Domníváme se, že zde hraje roli i lobbing automobilek, které nechtějí přesunout všechny trumfy do rukou elektromobilům. Protože kdyby kapacita baterií byla velká, tak lidem stačí na to, aby jezdili tam a zpátky domů a doma si to nabíjel každý. Automobilky tedy nenavýší dojezd, aby člověk potřeboval cestou dobíjet a už je závislý na něčem dalším automobilky se pak nemusí bát, že by přišly o část byznysu podstatně rychleji, protože když k nejvyšší překážce inovací, jež je zvyklost lidí, přidáte i negativní aspekty, je nástup inovace násobně delší. A zatřetí je tady cena. Pokud by automobilky nabízely vyšší kapacity baterií, tak to výrazně auta prodraží. Důležité je tedy celosvětově zvýšit produkci baterií a snížit tak jejich pořizovací cenu, protože ta výrazně ovlivňuje cenu elektromobilů. A jakmile budou dojezdy přes 500 km běžné, začne to být rozumné pro všechny uživatele. Nezanedbatelně je pak ještě důležitý segment aut. Zatím se dělají elektrická auta spíše menší, maximálně střední velikosti, ale v ceně pro movitější klientelu. Jenže tito lidé nechtějí malá a střední auta, chtějí si koupit pořádné SUV, a to zde v nabídce zatím chybí. Přitom právě movití lidé by výrazně pomohli nasazení elektromobilů, ale v současné chvíli pro ně není cílový produkt. I například Jaguar I-Pace je pořád relativně malé auto a člověk by musel snižovat nároky, na které si zvykl. A co může naopak nejvíce bránit rozvoji elektromobility? Kromě toho, co nyní podnikají automobilky a už o tom byla řeč, tak je to i jakákoliv nepodpora státu. Stát by měl tento směr podpořit, protože je tu pro lidi a celý cíl elektromobility je lepší životní prostředí právě pro nás. A to se neděje.
4) Jak jde budování sítě nabíječek elektromobilů na pobočkách Alzy, ať už v České republice, na Slovensku, nebo v jiných zemích, kam Alza expandovala?
V České republice zatím máme v provozu nabíječku u prodejny na Praze 7 v Holešovicích a v Brně. Dále připravujeme nabíječky u prodejen v Hradci Králové a v Opavě. V tomto směru spolupracujeme se společností PRE. Na Slovensku pak provozujeme rychlonabíječku u prodejny v Bratislavě a připravujeme další dvě nabíječky, v Banské Bystrici a v Trnavě. Zde spolupracujeme se společností Elexim. V obou zemích záleží jen na tom, jak se domluvíme s pronajímatelem pozemku, aby instalaci nabíječky umožnil. Chtěli bychom nabíječky všude, ale ne každý je tomu nakloněný. To je zatím důvod, proč to neběží rychleji. Bohužel to není úplně v našich silách, ale děláme, co můžeme. Pokud jde o další země, kde Alza působí, zatím budování nabíječek neplánujeme, ale chceme se soustředit na náš hlavní byznys.
5) Jak byste chtěli, aby za 10 let vypadala elektromobilita v České republice a na Slovensku? A jak podle Vás bude nakonec vypadat?
Vizi máme jasnou. Chceme, aby za 10 let elektromobily potlačily stará konvenční auta a byla tady alespoň nadpoloviční většina elektromobilů. A zároveň s tím, aby tady byla dostatečná síť nabíjecích stanic tak, aby se člověk nemusel bát někam vyjet. Nyní máme kolikrát obavu, že přijedu ke stojanu a zjistím, že tam stojí čtyři auta ve frontě a nestihnu dojet včas tam, kam potřebuji. Ale bojíme se, že stát elektromobilitu v České republice nepodpoří vůbec nebo ne včas. Následky by pak mohly být fatální, protože pokud auto se spalovacím motorem bude i nadále na oko levnější, Češi ho budou dál kupovat. Ať tedy stát podpoří elektrická auta, ne aby stála méně, ale ať stojí stejně a zbytek ať na sebe vezme stát. Pokud se tohle nestane, dojde k tomu, že nestihneme vůbec zareagovat a z Německa k nám přijdou všechny diesely, které tam zakážou. Pak už změnu k elektromobilitě nikdo nepodpoří. Všichni tady budou mít super levné diesely. A každý z nás i naše děti za to zaplatí, svým zdravím.
Alza.cz je jedním z mála poměrně aktivních hráčů, kteří se snaží v České republice pohnout s elektromobilitou. Největší tuzemský eshop už více než rok prodává online elektromobily Tesla. Postupně k tomu přidal i další z nabídky nejoblíbenějších elektrických vozů či vozítek. A rozvíjí síť nabíječek. Ale nejen to, plány jsou do budoucna mnohem větší. Vyzpovídali jsme tedy toho nejpovolanějšího, Jana Moudříka, který je ředitelem expanze, facility a showroom managementu ve společnosti Alza.cz.
1) Proč je téma elektromobility pro Alzu zajímavé a proč vstoupila do tohoto segmentu? Co “za tím vším” vidí? A proč by mělo být spojení Alza – elektromobilita naopak zajímavé pro zákazníky?
My v elektromobilitu a její rozvoj opravdu věříme, není to pro nás jen jakési ekologické téma. Věříme, že dokáže výrazně změnit to, jak nyní žijeme a jak jinak a lépe můžeme díky elektromobilitě žít. Ve městech bude nižší hluk a nižší emise. My víme, že ani elektromobily nejsou stoprocentním eko friendly řešením, speciálně kvůli výrobě baterií, ale i baterie se inovují a čím větší tlak bude společnost vyvíjet, tím menší dopad na planetu budou mít. Za nás je stěžejní, že tímto dokážeme z aglomerací, kde žije nejvíce lidí, přesunout ty horší aspekty automobilů jinam, kde to nebude lidem ubližovat. „Za tím vším“ samozřejmě ale také v budoucnu vidíme byznysovou stránku, jsme firma postavená na zdravých základech a to nehodláme měnit. Věříme tedy, že i elektromobilita může fungovat zdravě, bez dotací. Ale až časem. I my nyní elektromobilitu na Alze dotujeme a nějakou dobu ještě budeme muset dotovat. Nicméně vidíme vývoj, přichází jedna inovace za druhou, je jen otázkou času, kdy se elektromobilita naplno prosadí. A proč by právě spojení Alza – elektromobilita mělo být zajímavé pro zákazníky? Protože právě zákazníci nám dali prvotní impulz k tomu, abychom se tímto směrem vydali. Začali jsme dělat elektrokoloběžky, elektrokola. A pak se nás lidé začali ptát, jestli budeme dělat elektromotorky. Odtud už to bylo k autům opravdu jen kousek. Rozhodli jsme se tedy jít do toho úplně a dělat všechny možné elektrické vozy.
2) Jak v Alze vidíte vývoj elektromobility ve světě a v České republice? Co bylo klíčové pro to, že jste se pro elektromobilitu rozhodli?
Zaběhlé automobilové firmy mají ve světě i v České republice obrovskou síť dealerů, po kterých chtějí splnění hromady nákladných podmínek. A jelikož je živí spalovací auta, protože u nich na rozdíl od těch elektrických můžete velké peníze vydělávat na servisu, tak potřebují, aby se prodávala spalovací auta, ne elektrická. Největší problém vidíme v tom, že automobilky mají zainvestováno do všech těch starých technologií a potřebují to co nejdéle táhnout, aby jim to vydělávalo. Nemůžou si dovolit, když před lety postavily novou továrnu, která má návratnost 20 let, aby už za 5 let stavěly novou. Každému logicky dojde, že takový model nevychází, že se budou co nejdéle cukat. Pro nás to bylo důležité zjištění, které přispělo k tomu, že jsme se rozhodli způsobit obrovský poprask a začít prodávat online i auta.
3) Co je podle Vás nejdůležitější pro celkový rozvoj elektromobility? Ať už ve světě, tak v České republice? A co podle Vás nejvíce brání nebo může časem bránit rozvoji elektromobility?
Jednoznačně nejdůležitější jsou za nás dvě věci a třetí pak okrajová. Zaprvé je to síť nabíjecích stanic – její dostupnost, ať už vzdálenostní nebo kapacitní. Pokud by byla dostatečně hustá, není potřeba dělat zběsilé rychlonabíječky, u kterých jsou problémem nové přívody a navýšení příkonu, pojistky apod. Kdyby se síť extrémně předimenzovala a udělala se v každé lampě veřejného osvětlení nabíječka, tak těch lamp je všude tolik, v každé vesnici, úplně všude, že si každý může auto nechat nabíjet kdekoliv chce. A člověk nepotřebuje rychlonabíječku. Stačí, že se mu to dobije, aby mohl pokračovat dál v jízdě. Dále pak, aby byla síť nabíjecích stanic dostupná i užitím. Aby člověk nemusel s klíčky vozit několik bezkontaktních čipů pro dobíjení, neboť zde máme hned několik provozovatelů. V Alze chceme udělat cenově dostupnou variantu nabíječky, aby si ji každý mohl dát na plot svého domku, a umožnili jsme tak lidem na tom vydělávat. A chceme, aby to měl zákazník komplexně, včetně namontování a aplikace, aby mohl vše jednoduše sledovat a nemusel se o nic starat.
Zadruhé je to kapacita baterií, kterou lze už nyní podstatně navýšit. Domníváme se, že zde hraje roli i lobbing automobilek, které nechtějí přesunout všechny trumfy do rukou elektromobilům. Protože kdyby kapacita baterií byla velká, tak lidem stačí na to, aby jezdili tam a zpátky domů a doma si to nabíjel každý. Automobilky tedy nenavýší dojezd, aby člověk potřeboval cestou dobíjet a už je závislý na něčem dalším automobilky se pak nemusí bát, že by přišly o část byznysu podstatně rychleji, protože když k nejvyšší překážce inovací, jež je zvyklost lidí, přidáte i negativní aspekty, je nástup inovace násobně delší. A zatřetí je tady cena. Pokud by automobilky nabízely vyšší kapacity baterií, tak to výrazně auta prodraží. Důležité je tedy celosvětově zvýšit produkci baterií a snížit tak jejich pořizovací cenu, protože ta výrazně ovlivňuje cenu elektromobilů. A jakmile budou dojezdy přes 500 km běžné, začne to být rozumné pro všechny uživatele. Nezanedbatelně je pak ještě důležitý segment aut. Zatím se dělají elektrická auta spíše menší, maximálně střední velikosti, ale v ceně pro movitější klientelu. Jenže tito lidé nechtějí malá a střední auta, chtějí si koupit pořádné SUV, a to zde v nabídce zatím chybí. Přitom právě movití lidé by výrazně pomohli nasazení elektromobilů, ale v současné chvíli pro ně není cílový produkt. I například Jaguar I-Pace je pořád relativně malé auto a člověk by musel snižovat nároky, na které si zvykl. A co může naopak nejvíce bránit rozvoji elektromobility? Kromě toho, co nyní podnikají automobilky a už o tom byla řeč, tak je to i jakákoliv nepodpora státu. Stát by měl tento směr podpořit, protože je tu pro lidi a celý cíl elektromobility je lepší životní prostředí právě pro nás. A to se neděje.
4) Jak jde budování sítě nabíječek elektromobilů na pobočkách Alzy, ať už v České republice, na Slovensku, nebo v jiných zemích, kam Alza expandovala?
V České republice zatím máme v provozu nabíječku u prodejny na Praze 7 v Holešovicích a v Brně. Dále připravujeme nabíječky u prodejen v Hradci Králové a v Opavě. V tomto směru spolupracujeme se společností PRE. Na Slovensku pak provozujeme rychlonabíječku u prodejny v Bratislavě a připravujeme další dvě nabíječky, v Banské Bystrici a v Trnavě. Zde spolupracujeme se společností Elexim. V obou zemích záleží jen na tom, jak se domluvíme s pronajímatelem pozemku, aby instalaci nabíječky umožnil. Chtěli bychom nabíječky všude, ale ne každý je tomu nakloněný. To je zatím důvod, proč to neběží rychleji. Bohužel to není úplně v našich silách, ale děláme, co můžeme. Pokud jde o další země, kde Alza působí, zatím budování nabíječek neplánujeme, ale chceme se soustředit na náš hlavní byznys.
5) Jak byste chtěli, aby za 10 let vypadala elektromobilita v České republice a na Slovensku? A jak podle Vás bude nakonec vypadat?
Vizi máme jasnou. Chceme, aby za 10 let elektromobily potlačily stará konvenční auta a byla tady alespoň nadpoloviční většina elektromobilů. A zároveň s tím, aby tady byla dostatečná síť nabíjecích stanic tak, aby se člověk nemusel bát někam vyjet. Nyní máme kolikrát obavu, že přijedu ke stojanu a zjistím, že tam stojí čtyři auta ve frontě a nestihnu dojet včas tam, kam potřebuji. Ale bojíme se, že stát elektromobilitu v České republice nepodpoří vůbec nebo ne včas. Následky by pak mohly být fatální, protože pokud auto se spalovacím motorem bude i nadále na oko levnější, Češi ho budou dál kupovat. Ať tedy stát podpoří elektrická auta, ne aby stála méně, ale ať stojí stejně a zbytek ať na sebe vezme stát. Pokud se tohle nestane, dojde k tomu, že nestihneme vůbec zareagovat a z Německa k nám přijdou všechny diesely, které tam zakážou. Pak už změnu k elektromobilitě nikdo nepodpoří. Všichni tady budou mít super levné diesely. A každý z nás i naše děti za to zaplatí, svým zdravím.