Jak dlouho by měla vydržet baterie elektromobilu? Známe definitivní odpověď!
- Položili jste si někdy otázku, jak dlouho by měla vydržet baterie elektromobilu?
- Spoluzakladatel Tesly nabízí v této věci jednoznačnou odpověď
- Zároveň upozorňuje na důležitost řádné recyklace

Snad jedna z nejčastějších otázek, pokud jde o elektromobily: „Jak dlouho vydrží baterie?“ Nemluvíme nyní o dojezdu. Jde o to, jak dlouho nebpo kolik kilometrů vydrží baterie v elektrickém vozidle, než ji budete muset vyměnit. Pravdou je, že stále nemáme dostatek dat, abychom na tuto otázku odpověděli. Nebo snad máme?
Jak dlouho vydrží baterie elektromobilu?
Kromě baterií, které měly technické závady, byla většina vyměněných baterií v elektromobilech, které měly najeto stovky tisíc kilometrů. Například Model X s více než 400 tisíc mil (téměř 644 tisíc km) jehož baterie byla vyměněna při nájezdu přibližně 325 000 mil (523 tisíc km). Ale pro většinu majitelů, kteří používají svá auta normálně, je třeba odhadovat životnost bateriových sad spíš na základě degradace baterie, která je většinou minimální.
Spoluzakladatel Tesly a bývalý technický ředitel, JB Straubel, říká, že věří, že baterie pro elektromobily by měly vydržet asi 15 let, v závislosti na jejich využití. „Je to subjektivní věc podle toho, co zákazníci od vozu očekávají, ale myslím, že to bude ve většině případů klidně 15 let. Myslím, že životnost baterie bude pravděpodobně kopírovat životnost vozidla. Osobně si nemyslím, že lidé budou dávat novou baterii do starého auta.“

Čtěte také: Průlom ve světě baterií! Dokážeme nabít elektromobil během pár sekund?
Životní cyklus elektromobilu je 15 let
Straubel by o tom měl mít dobrý přehled, jelikož byl až do roku 2019 zodpovědný za vývoj baterií Tesly a podílel se na jejich největším výrobním nasazení v dosavadní historii americké automobilky. Inženýr se životností baterií podrobně zabývá také proto, že je to zásadní pro jeho novou společnost Redwood Materials.
Ta vyvíjí nové postupy recyklace materiálů se zaměřením na baterie pro elektromobily. Společnost nedávno oznámila, že se společně s dalším americkým výrobcem komponentů pro výrobu baterií pouští do výroby katod a anod. Redwood v současnosti recykluje 8-10 GWh ročně, což je „dost pro stovky tisíc aut“. A materiály jsou tím čistší, čím častěji jsou recyklovány.

Čtěte také: Výroba baterií do elektromobilů je těžce neekologická, brzy to ale bude jinak
Podnikatel předpokládá raketový růst odvětví
Čím déle baterie EV vydrží, tím lépe. Pokud se staré baterie už nehodí pro elektromobily, mohou být použity ve stacionárních úložištích. Jednou z hlavních výhod elektromobilů oproti spalovacím vozům je však to, že i po vybití je baterie stále velice cenná, protože obsahuje důležité výrobní suroviny.
Straubelova nová společnost již spolupracuje na recyklaci baterií s Fordem a Volvem, ale je to jen začátek. V současnosti dosluhuje každý rok jen několik desítek až stovek tisíc elektromobilů, ale pokud máme věřit Straubelově časové ose, toto číslo se během 15 let vyšplhá na miliony.
Video s celým rozhovorem
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".