Poslední dobou slýcháme, jak by se mělo nabíjení baterií v automobilech zrychlovat. Několik společností již pracuje na bateriích, které mají být schopné plného nabití v řádu nižších jednotek minut. To už by bylo srovnatelné s tankováním běžného spalovacího vozu. Co byste ale řekli na to, kdybyste na rychlonabíječce vůz nabíjeli jen pár sekund a v domácím prostředí pár minut?
Dlouhé nabíjení bývá velmi častým zásadním důvodem, proč si lidé elektromobil nakonec nepořídí. Kdyby se ale dalo nabít za stejnou dobu jako tankování vozu nebo dokonce kratší, to by zajisté spoustu zájemců potěšilo. Takovou technologii nyní zkoumá mnoho vědeckých týmů. Velmi slibnou metodou by mohly přinést kvantové baterie.
Současné typy baterií jen tak neupravíme, aby se nabíjely rychleji. Fyzika nám jasně ukazuje, kde jsou hranice této struktury. Kvantové baterie totiž mají mít jednu zásadní výhodu a to, že se celý bateriový paket nabíjí současně. Lithiové baterie, které dnes najdete ve většině vozů se nabíjí článek po článku, a proto není možné proces výrazně urychlit.
Čtěte také: Jaguar přichází s unikátním způsobem, jak využít staré baterie z elektromobilů
Za bleskové nabíjení kvantových baterií může jev zvaný “kvadratické škálování”. Čím větší navíc set baterií bude, tím bude nabíjení ještě rychlejší. Nabíjení doma v garáži pomalejším wallboxem by znamenal dobu nabíjení v jednotkách minut. Na rychlonabíječkách byste soutěž v “tankování” pak vyhráli. Nebo byste elektromobilů za dobu jednoho tankování nabili násobně více.
Největší překážkou je tak opět vývoj a cesta za takovou technologií. I když se segment výroby a nabíjení baterií neustále posouvá vpřed, stále jsme omezeni známými procesy. Nové bateriové technologie jsou nedočkavě očekávány, ale jejich vývoj a výzkum nelze uspěchat, a tak se budeme zatím muset ještě spokojit s nabíjením v řádech desítek minut. S každou ušetřenou minutou se ale postupně k lepším technologiím dostáváme.
Poslední dobou slýcháme, jak by se mělo nabíjení baterií v automobilech zrychlovat. Několik společností již pracuje na bateriích, které mají být schopné plného nabití v řádu nižších jednotek minut. To už by bylo srovnatelné s tankováním běžného spalovacího vozu. Co byste ale řekli na to, kdybyste na rychlonabíječce vůz nabíjeli jen pár sekund a v domácím prostředí pár minut?
Dlouhé nabíjení bývá velmi častým zásadním důvodem, proč si lidé elektromobil nakonec nepořídí. Kdyby se ale dalo nabít za stejnou dobu jako tankování vozu nebo dokonce kratší, to by zajisté spoustu zájemců potěšilo. Takovou technologii nyní zkoumá mnoho vědeckých týmů. Velmi slibnou metodou by mohly přinést kvantové baterie.
Současné typy baterií jen tak neupravíme, aby se nabíjely rychleji. Fyzika nám jasně ukazuje, kde jsou hranice této struktury. Kvantové baterie totiž mají mít jednu zásadní výhodu a to, že se celý bateriový paket nabíjí současně. Lithiové baterie, které dnes najdete ve většině vozů se nabíjí článek po článku, a proto není možné proces výrazně urychlit.
Čtěte také: Jaguar přichází s unikátním způsobem, jak využít staré baterie z elektromobilů
Za bleskové nabíjení kvantových baterií může jev zvaný “kvadratické škálování”. Čím větší navíc set baterií bude, tím bude nabíjení ještě rychlejší. Nabíjení doma v garáži pomalejším wallboxem by znamenal dobu nabíjení v jednotkách minut. Na rychlonabíječkách byste soutěž v “tankování” pak vyhráli. Nebo byste elektromobilů za dobu jednoho tankování nabili násobně více.
Největší překážkou je tak opět vývoj a cesta za takovou technologií. I když se segment výroby a nabíjení baterií neustále posouvá vpřed, stále jsme omezeni známými procesy. Nové bateriové technologie jsou nedočkavě očekávány, ale jejich vývoj a výzkum nelze uspěchat, a tak se budeme zatím muset ještě spokojit s nabíjením v řádech desítek minut. S každou ušetřenou minutou se ale postupně k lepším technologiím dostáváme.