Shodneme se, že elektromobilita je téma, které rezonuje veřejností už několik let. Jde o typ pohonu, který hodlá časem výrazně proměnit vozový park nejen v Česku, ale rovnou na celém světě. U nás na posilující trend poukazují například data Svazu dovozců automobilů (SDA), ze kterých vyplývá, že počet registrací se meziročně zvyšuje. Otázkou však stále zůstává, jak to bude s elektromobilitou do budoucna a co vlastně můžeme očekávat.
Podle průzkumu společnosti Generali České pojištovny si už nyní plánuje třetina Čechů pořídit vlastní elektrifikovaný vůz. Největší smysl nám dává využití elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů, přičemž v případě osobního vozu by 28 % respondentů dalo přednost variantě kombi, 24 % hatchbacku a 15 % liftbacku. Populární SUV tolik netáhne, pouze 9 % Čechů by si zvolilo elektrickou verzi.
Nejvíce preferovanou kategorií je dle očekávání nižší střední třída, což dokládá i 37 % respondentů. Touha po levném elektromobilu je ovšem na celém světě, proto například automobilka Tesla chystá svůj Model 2 a německý koncern zase blíže nespecifikovaný model, kterým chce “ovládnout” evropský trh. Střední třídu by v elektroverzi chtělo 32 % Čechů a trio uzavírají malá auta, která si v elektrické variantě přeje 21 % českých zákazníků.
Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?
Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro své budoucí auto. Nejvíce potencionálních zákazníků (28 %) zmínilo hybridní pohon, tedy variantu, která kombinuje spalovací motor a elektromotor. Pro plug-in hybrid by sáhlo 13 % Čechů. Ránu dostal čistě elektrický pohon, který chce jen 10 % řidičů. Největším propadákem je pak pochopitelně vodík, který získal jen 3 %.
Čechům nejvíce vadí u elektromobilů vysoká pořizovací cena a až poté délka nabíjení baterie. “Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny (75 %) z nich,” popisuje Tomáš Kabele průzkumem zjištěné přístupy Čechů spojené s elektromobilitou.
Dvě třetiny respondentů má taktéž obavu z nedostatku nabíjecích stanic, což je v současnou chvíli asi nejvíce nepochopitelnou záležitostí. V dnešní době, kdy české silnice brázdí lehce přes 10 tisíc elektromobilů, je obsazenost i četnost nabíječek naprosto v pořádku. Zajímavé na celé věci je fakt, že pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 kilometrů, 43 % by dokonce stačil jen 100kilometrový dojezd.
Čtěte také: Elektromobilita jako slepá ulička? Většina zákazníků si to nemyslí, tvrdí nová studie
Čechy zajímavá i otázka bezpečnosti. Obrovská média hustí do lidí zprávy o hořících elektromobilech, což samozřejmě velkou mírou přispívá k odsuzování této technologie. Je ovšem nutno poznamenat, že požár a celková destrukce auta na baterky je opravdu krajní situací, která většinou nesouvisí se samotnou technologií. V případě požáru jde většinou vždy o totální škodu, jak vysvětluje Petrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí.
“Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel”. Z průzkumu dále vyplývá, že 71 % Čechů považuje elektromobily za ekologické, a to hlavně ve městech. Ostatní stále vidí problém v likvidaci použitých baterií, způsobu těžby a zpracování drahých kovů.
Jak vnímáte provozování čistých elektromobilů Vy? Myslíte si, že jde o budoucnost dopravy? Podělte se o názor v diskuzi!
Shodneme se, že elektromobilita je téma, které rezonuje veřejností už několik let. Jde o typ pohonu, který hodlá časem výrazně proměnit vozový park nejen v Česku, ale rovnou na celém světě. U nás na posilující trend poukazují například data Svazu dovozců automobilů (SDA), ze kterých vyplývá, že počet registrací se meziročně zvyšuje. Otázkou však stále zůstává, jak to bude s elektromobilitou do budoucna a co vlastně můžeme očekávat.
Podle průzkumu společnosti Generali České pojištovny si už nyní plánuje třetina Čechů pořídit vlastní elektrifikovaný vůz. Největší smysl nám dává využití elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů, přičemž v případě osobního vozu by 28 % respondentů dalo přednost variantě kombi, 24 % hatchbacku a 15 % liftbacku. Populární SUV tolik netáhne, pouze 9 % Čechů by si zvolilo elektrickou verzi.
Nejvíce preferovanou kategorií je dle očekávání nižší střední třída, což dokládá i 37 % respondentů. Touha po levném elektromobilu je ovšem na celém světě, proto například automobilka Tesla chystá svůj Model 2 a německý koncern zase blíže nespecifikovaný model, kterým chce “ovládnout” evropský trh. Střední třídu by v elektroverzi chtělo 32 % Čechů a trio uzavírají malá auta, která si v elektrické variantě přeje 21 % českých zákazníků.
Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?
Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro své budoucí auto. Nejvíce potencionálních zákazníků (28 %) zmínilo hybridní pohon, tedy variantu, která kombinuje spalovací motor a elektromotor. Pro plug-in hybrid by sáhlo 13 % Čechů. Ránu dostal čistě elektrický pohon, který chce jen 10 % řidičů. Největším propadákem je pak pochopitelně vodík, který získal jen 3 %.
Čechům nejvíce vadí u elektromobilů vysoká pořizovací cena a až poté délka nabíjení baterie. “Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny (75 %) z nich,” popisuje Tomáš Kabele průzkumem zjištěné přístupy Čechů spojené s elektromobilitou.
Dvě třetiny respondentů má taktéž obavu z nedostatku nabíjecích stanic, což je v současnou chvíli asi nejvíce nepochopitelnou záležitostí. V dnešní době, kdy české silnice brázdí lehce přes 10 tisíc elektromobilů, je obsazenost i četnost nabíječek naprosto v pořádku. Zajímavé na celé věci je fakt, že pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 kilometrů, 43 % by dokonce stačil jen 100kilometrový dojezd.
Čtěte také: Elektromobilita jako slepá ulička? Většina zákazníků si to nemyslí, tvrdí nová studie
Čechy zajímavá i otázka bezpečnosti. Obrovská média hustí do lidí zprávy o hořících elektromobilech, což samozřejmě velkou mírou přispívá k odsuzování této technologie. Je ovšem nutno poznamenat, že požár a celková destrukce auta na baterky je opravdu krajní situací, která většinou nesouvisí se samotnou technologií. V případě požáru jde většinou vždy o totální škodu, jak vysvětluje Petrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí.
“Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel”. Z průzkumu dále vyplývá, že 71 % Čechů považuje elektromobily za ekologické, a to hlavně ve městech. Ostatní stále vidí problém v likvidaci použitých baterií, způsobu těžby a zpracování drahých kovů.
Jak vnímáte provozování čistých elektromobilů Vy? Myslíte si, že jde o budoucnost dopravy? Podělte se o názor v diskuzi!