Jak Češi vnímají elektromobily? Hlavní roli hraje strach z požárů a nabíjení

  • Češi mají o elektromobilech stále velmi smíšené představy a až nereálné požadavky
  • Potencionální zákazníci vyžadují zejména rychlé nabíjení a vysoký dojezd za co nejnižší cenu
  • Největší obavy panují z požárů, životnosti baterií a nedostatku nabíjecích stanic
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: ChargeUP, úprava: Elektrickevozy.cz

Shodneme se, že elektromobilita je téma, které rezonuje veřejností už několik let. Jde o typ pohonu, který hodlá časem výrazně proměnit vozový park nejen v Česku, ale rovnou na celém světě. U nás na posilující trend poukazují například data Svazu dovozců automobilů (SDA), ze kterých vyplývá, že počet registrací se meziročně zvyšuje. Otázkou však stále zůstává, jak to bude s elektromobilitou do budoucna a co vlastně můžeme očekávat.

Češi stále odmítají čisté elektromobily

Podle průzkumu společnosti Generali České pojištovny si už nyní plánuje třetina Čechů pořídit vlastní elektrifikovaný vůz. Největší smysl nám dává využití elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů, přičemž v případě osobního vozu by 28 % respondentů dalo přednost variantě kombi, 24 % hatchbacku a 15 % liftbacku. Populární SUV tolik netáhne, pouze 9 % Čechů by si zvolilo elektrickou verzi.

Nejvíce preferovanou kategorií je dle očekávání nižší střední třída, což dokládá i 37 % respondentů. Touha po levném elektromobilu je ovšem na celém světě, proto například automobilka Tesla chystá svůj Model 2 a německý koncern zase blíže nespecifikovaný model, kterým chce “ovládnout” evropský trh. Střední třídu by v elektroverzi chtělo 32 % Čechů a trio uzavírají malá auta, která si v elektrické variantě přeje 21 % českých zákazníků.

Svůj elektromobil můžete nabíjet i doma

Svůj elektromobil můžete nabíjet i doma | foto: ABB


Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Hybrid jako největší lákadlo?

Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro své budoucí auto. Nejvíce potencionálních zákazníků (28 %) zmínilo hybridní pohon, tedy variantu, která kombinuje spalovací motor a elektromotor. Pro plug-in hybrid by sáhlo 13 % Čechů. Ránu dostal čistě elektrický pohon, který chce jen 10 % řidičů. Největším propadákem je pak pochopitelně vodík, který získal jen 3 %.

Čechům nejvíce vadí u elektromobilů vysoká pořizovací cena a až poté délka nabíjení baterie. “Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny (75 %) z nich,” popisuje Tomáš Kabele průzkumem zjištěné přístupy Čechů spojené s elektromobilitou.

Dvě třetiny respondentů má taktéž obavu z nedostatku nabíjecích stanic, což je v současnou chvíli asi nejvíce nepochopitelnou záležitostí. V dnešní době, kdy české silnice brázdí lehce přes 10 tisíc elektromobilů, je obsazenost i četnost nabíječek naprosto v pořádku. Zajímavé na celé věci je fakt, že pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 kilometrů, 43 % by dokonce stačil jen 100kilometrový dojezd.

Nabíjení elektromobilu je jednoduchou záležitostí

Nabíjení elektromobilu je jednoduchou záležitostí


Čtěte také: Elektromobilita jako slepá ulička? Většina zákazníků si to nemyslí, tvrdí nová studie


Některé obavy jsou až nesmyslné

Čechy zajímavá i otázka bezpečnosti. Obrovská média hustí do lidí zprávy o hořících elektromobilech, což samozřejmě velkou mírou přispívá k odsuzování této technologie. Je ovšem nutno poznamenat, že požár a celková destrukce auta na baterky je opravdu krajní situací, která většinou nesouvisí se samotnou technologií. V případě požáru jde většinou vždy o totální škodu, jak vysvětluje Petrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí.

“Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel”Z průzkumu dále vyplývá, že 71 % Čechů považuje elektromobily za ekologické, a to hlavně ve městech. Ostatní stále vidí problém v likvidaci použitých baterií, způsobu těžby a zpracování drahých kovů.

Jak vnímáte provozování čistých elektromobilů Vy? Myslíte si, že jde o budoucnost dopravy? Podělte se o názor v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak Češi vnímají elektromobily? Hlavní roli hraje strach z požárů a nabíjení

  • Češi mají o elektromobilech stále velmi smíšené představy a až nereálné požadavky
  • Potencionální zákazníci vyžadují zejména rychlé nabíjení a vysoký dojezd za co nejnižší cenu
  • Největší obavy panují z požárů, životnosti baterií a nedostatku nabíjecích stanic
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: ChargeUP, úprava: Elektrickevozy.cz

Shodneme se, že elektromobilita je téma, které rezonuje veřejností už několik let. Jde o typ pohonu, který hodlá časem výrazně proměnit vozový park nejen v Česku, ale rovnou na celém světě. U nás na posilující trend poukazují například data Svazu dovozců automobilů (SDA), ze kterých vyplývá, že počet registrací se meziročně zvyšuje. Otázkou však stále zůstává, jak to bude s elektromobilitou do budoucna a co vlastně můžeme očekávat.

Češi stále odmítají čisté elektromobily

Podle průzkumu společnosti Generali České pojištovny si už nyní plánuje třetina Čechů pořídit vlastní elektrifikovaný vůz. Největší smysl nám dává využití elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů, přičemž v případě osobního vozu by 28 % respondentů dalo přednost variantě kombi, 24 % hatchbacku a 15 % liftbacku. Populární SUV tolik netáhne, pouze 9 % Čechů by si zvolilo elektrickou verzi.

Nejvíce preferovanou kategorií je dle očekávání nižší střední třída, což dokládá i 37 % respondentů. Touha po levném elektromobilu je ovšem na celém světě, proto například automobilka Tesla chystá svůj Model 2 a německý koncern zase blíže nespecifikovaný model, kterým chce “ovládnout” evropský trh. Střední třídu by v elektroverzi chtělo 32 % Čechů a trio uzavírají malá auta, která si v elektrické variantě přeje 21 % českých zákazníků.

Svůj elektromobil můžete nabíjet i doma

Svůj elektromobil můžete nabíjet i doma | foto: ABB


Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Hybrid jako největší lákadlo?

Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro své budoucí auto. Nejvíce potencionálních zákazníků (28 %) zmínilo hybridní pohon, tedy variantu, která kombinuje spalovací motor a elektromotor. Pro plug-in hybrid by sáhlo 13 % Čechů. Ránu dostal čistě elektrický pohon, který chce jen 10 % řidičů. Největším propadákem je pak pochopitelně vodík, který získal jen 3 %.

Čechům nejvíce vadí u elektromobilů vysoká pořizovací cena a až poté délka nabíjení baterie. “Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny (75 %) z nich,” popisuje Tomáš Kabele průzkumem zjištěné přístupy Čechů spojené s elektromobilitou.

Dvě třetiny respondentů má taktéž obavu z nedostatku nabíjecích stanic, což je v současnou chvíli asi nejvíce nepochopitelnou záležitostí. V dnešní době, kdy české silnice brázdí lehce přes 10 tisíc elektromobilů, je obsazenost i četnost nabíječek naprosto v pořádku. Zajímavé na celé věci je fakt, že pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 kilometrů, 43 % by dokonce stačil jen 100kilometrový dojezd.

Nabíjení elektromobilu je jednoduchou záležitostí

Nabíjení elektromobilu je jednoduchou záležitostí


Čtěte také: Elektromobilita jako slepá ulička? Většina zákazníků si to nemyslí, tvrdí nová studie


Některé obavy jsou až nesmyslné

Čechy zajímavá i otázka bezpečnosti. Obrovská média hustí do lidí zprávy o hořících elektromobilech, což samozřejmě velkou mírou přispívá k odsuzování této technologie. Je ovšem nutno poznamenat, že požár a celková destrukce auta na baterky je opravdu krajní situací, která většinou nesouvisí se samotnou technologií. V případě požáru jde většinou vždy o totální škodu, jak vysvětluje Petrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí.

“Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel”Z průzkumu dále vyplývá, že 71 % Čechů považuje elektromobily za ekologické, a to hlavně ve městech. Ostatní stále vidí problém v likvidaci použitých baterií, způsobu těžby a zpracování drahých kovů.

Jak vnímáte provozování čistých elektromobilů Vy? Myslíte si, že jde o budoucnost dopravy? Podělte se o názor v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."