Hyundai Ioniq 5 N se blíží! Z ostré verze elektromobilu vám spadne brada
- Hyundai myslí na milovníky ostrého svezení
- Doba elektrická nebude nudná
- Laboratoř na kolech testuje novou techniku

Jihokorejský Hyundai poodhaluje nadcházející výkonnou variantu elektrického rodinného automobilu, Ioniq 5 N (písmenko „N“ jako Nürburgring pro označení ostřejší, sportovní verze vozu – pozn. redakce). Výrobce současně odhalil nové technologie, které mají udržet radost z jízdy i v elektrické éře.
Hyundai Ioniq 5 N
V nejnovějším videu (ke shlédnutí níže) společnost Hyundai představuje nejen budoucí výkonnou variantu Hyundai Ioniq 5 N, ale značka ukazuje své odhodlání „vytvořit radost z jízdy i v elektrických vozidlech“. Společně s ostrým modelem Ioniqu 5 byly představeny nové testovací platformy – RN22e a Concept 74 – a některé připravované technologie, jejichž cílem bude zajistit, aby se elektromobily staly ještě žádanějšími než v minulosti.
O modelu Ioniq 5 N se v posledních měsících několikrát hovořilo a věděli jsme, že se na voze pracuje. Video od automobilky Hyundai je ale prvním oficiálním potvrzením. Chystaný elektromobil by mohl fungovat na podobném základu jako sesterská Kia EV6 GT, která se představila na začátku roku. Specifikace by pak byly zhruba následující: 576 koní/740 Nm, pohon všech kol (2 elektromotory), zrychlení na stovku za 3,5 sekundy, maximálka 260 km/h.
Čtěte také: Hyundai Kona (2024) bude vypadat trochu jako Cybertruck! Máme špionážní fotky
Nové technologie od Hyundai
Hyundai předvedl několik nových technologií, které plánuje zavést do svých elektromobilů s cílem vylepšit jízdní vlastnosti v extrémních situacích. První je nový systém „e-TVTC“. Jedná se o vylepšenou technologii vektorování točivého momentu, která určuje rozložení výkonu na jednotlivá kola vozu. Systém byl speciálně navržen pro použití v elektromobilech, kde může rychleji nasměrovat výkon na ta kola, která jej potřebují.
Druhá technologie je kontroverznější a nemusí se líbit všem příznivcům elektromobility. Stejně jako mnoho jiných značek, také Hyundai pracuje na zlepšení sluchového zážitku při jízdě elektromobilem. Firma se zabývá návrhy zvuků pro automobily, jejichž cílem je zvýšený požitek z jízdy.
Hyundai ale nezůstává jen u zvuků a věnuje se také souvisejícím fyzikálním projevům během jízdy. V symbióze se zvukovým projevem audiosystému se vůz naklání vpřed a vzad a napodobuje pohyb při řazení ve vozidle poháněném spalovacím motorem. Řada příznivců klidné elektrické jízdy tak nejspíše bude automobilku za takové technologie kritizovat. Nejnovější video je přesto důkazem, že výrobce myslí i na konzervativní řidiče, pro něž jsou zvuk a další “rušivé” jízdní projevy nezbytnou součástí radosti ze svižné jízdy.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".