Každému z nás se zdá, že jet na nákup autem nebo odvézt děti do školy je běžná záležitost. I když je cestování automobily pohodlné, jsou krátké cesty z pohledu znečištění ovzduší, nákladů na palivo a zvýšených emisí nezanedbatelnou položkou.
Právě na cestování ve městech se zaměřil australský server The Driven, který přinesl zajímavá data. Téměř polovina (44 %) všech cest kratších než 10 km je v Austrálii uskutečněna automobilem. A ze 4,2 milionů denních cest autem je 2,8 milionů na vzdálenost kratší než 2 km. Tento stav je běžný ve všech bohatých zemích. Například v USA je k ohromujícím 60 % cest, které jsou kratší než 10 km, použit automobil.
Možná si řeknete, že přirozeným krokem k ochraně životního prostředí bude přechod na elektromobil. Pravdou ale je, že na krátké cesty může být pro nás i pro planetu lepší elektrokolo nebo elektrický skútr. Je to z toho důvodu, že tato forma dopravy, souhrnně nazývaná elektrická mikromobilita, je mnohem levnější na pořízení a provoz.
A nejen to, tato vozidla ve skutečnosti čtyřikrát snižují poptávku po ropě v porovnání se všemi elektromobily, které jsou v současnosti využívány v celosvětovém měřítku. Důvodem je především ohromné rozšíření elektrické mikromobility v Číně a dalších zemích, kde jsou elektrokola a elektrické skútry běžnou součástí dopravy.
Čtěte také: Klimatizace obsahují složku, která je pro planetu tisíckrát horší, než emise CO2
V loňském roce bylo na světových silnicích registrováno víc než 20 milionů elektrických vozidel a 1,3 milionu komerčních elektromobilů – autobusů, dodávek a nákladních automobilů. Počty dvoustopých elektromobilů jsou ale zcela zastíněny jednostopými vozidly nebo tříkolkami. Loni bylo na silnicích přes 280 milionů elektrických mopedů, skútrů, motocyklů a tříkolek, jejichž extrémní popularita již nyní snižuje poptávku po ropě o milion barelů denně, uvádí agentura Bloomberg New Energy Finance. Jedná se přibližně o 1 % z celkové světové poptávky po ropě.
Elektromobily byly dlouhou dobu považovány jako ideální (a jediná) náhrada spalovacích automobilů ve městě zejména z pohledu znečištění ovzduší, jelikož jejich (místní) výfukové emise jsou nulové. Pokud budou tato vozidla nabíjena obnovitelnými zdroji energie, stanou se elektromobily ještě ekologičtějšími. Ale vidět je jako jediné řešení není správné. Jsou to bezesporu čistější auta, ale stále to jsou vozidla, která zabírají místo na silnicích a k pohonu spotřebují velké množství elektřiny. Díky svým bateriím jsou také mnohem těžší než tradiční auta a výrazně využívají těžbu vzácných kovů. I když jsou elektromobily v porovnání se spalovacími vozidly celkově mnohem ekologičtější, výroba baterií může některé jejich výhody podkopat.
Revoluce dopravy a přechod na elektřinu je skvělou příležitostí k přehodnocení toho, jak se pohybujeme městy a zda vůbec potřebujeme auto. Automobily totiž mají často jen jednoho cestujícího. A vyžadují velké množství energie pro přepravu. Naproti tomu elektrická kola a mopedy spotřebují mnohem méně energie na přepravu jedné nebo dvou osob. Jsou také mnohem levnější na nákup a provoz než elektromobily.
Pokud budete dojíždět na elektrokole 20 km denně pět dní v týdnu, budou vaše náklady na nabíjení asi 20 dolarů…. ročně. I to je důvod, proč se v Austrálii elektrická kola velmi rychle mění v uznávaný způsob městské dopravy. V zemi se loni prodalo přes 100 000 elektrokol. Samozřejmě je nepravděpodobné, že byste k dalším cestám použili skútry nebo elektrokola. Jejich skutečná hodnota tkví v krátkých cestách na nákup, do školy nebo do zaměstnání, které zaberou zhruba stejnou nebo kratší dobu než cesty autem.
Čtěte také: Klimatizace obsahují složku, která je pro planetu tisíckrát horší, než emise CO2
Tento způsob dopravy také nabízí možnost překonání problematiky takzvaného „posledního kilometru“, která souvisí s využíváním systému veřejné dopravy. Jedná se v podstatě o pohodlné překonání vzdálenosti mezi vaším domovem a nádražím nebo autobusovou zastávkou. Schopnost překonat tuto vzdálenost rychle a pohodlně může značně změnit karty ve prospěch veřejné dopravy. Pokud dojde k přijetí elektrické mikromobility, mohou se zásadně snížit některé městské emise.
Studie, provedená na elektrických skútrech ve Spojeném království zjistila, že tyto cesty vyprodukovaly až o 45 % méně oxidu uhličitého než jiné alternativy. Američtí vědci odhadují, že pokud by se cesty na elektrokolech nahradily 11 % všech cest autem, emise z dopravy by klesly asi o 7 %.
Vzhledem k tomu, že ceny benzínu rostou a ceny baterií klesají, nižší provozní náklady elektrických vozidel a ještě nižší provozní náklady elektrických mopedů, kol a skútrů budou nadále snižovat poptávku po ropě. Podle odhadu Mezinárodní energetické agentury dosáhne celosvětová poptávka po ropě vrcholu v roce 2028 a poté začne klesat. V té době by měly zásadní roli v dopravě převzít elektromobily. Ale vzhledem k tomu, jak rychle jsou přijímány levnější možnosti, může se elektrická mikromobilita stát jejich rovnocennou alternativou, zejména ve městech.
Každému z nás se zdá, že jet na nákup autem nebo odvézt děti do školy je běžná záležitost. I když je cestování automobily pohodlné, jsou krátké cesty z pohledu znečištění ovzduší, nákladů na palivo a zvýšených emisí nezanedbatelnou položkou.
Právě na cestování ve městech se zaměřil australský server The Driven, který přinesl zajímavá data. Téměř polovina (44 %) všech cest kratších než 10 km je v Austrálii uskutečněna automobilem. A ze 4,2 milionů denních cest autem je 2,8 milionů na vzdálenost kratší než 2 km. Tento stav je běžný ve všech bohatých zemích. Například v USA je k ohromujícím 60 % cest, které jsou kratší než 10 km, použit automobil.
Možná si řeknete, že přirozeným krokem k ochraně životního prostředí bude přechod na elektromobil. Pravdou ale je, že na krátké cesty může být pro nás i pro planetu lepší elektrokolo nebo elektrický skútr. Je to z toho důvodu, že tato forma dopravy, souhrnně nazývaná elektrická mikromobilita, je mnohem levnější na pořízení a provoz.
A nejen to, tato vozidla ve skutečnosti čtyřikrát snižují poptávku po ropě v porovnání se všemi elektromobily, které jsou v současnosti využívány v celosvětovém měřítku. Důvodem je především ohromné rozšíření elektrické mikromobility v Číně a dalších zemích, kde jsou elektrokola a elektrické skútry běžnou součástí dopravy.
Čtěte také: Klimatizace obsahují složku, která je pro planetu tisíckrát horší, než emise CO2
V loňském roce bylo na světových silnicích registrováno víc než 20 milionů elektrických vozidel a 1,3 milionu komerčních elektromobilů – autobusů, dodávek a nákladních automobilů. Počty dvoustopých elektromobilů jsou ale zcela zastíněny jednostopými vozidly nebo tříkolkami. Loni bylo na silnicích přes 280 milionů elektrických mopedů, skútrů, motocyklů a tříkolek, jejichž extrémní popularita již nyní snižuje poptávku po ropě o milion barelů denně, uvádí agentura Bloomberg New Energy Finance. Jedná se přibližně o 1 % z celkové světové poptávky po ropě.
Elektromobily byly dlouhou dobu považovány jako ideální (a jediná) náhrada spalovacích automobilů ve městě zejména z pohledu znečištění ovzduší, jelikož jejich (místní) výfukové emise jsou nulové. Pokud budou tato vozidla nabíjena obnovitelnými zdroji energie, stanou se elektromobily ještě ekologičtějšími. Ale vidět je jako jediné řešení není správné. Jsou to bezesporu čistější auta, ale stále to jsou vozidla, která zabírají místo na silnicích a k pohonu spotřebují velké množství elektřiny. Díky svým bateriím jsou také mnohem těžší než tradiční auta a výrazně využívají těžbu vzácných kovů. I když jsou elektromobily v porovnání se spalovacími vozidly celkově mnohem ekologičtější, výroba baterií může některé jejich výhody podkopat.
Revoluce dopravy a přechod na elektřinu je skvělou příležitostí k přehodnocení toho, jak se pohybujeme městy a zda vůbec potřebujeme auto. Automobily totiž mají často jen jednoho cestujícího. A vyžadují velké množství energie pro přepravu. Naproti tomu elektrická kola a mopedy spotřebují mnohem méně energie na přepravu jedné nebo dvou osob. Jsou také mnohem levnější na nákup a provoz než elektromobily.
Pokud budete dojíždět na elektrokole 20 km denně pět dní v týdnu, budou vaše náklady na nabíjení asi 20 dolarů…. ročně. I to je důvod, proč se v Austrálii elektrická kola velmi rychle mění v uznávaný způsob městské dopravy. V zemi se loni prodalo přes 100 000 elektrokol. Samozřejmě je nepravděpodobné, že byste k dalším cestám použili skútry nebo elektrokola. Jejich skutečná hodnota tkví v krátkých cestách na nákup, do školy nebo do zaměstnání, které zaberou zhruba stejnou nebo kratší dobu než cesty autem.
Čtěte také: Klimatizace obsahují složku, která je pro planetu tisíckrát horší, než emise CO2
Tento způsob dopravy také nabízí možnost překonání problematiky takzvaného „posledního kilometru“, která souvisí s využíváním systému veřejné dopravy. Jedná se v podstatě o pohodlné překonání vzdálenosti mezi vaším domovem a nádražím nebo autobusovou zastávkou. Schopnost překonat tuto vzdálenost rychle a pohodlně může značně změnit karty ve prospěch veřejné dopravy. Pokud dojde k přijetí elektrické mikromobility, mohou se zásadně snížit některé městské emise.
Studie, provedená na elektrických skútrech ve Spojeném království zjistila, že tyto cesty vyprodukovaly až o 45 % méně oxidu uhličitého než jiné alternativy. Američtí vědci odhadují, že pokud by se cesty na elektrokolech nahradily 11 % všech cest autem, emise z dopravy by klesly asi o 7 %.
Vzhledem k tomu, že ceny benzínu rostou a ceny baterií klesají, nižší provozní náklady elektrických vozidel a ještě nižší provozní náklady elektrických mopedů, kol a skútrů budou nadále snižovat poptávku po ropě. Podle odhadu Mezinárodní energetické agentury dosáhne celosvětová poptávka po ropě vrcholu v roce 2028 a poté začne klesat. V té době by měly zásadní roli v dopravě převzít elektromobily. Ale vzhledem k tomu, jak rychle jsou přijímány levnější možnosti, může se elektrická mikromobilita stát jejich rovnocennou alternativou, zejména ve městech.