Budou mít elektromobily dojezd 1 000 km? EnergyX chystá speciální baterii

  • Startup EnergyX pracuje na zvýšení ekologie elektromobilů
  • Dosáhnout toho chce skrze zelenější těžbu lithia a baterie s delší životností
  • Sází přitom na solid-state baterie
Startup EnergyX

Startup EnergyX se snaží vyřešit ekologické problémy baterií pro elektromobily | foto: EnergyX

Tradiční baterie v elektromobilech mají dle analytické firmy J.D. Power průměrnou životnost 10 až 20 let. Jejich výměna však není úplně zdarma, doplácí na ni životní prostředí. S řešením se snaží přijít americký startup EnergyX, který hodlá délku životního cyklu baterií do elektrických vozidel značně navýšit. Potenciál firma vidí konkrétně v solid-state bateriích, kdy by mohla jejich lepší životnost zvýšit i jejich environmentální přívětivost.

Ekologičtější těžba lithia

Jelikož těžba lithia, které je součástí baterií do elektromobilů, není zrovna ekologická, tak se americké ministerstvo energetiky rozhodlo začít zkoumat alternativní řešení včetně Direct Lithium Extraction (DLE), což je mnohem ekologičtější forma těžby lithia. Zde přichází na scénu zmíněný startup EnergyX, který získal dle informací serveru CleanTechnica grant 5 milionů dolarů pro svůj projekt, kdy chce lithium získávat z geotermální solanky.

Proces startupu integruje různé technologie, které se soustředí na zapojení obnovitelných zdrojů a zvýšení efektivity zisku lithia. Zajímavostí je, že LiTAS DLE Platform, jak je postup firmy zvaný, využívá oproti konkurenci pouze frakci vody, přitom dosahuje efektivity při zisku lithia přes 94 %. To vše za použití ekologicky přívětivých postupů a procesů.

Rozdíl mezi Li-Ion a solid-state baterií

Rozdíl mezi Li-Ion a solid-state baterií | Foto: Samsung


Čtěte také: Vyzraje největší projekt komunitní energetiky na zdražování? Tohle v Česku nemá obdoby


Solid-state baterie

Kromě ekologičtější těžby lithia se firma zajímá také o solid-state baterie. Její technologie zvaná SoLiS je stále ve vývoji, ovšem v tuto chvíli dokáže baterie vydržet více jak 600 cyklů, přičemž cílem startupu je překonat 1 000 cyklů. V praxi by to znamenalo, že by baterie mohly zaručit napájení elektromobilu na asi 800 tisíc kilometrů (životnost baterie), kdy by na jedno nabití vůz mohl ujet více jak 960 km.

Solid-state baterie s delší životností je sice skvělou věcí, ovšem firma si plně uvědomuje, že tím proces zdaleka nekončí. EnergyX tak aktivně pracuje i na udržitelných možnostech recyklace baterií. Nejde navíc o jediný subjekt, co se problematikou zabývá. Ekologickou recyklací solid-state baterií a efektivního oddělení jednotlivých prvků se zabývá například také kalifornská laboratoř The Lawrence Berkeley National Laboratory.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Budou mít elektromobily dojezd 1 000 km? EnergyX chystá speciální baterii

  • Startup EnergyX pracuje na zvýšení ekologie elektromobilů
  • Dosáhnout toho chce skrze zelenější těžbu lithia a baterie s delší životností
  • Sází přitom na solid-state baterie
Startup EnergyX

Startup EnergyX se snaží vyřešit ekologické problémy baterií pro elektromobily | foto: EnergyX

Tradiční baterie v elektromobilech mají dle analytické firmy J.D. Power průměrnou životnost 10 až 20 let. Jejich výměna však není úplně zdarma, doplácí na ni životní prostředí. S řešením se snaží přijít americký startup EnergyX, který hodlá délku životního cyklu baterií do elektrických vozidel značně navýšit. Potenciál firma vidí konkrétně v solid-state bateriích, kdy by mohla jejich lepší životnost zvýšit i jejich environmentální přívětivost.

Ekologičtější těžba lithia

Jelikož těžba lithia, které je součástí baterií do elektromobilů, není zrovna ekologická, tak se americké ministerstvo energetiky rozhodlo začít zkoumat alternativní řešení včetně Direct Lithium Extraction (DLE), což je mnohem ekologičtější forma těžby lithia. Zde přichází na scénu zmíněný startup EnergyX, který získal dle informací serveru CleanTechnica grant 5 milionů dolarů pro svůj projekt, kdy chce lithium získávat z geotermální solanky.

Proces startupu integruje různé technologie, které se soustředí na zapojení obnovitelných zdrojů a zvýšení efektivity zisku lithia. Zajímavostí je, že LiTAS DLE Platform, jak je postup firmy zvaný, využívá oproti konkurenci pouze frakci vody, přitom dosahuje efektivity při zisku lithia přes 94 %. To vše za použití ekologicky přívětivých postupů a procesů.

Rozdíl mezi Li-Ion a solid-state baterií

Rozdíl mezi Li-Ion a solid-state baterií | Foto: Samsung


Čtěte také: Vyzraje největší projekt komunitní energetiky na zdražování? Tohle v Česku nemá obdoby


Solid-state baterie

Kromě ekologičtější těžby lithia se firma zajímá také o solid-state baterie. Její technologie zvaná SoLiS je stále ve vývoji, ovšem v tuto chvíli dokáže baterie vydržet více jak 600 cyklů, přičemž cílem startupu je překonat 1 000 cyklů. V praxi by to znamenalo, že by baterie mohly zaručit napájení elektromobilu na asi 800 tisíc kilometrů (životnost baterie), kdy by na jedno nabití vůz mohl ujet více jak 960 km.

Solid-state baterie s delší životností je sice skvělou věcí, ovšem firma si plně uvědomuje, že tím proces zdaleka nekončí. EnergyX tak aktivně pracuje i na udržitelných možnostech recyklace baterií. Nejde navíc o jediný subjekt, co se problematikou zabývá. Ekologickou recyklací solid-state baterií a efektivního oddělení jednotlivých prvků se zabývá například také kalifornská laboratoř The Lawrence Berkeley National Laboratory.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."