Klimatizace obsahují složku, která je pro planetu tisíckrát horší, než emise CO2

  • Únik chladiva do atmosféry je mnohem škodlivější než emise produkované auty
  • Po skončení životnosti spotřebičů je potřeba je řádně odchytit a zrecyklovat
  • Při nehodách vozidel ovšem veškerý obsah může uniknout do ovzduší
Ovládání klimatizace

Ovládání klimatizace, ilustrační

Bez klimatizace ve vozidlech, domácnostech nebo i nákupních centrech si dnes už prakticky nedokážeme představit komfortní život. To stejné by se dalo říci i o obyčejných lednicích. Co tyto dva způsoby chlazení spojuje? Bez výhrady jejich závislost na chladivech. Zatímco nám pomáhají žít spokojený život, příroda již z těchto chladiv nadšená tolik není. Řeč je především o jejich dopadech na skleníkový efekt, ale i míru znečištění ovzduší.

Vše je v pořádku, až do momentu nehody

Při běžném fungování o nic nejde, chladivo je uzavřeno v okruhu a dokud nedochází k jeho úniku, o žádnou životní katastrofu se nejedná. Ale stejně tak jak lednici skončí její životní cyklus, i o klimatizační jednotce lze říci to samé. V případě dopravní nehody se tak navíc může stát dříve. A zde dochází i maléru. Například chladivo klimatizační soustavy hojně používané v osobních vozidlech, typ R-134a, je v přírodě velmi nebezpečný.

Jak uvádí server Autoblog, ve srovnání s běžnými výpary emisí oxidu uhličitého je v atmosféře škodlivější až 1 430 krát. Běžná složka domácích chladniček pak tuto úroveň zvedá dokonce na 2 088 krát vyšší. Tyto druhy chladiva jsou populární především pro svojí schopnost zachytávání tepla a jeho rychlou přeměnu na chlad. Využívají přitom princip přeměny na kapalinu (chladný stav) na plyn (ohřátý stav), kdy jsou schopné předat teplo tepelnému tělesu mimo chlazený prostor a následně se vrátit do svého výchozího stavu.

Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem


Čtěte také: Zápach z klimatizace eliminuje řidič sám, netěsnost se musí řešit v servisech


Až 2000× škodlivější než běžný oxid uhličitý!

V atmosféře se pak uchovávají ve své ohřáté plynové podobě a škodí naší přirozené ochranné obálce Země. Ve Spojených státech je například Aktem pro Čistý vzduch výslovně jeho úmyslné vypouštění zakázané. Když se například recyklují chladničky, musí být posledním článkem v procesu zajištěno, že je maximální množství chladiva zachyceno do příslušné nádoby.

Zabránění šíření je nicméně zatím vše, co s lze s takovou situací dělat. Žádná náhrada za běžná chladiva se nepřipravuje, a tak se je potřeba s ním zacházet zodpovědně. A to nejen během životního cyklu, ale i při následovné recyklaci. Pokud by se podařilo množství jeho použití snížit, na čistotě ovzduší by to prý bylo velmi rychle poznat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Klimatizace obsahují složku, která je pro planetu tisíckrát horší, než emise CO2

  • Únik chladiva do atmosféry je mnohem škodlivější než emise produkované auty
  • Po skončení životnosti spotřebičů je potřeba je řádně odchytit a zrecyklovat
  • Při nehodách vozidel ovšem veškerý obsah může uniknout do ovzduší
Ovládání klimatizace

Ovládání klimatizace, ilustrační

Bez klimatizace ve vozidlech, domácnostech nebo i nákupních centrech si dnes už prakticky nedokážeme představit komfortní život. To stejné by se dalo říci i o obyčejných lednicích. Co tyto dva způsoby chlazení spojuje? Bez výhrady jejich závislost na chladivech. Zatímco nám pomáhají žít spokojený život, příroda již z těchto chladiv nadšená tolik není. Řeč je především o jejich dopadech na skleníkový efekt, ale i míru znečištění ovzduší.

Vše je v pořádku, až do momentu nehody

Při běžném fungování o nic nejde, chladivo je uzavřeno v okruhu a dokud nedochází k jeho úniku, o žádnou životní katastrofu se nejedná. Ale stejně tak jak lednici skončí její životní cyklus, i o klimatizační jednotce lze říci to samé. V případě dopravní nehody se tak navíc může stát dříve. A zde dochází i maléru. Například chladivo klimatizační soustavy hojně používané v osobních vozidlech, typ R-134a, je v přírodě velmi nebezpečný.

Jak uvádí server Autoblog, ve srovnání s běžnými výpary emisí oxidu uhličitého je v atmosféře škodlivější až 1 430 krát. Běžná složka domácích chladniček pak tuto úroveň zvedá dokonce na 2 088 krát vyšší. Tyto druhy chladiva jsou populární především pro svojí schopnost zachytávání tepla a jeho rychlou přeměnu na chlad. Využívají přitom princip přeměny na kapalinu (chladný stav) na plyn (ohřátý stav), kdy jsou schopné předat teplo tepelnému tělesu mimo chlazený prostor a následně se vrátit do svého výchozího stavu.

Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem


Čtěte také: Zápach z klimatizace eliminuje řidič sám, netěsnost se musí řešit v servisech


Až 2000× škodlivější než běžný oxid uhličitý!

V atmosféře se pak uchovávají ve své ohřáté plynové podobě a škodí naší přirozené ochranné obálce Země. Ve Spojených státech je například Aktem pro Čistý vzduch výslovně jeho úmyslné vypouštění zakázané. Když se například recyklují chladničky, musí být posledním článkem v procesu zajištěno, že je maximální množství chladiva zachyceno do příslušné nádoby.

Zabránění šíření je nicméně zatím vše, co s lze s takovou situací dělat. Žádná náhrada za běžná chladiva se nepřipravuje, a tak se je potřeba s ním zacházet zodpovědně. A to nejen během životního cyklu, ale i při následovné recyklaci. Pokud by se podařilo množství jeho použití snížit, na čistotě ovzduší by to prý bylo velmi rychle poznat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."