Dobití elektromobilu pod 5 minut? Nová metoda rychlonabíjení je tady!

Roman Macháč
  • Tým vědců z americké univerzity se pokouší vyřešit jeden z problémů elektroaut
  • Jejich unikátní metoda chlazení má pomoct navýšit nabíjecí výkon
  • Osobní či komerční vůz by byli schopni dobít za méně než 5 minut
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Myšlenka elektrického vozu je pro mnohé nepředstavitelná, a to hlavně kvůli času, který musí strávit na nabíjecích stanicích. Právě proto inženýři po celém světě pracují na řešeních, která by mohla v budoucnu časovou náročnost razantně zredukovat. Zajímavou myšlenku nyní prosazuje tým vědců z Purdue University, která se nachází v USA.

Vědci hledají nový způsob rychlonabíjení elektroauta

Tým pod vedením Issama Mudawara hlásí, že možná přišli na způsob, jak urychlit nabíjení osobních a komerčních elektromobilů. Zatímco jejich patentová přihláška prochází schvalovacím kolečkem, tak spolupracují s automobilkou Ford, která chce inovativní řešení podpořit financemi a nutnou expertízou.

Cíl? Nabít elektromobil pod 5 minut. Prototyp nabíjecího kabelu hodlá vyřešit zejména problém s přehříváním, kterému čelí každá rychlonabíjecí stanice. Tato vlastnost přichází na scénu ve chvíli, kdy kabelem proudí velké množství energie, čímž vzniká odpadní teplo. Co když ale samotný kabel dokáže tuto teplotu zásadně ovlivnit a tím proces urychlit?

Na Purdue University vědci zkoumají novou metodu rychlonabíjení
Na Purdue University vědci zkoumají novou metodu rychlonabíjení

Čtěte také: Bude nabíjení rychlejší než tankování? Xpeng ukazuje, že nejde o pouhý sen


Spousta otázek a zajímavé řešení

Mudawar a jeho studenti se pokusili vyřešit tento problém pomocí alternativní metody chlazení pod označením liquid-to-vapor, tedy kapalina-pára. V současné době jsou výkonné rychlonabíječky schopny dodávat proud až o 520 A, díky čemuž lze nabít elektromobil pod 30 minut. Drtivá většina stanic však zatím podporuje pouze 150 A.

Tým výzkumníků dokázal v laboratorních podmínkách simulovat nabíjecí proud o síle až 2400 A, což by bohatě stačilo na nabití velkých komerčních elektroaut pod 5 minut. Otázkou však zůstává, kdy něco takového budou podporovat i samotné vozy, u kterých se zase naráží na jiné technologické limity. Je to hudba budoucnosti nebo naprostý nesmysl? Na výsledek si ještě chvíli počkáme.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.


Komentáře


Nejnovější články