Myšlenka elektrického vozu je pro mnohé nepředstavitelná, a to hlavně kvůli času, který musí strávit na nabíjecích stanicích. Právě proto inženýři po celém světě pracují na řešeních, která by mohla v budoucnu časovou náročnost razantně zredukovat. Zajímavou myšlenku nyní prosazuje tým vědců z Purdue University, která se nachází v USA.
Tým pod vedením Issama Mudawara hlásí, že možná přišli na způsob, jak urychlit nabíjení osobních a komerčních elektromobilů. Zatímco jejich patentová přihláška prochází schvalovacím kolečkem, tak spolupracují s automobilkou Ford, která chce inovativní řešení podpořit financemi a nutnou expertízou.
Cíl? Nabít elektromobil pod 5 minut. Prototyp nabíjecího kabelu hodlá vyřešit zejména problém s přehříváním, kterému čelí každá rychlonabíjecí stanice. Tato vlastnost přichází na scénu ve chvíli, kdy kabelem proudí velké množství energie, čímž vzniká odpadní teplo. Co když ale samotný kabel dokáže tuto teplotu zásadně ovlivnit a tím proces urychlit?
Čtěte také: Bude nabíjení rychlejší než tankování? Xpeng ukazuje, že nejde o pouhý sen
Mudawar a jeho studenti se pokusili vyřešit tento problém pomocí alternativní metody chlazení pod označením liquid-to-vapor, tedy kapalina-pára. V současné době jsou výkonné rychlonabíječky schopny dodávat proud až o 520 A, díky čemuž lze nabít elektromobil pod 30 minut. Drtivá většina stanic však zatím podporuje pouze 150 A.
Tým výzkumníků dokázal v laboratorních podmínkách simulovat nabíjecí proud o síle až 2400 A, což by bohatě stačilo na nabití velkých komerčních elektroaut pod 5 minut. Otázkou však zůstává, kdy něco takového budou podporovat i samotné vozy, u kterých se zase naráží na jiné technologické limity. Je to hudba budoucnosti nebo naprostý nesmysl? Na výsledek si ještě chvíli počkáme.
Myšlenka elektrického vozu je pro mnohé nepředstavitelná, a to hlavně kvůli času, který musí strávit na nabíjecích stanicích. Právě proto inženýři po celém světě pracují na řešeních, která by mohla v budoucnu časovou náročnost razantně zredukovat. Zajímavou myšlenku nyní prosazuje tým vědců z Purdue University, která se nachází v USA.
Tým pod vedením Issama Mudawara hlásí, že možná přišli na způsob, jak urychlit nabíjení osobních a komerčních elektromobilů. Zatímco jejich patentová přihláška prochází schvalovacím kolečkem, tak spolupracují s automobilkou Ford, která chce inovativní řešení podpořit financemi a nutnou expertízou.
Cíl? Nabít elektromobil pod 5 minut. Prototyp nabíjecího kabelu hodlá vyřešit zejména problém s přehříváním, kterému čelí každá rychlonabíjecí stanice. Tato vlastnost přichází na scénu ve chvíli, kdy kabelem proudí velké množství energie, čímž vzniká odpadní teplo. Co když ale samotný kabel dokáže tuto teplotu zásadně ovlivnit a tím proces urychlit?
Čtěte také: Bude nabíjení rychlejší než tankování? Xpeng ukazuje, že nejde o pouhý sen
Mudawar a jeho studenti se pokusili vyřešit tento problém pomocí alternativní metody chlazení pod označením liquid-to-vapor, tedy kapalina-pára. V současné době jsou výkonné rychlonabíječky schopny dodávat proud až o 520 A, díky čemuž lze nabít elektromobil pod 30 minut. Drtivá většina stanic však zatím podporuje pouze 150 A.
Tým výzkumníků dokázal v laboratorních podmínkách simulovat nabíjecí proud o síle až 2400 A, což by bohatě stačilo na nabití velkých komerčních elektroaut pod 5 minut. Otázkou však zůstává, kdy něco takového budou podporovat i samotné vozy, u kterých se zase naráží na jiné technologické limity. Je to hudba budoucnosti nebo naprostý nesmysl? Na výsledek si ještě chvíli počkáme.