Dobíjecí stanice pro elektromobily na zlatém podnose? Řešení se jmenuje ChargeUp
- Česká technologická firma Unicorn nabízí komplexní řešení
- Můžete si pořídit dobíjecí stanici, software, nebo jednoduše vše dohromady
- Vyzkoušeli jsme, jak nabíjení elektromobilů přes ChargeUp funguje

V Česku máme světové firmy a jednou z nich je i společnost Unicorn, která v evropských zemích poskytuje špičková IT řešení a služby. Působí v různých oborech, včetně elektromobility. A o té bude samozřejmě řeč, protože jsme měli možnost vyzkoušet nejnovější komplexní řešení v podobě dobíjecí stanice a softwaru ChargeUp, včetně nahlédnutí do propracovaného backendu, který získá zákazník v rámci zakázky.
Nabíjecí stanice, to není jen hardware
- Unicorn nabízí komplexní řešení
- Jde o dobíjecí stanice + ChargeUp CPO (systém pro řízení stanic) + ChargeUp ESP (aplikace se stanicemi)
Vybrat si můžete z celé plejády dobíjecích stanic, od wallboxu s výkonem 22 kW až po Hypercharger, u kterého se dá výkon škálovat od 75 do 300 kW. Každopádně zde to vše teprve začíná, protože Unicorn kromě hardwaru nabízí i kompletní software včetně podpory a monitoringu. Nebo je možné získat jen software pro stanice od jiného dodavatele.

Nicméně měli jsme možnost vyzkoušet, jak nejnovější software v podobě ChargeUp na jedné z partnerských nabíječek funguje, a ve zkratce jde o velmi jednoduché, moderní a přitom všestranné řešení. Pokud jde o to, co zvládá z pohledu uživatele, který přijede dobíjet elektromobil, pak musím ocenit především propracovanost a nabídku funkcí.
Co například umí ChargeUp?
- nabíjení lze aktivovat čipem, přes aplikaci, či webový prohlížeč
- rychlé vyhledání konkrétního stojanu v mobilu přes QR kód nebo číselný kód
- možnost navigace přes smartphone k nabíječce
- nabídka různých cenových tarifů
- přehled o tom, jak dlouho nabíjíte a kolik jste už dobili kWh
- jednoduchá platba přes platební kartu
- notifikace v případě ukončení nabití
Česká softwarová společnost Unicorn již spolupracuje například s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, pro kterou je nesmírnou výhodou otevřenost celého řešení. Jinými slovy, zákazník se s produktem ChargeUp nikdy nedostane do situace, kdy by byl tzv. vendor-locked. Snahou je podporovat co nejvíce výrobců nabíječek a být co nejvíce otevřený, aby mohla přijít jakákoliv firma a získat řešení na míru.
- Škoda Enyaq iV v barvách ChargeUp
Výhodou je také to, že software ChargeUp může fungovat i na jiných nabíjecích stanicích, nejen na těch, které dodává samotný Unicorn. Využívat může standardní komunikační protokoly OCPP 1.5 či 1.6, přičemž nechybí ani takové funkce, jako je například load balancing, se kterým lze omezovat výkon nabíječky dle potřeba, například aby nedošlo k překročení maximálního limitu odběru elektřiny pro nabíjení v dané lokalitě.

Nabíjecí stanice ChargeUp v Evropě
V České republice je v provozu přes 380 nabíjecích stanic, které využívají software ChargeUp, ale bohužel většina z nich není v rámci ČR veřejná. Další můžeme najít na Slovensku či Ukrajině. Vzhledem k tomu, že firma nově nabízí komplexní řešení, které čítá nejen vše potřebné kolem výstavby nabíjecích stanic pro elektromobily, ale i kolem provozu včetně monitoringu a servisu, tak očekáváme, že její nabíjecí huby na mapě nabíjecích stanic budou brzy růst jako houby po dešti.
Autor článku

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.