Česká republika je na automobilovém průmyslu velmi závislá, ovšem v posledních letech nám vlak pomalu ujíždí a ani po novinkách z posledních dnů to nevypadá, že by se na tom mělo něco změnit. Ve světě se firmy a výrobní závody pomalu začínají orientovat také na výrobu elektrických aut, včetně těch plně elektrických. Protože především zákazníci budou rozhodovat o tom, co se bude prodávat a co ne.
TIP: Jdeme dohnat svět v elektromobilitě? Češi mají čekat zlom v příštím roce
Vláda dává jasně najevo, že elektromobilům moc nevěří. Na rozdíl od jiných zemí EU, např. Německa, Francie, nebo třeba i sousedního Slovenska, zde není žádné větší zvýhodnění pro běžné spotřebitele, pouze pro některé firmy. I proto není elektromobilita v ČR příliš oblíbená ani u běžných lidí, pro které je to zkrátka jiný svět. Svět, o kterém toho moc neví a informace načerpají většinou jen ze senzačních titulků zdejších nespecializovaných médií. Nelze se pak divit, proč by si měli pořizovat výrazně dražší elektroauto se spoustou problémů a nedostatků, když mohou srovnatelně vybavené auto pořídit se spalovacím motorem? Jen málokdo si dovede spočítat, že se mu elektromobil vyplatí díky levnějšímu provozu. Málokdo také opravdu ví, jaké jsou aktuální problémy u elektromobilů a které už jsou vyřešené.
Už je to nějakou dobu, kdy se mluvilo a bouřlivě nejen u nás, ale i ve světě spekulovalo o tom, že by chtěla v České republice postavit svou gigatovárnu Tesla a produkovat zde stovky tisíc elektromobilů ročně. Kvůli zdejší neochotě a politické i elektromobilové situaci to nakonec nedopadlo a zakázku získali v Německu. A s produkcí elektromobilů to zatím nevyšlo ani v případě mladoboleslavské Škodovky, která vyrábí první elektromobil v sousedním Slovensku v závodě Volkswagenu. Ve hře je už jen Hyundai, kde stále probíhají jednání mezi ČR a Jižní Korejí. Pokud tedy nepočítáme okrajové projekty, typu retro elektromobilu Luka EV, studentských elektrických formulí, nebo např. slibovaný speciální elektromobil s výměnným systémem baterií od BattSwap, vypadá to, že se v nejbližší době nedočkáme sériové výroby elektromobilů v České republice.
Je otázkou, jestli je pro Českou republiku dobře vyčkávat a do rozjetého vlaku jménem elektromobilita nenastoupit. Každopádně v příštích dvou letech se nejspíše ukáže, jak moc se elektromobily odsvědčí či naopak zklamou a podle toho se bude situace dále vyvíjet. Vždyť například Škodovka slibuje první čistokrevný elektromobil, zatím označovaný jako studie Vision iV, který by se nejspíše mohl a měl vyrábět v Mladé Boleslavi. V závodě, kde aktuálně vyrábějí Češi např. baterie pro novou plug-in hybridní Škodu Superb iV nebo kde bude z linky sjíždět taktéž plug-in hybridní Škoda Octavia 4. generace. A obdobná situace je i v Nošovicích, kde Hyundai vyrábí zatím alespoň mild-hybridní Tucson (test), nicméně pro příští roky má tak agresivní strategii pro přechod k elektrifikovaným vozům, že je nemyslitelné, aby se alespoň nějaký z nich nevyráběl v ČR. Nadále je v jednání výroba elektromobilu Hyundai Kona Electric a s tím, jak budou přísnější limity emisí, se dá předpokládat, že alespoň částečně elektrické vozy budou produkovat všechny zde působící automobilky.
Ve Škodovce naskočili na elektrifikaci až letos, když teprve před letními prázdninami oznámili první elektrifikovaný model, plug-in hybridní Škoda Superb iV a současně elektromobil Škoda Citigo-e iV. Zatím tedy mají na kontě 0 dodaných sériově vyráběných elektrických aut (elektromobilů, mild-hybridů, hybridů, plug-in hybridů) zákazníkům. V příštím roce uvede mladoboleslavská automobilka na trh první elektromobil vyvinutý na koncernové platformě MEB, o kterém mluvíme jako o prvním čistokrevném elektroautě této značky. Do konce roku 2022 uvede Škoda Auto na trh celkem 10 modelů s různým stupněm elektrifikace. Škoda Auto bude v příštích letech investovat zhruba 2 miliardy EUR do alternativních pohonů a nových služeb souvisejících s mobilitou, což bude představovat největší investici v historii společnosti.
Jihokorejská automobilka, která taktéž vyrábí své vozy v České republice, v Nošovicích, již celosvětově prodala přes 600 000 elektrifikovaných vozů. V rámci naplňování vize čisté mobility bude ke konci roku 2020 více než 75 % vozů Hyundai dostupných v elektrifikované verzi. Ambiciózní plán rovněž počítá s tím, že v globálním měřítku do roku 2025 postupně rozšíří elektrifikované portfolio, a to o 44 modelů, přičemž celá modelová řada již bude elektrifikovaná. Do mobility budoucnosti bude Hyundai investovat i nadále a do roku 2025 se bude jednat o více než 35 miliard EUR. Dá se tedy předpokládat, že se to projeví i v nošovickém závodě, kde již vyrábějí mild-hybridní Hyundai Tucson a dle našich informací se připravují na produkci dalších elektrifikovaných modelů.
Česká republika je na automobilovém průmyslu velmi závislá, ovšem v posledních letech nám vlak pomalu ujíždí a ani po novinkách z posledních dnů to nevypadá, že by se na tom mělo něco změnit. Ve světě se firmy a výrobní závody pomalu začínají orientovat také na výrobu elektrických aut, včetně těch plně elektrických. Protože především zákazníci budou rozhodovat o tom, co se bude prodávat a co ne.
TIP: Jdeme dohnat svět v elektromobilitě? Češi mají čekat zlom v příštím roce
Vláda dává jasně najevo, že elektromobilům moc nevěří. Na rozdíl od jiných zemí EU, např. Německa, Francie, nebo třeba i sousedního Slovenska, zde není žádné větší zvýhodnění pro běžné spotřebitele, pouze pro některé firmy. I proto není elektromobilita v ČR příliš oblíbená ani u běžných lidí, pro které je to zkrátka jiný svět. Svět, o kterém toho moc neví a informace načerpají většinou jen ze senzačních titulků zdejších nespecializovaných médií. Nelze se pak divit, proč by si měli pořizovat výrazně dražší elektroauto se spoustou problémů a nedostatků, když mohou srovnatelně vybavené auto pořídit se spalovacím motorem? Jen málokdo si dovede spočítat, že se mu elektromobil vyplatí díky levnějšímu provozu. Málokdo také opravdu ví, jaké jsou aktuální problémy u elektromobilů a které už jsou vyřešené.
Už je to nějakou dobu, kdy se mluvilo a bouřlivě nejen u nás, ale i ve světě spekulovalo o tom, že by chtěla v České republice postavit svou gigatovárnu Tesla a produkovat zde stovky tisíc elektromobilů ročně. Kvůli zdejší neochotě a politické i elektromobilové situaci to nakonec nedopadlo a zakázku získali v Německu. A s produkcí elektromobilů to zatím nevyšlo ani v případě mladoboleslavské Škodovky, která vyrábí první elektromobil v sousedním Slovensku v závodě Volkswagenu. Ve hře je už jen Hyundai, kde stále probíhají jednání mezi ČR a Jižní Korejí. Pokud tedy nepočítáme okrajové projekty, typu retro elektromobilu Luka EV, studentských elektrických formulí, nebo např. slibovaný speciální elektromobil s výměnným systémem baterií od BattSwap, vypadá to, že se v nejbližší době nedočkáme sériové výroby elektromobilů v České republice.
Je otázkou, jestli je pro Českou republiku dobře vyčkávat a do rozjetého vlaku jménem elektromobilita nenastoupit. Každopádně v příštích dvou letech se nejspíše ukáže, jak moc se elektromobily odsvědčí či naopak zklamou a podle toho se bude situace dále vyvíjet. Vždyť například Škodovka slibuje první čistokrevný elektromobil, zatím označovaný jako studie Vision iV, který by se nejspíše mohl a měl vyrábět v Mladé Boleslavi. V závodě, kde aktuálně vyrábějí Češi např. baterie pro novou plug-in hybridní Škodu Superb iV nebo kde bude z linky sjíždět taktéž plug-in hybridní Škoda Octavia 4. generace. A obdobná situace je i v Nošovicích, kde Hyundai vyrábí zatím alespoň mild-hybridní Tucson (test), nicméně pro příští roky má tak agresivní strategii pro přechod k elektrifikovaným vozům, že je nemyslitelné, aby se alespoň nějaký z nich nevyráběl v ČR. Nadále je v jednání výroba elektromobilu Hyundai Kona Electric a s tím, jak budou přísnější limity emisí, se dá předpokládat, že alespoň částečně elektrické vozy budou produkovat všechny zde působící automobilky.
Ve Škodovce naskočili na elektrifikaci až letos, když teprve před letními prázdninami oznámili první elektrifikovaný model, plug-in hybridní Škoda Superb iV a současně elektromobil Škoda Citigo-e iV. Zatím tedy mají na kontě 0 dodaných sériově vyráběných elektrických aut (elektromobilů, mild-hybridů, hybridů, plug-in hybridů) zákazníkům. V příštím roce uvede mladoboleslavská automobilka na trh první elektromobil vyvinutý na koncernové platformě MEB, o kterém mluvíme jako o prvním čistokrevném elektroautě této značky. Do konce roku 2022 uvede Škoda Auto na trh celkem 10 modelů s různým stupněm elektrifikace. Škoda Auto bude v příštích letech investovat zhruba 2 miliardy EUR do alternativních pohonů a nových služeb souvisejících s mobilitou, což bude představovat největší investici v historii společnosti.
Jihokorejská automobilka, která taktéž vyrábí své vozy v České republice, v Nošovicích, již celosvětově prodala přes 600 000 elektrifikovaných vozů. V rámci naplňování vize čisté mobility bude ke konci roku 2020 více než 75 % vozů Hyundai dostupných v elektrifikované verzi. Ambiciózní plán rovněž počítá s tím, že v globálním měřítku do roku 2025 postupně rozšíří elektrifikované portfolio, a to o 44 modelů, přičemž celá modelová řada již bude elektrifikovaná. Do mobility budoucnosti bude Hyundai investovat i nadále a do roku 2025 se bude jednat o více než 35 miliard EUR. Dá se tedy předpokládat, že se to projeví i v nošovickém závodě, kde již vyrábějí mild-hybridní Hyundai Tucson a dle našich informací se připravují na produkci dalších elektrifikovaných modelů.