Test Hyundai Tucson (MHEV): zaměřeno na mild-hybridní pohon
Vyrábí se v České republice a je vybaven tzv. mild-hybridní technologií, která představuje jen velmi lehké spojení sil spalovacího pohonu s tím elektrickým. Vyzkoušeli jsme nový Hyundai Tucson (MHEV) a zaměřili se konkrétně na jeho částečně elektrifikovaný pohon. Jaké má výhody a vyplatí se oproti neelektrifikované verzi?
S elektrifikací aut se v posledních letech doslova roztrhl pytel a je už jen málo automobilek, které nepřišly alespoň s hybridním pohonem, tedy doplněním spalovacího motoru tím elektrickým. Nicméně rozdělení elektrických vozů není tak jednoduché, jak by si někdo mohl myslet. Máme tady samozřejmě čisté elektromobily (jezdící jen na elektřinu), plug-in hybridy (s možností kratší jízdy čistě na elektřinu a dobíjením ze zásuvky, dále možností jízdy s využitím elektrického i spalovacího motoru současně, a pro delší vzdálenosti pak jízdy klidně jen na palivo), hybridy (s využitím obou typů pohonů a dobíjením pouze rekuperací, nikoliv ze zásuvky), ale také tzv. mild-hybridy, které jsou velmi jemným přechodem od spalováků k hybridům.
Někoho by tedy mohlo napadnout, který z těchto způsobů elektrifikace osobních aut v příštích letech zvítězí a bude na trhu dominovat? Nebo bychom se klidně mohli ptát, jestli budou někdy v budoucnu dokonce všechna auta alespoň částečně elektrifikovaná? Protože jak v našem nejnovějším testu ukázala mild-hybridní technologie u testovaného Hyundai Tucson (MHEV), elektromotor může přispět ke zlepšení vlastností spalovacího auta a přitom spalovací motor nemusí rovnou nahrazovat. Někdy v budoucnu by tedy čistě teoreticky mohly mild-hybridy nahradit dnešní spalováky, ovšem současně k tomu musím dodat, že hodně záleží na konkrétním provedení celého pohonného systému.
Rychlejší startování a jemnější řazení
Při pohledu zvenčí na nový faceliftovaný, mild-hybridní, středně velký SUV Hyundai Tucson (MHEV) vyráběný v Nošovicích možná nepoznáte rozdíl oproti stejné neelektrifikované variantě. 99 % komponent je stejných, pouze malé označení ze strany vozidla 48V umožňuje rozeznat hybridizovanou verzi od té klasické. Nenajdete zde tedy žádné štítky Hybrid či EV, nebo ani MHEV (mild-hybrid electric vehicle), což trochu dává tušit, že byste oproti klasické verzi neměli čekat žádné větší odlišnosti. A po usednutí za volant, nastartování a samotné jízdě je tomu opravdu tak – vše z pohledu běžného řidiče funguje naprosto stejně, až si budete říkat, k čemu je mild-hybridní technologie vlastně dobrá?
Nejprve se ještě sluší popsat složení a princip fungování mild-hybridního systému. Nový Hyundai Tucson (MHEV) má jako základ dvoulitrový naftový čtyřválec, který je přes řemen propojen se 48V startérem-generátorem – generátorem s funkcemi spouštěče a elektromotoru, tzv. MHSG (Mild Hybrid Starter Generator), dále je zde nízkonapěťový měnič stejnosměrného proudu LDC (Low Voltage DC/DC) a invertor. Elektromotor spalovacímu motoru pomáhá při rozjezdech a obecně při zrychlování, k celkovému výkonu 185 koní přidává 16 koní (a nemá tedy výkon na to, aby bylo možné jet pouze čistě na elektřinu), a umí rekuperovat energii při brzdění zpět do pouze 0,44kWh Li-Ion baterie (takže ani baterie není stavěná na to, aby poháněla celé auto, ovšem postačí pro krátkodobé napájení energeticky méně náročného mild-hybridního systému). Tucson je také vybavený mezinápravovou spojkou pro získání pohonu všech kol (AWD), což ovšem můžete jedním tlačítkem v případě potřeby vypnout a mít pak jen předokolku.
Největším přínosem je rozhodně vylepšené automatické řazení, které s pomocí méně výkonného elektromotoru a vyššího počtu menších stupňů (8) dokáže řadit velmi plynule a skoro nepozorovatelně. Zvuk dvoulitrového dieselového čtyřválce je přitom v kabině poměrně dobře odhlučněný a to co slyšíte po sešlápnutí plynového pedálu je tisíckrát příjemnější a přirozenější, než co vychází z pod kapoty hybridních toyot. Ty u většiny modelů s výjimkou těch nejdražších kousků včetně hybridních lexusů vydávají leckdy poněkud utrápené zvuky, až to není pěkné. Za vylepšené se dá považovat také o něco rychlejší nastartování motoru (0,2 sekundy), který se umí automaticky vypínat při zpomalování z rychlosti 30 km/hod a nižší, tedy prakticky při příjezdu ke křižovatce (přispívá ke snížení CO2 ve městech). Následné samonastartování je přitom okamžité a vozidlo ihned po uvolnění brzdového pedálu zase vypálí vpřed. Pokud nechcete, můžete automatické vypínání motoru jedním tlačítkem vypnout.
Rezervy
Mild-hybridní systém u Hyundai Tucson se snaží být tak nenápadný, jak jen to jde. Dokonce ani na palubě si nemusíte vůbec všimnout, že sedíte v elektrifikované verzi. Pro klasické řidiče je to možná dobře, na druhou stranu některým řidičům může scházet například přehled o tom, jestli se právě teď při jízdě používá elektrická část pohonu a jakým dílem přispívá ať už ke zvýšení výkonu nebo naopak ke snížení spotřeby. A případně i údaj o tom, jak je nabitá baterie a kdy se dobíjí rekuperací a jak rychle. V tomto případě se bez toho musíte obejít, přitom elektromobily nebo i hybridy takové informace přinášejí a dokáží být pro řidiče užitečné. Co ovšem celkem rychle zjistíte, je nepříjemné chování mild-hybridního systému v případě pokusu o plynulé dobrždění na křižovatce. Pokud se vám automaticky vypnul motor při rychlosti pod 30 km/hod, tak jakmile těsně před dobržděním povolíte brzdový pedál, abyste mohly dobrzdit krásně plynule a bez škubnutí, dojde opět k nastartování a auto povyskočí vpřed. Pro plynulé zabrzdění na křižovatce tedy musíte ručně pomocí tlačítka pod řadičí pákou vypnout systém pro automatické zhasínání motoru.
Vliv na výkon a spotřebu?
Jak už tabulkové hodnoty říkají, rozdíl neelektrifikované a elektrifikované varianty Hyundai Tucson po stránce výkonu nepoznáte. Zrychlení z 0 na 100 je u obou za necelých 10 sekund a maximální rychlost něco málo přes 200 km/hod. Pokud jde o spotřebu, má být dle papírových údajů u mild-hybridní varianty až o 7 % nižší než u srovnatelné nehybridní verze, v kombinovaném provozu pod 6 l/100 km, ovšem reálně je to spíše mezi 7-8 l/100 km. U nehybridní verze tedy rozdíl ve spotřebě nejspíše také nepoznáte, nicméně sluší se zmínit, že jsme při našem testu z Prahy do Českých Budějovic dokázali jet se spotřebou jen lehce nad 7 l/100km, což není u podobně stavěných SUV vůbec špatný výsledek. Ale je otázkou, jestli se kvůli tomu vyplatí pořizovat za příplatek variantu částečně elektrifikovanou.
Závěr
A právě cena a užitečnost jsou dvě roviny, které určitě budete při výběru mezi elektrifikovaným a neelektrifikovaným vozem řešit. Jelikož testovaný mild-hybrid Hyundai Tucson (MHEV) se dá pořídit pouze ve vyšším naftovém dvoulitru ve vyšší výbavě za cenu 840 tisíc korun, musíme jej v těchto dvou rovinách srovnávat také s rovným sourozencem a výbavovým stupněm. Ten vyjde o zhruba 30 tisíc levněji. A levnější varianta s benzinovým motorem o objemu 1,6 l prozatím není s mild-hybridním systémem nabízena. Je tedy otázka, jestli se vám vyplatí komfort v podobě jemnějšího automatického řazení či nepatrně nižší spotřeba, kterou získáte u mild-hybridu. Nebo ušetřit 30 tisíc. Každopádně technologie (MHEV) jako taková je krásnou ukázkou toho, že elektrifikace je cestou do budoucna, třebaže v tak minimálním rozsahu, jako v případě těchto mild-hybridů.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.