5 důvodů, proč si (zatím) nepořizuji elektromobil, i když bych chtěl..

  • Elektromobily jsou hrozně super
  • V tomto názorovém článku vysvětlím, proč v mém případě (zatím) nedává pořízení elektromobilu smysl
  • Nic to nemění na tom, že přechod na elektromobilitu je budoucnost, i když stále ještě vzdálenou
Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Při výběru auta je potřeba zvážit opravdu celou řadu kritérií. Sám jsem si tím nyní prošel, a tak bych se chtěl podělit o to, jak jsem se rozhodoval a co nakonec zvítězilo a hlavně proč. Jde o čistě subjektivní názor, stejně jako když si třeba i vy budete kupovat nový vůz, nový mobil, nebo třeba budete přemýšlet, na co půjdete do kina.

Jak probíhá výběr auta?

Ve zkratce, není to jednoduché. Do hry totiž přichází spousta věcí, které je potřeba dobře promyslet. Vidím to tak, že primárně člověk řeší účel pořízení auta (jízda do práce, pro rodinu, pro zábavu, apod.), z čehož krásně vychází to, jestli si pořídit menší nebo naopak větší auto.

V mém případě jsem si nechtěl pořizovat auto na kratší dobu, ale spíše delší, takže jsem volil rovnou více účelů dohromady. Silné jsou také emoce, které máte k některým značkám, a samozřejmě také to, zda máte někoho známého u dealerů aut, servisu, apod. A pak je spousta věcí kolem výbavy vozu a celkově, co od něj očekáváte a potřebujete, prostě miliarda drobností, které jsou méně a více důležité.

Tesla Model Y a nová barva Quicksilver

Tesla přináší nové barvy pro Model Y, tahle se jmenuje Quicksilver | foto: Tesla


Čtěte také: 10 důvodů, proč si lidé nechtějí koupit elektromobil (a proč se pletou)


Důvody, proč si zatím nepořizuji elektromobil

A teď už k hlavnímu tématu článku, ve kterém vysvětluji, proč si nepořizuji elektromobil – alespoň prozatím. Důvodů je více a jsou čistě racionálního rázu, nikoliv emotivního. Auto na baterky tedy musí počkat na příští výběr, který vidím až tak nejméně za půl dekády.

Jezdím méně

Za rok najezdím méně než 10 tisíc kilometrů a nepředpokládám, že by se to mělo výrazněji změnit. Elektromobil dává ekonomický, ale i ekologický smysl v případě, kdy máte vyšší nájezdy kilometrů za rok a nejlépe když jezdíte každý den desítky kilometrů do práce a jen výjimečně delší vzdálenosti – typicky do Chorvatska.

Vyšší pořizovací cena

Když se podíváte na současnou nabídku nových elektromobilů na trhu, tak vychází prakticky na milion a více. Pokud jezdíte více, tak šetříte za levnější provoz a servis, nicméně to v mém případě neplatí, takže bych za elektromobil v současné situaci platil zbytečně více, než za srovnatelné konvenční auto.

Dokud nebude cenová parita při pořízení auta se spalovacím a elektrickým pohonem a hlavně také výběr v různých cenových hladinách a kategoriích aut (např. elektrické kombi), tak je to spíše o tom, že elektromobil prostě chcete za každou cenu, vidíte (a hlavně máte) u něj ekologické opodstatnění (najedete více kilometrů) a nejlépe jste také nadšeni do nových technologií.

Toyota bZ4X test

Nabíjení Toyoty bZ4X | foto: vlastní

Není, kde jednoduše nabíjet

Vzhledem k tomu, že zatím bydlím ve městě a parkuji na ulici před domem, kde nemůžu mít wallbox, a stejně potom v práci, kde mám vyhrazené parkovací místo, ale na wallbox můžu v dohledné době zapomenout, tak bych musel s elektromobilem jezdit na rychlonabíječky, nebo tam, kde nechám auto nabíjet klidně i pomaleji a najdu si zatím jiné využití (supermarkety, obchodní centrum, restaurace, apod.).

Současně je potřeba říct, že v tu chvíli, kdy člověk nemůže nabíjet auto na baterky nejlépe přes noc doma v garáži, má o něco složitější plánování cest a život je zbytečně komplikovaný. Při mé práci přes internet sice nevadí strávit nějaký čas na veřejné nabíjecí stanici, ale jelikož zatím infrastruktura není ani zdaleka dokonalá a vy občas řešíte, že nabíječky nefungují, jsou obsazené, nebo na nich zkrátka nemáte klid, tak mi to za to nestojí.

Garážování

Neméně důležitým důvodem, proč si zatím nepořizuji elektromobil (ale v budoucnu se to zřejmě změní), je fakt, že negarážované auto trpí (prakticky nejen v zimě, ale i v létě) mnohem více, než garážované. Proč plýtvat tím, že musíte přes zimu negarážované auto častěji čistit a například z něj odklízet sníh, nebo naopak v létě jej v parnějších dnech nejprve pořádně vyvětrat a pořádně vyklimatizovat, když s autem v garáži máte méně starostí?

Parkování

Parkování


Nepřehlédněte: Nepořizujte si spalovací auto, varuje Elon Musk. Cena prý půjde raketově dolů


Technologie je zatím v plenkách

S příchodem Tesly se změnil automobilový průmysl k nepoznání. Auto už není jen čistě dopravním prostředkem, který vás dopraví z bodu A do bodu B, ale jde více o počítač na kolech. A s tím bohužel přichází mnohé softwarové problémy, které mohou ovlivňovat i ty nejzákladnější věci. Své by o tom mohl říct například německý koncern, ale občas se stává také u Tesly (se kterou ve firmě taktéž jezdím), že něco nemusí úplně stoprocentně fungovat a pomůže jen chvíle strpení, či restart.

Vývoj elektromobilů je stále v začátcích, a to nejde jen o baterie, či samotný pohon, ale o takové věci, jako je například jednopedálová jízda. U Tesly jsem si navykl na to, že stačí jen sundat nohu z pedálu pro akceleraci a elektromobil dokáže krásně plynule zpomalovat až do úplného zastavení. Tohle na trhu umí jen pouhých pár elektrických aut a je to podle mě velká škoda. Dokud tedy nebudu mít u různých značek větší výběr a hlavně automobilky nebudou k elektromobilu přistupovat podobně jako Tesla, tak nemám prakticky moc na výběr.

Kdy si pořídit elektromobil?

Pokud jste fanoušci do technologií, tak klidně hned. Tedy, pokud vám nevadí podobné věci, jako vysvětluji výše (cena, infrastruktura, technologie). V opačném případě doporučuji vybírat čistě racionálně a klidně si pořídit spalovací auto, nebo lépe s hybridním pohonem, který dává smysl z pohledu úspornějšího provozu ve městě, ale částečně už máte i některé výhody elektromobilu (například rychlejší rozjezdy, tichá pomalejší jízda, apod.).

Záleží, jaké jsou vaše preference. Ale osobně vidím jako velice důležitou fázi přechodu k elektromobilům přes částečně elektrická auta, tedy hybridy (full hybridy a plug-in hybridy), což je cesta, kterou jdu já. Věřím, že elektrifikace je budoucnost a do 10 let budou elektromobily prodávanější než spalovací auta, která budou postupně – nechci říct, že končit, ale – čistě statisticky mít menší podíl na trhu. A během této doby velice rád přejdu na elektromobil nejen z důvodu, že bych jej chtěl, ale i z racionálních důvodů a hlavně, že budu mít kde jej nabíjet, garážovat a budu mít mnohem větší výběr, a tedy i lepší cenu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

5 důvodů, proč si (zatím) nepořizuji elektromobil, i když bych chtěl..

  • Elektromobily jsou hrozně super
  • V tomto názorovém článku vysvětlím, proč v mém případě (zatím) nedává pořízení elektromobilu smysl
  • Nic to nemění na tom, že přechod na elektromobilitu je budoucnost, i když stále ještě vzdálenou
Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Při výběru auta je potřeba zvážit opravdu celou řadu kritérií. Sám jsem si tím nyní prošel, a tak bych se chtěl podělit o to, jak jsem se rozhodoval a co nakonec zvítězilo a hlavně proč. Jde o čistě subjektivní názor, stejně jako když si třeba i vy budete kupovat nový vůz, nový mobil, nebo třeba budete přemýšlet, na co půjdete do kina.

Jak probíhá výběr auta?

Ve zkratce, není to jednoduché. Do hry totiž přichází spousta věcí, které je potřeba dobře promyslet. Vidím to tak, že primárně člověk řeší účel pořízení auta (jízda do práce, pro rodinu, pro zábavu, apod.), z čehož krásně vychází to, jestli si pořídit menší nebo naopak větší auto.

V mém případě jsem si nechtěl pořizovat auto na kratší dobu, ale spíše delší, takže jsem volil rovnou více účelů dohromady. Silné jsou také emoce, které máte k některým značkám, a samozřejmě také to, zda máte někoho známého u dealerů aut, servisu, apod. A pak je spousta věcí kolem výbavy vozu a celkově, co od něj očekáváte a potřebujete, prostě miliarda drobností, které jsou méně a více důležité.

Tesla Model Y a nová barva Quicksilver

Tesla přináší nové barvy pro Model Y, tahle se jmenuje Quicksilver | foto: Tesla


Čtěte také: 10 důvodů, proč si lidé nechtějí koupit elektromobil (a proč se pletou)


Důvody, proč si zatím nepořizuji elektromobil

A teď už k hlavnímu tématu článku, ve kterém vysvětluji, proč si nepořizuji elektromobil – alespoň prozatím. Důvodů je více a jsou čistě racionálního rázu, nikoliv emotivního. Auto na baterky tedy musí počkat na příští výběr, který vidím až tak nejméně za půl dekády.

Jezdím méně

Za rok najezdím méně než 10 tisíc kilometrů a nepředpokládám, že by se to mělo výrazněji změnit. Elektromobil dává ekonomický, ale i ekologický smysl v případě, kdy máte vyšší nájezdy kilometrů za rok a nejlépe když jezdíte každý den desítky kilometrů do práce a jen výjimečně delší vzdálenosti – typicky do Chorvatska.

Vyšší pořizovací cena

Když se podíváte na současnou nabídku nových elektromobilů na trhu, tak vychází prakticky na milion a více. Pokud jezdíte více, tak šetříte za levnější provoz a servis, nicméně to v mém případě neplatí, takže bych za elektromobil v současné situaci platil zbytečně více, než za srovnatelné konvenční auto.

Dokud nebude cenová parita při pořízení auta se spalovacím a elektrickým pohonem a hlavně také výběr v různých cenových hladinách a kategoriích aut (např. elektrické kombi), tak je to spíše o tom, že elektromobil prostě chcete za každou cenu, vidíte (a hlavně máte) u něj ekologické opodstatnění (najedete více kilometrů) a nejlépe jste také nadšeni do nových technologií.

Toyota bZ4X test

Nabíjení Toyoty bZ4X | foto: vlastní

Není, kde jednoduše nabíjet

Vzhledem k tomu, že zatím bydlím ve městě a parkuji na ulici před domem, kde nemůžu mít wallbox, a stejně potom v práci, kde mám vyhrazené parkovací místo, ale na wallbox můžu v dohledné době zapomenout, tak bych musel s elektromobilem jezdit na rychlonabíječky, nebo tam, kde nechám auto nabíjet klidně i pomaleji a najdu si zatím jiné využití (supermarkety, obchodní centrum, restaurace, apod.).

Současně je potřeba říct, že v tu chvíli, kdy člověk nemůže nabíjet auto na baterky nejlépe přes noc doma v garáži, má o něco složitější plánování cest a život je zbytečně komplikovaný. Při mé práci přes internet sice nevadí strávit nějaký čas na veřejné nabíjecí stanici, ale jelikož zatím infrastruktura není ani zdaleka dokonalá a vy občas řešíte, že nabíječky nefungují, jsou obsazené, nebo na nich zkrátka nemáte klid, tak mi to za to nestojí.

Garážování

Neméně důležitým důvodem, proč si zatím nepořizuji elektromobil (ale v budoucnu se to zřejmě změní), je fakt, že negarážované auto trpí (prakticky nejen v zimě, ale i v létě) mnohem více, než garážované. Proč plýtvat tím, že musíte přes zimu negarážované auto častěji čistit a například z něj odklízet sníh, nebo naopak v létě jej v parnějších dnech nejprve pořádně vyvětrat a pořádně vyklimatizovat, když s autem v garáži máte méně starostí?

Parkování

Parkování


Nepřehlédněte: Nepořizujte si spalovací auto, varuje Elon Musk. Cena prý půjde raketově dolů


Technologie je zatím v plenkách

S příchodem Tesly se změnil automobilový průmysl k nepoznání. Auto už není jen čistě dopravním prostředkem, který vás dopraví z bodu A do bodu B, ale jde více o počítač na kolech. A s tím bohužel přichází mnohé softwarové problémy, které mohou ovlivňovat i ty nejzákladnější věci. Své by o tom mohl říct například německý koncern, ale občas se stává také u Tesly (se kterou ve firmě taktéž jezdím), že něco nemusí úplně stoprocentně fungovat a pomůže jen chvíle strpení, či restart.

Vývoj elektromobilů je stále v začátcích, a to nejde jen o baterie, či samotný pohon, ale o takové věci, jako je například jednopedálová jízda. U Tesly jsem si navykl na to, že stačí jen sundat nohu z pedálu pro akceleraci a elektromobil dokáže krásně plynule zpomalovat až do úplného zastavení. Tohle na trhu umí jen pouhých pár elektrických aut a je to podle mě velká škoda. Dokud tedy nebudu mít u různých značek větší výběr a hlavně automobilky nebudou k elektromobilu přistupovat podobně jako Tesla, tak nemám prakticky moc na výběr.

Kdy si pořídit elektromobil?

Pokud jste fanoušci do technologií, tak klidně hned. Tedy, pokud vám nevadí podobné věci, jako vysvětluji výše (cena, infrastruktura, technologie). V opačném případě doporučuji vybírat čistě racionálně a klidně si pořídit spalovací auto, nebo lépe s hybridním pohonem, který dává smysl z pohledu úspornějšího provozu ve městě, ale částečně už máte i některé výhody elektromobilu (například rychlejší rozjezdy, tichá pomalejší jízda, apod.).

Záleží, jaké jsou vaše preference. Ale osobně vidím jako velice důležitou fázi přechodu k elektromobilům přes částečně elektrická auta, tedy hybridy (full hybridy a plug-in hybridy), což je cesta, kterou jdu já. Věřím, že elektrifikace je budoucnost a do 10 let budou elektromobily prodávanější než spalovací auta, která budou postupně – nechci říct, že končit, ale – čistě statisticky mít menší podíl na trhu. A během této doby velice rád přejdu na elektromobil nejen z důvodu, že bych jej chtěl, ale i z racionálních důvodů a hlavně, že budu mít kde jej nabíjet, garážovat a budu mít mnohem větší výběr, a tedy i lepší cenu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."