5 důvodů, proč Češi nechtějí elektromobil a proč se šeredně pletou?
- Češi nemají elektromobily příliš v oblibě
- V EU nám patří v prodejích předposlední místo, horší je už jen Chorvatsko
- Jaké důvody k odporu vůči elektroautům Čechy vedou?

Česká republika není zemí elektromobilům zaslíbenou. V dnešním článku jsme se proto rozhodli podívat na ty největší důvody, které vedou Čechy k tomu, že se elektrickým autům spíše vyhýbají a zvedají je ze židle, než aby je blahořečili a kupovali jako rohlíky.
Samozřejmě, svět není černobílý. A platí to i v případě elektromobilů. Pro někoho mohou dávat smysl, pro někoho ne. Rozebereme si tedy 5 nejčastějších důvodů, proč Češi nechtějí elektromobil a proč se vlastně mohou šeredně plést.
Vysoká pořizovací cena
Mnoho lidí věří, že elektromobily jsou příliš drahé ve srovnání s tradičními automobily na benzin či naftu. I když je počáteční cena elektromobilů vyšší, celkové náklady na vlastnictví jsou často nižší díky nižším provozním nákladům, údržbě a daňovým úlevám, či jiným benefitům. Dále se ceny elektromobilů postupně snižují a nabídka použitých elektromobilů roste.
Například Teslu Model 3 můžete sehnat jako ojetinu již pod 700 tisíc, přičemž při domácím nabíjení či využívání solární energie z domácí fotovoltaiky můžete jezdit klidně za 0,50 Kč/km i méně, čímž oproti spalovacím autům šetříte cca 2 Kč/km. Takže pokud najedete 20 tisíc km ročně, ušetříte 40 000 Kč ročně jen na provozu. Po pěti letech „máte auto levnější“ o 200 tisíc.
V případě servisu nemusíte opět například u Tesly jezdit tak často a neplatíte 10 nebo i více tisíc za garanční prohlídku, ale jen pár tisíc. I zde tedy můžete značně ušetřit oproti spalovacímu autu, u kterého je servis mnohem složitější a tedy také právem dražší. Díky benefitům jako je bezplatná jízda po dálnici, pak ušetříte další tisícovky. V součtu vás tedy může elektromobil stát méně, než spalovací auto.

Čtěte také: Na tohle se čekalo. Ojetá elektroauta zlevnila pod úroveň spalovacích aut
Nedostatečná infrastruktura
Lidé mají obavy, že v České republice není dostatečná síť nabíjecích stanic. Ale i zde, každá mince má dvě strany. Pro většinu majitelů elektromobilů dává největší smysl nabíjet doma, kdy stačí jen připojit auto na nabíječku (wallbox), takže pokud máte garáž, pak tohle není žádný problém. Navíc ve většině případů nemusíte jezdit nikam jinam, jako je tomu u spalovacích aut a benzínek, kterou prostě doma nemáte.
Elektromobil typu Škoda Enyaq zvládne ujet reálně přes 400 kilometrů na jedno nabití, což může postačit i na týden jízdy. Pak stačí jen jednou o víkendu auto připojit a přes noc během 8 hodin dobít na 100 %. Pokud pojedete na delší výlet, nebo třeba do Chorvatska, pak prostě využijete rychlonabíjecí stanice, za které zaplatíte více a uděláte si zastávku, která nebude možná na 5-10 minut jako v případě tankování, ale stačí jen 15-20 minut nabíjení. A to už není takový rozdíl, nemyslíte?
Navíc je důležité říct, že se infrastruktura nabíjecích stanic velice rychle rozšiřuje. Evropská unie i Česká republika investují do rozvoje nabíjecích stanic, a mnoho domácností si instaluje domácí nabíječky. Elektřina je totiž v civilizovaných zemích prakticky všude.

Krátký dojezd
Někteří se domnívají, že elektromobily mají příliš krátký dojezd na jedno nabití. Moderní elektromobily ovšem mají dojezd, který je dostatečný pro většinu denních jízd. Například se základní Teslou Model 3 s přehledem zvládnete ujet přes 350 kilometrů, u varianty s delším dojezdem Long Range potom reálně i přes 450 kilometrů. Některé elektromobily zvládnou i přes 600 km, jako Tesla Model S, či Mercedes EQS.
Navíc technologie baterií se neustále zlepšuje, což znamená delší dojezd a rychlejší nabíjení. Pokud si tedy správně vyberete, pak už není důvod řešit, že by auto na baterii někam nedojelo. Kolikrát už jste ve zprávách četli, že nějaký řidič elektromobilu zůstal vybitý na dálnici? Nebo, že člověk přijel s vybitým elektromobilem domů a zrovna se stal úraz, takže nemohl odvést někoho do nemocnice? Nechceme říkat, že když se některé věci nestaly, tak že se někdy nemůžou stát, ale opravdu se nad tím zamyslete a nejlépe se zeptejte těch, kteří už s tím mají své zkušenosti.

Nedostatečné povědomí a obavy z nových technologií
A tím se krásně dostáváme k dalšímu bodu. Někteří lidé mají obavy z nových technologií a cítí se pohodlněji s tím, co znají. Elektromobily jsou technicky velmi pokročilé a často nabízejí vyšší spolehlivost než tradiční vozy. Jejich údržba je jednodušší, protože mají méně pohyblivých částí, které se mohou pokazit. Drtivá většina majitelů elektromobilů už nikdy nechce nic jiného a příště si znovu pořídí elektrické auto. To jsou přesně statistiky, které hovoří jednoznačně ve prospěch elektromobilů.
Pokud se bojíte něčeho nového, tak není nic jednoduššího, než si elektromobil také vyzkoušet na vlastní kůži a vytvořit si na něj vlastní názor. Ale ne, že si s ním sjedete 5 minut, ale vezměte si jej třeba alespoň na celý víkend. A nejlépe se snažte získat relevantní informace od současných majitelů, nebo se vzdělávejte jiným způsobem. A určitě jen nečtěte zprávy, ve kterých se píše všechno možné, mnohdy bohužel dost zkresleně.

Ekologický dopad výroby baterií
Někteří tvrdí, že výroba baterií pro elektromobily je ekologicky škodlivá. I když výroba baterií má environmentální dopad, celkový ekologický přínos elektromobilů (včetně snížení emisí během jejich provozu) často převažuje. Navíc se zlepšují technologie recyklace baterií a výroby s menšími ekologickými dopady. Již dnes například Tesla při recyklaci baterií využívá 90 % materiálů na výrobu nových baterek, takže jen 10 % pak znamená onen odpad.
Co je také zde podstatné říct, tak že baterie je jednoznačně nejcennějším dílem elektromobilu, takže se nikdy nevyhazuje, dokud funguje. Ale poté, co si odkroutí svoji „šichtu“ v elektroautě, což může být u některých modelů po 15, 20, nebo i více letech, kdy postupně klesá reálná kapacita baterie (degradací), takže pak nemáte 100 %, ale například 85 %, znamená to snížení dojezdu o 15 %, tedy při původním dojezdu 350 km nově jen 298 km.
Reálně už je ale degradace u nových elektromobilů výrazně nižší, takže přijdete jen o pár desítek kilometrů dojezdu, což ani nemusíte řešit. Výměna baterie už také není potřeba takovým způsobem, že byste měnili celý akumulátor, ale stačí jen některé moduly, což je podstatně levnější záležitostí. Na světě už je i celá řada projektů, které využívají vysloužilé baterie z elektromobilů na sekundárním trhu například jako úložiště energie pro fotovoltaiku. Ale opravdu žádná baterie nekončí v řece, nebo někde na skládce.

Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.