Často se mezi kruhy známých setkávám s dotazem, jestli si konečně nechci koupit „normální“ auto. Ale co to je? Skrývá pojem „normální“ také vlastnosti, jako je dlouhý dojezd, nákladný provoz a hlučný motor? Jestli ano, tak toto „normální“ auto už opravdu nepotřebuji. Mám už s elektromobily všech kategorií dost bohatou zkušenost na to, abych mohl prohlásit, že spalovací auto už jednoduše nechci a nepotřebuju. Proč?
Snad nejčastější kritika elektromobilů se týká jejich omezeného dojezdu. To je zcela relevantní námitka, tisíc kilometrů na jednu „nádrž“ ve standardním ani lepším autě na baterky opravdu neojedete. Ale opravdu takovou porci kilometrů potřebujete? Na takové vzdálenosti ani jednou nezastavíte? Jestli nepotřebujete 10 hodin na toaletu tak gratuluji a závidím.
Já bohužel v autě nevydržím více než dvě hodiny a potřebuju se protáhnout a projít. Kvůli jízdě na motorce v zimě, dvě sezóny po sobě za mých mladých let, mě začne tak bolet v koleni, že pokračování v cestě je utrpení. Proto si rád zastavím, dám si kávu a za pár okamžiků můžu dál pokračovat. Proto nespěchám a jezdím v klidu. Dojezd tisíc kilometrů na jeden zátah opravdu nevyužiji.
Čtěte také: Škodou Enyaq 80x iV do Norska – První stovky kilometrů přináší nečekané překvapení (1. díl)
Další předností elektromobilu je jeho takřka dokonale tichý provoz. Sice do kabiny v nižších rychlostech může pronikat umělý zvuk, ale pokud jedete po kvalitním povrchu, slyšeli byste snad spadnout špendlík. Také se nemusíte rozčilovat nad automatickou převodovkou a jejími zpomalenými reakcemi, či burácejícím motorem.
Samozřejmě milovníci vysokoobjemových motorů by mohly namítnout, že auto musí být slyšet, ale po celém dnu v práci je hluk od motoru to poslední, co bych ještě chtěl po cestě domů slyšet. Auto je tak jedním z mála prostor, kde si můžu vychutnat ten opravdový klid a ticho. Často jsou s elektromobily spojovány nejnovější technologie a různé vychytávky, které si rád vyzkouším v praxi a mohou mi usnadnit různé situace.
Bohužel pro servisy je tato část poměrně dosti likvidační. Na elektromobilu nepotřebujete dělat žádnou nákladnou a pravidelnou péči, na které by si servis mohl účtovat za práci. Na starosti tak budete mít akorát dolévání kapaliny do ostřikovačů, výměnu pneumatik, a to je asi všechno. Čas od času se do servisu ale podíváte, nic nevydrží věčně a podvozkové díly v našich končinách dostávají zabrat. I brzdy budou potřeba jednou v budoucnu udělat, stejně tak nějaká součástka také odejde do „křemíkového nebe“.
Čtěte také: Kdy se vyplatí elektromobil? Spočítali jsme to, výsledek není příliš lichotivý
Ale budete v servisu mnohonásobně méně času než v případě vozu se spalovacém motorem. Velkým strašákem může být baterie elektromobilu. Na ni je standardně záruka 8 let nebo 160 tisíc kilometrů. Po tuto dobu můžete být úplně v klidu. V případě staršího ojetého elektromobilu, bych si na tuto část dal extra pozor a věnoval baterii příkladnou péči. Jde o velmi nákladnou součást vozidla a její oprava nebo výměna je extrémně drahá. Co však praxe ukazuje, tak až na velice vzácné případy, vydrží baterie opravdu mnoho stovek tisíc kilometrů, pokud se k ní nechováme macešsky.
Na jaře řidiči spalovacích vozidel poznali, jaké to je, když nemají absolutně žádnou kontrolu nad cenou provozu jejich benzinového či dieselového miláčka. Ceny přesahující 50 Kč/l mohly být pro některé až likvidační. Ruská agrese udělala s cenami ropy na světových trzích své a do této chvíle se trh nedostal tam, kde byl před půl rokem. Zůstává otázkou, kdy se dostaneme na nižší ceny paliv a jestli vůbec.
V tuto dobu se tak mnohem více lidí začalo o elektromobily zajímat. Sice povyskočily i ceny energií a ceníky předních dodavatelů energií se přepisovali o desítky procent, ale ve výsledku stále můžete jezdit za méně než polovinu. Kdo může nabíjet doma za ještě výhodnější tarify, se s cenou stále dostane jednoduše pod korunu na kilometr jízdy. U spalovacích aut počítejte stále s kilometrem za více než dvě koruny.
Během posledních týdnů se přišlo na extra vysoké marže olejářských společností, které se tak na celé situaci snaží vydělat a zaplatí to právě řidiči spalovacích vozidel. Já bych sponzorem takových společností být opravdu nechtěl.
Čtěte také: Jak funguje fotovoltaická elektrárna? Jednoduchý systém na výrobu elektřiny ze slunce
Proti výše uvedeným řádkům můžete namítat, že si ale musím nechat „diktovat“ ceny za veřejné nabíjení. A ano, s těmi jednoduše nic neudělám, a i když budu nabíjet doma, cenu tarifu můžu ovlivnit jen do určité míry.
Situace se zcela změní v případě, kdy máte na střeše fotovoltaickou elektrárnu (FVE) a můžete si elektřinu vyrábět sami. Kdo má to štěstí a bydlí v domku, kde si velmi snadno může soláry na střechu umístit, má o skutečně levný provoz elektromobilu po většinu roku postaráno. Navíc ušetříte i za elektřinu spotřebovanou ve vaší domácnosti a stanete se více soběstační. S bateriovým uložištěm pak navíc můžete pohánět dům i v noci nebo v případě výpadku elektřiny. Vysloužilou baterii v elektromobilu pak v budoucnu budete moci použít jako rozšíření uložiště energie ve vašem domě.
Abych nepůsobil jako naprostý „sluníčkář“ má to ovšem jedno velké ale. Tím je pořizovací cena elektromobilů. V segmentu luxusnějších vozů je takřka srovnatelná se spalovací konkurencí, ale v případě menších vozů se jedná o statisícové rozdíly a tuto investici tak nějaký čas budete dostávat zpět. Záleží jen, kolik najedete kilometrů. Já najedou poměrně slušnou porci kilometrů, a tak se příplatek několik set tisíc korun za elektrický pohon vrátí během pár let.
Často se mezi kruhy známých setkávám s dotazem, jestli si konečně nechci koupit „normální“ auto. Ale co to je? Skrývá pojem „normální“ také vlastnosti, jako je dlouhý dojezd, nákladný provoz a hlučný motor? Jestli ano, tak toto „normální“ auto už opravdu nepotřebuji. Mám už s elektromobily všech kategorií dost bohatou zkušenost na to, abych mohl prohlásit, že spalovací auto už jednoduše nechci a nepotřebuju. Proč?
Snad nejčastější kritika elektromobilů se týká jejich omezeného dojezdu. To je zcela relevantní námitka, tisíc kilometrů na jednu „nádrž“ ve standardním ani lepším autě na baterky opravdu neojedete. Ale opravdu takovou porci kilometrů potřebujete? Na takové vzdálenosti ani jednou nezastavíte? Jestli nepotřebujete 10 hodin na toaletu tak gratuluji a závidím.
Já bohužel v autě nevydržím více než dvě hodiny a potřebuju se protáhnout a projít. Kvůli jízdě na motorce v zimě, dvě sezóny po sobě za mých mladých let, mě začne tak bolet v koleni, že pokračování v cestě je utrpení. Proto si rád zastavím, dám si kávu a za pár okamžiků můžu dál pokračovat. Proto nespěchám a jezdím v klidu. Dojezd tisíc kilometrů na jeden zátah opravdu nevyužiji.
Čtěte také: Škodou Enyaq 80x iV do Norska – První stovky kilometrů přináší nečekané překvapení (1. díl)
Další předností elektromobilu je jeho takřka dokonale tichý provoz. Sice do kabiny v nižších rychlostech může pronikat umělý zvuk, ale pokud jedete po kvalitním povrchu, slyšeli byste snad spadnout špendlík. Také se nemusíte rozčilovat nad automatickou převodovkou a jejími zpomalenými reakcemi, či burácejícím motorem.
Samozřejmě milovníci vysokoobjemových motorů by mohly namítnout, že auto musí být slyšet, ale po celém dnu v práci je hluk od motoru to poslední, co bych ještě chtěl po cestě domů slyšet. Auto je tak jedním z mála prostor, kde si můžu vychutnat ten opravdový klid a ticho. Často jsou s elektromobily spojovány nejnovější technologie a různé vychytávky, které si rád vyzkouším v praxi a mohou mi usnadnit různé situace.
Bohužel pro servisy je tato část poměrně dosti likvidační. Na elektromobilu nepotřebujete dělat žádnou nákladnou a pravidelnou péči, na které by si servis mohl účtovat za práci. Na starosti tak budete mít akorát dolévání kapaliny do ostřikovačů, výměnu pneumatik, a to je asi všechno. Čas od času se do servisu ale podíváte, nic nevydrží věčně a podvozkové díly v našich končinách dostávají zabrat. I brzdy budou potřeba jednou v budoucnu udělat, stejně tak nějaká součástka také odejde do „křemíkového nebe“.
Čtěte také: Kdy se vyplatí elektromobil? Spočítali jsme to, výsledek není příliš lichotivý
Ale budete v servisu mnohonásobně méně času než v případě vozu se spalovacém motorem. Velkým strašákem může být baterie elektromobilu. Na ni je standardně záruka 8 let nebo 160 tisíc kilometrů. Po tuto dobu můžete být úplně v klidu. V případě staršího ojetého elektromobilu, bych si na tuto část dal extra pozor a věnoval baterii příkladnou péči. Jde o velmi nákladnou součást vozidla a její oprava nebo výměna je extrémně drahá. Co však praxe ukazuje, tak až na velice vzácné případy, vydrží baterie opravdu mnoho stovek tisíc kilometrů, pokud se k ní nechováme macešsky.
Na jaře řidiči spalovacích vozidel poznali, jaké to je, když nemají absolutně žádnou kontrolu nad cenou provozu jejich benzinového či dieselového miláčka. Ceny přesahující 50 Kč/l mohly být pro některé až likvidační. Ruská agrese udělala s cenami ropy na světových trzích své a do této chvíle se trh nedostal tam, kde byl před půl rokem. Zůstává otázkou, kdy se dostaneme na nižší ceny paliv a jestli vůbec.
V tuto dobu se tak mnohem více lidí začalo o elektromobily zajímat. Sice povyskočily i ceny energií a ceníky předních dodavatelů energií se přepisovali o desítky procent, ale ve výsledku stále můžete jezdit za méně než polovinu. Kdo může nabíjet doma za ještě výhodnější tarify, se s cenou stále dostane jednoduše pod korunu na kilometr jízdy. U spalovacích aut počítejte stále s kilometrem za více než dvě koruny.
Během posledních týdnů se přišlo na extra vysoké marže olejářských společností, které se tak na celé situaci snaží vydělat a zaplatí to právě řidiči spalovacích vozidel. Já bych sponzorem takových společností být opravdu nechtěl.
Čtěte také: Jak funguje fotovoltaická elektrárna? Jednoduchý systém na výrobu elektřiny ze slunce
Proti výše uvedeným řádkům můžete namítat, že si ale musím nechat „diktovat“ ceny za veřejné nabíjení. A ano, s těmi jednoduše nic neudělám, a i když budu nabíjet doma, cenu tarifu můžu ovlivnit jen do určité míry.
Situace se zcela změní v případě, kdy máte na střeše fotovoltaickou elektrárnu (FVE) a můžete si elektřinu vyrábět sami. Kdo má to štěstí a bydlí v domku, kde si velmi snadno může soláry na střechu umístit, má o skutečně levný provoz elektromobilu po většinu roku postaráno. Navíc ušetříte i za elektřinu spotřebovanou ve vaší domácnosti a stanete se více soběstační. S bateriovým uložištěm pak navíc můžete pohánět dům i v noci nebo v případě výpadku elektřiny. Vysloužilou baterii v elektromobilu pak v budoucnu budete moci použít jako rozšíření uložiště energie ve vašem domě.
Abych nepůsobil jako naprostý „sluníčkář“ má to ovšem jedno velké ale. Tím je pořizovací cena elektromobilů. V segmentu luxusnějších vozů je takřka srovnatelná se spalovací konkurencí, ale v případě menších vozů se jedná o statisícové rozdíly a tuto investici tak nějaký čas budete dostávat zpět. Záleží jen, kolik najedete kilometrů. Já najedou poměrně slušnou porci kilometrů, a tak se příplatek několik set tisíc korun za elektrický pohon vrátí během pár let.